Saturday, May 09, 2015

ber-pantang sendiri...?? kenapa....




eerrr.. apa salah nya...





orang tanya aku...
kenapa aku nak pantang sendiri..
adakah sebab bersalin kali ke-dua...??

sejujur nya...
kalau lah aku masih ada mak sendiri lagi..
aku mahukan die di sisi..

fes time dulu..masa qaleef
aku berpantang rumah kuarga aku kat shah alam .....
lbih kurang 30 hari aku kat sana...
campur 2 minggu sebelum bersalin.. 
aku habeskan hari2 aku ngan mak dan adik aku tina..
aku rapat ngan adik badik aku...
jadi..seronok dapat berada di rumah kuarga sendiri..

waktu kat sana..
berpantang.. bukan lah di tatang pon...
tapi... aku mahukan mereka kat sisi...
anak.. setiap hari ayah mandikan..setiap pagi..
tahnik hari ke-3 pon.. ayah yang bawak kan berjumpa ustaz..
masak pon sama.. hari2.. sebelum mak ayah kuar kerje..
derang akan masakkan lauk pantang tuk aku..
bidan datang lepas seminggu..
cukur rambut anak.. arwah mak yang menguruskan...
param pilis...stokin..mak sarungkan...pakaikan...
beruntung ada adik2 yang boleh di harap..
tolong tengok2 kan baby time aku perlukan rehat..
tolong jengukkan biler aku mandi..dan mengurus diri..
tolong buatkan aku itu-ini...boleh disuruh2 tanpa kompromi..
tak kan dapat nya ko dapat kat orang lain kan nak macam ni..
lain rasanya mungkin.. segan nak mintak itu ini..
apetah lagi nak menyuruh2 kan...
mungkin baru soh tengok2 kan anak sekejap...
gamak nya.. dah di kata tak nak jaga anak sendiri...
mau ada yang kene umpat nanti.. hahahaha... kot la...

jadi.. tu aku rasa.. biler mak dah tak ada lagi..
biarlah aku urus diri aku sendiri..

selebih nya... fared yang banyak ada pon ngan aku...
jadi tulang belakang rusuk kire kanan depan belakang aku.. huhu...
dulu2 pon.. masa berpantang sulung..
banyak aku bergantung harap pada die..
rasa waktu tu.. bersyukur sangat dapat laki ringan tulang..
dan tak pernah berkire sikit pon...
tak merungut.. 

fared cuti seminggu-lebih lepas aku bersalin...dulu
alhamdulillah... 
walaupon blur2.. kelam kabut sebab fes time..
emergency czer pulak tu... [tak cukup pengetahuan]
dan mak-ayah aku pon fes time uruskan anak berpantang..
tapi.. banyak gak lah aku belajar..
dan lepas tu tekad..konon nya...
anak kedua..aku mahu pantang di rumah sendiri..
kate jer pantang kat umah sendiri...
tapi.. awal2 dah ngajak.. mak aku mesti ada..
adik2 perlu ikut sekali...
bukan nak kan die jaga apa pon..
sebab mak aku dah kata.. nanti carik bidan lebih bertauliah..
mak...sekadar mahu die ada... tolong2 apa yang patut..
aku pon tak mahu menyusahkan die lagi...
cuma..aku mahu die ada di sisi...
aku memang suka die teman kan aku..
kalau boleh hari2..!!

tapi.. perancangan Allah lebih hebat..
biler mak aku tak sempat pon nak tengok anak kedua aku ni..
genap qaleef setahun.. mak aku menemui penciptanya.. Alfatihah untuk mak..


lepas 2 tahun..
bulan 5 saat ni.. insyaa Allah pada tarikh yang sama mak meninggal..
aku akan melahirkan anak aku yang ke-2
iyeerrr... aku elektif czer [masih belum sempat nak cerite akan hal ni]


memang dulu rasa.. nak pantang sendiri-di rumah sendiri..
tapi biler sampai masa nak lalui..
terasa 'payah' kat hati....
aku rasa.. kalau arwah masih ada..
pasti dah lama aku akan berubah hati..
tetap nak pantang kat rumah die lagi..
tetap mahu kan perhatian penuh dari die dan ayah.................
macam2 dulu2... masa bersalin kan qaleef...
kenangan tu... abadi..!!

tapi...

keadaan dah berbeza..

untung lah korang jika masih ada mak sendiri.....


saat2 hujung macam ni..
terasa sangat lah memerlukan arwah....

selalu pikir.. 'kalau lah mak ada....'
iyeerr... kalau lah kan.....
bukan bermaksud aku tak menerima takdir..
tapi sapa yang tak mahu mak sendiri masih lagi di sisi..

memang masih ada mak mertua..
Tapi..kesihatan mak mertua aku pon tak mengizinkan..
die sendiri pon perlukan jagaan dan pertolongan dari orang..
dalam keadaan die yang berkerusi roda..
aku tak dapat bayangkan macamane die nak menjaga aku pulak..
tak nak menyusahkan die lagi..
aku rasa.. insyaa Allah..aku boleh jaga diri..
Kalau die datang pon.. Biar la sekadar menziarah..
Dan bukan tuk susahkan diri menjaga aku berpantang..


dalam hal pantang ni...
aku yang jenis berdikari..
Insyaa allah.. Moga allah memudahkan urusan aku nanti..
Alaaa..pantang jer pon..
Tak yah nak.manja2 sangat la..
Bukan budak remaja lagi..
Selama ni elok jer hidup pandai carik jalan sendiri kan..


biler aku cakap aku mahukan mak aku..
bukan aku kate.. aku mahu bergantung hidup-atau mengharapkan die menjaga aku seperti baby..
aku mahukan mak aku tak kire waktu..
bukan waktu berpantang semata... tapi waktu sihat hari2 biasa juga..
aku memang mahukan mak aku sendiri..
biler die tak de.. maknanya.. tak de tempat boleh mengganti...

orang yang rapat dan kehilangan mak mungkin saja akan rasa semua ni....


eerrr... maaf kan aku teremosi.. hahaha..
dah2 nak beranak ni.. memang rasa sayu sangat kat hati..
sebeb mungkin hubungan aku dan mak sangat rapat..
macam kawan baik..
jadi.. biler die dah tak ada..
lagi2 saat ni... memang sukar rasa nak lalui..

pakkal lah aku ni dah tua kertu 3-series...
dah 32-33 tahun...
dah boleh lalui semua ni sendiri..
jangan lah anggap aku tak tau nak jaga diri...
masih lagi tak de lah rasa sunyi...
dan untunglan masih ada adik2 serta suami...
susah senang masih lagi di sisi...


semoga Allah permudah kan segala nya..
saat aku bersalin nanti..
aku tak boleh nak expect semua nya akan sempurna..
perancangan Allah melebihi dari persediaan aku sendiri..
permudah kan tuk aku..
bukan setakat kat dewan bedah..
tapi segala2 nya jugak...
mudah perjalanan aku hingga akhir nya...
semoga biler sampai masa nya..
Allah akan sentiasa ada...

“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.” – Surah At-Taubah ayat 129


semoga setiap apa yang akan di lalui..
atau mungkin masalah yang akan di hadapi...
Allah akan beri aku jalan keluar...
di permudah kan... dan di beri kekuatan tuk melalui...

apapon... doakan untuk aku banyak2 tau...
selamat melalui semua ni...
terus terang.. aku memang takut.. hahah...
dan harap dapat melepasi waktu berpantang aku nanti..
aku nak cube menikmati nya... insyaa Allah...
so.. hope semua berjalan lancar....


berpantang kali ni.. secare fizikal nya..
memang aku lebih bersedia..
melalui pengalaman.. aku sediakan semua...
harap2 mencukupi...
hal makan minum.. bidan dan fared boleh uruskan..
aku nak siap2 kan list..
aku amik bidan..
dan part time orang gaji tuk uruskan rumah..
cuma qaleef jer aku risaukan lebih..
tapi masa aku bersalin nanti..
tina akan jaga kan qaleef selama2 mungkin 5 hari aku kat spital..
die lebih memahami qaleef..
jadi.. kurang risau di hati kalau nak di bandingkan orang lain yang jaga..
lebih2 lagi.. bab makan..
qaleef ada banyak alahan..
aku sendiri banyak pantang larang.. huhu...

yang selebih nya..
aku tak mau pikir lagi..
nanti aku susah hati... 
nak bersalin ni... kekadang rasa macam tak ready.. uhuukkssss...

nanti aku share pasal tips2 bersalin-berpantang sendiri yer..
aku dapat dari fb dari satu group ni..
bagus sangat rasa nya perkongsian tu..
biler baca pengalaman orang..
sebenarnya.. tak lah teruk sangat pon..
insyaa Allah.. boleh jer di lalui...oleh sapa2 pon...
asalkan diri kite positif.. dan mental kite kuat..
semua bende akan di permudahkan... insyaa ALlah..
semua tu urusan Allah jugak...
jadi.. tawakal pada nya..







18 rejab hari ni - genap 2 tahun pemergian mak yang sangat2 di cintai...