Showing posts with label Aku sebagai ANAK. Show all posts
Showing posts with label Aku sebagai ANAK. Show all posts

Saturday, March 02, 2019

sibuk pada tangungjawap.........................bukan setakat pada kerja..



pheewww... lapang sikit minggu ni... ley la lepak2 layan lappy update blog lebih sikit... 

harini saja nak borak2 kosong... 

sekarang aku jarang-hampir pada tak pernah dah nak cerite pasal aktiviti2 seharian kiteorang dah..
like kalau ada aktiviti family ker.. hang out with kids ker..

sedangkan aku rasa.. aktiviti kiteorang ngan anak2.. ngan family.. 
sentiasa jer ada.. pantang ada masa lapang sikit.. memang cuba seboleh nya spends ngan family.. atau buat aktiviti ngan anak2..
kekadang kuar tengok wayang ngan pak Jalil ko.. 
keakdang dieorang datang sini jalan2 jumpa cucu..
pastu jalan2.. makan2...

bila2 mood aku datang.. n lapang.. selalu bawak anak gi tempat2 macam kidzoona..
kalau nak kata aktiviti anak tu.. sentiasa lah ada..jarang sangat kalau aku tak sibuk.. aku dok lepak2 kat umah tido baring.. huhu (rindu waktu singgang)

ada jer tempat aku nak tuju.. ada jer nak mengajak laki aku tu merata..
even shopping2 lah.. tengok movie lah... 

tapi tu lah sekarang ni.. perangai aku dah jarang-tak pernah nak sharing dah kat sini..macam dulu2..
tak tau lah kenapa ehh...
nampak macam.. aku hanya bizi ngan kerje.. cerite pon pasal kerje dan rumah jer sekarang ni kat blog..

macam takde life lak kan..hahaha.. sadis..
sedangkan tak pon... 

memang sekarang ni malas nau2 aku nak bercerita kat blog ni..
in fact ada bende besar macam ritu gathering lunch ngan family aku new year-birthday celebration aku n adik
lepas tu ada gathering rehlah ngan family ayah/ummi and adik2 tiri pon sama..

macam last month kiteorang anak beranak plus abang/kak ipar and adik gi bercamping first time tepi pantai... pon tak cerite..
jangan kan kat blog.. kat IG pon aku malas nak share gambar.. 
macam takde apa2 berlaku jer..
sedangkan seronok..!!! bukan camping tu jer.. semua2 lah..
gambar of cos belambak knowing me camera hangkut kulu kilir...
tapi.. tu lah.. amik gambar.. simpan sendiri.. 
lepas tu letak dalam external hard disc.. rosak.. nanges tepi tangga sorang2.. uhuhuhu... 

beza sangat2 lah ngan dulu2... kalau sapa biasa lama follow blog ni tau lah..
semua bende nak update.. 
gi jalan TAR pon nak share gambar belambak.. hahahaha... 
jangan kata gi jalan TAR.. gi Jusco depan umah breakfast kat white coffee pon kau hapdet.. hekeleeeyy.. 

tapi sekarang macam tak kose sangat dah nak bercerita.. 
kalau ada pon cerite pasal umah dan kerja jer.. 
kekangan masa pon yer jugak.. 
atau maybe sekarang aku lebih secretive... or malas terlalu meng-eksplotasi kan (betul ker eja tu) personal life -maybe....


well... macam tu lah kehidupan.. berubah....



so rini..alang2 kata macam lapang lebih sikit... aku nak throwback sikit gambar2 awal tahun sikit... 
kang time malas kang.. hapa pon takde yer..





- lepak family birthday celebration kat foodsburry Shah Alam-





- picnic family - semua ada masa ni.. keluarga kami dan keluarga ummi (adik2 tiri) yang takde abang sulung aku jer sebab dia jauh dok perak tu..
gambar banyak.. malas nak letak semua.. hahaha..
nampak tak.. nampak sekarang acaner..



ni camping bulan feb ritu
anak2 request nak camping sangat2.. so layan kan jer..
balik dari ziarah nenek masuk spital.. terus ke pantai pacak khemah.. dapat lah semalam..
insyaa Allah nak repeat lagi... sebab seronok..
ni camera hp abang aku kot.. tu malap semacam jer tuh.. 


ni sikit2 yang aku ada gambar nya.. hang-out biasa2 tengok movie ke bawak anak main indoor park ker.. selalu simpan hp..camera.. spend masa bebetul ngan anak2.. 
ada lah sikit2 amik gambar.. pon simpan sendiri2 jeeeww..
sebenarnya sebab dah banyak gambar kat tempat sama.. huhu..

tapi tu lah sudah nya.. kekadang takde kenangan kat blog ni ha..
sayang rasa...walaupon untuk sendiri2 jer..
don care orang nak baca atau tak... menarik atau pon tak.. 
kenangan tu..tuk kite sendiri sebenarnya..
memang tuk waktu masa terdekat..  tak rasa.. 
tapi bila lama2.. bile kot ter-baca balik.. mesti akan teringat n rindu sesetengah kenangan tu..
melalui pengalaman bloging bertahun2 lah ni..
nampak perubahan2 dalam hidup tu acaner..
dari cara penulisan tu pon sama.. 

lagi satu.. kenangan ngan kawan2..
macam contoh.. selalu umah aku ni memang jenis orang datang ramaaaaaiii..
lagi2 time raya.. kawan2 blog.. kawan2 belajar kat 3 tempat.. kawan2 sekolah lagi.. 
buat open house bagai.. family penuh rumah datang.. 
tapi tak pernah dah nak cerite kat blog..
Allahu.. sekarang baru terasa tak best nya..
masa tu memang penat.. aku raya kalau tak penat memang tak sah.. hahaha.. 
so.. selalu lepas2 raya baru lapang.. tapi lepas raya takde mood dah nak cerite pasal raya..
takde kenangan tu aku simpan kat blog.. sekarang baru nak tau erti penyesalan... huuuuuu...



ni jemputan baru ni.. sabtu lepas.. (tapi sabtu depan nya baru dapat nak update)
jemputan besday anak sahabat Sue kat Kapar..
biasanya.. kalau ada undangan.. memang aku usahakan datang.. tak kira jauh ke dekat..
majlis ni petang.. aku baru jer setel cat wall ruang tamu aku cerite rituh..
penat giler.. tapi.. macam aku cakap.. aku tetap nak pergi..

dapat lah jumpa kawan2 lain jugak.. lamaaaaa sangat tak jumpa.. alhamdulillah..


Sue ni aku kenal sangat lama.. dari sebelum kawen yer.. dari kenduri kawen..
dampai lah setiap kali die beranak mesti aku nak gi ziarah.. 
ni buat besday anak sulung dah 7 tahun !! dan yang 2nd dah setahun.. alhamdulillah..
semoga Allah merahmati mereka dan membesar menjadi anak solehah Insyaa Allah.. Aamin.. 



Erina ni pon jumpa kat rumah Sue.. excited sangat..
sebab last jumpa masa aku gi beraya umah dia last year.. 
ritu masa aku tak berapa sihat.. off semua social media.. (deactivated kan)
Erina ni wassap aku tanya kabar risaukan aku.. 
punya la baik nya sahabat... Ya Allah.. semoga Allah beri kan kebaikan yang sama pada beliau jugak.. Aamin.. 


balik tu.. gi singgah Tesco nak beli makanan kuceng.. sekali kat kedai Hp pulak..
ada blog reader Nora nama dia tetiba excited tegur aku dan anak2..
punya seronok kata dapat jumpa aku.. rasa terharu  sangat aku ni ha bila ada orang tegur sembang2 ngan aku macam kawan rapat macam Nora ni...!!
dalam masa yang sama.. tetap rasa kerdil tak layak di layan macam tu.. 
Nikmat apa lagi aku nak dustakan Ya Allah..
dengan apa yang aku ada yang patut aku syukuri.. berjumpa.. berkenalan.. berkawan ngan orang baik2..sangat baik!! macam Nora ni dan kawan2 kat atas tu.. 




hari selasa haritu.. family mertua aku pulak tetibe kata nak datang.. 
seronok nya..!! aku suka tetamu datang umah ni.. meriah.. walaupon tetibe.. tapi rumah aku memang jenis guest-ready.. hahaha.. serious ni.. sentiasa terbuka.. 
nak datang..datang jer.. tak kisah.. lagi pulak mak bapak kita kan..
ma bawak sekali adik dan anak buah... tido umah... lagi la seronok...
ajak sekali lunch kat luar makan sedap sikit hari tu (maklum la menantu tak berapa teror masak..huhu)
qaleef takde masa ni sebab sekolah tak balik lagi.. 



hari ni nak kuar bawak anak2 gi GM kat Klang kejap..
ada bende dah janji nak carik-belikan tuk anak..
harap2 kat Gm tu jumpa mur-mur... 
n nak carik barang aku sikit.. lama giler tak kesana sejak2 dah tak meniaga barang macam dolu tu...

lepas tu.. nak gi Seremban pulak.. nak ziarah kawan baik abah sado punya wife yang dah jadi kawan aku jugak.. baru bersalin anak ke-4..
alhamdulillah.. 
anak2 dia semua lelaki.. baya2 anak aku..
anak2 aku seronok lah nanti main ada geng... !!

macamana sibuk sekalipon.. aku tetap akan usahakan untuk bagi masa pada orang lain..
pada anak2.. pada keluarga terutamanya..pada kawan2 rapat.. 
betul.. aku memang sibuk hangkut anak kehulu kehilir bekerja..
tapi.. aku jugak tau balance kan kehidupan aku..
walaupon aku bertangungjawap penuh dan perlu bagi priority pada kerja..
tapi.. dalam masa yang sama.. aku kene pandai uruskan masa untuk kehidupan lain..
aku selalu pegang.. family must come first..no mater what...
masa mertua aku nak datang ni pon..
aku dah ada schedule tuk penghantaran barang ke Puchong.. dah janji..
tapi aku usahakan jugak supaya setel kedua2 nya..
kerje is kerja.. tapi pandai2 lah uruskan.. adjust masa tu.. 
which is aku mesti ada kat rumah sebelum mertua aku sampai petang tu.. (sebab mertua aku tetibe jer yer bagitau nak datang hari tu yang sepatut nya esok nya)
1 jam yer aku pergi balik rawang-Puchong (yang sepatut nya amik masa 90 minit hingga 2 jam)
dapat bayangkan tak laju nya kereta aku bawak... alhamdulillah Allah jaga aku.. dan Allah permudahkan urusan..
esok nya pon sepatut nya aku kene ke bengkel tuk QC-pack-courier barang customer yang dah siap..dah janji !! dan aku usaha nak tunaikan..
still.. aku usahakan (curi2 masa) tanpa abaikan family yang datang jauh2 tu..

bukan nak cakap aku hebat..
selalu kecundang jugak tanggungjawap tu.. sebagai anak..
kekadang lama tak jumpa pak jalil kau.. rasa bersalah jer selalu..
nanti wassap lah dia mintak maaf... huhu.. seb bek dia pon sejenis manusia sibuk gak.. dan paham kerje anak2.. 
kekadang kalau dia nak.. bila2.. dia pon datang jer sini tido..
tapi macam aku cakap.. aku sentiasa berusaha.. cuba.. 
sebab tu lah aku cakap aku sibuk..bukan sibuk kerja semata..
tapi sibuk ngan kehidupan lain jugak... sibuk ngan tuntutan dan tanggungjawap sebagai mak..isteri.. anak..menantu.. sahabat.. dan jugak pada diri sendiri..
insyaa ALlah... bagi aku keberkatan hidup tu lebih penting.. 





Friday, November 23, 2018

perasaan pada adik2 sama macam perasaan seorang mak2...



asal nya.. aku ada 4 orang adik...
dan kesemua nya aku rapat...
tapi tu lah.. Allah sayang kan 2 antara mereka (Tina dan Afiq) melebihi kasih sayang aku/kami..
tinggal lah 2 orang jer lagi adik aku..

2 orang yang meninggal tu.. kami umur rapat2..
just selang 2-3 tahun jer masing2..
dan kiterang lebih pada macam kawan baik.. gurau ke hapa macam kawan2 tu.. 
cakap pon 'ko' 'aku' jer...takde lah rasa kuangajar ke hapa..
ayah aku jer selalu marah kalau dengar.. heheh..

2 orang yang tinggal sekarang ni pulak..
jarak umur kami sangat berbeza..
yang 2nd last.. beza umur die ngan arwah Afiq pon dah 10 tahun..
ngan aku 13 tahun...
dan yang bongsu 16 tahun..!! 

jauh kan...

so.. hubungan aku ngan adik2 aku lebih macam 'penjaga'..



dulu2..mak aku cikgu.. selalu sibuk...tau lah kan..aktiviti kat sekolah.. ngan khursus nya lagi.. aku pon heran kekadang.. 
ayah aku pon selalu out station.. waktu2 tu dia buat bisnes consultation.. anjur2 kan khursus tuk company.. selalu takde..

aku pulak.. walaupon baru sekolah menengah.. masa 2 orang adik2 aku masih kecik.. tapi as kakak sulung..[bukan anak sulung.. atas aku ada 2 lagi abang]
memang aku dah di beri tangungjawap tuk jaga 2 orang adik aku tu..
kalau apa2 jadi kat adik2 aku tu.. aku lah yang kene akan dipertangungjawapkan...di soal.. di persalahkan.. pufftt...

aku dari sekolah menengah.. dah pandai beli baju budak lelaki yer..
dulu2... masa puasa-raya.. ayah aku bagi aku duit dan bawak adik2 aku gi shopping baju raya derang.. (jemu tengok baju budak lelaki sampai sekarang)
memang tu kerje aku ngan tina setiap tahun..
sampai laaaaa satu masa derang pandai beli sendiri..
dah tak harap aku lagi.. emo tau time tu.. terima hakikat.. adik2 dah besar
ada citarasa sendiri.... 

sekarang ni aku terpikir.. eeaahh.. pandai pulak aku pilih eh... huhu..
sedangkan diri sendiri pon selekeh tak pandai nak melawa... 
tapi boleh nak belikan baju adik2...
tapi aku ingat sumting..kenapa ayah aku bagi aku uruskan..
maybe sebab aku pandai manage duit... kot
ayah kasi aku sekian2.. aku tak beli yang mahal2 pon.. aku beli yang ada discount..tapi cantik..
dan aku dapat beli lebih tuk derang..
aku selalu soh ayah aku hantar aku ke mall macam great wall ker..centre point klang tu ker..(time tu kire tu tempat popular shopping gak lah) boleh lah beli baju jenama.. tapi ngan harga yang lebih murah.. 
kire kegigihan tu dah lama laaaaaaa... hahahah...
membawak lah ke tua ni ha ruper nya...

aku nak adik aku pakai elok2.. cantik2.. tapi sedar mak pak aku bukan lah kaya pon time tu..
adik beradik 7 orang chuolls.. semua ngan belajar-sekolah yer.. paham2 jer lah macamana kan..
mungkin sebab ayah aku nampak kot semua tu dari aku..so die bagi aku jer uruskan.. [bila dah jadi mak sekarang ni aku paham perkara tu which is apa kelebihan yang kite nampak kat anak2 kite]
eaahh kekadang sampai sekarang laaaaaa...
macam baju raya fes day tu.. die akan soh aku decided and belikan.. huhu..
even baju ayah aku pon.. aku akan sediakan.. 

setiap kali raya... aku akan bawak adik2 aku berjalan sekali tau..
kat rumah kawan2 aku jugak..rumah sapa2 lah..
aku tak pernah malu pon.. tak pikir pon semua tu... 
aku nak adik2 aku dapat duit raya sama..
aku nak adik2 aku happy sama... kumpul duti raya..
aku akan senyum bila balik jalan dierang kira dan seronok dapat banyak duit raya hasil ikut aku berjalan.. 
kawan2 rapat aku pon tau masa tu macamana..
memang ke mana pon aku suka hangkut..
even sekolah ada hari kantin ke hapa.. malam kebudayaan ker.. 
aku hangkut sekali.. tak kisah pon.. 
bukan mak ayah aku suruh pon yer..
tapi aku sendiri yang nak..
aku tak pernah mintak izin pon kat mak ayah aku..
aku soh adik2 aku siap jer.. jom ikut akak.. aku kata.. 

derang pon ikut jer lah... 

sebelum aku ada kereta.. aku selalu bawak adik2 aku naik train..
nak derang rasa naik train berjalan kat KL tu..
bawak gi KLCC masa baru bukak tu.. siap layan mandi kolam depan tu yer... hahaha...
bila ada kereta.. lagi lah merata aku bawak.. 
gi mana2..memang aku akan pikir derang jer..
mana aku berjalan.. situ jugak lah derng pon berjalan...
even aku gi berjalan ngan kawan2 kolej...atau kawan2 kerje..
aku akan bawak sekali adik..lagi2 yang bongsu..
kawan2 lain semua pon ok jer lah melayan.. 
dasat gak aku rasa perangai kakak2 aku ni kan...

tak tau kenapa.. rasa seronok nak bagi adik2 rasa gembira ni..

aku ni.. berkawan tu-berkawan gak.. hu ha hu ha enjoy ngan kawan2..
tapi adik2 aku.. keluarga.. tetap aku bagi keutamaan..

ada dulu... masa aku belasan tahun.. balik kampung Seremban dari Klang naik bas..
gigih aku akan bawak sekali adik2 aku yang masa tu masih kecik2 yer..
dan aku pon tak tau kenapa..!!!! 
aku macam seronok nak kasi derang naik bas.. 
heran nya.. mak ayah aku tak kisah lak tu.. 
bila sekarang aku pikir balik.. macam tak ley hadam lak.. hahahaha...
ayah akan hantar kiterang kat bus station.. sampai naik bas.. 
lepas tu sampai kat terminal one seremban tu.. aku tipon arwah atok aku soh amik kiterang..
takde hp masa tu.. aku pakai public phone jer.. 
aku ingat satu kenangan.. ada aci india ni risaukan adik2 aku..
masa tu.. aku tak pikir sangat pon.. aku rasa aku boleh jaga adik2 aku..

alhamdulillah.. kami ok jer.. sampai sekarang ni Allah jaga kami.. 



macam tu lah sikit2 macamana mak ayah aku bentuk aku jadi seorang kakak yang... eerrr... garang... hahaha... 

yer... dalam satu sisi lain..
aku memang teramat lah garang...masa adik2 aku tu masih kecik lah..
dah aku yang kene jaga derang kan.. balik sekolah menengah..separuh hari.. petang2 aku lah jaga derang.. [sampai lah mak aku berhenti mengajar masa aku form 5] pergi mana2.. aku yang kene siapkan derang.. 
pastikan mandi.. pilihkan baju.. kemas kan bag..
dan pasti kan derang kemas terurus sebelum keluar.. 
(sampai la sekarang......................kat anak2 pulak.................)

aku teringat masa ayah aku bawak kiterang berjalan gi cameron kot rasa nya..
naik bukit bengkang bengkok..
adik bongsu aku boleh pulak mabuk.. muntah belillah dalam kereta..
tapi dia yang muntah tu tak kene marah.. 
aku ni ha yang kene...
ayah aku kata sepatut nya aku kene bawak kan plastik siap2 tuk adik2 aku..
aku kene prepared kan semua..tangungjawap aku kata nya..
masa tu takde lah pulak rasa nak salahkan mak aku.. yer lah sepatut nya lah kan... hahahaha
tapi.. aku bengang ngan adik aku tu sebab die punya pasal.. aku yang kene..


masa tu aku pon kire 'budak' lagi.. urus kan diri sendiri jer pikir..
tapi macam tu lah tangungjawap di beri kat aku.. 

lepas tu.. macamana aku mak2 sekarang.. ngan anak2 aku... 
macam tu lah aku ngan adik2 aku.. tapi lagi garang giler...
like aku tak suka anak2 aku sekarang nakal2 kat luar..atau rumah orang..
tak reti duduk diam ker.. usik barang2 orang.. perangai tak jaga...akhlak tak elok..  
macam tu lah aku dulu2 ngan adik2 aku.. memangaku jegil2 kan mata ni ketap2 bibir pandang.. 


memang aku keras kan suara soh duduk diam... kalau dekat ngan aku memang aku cubit jer sekali bagi amaran... 
haaa jangan nak berani2 yer ngan kakak ko ni.. 
memang adik2 tak suka... tapi still.. apa2 derang akan thru ngan aku dulu..
akan ngadu kat aku.. dan akan carik aku...
sampai laaaaaa sekarang....
macam seorang mak tu....
garang2 pon.. anak2 tetap akan carik gak kan sudah nya.....
nak mengadu nak mintak tolong ke hapa...
ha macam tu lah aku gak...






dah biasa didik adik2 ngan tegas..
sekarang ngan anak2 pon macam tu lah... 
dapat lah anak2 aku pon lelaki 2 orang....
cuma beza nya.. dulu buat sebagai kakak.. garang macam singa don care.. 
sekarang.. buat sebagai mak.. dan lebih berilmu dan pendedahan serta pendekatan lebih baik...
tak lah terjerit terlolong macam dulu2 panggil adik2 balik mandi time maghrib..hahahha..
sekarang didik anak lebih pada psychology...

tapi kekadang ada gak lah sikit2 tak berubah..
macam dulu ngan adik2 aku.. lagi2 adik bongsu aku..
dulu2.. ada masa.. rasa nak bawak adik2 gi market macam giant ker...
nak belanja derang sikit konon nya... kot adik2 nak biskut ker.. sekerim ker..
apa2 lah... asalkan dalam kemampuan.. aku suka nak beli kan derang.. 
tapi keakdang adik aku nak kan sesuatu...yang aku tak nak beli kan.. atau tak berapa suka.. atau terlalu mahal ker.. macam tetibe mintak toys.. atau mintak macam2 bukan2...
ko melalak baring2 atas lantai pon.. aku akan buat tak tau jer.. aku jalan jer tinggalkan..
derang takut kene tinggal.. ikut jer lah senyap2...hahahaha...
macam tu lah aku ngan anak2 aku..
kalau rasa tak patut nak beli kan..
aku tak nak ajar anak2 aku di turut kan semua kemahuan..walaupon mampu..
so kalau ko nak melalak ker hapa..
still aku buat tak tau jer.. kalau aku cakap tak nak beli... aku tak akan beli..
anak2 aku pon takde lah sampai baring2 meraung teruk sangat kalau tak dapat sesuatu...
nanges sikit2 tu biasa.. aku akan pujuk cara berbeza..
aku tegas... bukan tak sayang.. macam adik2 aku tu lah..
tapi tu salah satu cara aku didik anak2 aku.. atau adik2 aku..
supaya tak pikir semua bende boleh dapat ngan cara yang mudah..giteeewww..
walaupon kekadang nampak macam kejam atau garang giler lagi2 ngan adik2 aku dulu...

seb bek lah derang tak benci aku sampai besar ni ha... hahahaha..

macam mak aku duluuuuuuuuuuuuu..... lembut jer..
aku tak lah selembut mak aku... tapi.. maksud nya.. cara didikan seorang mak pada anak ni berbeza ngan aku sebagai kakak pada adik...
alhamdulillah sebab tu kot adik2 aku sekarang pon helok jer perangai...
bukan sebab aku yang tegas.. tapi sebab kelembutan dan cara mak aku sendiri...

epik kan..

mak aku jarang nak marah2 anak..termasuk aku lah.. 
nak tinggi suara jerit2 pon tak pernah yer..kalau die marah kan sesuatu..
dah cakap tapi tak nak dengar.. die akan diam macam merajuk.. 
anak2 pon panik... huhu.. 
tapi aku pon tak tau acaner aku ley jadi garang nau..
bayangkan yer.. adik2 aku lebih takut kan aku dari mak aku...
selalu mak aku ugut adik2 aku.. kalau tak dengar cakap mak.. nanti mak bagitau kakak...
nampak tak.. nampak...hahaha...

aku dulu sampai pernah cakap kat adik2 aku..
"kalau lah takde orang nak kat akak.. korang kene jaga akak sampai mati..!!" - ugut adik2
sebab masa memang aku garang n agak tegas kat adik2 aku..
satu kampung boleh dengar suara aku jerit panggil dari depan rumah soh adik2 aku masuk mandi dah maghrib..
antara sedara2 pon tau aku kakak yang garang ngan adik2 aku.. 
pergi umah orang jangan nak bergaduh2 usik menan orang.. memang aku heret bawak balik...
pergi mana2 mak aku rilek jer.. borak lepak2 ngan sedara die..
aku yang uruskan semua.. pastu suara aku sesaja la... 

cakap elok2 memang tak dengar..
lagi2 kalau ayah aku nampak kang..lagi teruk nanti adik2 aku kene..lagi satu..ngan aku-aku sekali kene sebab tak jaga adik2 ngan elok..
contoh aku jugak yang kene marah sebab tak panggil adik2 masuk mandi tuk siap2 solat maghrib kat surau.. 
eaaahh.. kalau adik aku tak gi surau pon.. aku yang kene marah yer..

so sebab tu aku kene pastikan semua pada adik aku.. 
even kalau aku gi surau/mesjid nampak adik2 aku main.. bising..
aku jegil2 kan mata pandang derang... 
balik tu memang kene lah masing2 ngan aku.. bebel2 mulut aku cakap.. kalau akak nampak lagi buat perangai nakal kat surau.. siap lah.... 

mak aku rilek jer.. 
mak aku punya pendekatan berbeza.. yang garang semua bagi kat aku..
tapi sebab mak aku lembut tu lah.. 
adik2 aku sekarang agak lembut jugak..bukan lembut patah tu yer..
maksud nya jenis soft spoken macam mak aku.. 
jenis dengar kata.. lembut hati masing2.. dan bagi aku.. derang agak behave...
takde lah jenis kaki gaduh ker.. mencarut2 ker.. buruk perangai buat kebencian orang ker..tak de..
even tak merokok atau ada masalah disiplin sekolah pon selama ni..
nakal2 sikit balik lewat tu..biasa lah..remaja... tapi tak lah sampai melarat2 melagha buat bende tak elok atau memalukan mak pak...
alhamdulillah...

aku percaya jer kat adik2 aku tu..
bukan percaya bodo2..
tapi tu lah sebab kan kenal sangat adik2 aku tu..
ko menipu atau cakap benar pon aku boleh tau yer...haaa gitueeww..
macam mak2 kan..

asalkan tak buat bende bukan2.. jangan tinggal solat..
aku sendiri pon ok jer..
well.. aku pon pernah remaja jugak keeeeennnn...






mungkin aku lambat matang dalam banyak bende.. 
tapi satu perkara..aku matang sebagai kakak dan anak..

bayangkan pernah adik bongsu aku punya sengal..
die ingat aku anak sulung paling sulung.. 
which is.. abang2 atas aku tu.. dok bawah aku camtu.. 
bongok betul..
aku ngan tina masa tu dok bahan pasal bende tu..
how come die boleh tak tau..!!! macam pelik gila pulak rasa.. hahaha..

tapi tu lah die hakikat nya... 

aku tau tanggungjawap aku berat... aku kene jaga semua adik2 aku dan pastikan derang baik2 jer.. 
sampai sekarang..
selagi adik2 aku tak betul2 berjaya..
kerja.. kawen... mungkin selagi tu lah aku akan risau...
macam mak aku dulu laaaaa...

bukan lah mak ayah aku lepas kan tanggungjawap semua kat aku..
aku just jaga jer.. selebih nya.. mendidik.. bagi pendidikan seperti sepatut nya dah tentu lah mereka yang buat.. 
kire.. aku macam pembantu derang la...
apa yang aku buat [macam aku cerite atas tu bawak berjalan ke hapa] niat tuk happy kan adik2 aku jer..takde pon mak pak aku soh2 paksa buat pon..
nak buat acaner.. adik badik ko ramai kan...dan ko pulak kakak...
(tapi aku berterima kasih saat ni)

lagi satu aku jenis over protective.. 
aku ingat lagi.. adik aku yang bongsu tu.. nak gi rombongan.. 
masa tu die darjah 3-4 kot.. masa tu aku dah kerje kat company Audit kat KL..
dok umah sendiri tak dok ngan mak ayah aku dah..
malam2 mak aku tipon aku bagitau.. adik aku nak gi rombongan sekolah ke Penang-Perak..
mak aku rilek jer awal2 dah izinkan.. bayarkan semua..
tapi aku bising kat mak aku..kenapa kasi adik aku pergi..
aku risau..!!! aku tak percaya adik aku boleh jaga diri die sendiri.. 
aku takut ada orang culik die ker.. cikgu tak perasan die hilang ker... dah ramai2 tu.. 
aku rasa die kecik sangat tuk berdikari sendiri..time tu..
mak aku gelak2 jer cakap "alaaa biar laaaaaaaaa.... mak tengok die ok jer..ko pulak nak risau.."
dan malam tu.. aku gi ikut belakang bas rombongan adik aku tu..!!!
giler tak kakak nya ni..................................................
hahahahahahahaha.... sendiri pon gelak...

(pray for Qaleef and Shaquille)

even sampai sekarang pon selalu risau kan mereka..
ritu jalan penang.. adik aku sorang gi turun hotel nak gi kedai ke apa aku tak tau..
sekali lambat nau balik..
aku dah risau dah.. 
siap soh adik aku yang 2nd last tu gi carik.. hahahah..
sedangkan adik bongsu aku tu lelaki.. umur dah 20 tahun dah tu...
adik aku yang 2nd last tu pon tak kose dia nak layan kakak nya..

eahh.. sampai sekarang.. dah besar2 ni.. dierang masih bawah tanggungjawap aku jugak tau tuk sesetengah perkara..
macam adik2 aku masa lalui waktu remaja derang sekarang..
mak aku pulak meninggal masa derang masih sekolah...
ayah kawen lain..and berpindah ke rumah lain.. adik2 terpaksa ikut sama..

kesian bila pikir.. yer lah.. orang kata kurang kasih sayang mak ni lain..
lagi anak remaja.. masa mak aku meinggal.. adik bongsu aku form 3.. 
rapat n manja ngan mak aku lak tu.. 
dah lah tu jenis memang tak ngam sangat ngan ayah aku time tu..

so.. lepas dari tu.. apa2 ayah aku akan cakap kat aku ngan tina [masa tina masih ada]
kekadang kene marah.. jiwa memberontak.. mula buat perangai..
ayah aku risau..kiterang pon risau.. takut die buat bende tak elok..
berkawan ngan orang tak elok ker kan..remaja.. mudah terpengaruh..

jadi nya.. macam aku ngan tina yang rapat ngan die.. kene banyak tolerate.. 
bersembang tanya.. amik hati... tanya kalau apa2 yang kurang.. 
aku nak adik2 aku tau..
derang masih ada kakak tuk bergantung hidup dan harap.. boleh mengadu bila susah..
boleh bagitau apa2 kalau takut nak cakap ngan ayah aku...

sebab.. aku cakap.. aku sangat kenal adik2 aku.... sebab aku yang bela jaga derang dari kecik..
aku tau derang bukan jenis budak nakal.. 
bukan jenis degil..
tapi kene ada cara nya... since derang lalui zaman remaja.. 
aku tak nak derang hanyut..atau terlalu bebas...

aku paling aku risau dari dulu sampai sekarang.. adik bongsu aku..
kalau boleh memang aku nak die tinggal ngan aku.. biarkan die di bawah jagaan aku..
aku pernah jer mintak tuk adik aku di tukar kan sekolah dekat ngan aku...
tapi ayah aku tak izin kan..ada lah sebab2 nya...dan aku paham...

tapi lega sikit dah sekarang.. sebab tengok kehidupan die lebih baik..
sekurang2 nya derang sambung belajar...
masa tulis entry ni... adik bongsu nak praktikal diploma engineering..
dan 2nd last ngah sibuk tesis last semester degree..
adik aku yang 2nd last tu lebih matured.. aku kurang risau sikit.. boleh nampak macamane die uruskan diri die...
cuma harap yang bongsu tu sambung terus belajar ke degree...insyaa Allah..




kiterang tetap rapat.. makin besar makin rapat.. 
lagi2 sejak tina takde.. apa2 aku memang banyak ngadu kat adik bongsu aku..
derang pon kerap tido umah aku... 
syukur abah sado bukan jenis berkira.. memang tak kisah langsung pon ngan adik2 aku..
derang pon rapat masing2.. paham perangai..
abah sado pon pernah cakap.. anggap jer rumah kami tu..macam rumah sendiri..
kiterang tak nak adik2 rasa terasing..
maksud nya.. bila2 nak balik.. balik jer.. macam rumah orang tua derang sendiri..
kalau abah sado takde.. ada adik aku nak teman kan.. takde lah rasa boring atau sunyi sangat.. 
adik2 aku pon jenis boleh di harap.. boleh mintak tolong.. 
lagi2 rapat ngan anak2 aku jugak.. sampai kan aku rasa percaya nak adik aku jaga anak2 aku tuk masa2 tertentu..

pernah adik aku cakap...
"takper lah kak.. dulu2 akak cuci berak adik.. sekarang adik lak cuci berak anak2 akak.."

walaupon cakap pasal berak.. tapi i is tacing yer..
adik2 aku dah besar.. sob sob...

tapi tak pernah pon aku anggap adik2 aku macam nanny... tak pernah nak soh derang balas ke hapa pon.. like aku buat baik kat derang..derang mesti buat baik balik kat aku..
nope.. aku percaya konsep keikhlasan..
apa2 biar Allah jer yang bayar kan.. tak mengharap pada manusia pon.. 

lagi satu.. sampai sekarang pon.. kekadang bila nak gi mana2.. mesti akan teringat nak bawak adik2 sekali..
mesti nak ajak..
ada orang pernah cakap..aku sengaja bawak adik tuk jaga anak2 atau tolong amik gambar kami..
tapi tak pon.. korang baca dari awal.. aku memang jenis macam tu..terbiasa...susah nak ubah.. 
apa2 aku akan ingat kan derang jugak.. 
sampai keakdang abah sado tegur.. lagi2 awal kawen dulu... huhu...
tak tau lah kenapa.. rasa macam seronok bawak derang bersama.. walaupon perbelanjaan pasti lebih..
tapi aku tak kisah pon.. apa aku belanja kan tuk keluarga aku.. aku tau akan ada rezki lain nanti insyaa Allah...sebab tu aku tak pernah berkira..
lagi2 waktu derang masih belajar ni..
alhamdulillah.. ada rezki lebih.. aku tak kisah berkongsi.. sama2 ringan kan beban ayah aku..
tanggungjawap anak dan adik badik pon kan... 

yerp.. aku sangat rapat ngan adik2 aku..aku tetap rasa derang masih adik kecik..macam dulu2 aku bela..
derang pon pasal awek ke hapa.. memang akan share ngan aku.. kenal kan kat aku..
tapi selalu pesan.. jangan nak macam2 ngan anak orang..(aku risau ngan gejala zaman sekarang)
lagi satu.. jangan nak ngade2 kata nak kawen awal..
aku memang sentiasa bagi galakan tuk derang terus sambung belajar lagi dan lagi..
insyaa Allah.. selagi mampu aku akan bantu mana yang patut.. 
selagi tak habes belajar sekurang2 degree.. selagi tak kerje ada pendapatan sendiri..
jangan lah sibuk2 nak kawen tanggung anak orang pulak..
aku nak derang bina kehidupan yang lebih baik...
supaya aku senang hati satu hari nanti tengok derang..
selalu cakap kat derang.. ada duit.. gi jalan dulu.. tengok dunia luar.. pergi merantau... rasa berjalan luar negara..
enjoi kehidupan [ngan cara yang sesuai] dulu baru pikir nak settle down..
dalam hidup ni.. banyak lagi bende yang penting jugak selain dari cinta...
nampak tak kakak ko acaner... hahaha...

tapi tu lah.. memang kene bagitau.. kene guide.. kene bagi sokongan..
aku selalu cakap kat adik2.. kite kene bertangungjawap atas diri kite sendiri..
kene sentiasa usaha untuk baiki kehidupan kite..
lagi pulak lelaki.. tangungjawap tu nanti lebih besar..
satu hari nanti.. mungkin aku dah takde.. ayah dah takde.. semua bergantung atas diri sendiri..
tak ley la nak harap ayah belikan motor kereta lagi kan..
nak belikan rumah ke hapa... 
pandai2 lah ko nak hidup..
nak hidup selesa.. atau lebih baik.. kene usaha lebih sikit dari sekarang.. insyaa Allah...





lagi satu.. since mak aku takde.. aku lah sebagai kakak yang kene bagitau semua..
pasal tangungjawap seorang lelaki pada ayah aku.. tugas derang tuk jaga ayah..
dan nanti satu hati..pada isteri pulak..
aku nak mereka jadi lelaki budiman.. tau tangungjawap sebagai suami dan bapa..
jangan kata nak abai tangungjawap.. nak naik kaki tangan pada isteri..
memang siap la ko kan.. walaupon adik sendiri.. ko kalau buat jahat kat anak orang..
ko kene...
sebab aku perempuan.. aku isteri.. aku harap adik2 aku layan isteri derang macam abah sado layan dan jaga aku.. kakak derang..macam bekas suami tina jaga tina masa tina masih ada dulu..
dan aku pon harap.. derang dapat isteri solehah.. yang baik akhlak nya jugak.. insyaa Allah..

aku macam mak2 kan.. hahahah..
tapi betul tau.. 
perasaan aku pada adik2 aku macam perasaan sorang mak... 

aku rasa nanti derang kawen... mesti aku yang menanges macam nak giler.. 
macam seorang mak nak lepas kan anak nya..


yang sekarang adik bongsu aku...kerap dan dah lama duduk ngan aku..sebulan 2-3 kali akan balik sini kalau takde aktiviti kat kolej..
kalau cuti semester lagi aku seronok sebab lagi lama die dok lepak rumah ni.. 
tapi next month die dah nak sambung praktikal kat Shah Alam..sampai tengah tahun depan..
maknanya akan jarang dah datang umah aku.. mungkin..
terus rasa sedih.. emo semacam...
tak tau kenapa rasa macam... tak best die takde nanti.. masa hantar die balik semalam kat umah ayah.. rasa sedih sangat pulak... 

aku ngan die agak sekepala.. bonding agak kuat.. abah sado pon selalu cakap macam tu..
aku pon selalu manja kan die.. die nak apa2 pon aku belikan jer..selagi mampu..die pon banyak sangat2 tolong aku.. temankan aku bila abah sado takde rumah.. ikut aku ke hulu kilir buat kerje..tolong jaga anak2 aku bila memerlukan.. tak pernah nak merungut pon... 
syukur dapat derang sebagai adik..

so kalau nanti die takde lama.. mesti aku terasa... tanya2 bila nak balik.. hahaha..

adik2 ni..... 

aku rasa maybe sampai derang 39-49 pon agak nya aku tetap anggap derang adik2 kecik yang perlu di jaga.. hahaha.. hover tak... 





dan harap jugak anak2 aku akan jadi macam aku dan adik2 aku bila derang dah besar ni..
walaupon kecik2 aku garang dan tegas kat derang..
tapi sebab aku selalu bersama derang.. selalu gembirakan derang.. lindungi derang.. 
jadi apa yang derang akan ingat dan simpan hanya kasih sayang aku sebagai seorang kakak pada derang.. 

dah besar ni kiterang jadi rapat walaupon jarak umur berbelas tahun.. macam sahabat.. boleh share banyak bende.. 

dan aku harap jugak.. qaleef pon akan jaga adik nya macamana aku pernah jaga adik2 aku dulu..sampai sekarang..insyaa Allah..

sebab macamana aku ngan adik2 aku dulu..macam tu lah aku ngan anak2 aku sekarang..
cuma macam aku cakap kat atas tadi.. beza nya.. cara didikan tu dah berubah..(dulu sebab tak tau)
tapi motip tetap sama.. sentiasa berusaha tuk buat mereka gembira.. walaupon sekecil2 perkara..
dan membentuk mereka jadi manusia lebih baik.. insyaa Allah..



eeaahh.. apesal tah emo satu macam ni.. hahaha...




notatanganAty : dan sebab tu lah dulu aku pernah cakap.. dari anak sulung lagi kalau boleh aku nak anak perempuan.. penat lah weeyyhh jaga budak laki ni..  hahahahaha...