Showing posts with label Anak :: Bercuti. Show all posts
Showing posts with label Anak :: Bercuti. Show all posts

Wednesday, April 03, 2019

Percutian ke Pulau Redang : WARUNG NASI DAGANG PAK DIN SEDAP kat Dungun !!



hari tu.. sebelum cuti sekolah lagi.. kami gi bercuti ke Pulau Redang..
lama sangat dah nak gi redang ni sebenarnya..
bertahun2.. hahaha..
tapi masih takde kesempatan..
walaupon pernah jer bercuti ke Pulau Perhentian.. tapi tetap nak merasa gak lah ke Redang tu..
sebab ramai kata.. tempat nya jauh lebih cantik dari mana2 pulau kat Malaysia ni..
so nak lah merasa gak walau sekali.. 

tapi since bertahun rasa nak gi.. tak pegi2 jugak..sampai lah last year.. ada kawan Ig jual package dia ke redang mur-mur..
masa tu ada contact nak beli.. lepas tu survey2 tempat tu..
tapi sebab last minit.. tak dapat plan bebetul.. lagi2 abah sado ke site..
so.. tak dapat lah amik...
tapi sejak tu.. terus aku survey nak booking tempat tu..
sebab package aku kat situ murahh..!! which is aku baru tau.. hahaha..
pasal package n hotel mana bagai tu.. nanti aku cerite lain entry.. 

tempat tu nak booking.. bukan boleh kau booking minggu ni..minggu depan terus dapat..
ramai orang booking !! nak booking kalau dapat sebulan awal tu kire rezki lah tu..
kalau yang aku baca..ada booking seawal 3 bulan..pheeww..

last year.. bulan 9 dapat lah aku booking tarikh sebenarnya..
tapi masa tu.. dah start hujan hari2 tak renti..
sebab dah nak masuk tengkujuh kan..
pulau tak tutup lagi.. tutup akhir bulan 10 sampai bulan 2 sebab tengkujuh..
tapi sebab kan kat sini dah hujan jer.. aku n abah sado macam risau lah jugak nak gi tu..
takut kat sana hujan jugak.. tak dapat kuar atau buat aktiviti..
so.. kami cancel...

tapi sebab dah rasa nak pergi sangat... memang aku plan.. pulau bukak jer..terus nak booking..!!
bayangkan.. pulau bukak bulan 3..
aku dah booking kat agent start bulan 1 yer.. hahhaha..
bukan apa.. takut tak dapat booking.. lagi2 weekend...

sebenarnya pon banyak kisah gak bertukar2 tarikh sebab adik aku nak ikut pulak..
so end up kiteroang tak pilih tarikh hujung minggu pon.. 
kiterang amik dari ahad sampai ke selasa.. (17-19 march 2019)
adik aku punya pasal lah..
last minit nak ikut.. hujung minggu dah penuh.. so terpaksa drag weekdays.. 
seb bek abah sado ok..
cuma qaleef kene memonteng 2 hari.. huhu... 

kiterorang bertolak sabtu sebelum subuh dalam kol 3.30 gerak dari rumah.. 
saja xtra sehari awal sebab nak jalan kuala terengganu dulu..
lama tau kat Kt ni.. last sekali masa qaleef 2 tahun kot.. rasa nya lah.. 
tak berapa ingat sangat..



singgah solat subuh kat Rnr .. tapi tak sure kat mana.. kuantan kot ni.. 



siap2 sekali kat sini.. sebab nak terus berjalan dulu.. check in hotel pukul 2.. lambat lagi..
pikir jalan pagi-rehat petang macam tu sebelum gerak ke redang esok nya..


kiteorang tak direct masuk ke Kuala Terengganu... sebab nak carik makan sedap NASI DAGANG PAK DIN kat Dungun..

aku gugel jer carik mana tempat sarapan best..jumpa kat BLOG ni.. n kebetulan lalu dulu area dungun..kire lalu jalan dama.. so dapat lah sarapan kat situ..sebelum ke KT..


kedai nya kecik jer dan tersorok.. aku waze 'nasi dagang pak din' memang ada..  tapi tak jumpa kedai nya.. waze berhenti kat satu tempat tapi tak nampak lak tanda ke hapa.... 2 kali  kami pusing..
siap tukar ejaan 'pak' tu jadi 'pok' ikut slang ganu kan..
tapi still takde.. frust gak lah.. sebab dah lapar nak sarapan satu hal.. lagi satu.. dah sampai jauh2 tu kan... 
bila kami tanya orang tempatan.. baru jumpa..terlindung sebalik petron..dan ada pokok2..
len kali kot korang nak carik.. waze nama "WARONG TELOR POWER PAK DIN"
baru jumpa yer... n korang tengok lah bebetul.. 
sebelah tepi PETRON.. memang terlindung... warung kayu.. nampak gelap dari luar..
tapi tak sia2 kami berusaha carik... 
sebab memang sedap..!!!




abah sado dan adik aku order nasik dasang..
aku order pulut kuning ngan kari ayam.. 
tapi rasa2 la sikit nasik dagang tu..
samaada pulut kuning.. kari ayam.. kari ikan tongkol.. nasik dagang..
semua sedap..!!! takde yang tak sedap.. 
nasik sedang elok tak melekit dan tak kering.. cukup rasa semua..
pulut kuning tu sebenarnya aku tak sangka la dia bagi banyak tu.. hahaha.. (dia yang hidangkan)
selalu makan sini.. dapat sejemput jer..
tapi ni dia hidang macam makan nasik kau.. teranjat gegel..sebab aku nak rasa2 jer sebenarnya..
seb bek sedap dan aku pon makan habes.. kenyang sampai tengahari..

laki aku selalu makan nasik dagang.. (read : peminat) dia memang puji habes..
may be sebab selama ni makan kat sini biasa2 jer..
bila dapat makan yang pure punya memang rasa lain nya.. 




masa aku sampai tak ramai pon lagi.. maybe awal dan baru bukak..
tapi lepas tu penuh orang tau.. orang tempatan pon ramai..maksud nya macam orang2 situ..
aku kalau orang tempatan ramai ni.. memang percaya lah sedap nya..
sebab kan.. orang kite ni..pantang orang viral.. mula lah serbu..
tu kalau gi satu2 kedap popular-viral.. ramai orang luar jer..
orang tempatan nan hado.. sebab biasanya dieorang lebih tau mana tempat lebih sedap dari tu..
so bila ni aku tengok pakcik2 makcik2 macam balik mesjid singgah makan..
ramai orang macam orang tempatan.. so kompem sedap..bukan setakat viral..!



aku tak tau ni kuih apa sebenarnya..
aku tak rasa pon..
satu pack ada 6.. dah beli satu.. sedap.. dieorang beli lagi 2 pack..pon habes..
adik aku cakap sedap giler.. 
tapi sebab aku kenyang makan pulut sepinggan..tak dapat lah nak rasa.. hahahah..
pastu buat entry ni..menyesal lak.. sebab tak dapat cerite kat korang..



neslo.. teh ais (abah sado order) milo suam.. semua kaw kat sini.. pekat melekat sedap..
eeahh puas hati lah kami.. jauh2 datang makan sedap macam ni..



bagi gambar ni kat pak jalil kau.. sekali pak jalil balas balik gambar dia makan roti canai kosong sambil buat caption "ayah makan ni jeeeeeee..." ayat sedih.. hahahahahahahahah... ngada..
len kali la yah kite gi sama2.. alaaaa dia pon jalan merata sebenarnya..
ganu ni dia kulu kilir jer yer.. kiteorang yang jarang2 nak sampai..


 


sebab kedai ni popular  "WARONG TELOR POWER PAK DIN" so harus lah cuba..
tapi sumpah.. kami tak tau apa tu telor power..men order jer sebab nak test..abah sado ko la..
ruper nya telor power tu macam dalam gambar.. yang coklat gelap tu tak tau lah tongkat ali ke hapa.. abah sado kata rasa macam jamu... hahahahahahahaha....
patut lah masa order tu.. orang tu tanya.. nak telur biasa ker telur power.. ada pilihan rupernya..
tapi tak cakap apa2 pon..
tapi abes gak lah laki aku makan.. adik aku rasa sikit2 jer... 




overall.. semua kami puas hati.. total makan sarapan pagi tu Rm 32 rasa nya..kire ok lah harga makan warong... dan banyak sedap macam tu.. 
lepas makan.. terus ker kuala terengganu pulak.. 
masih awal lagi.. laki aku ajak ke masjid kristal.. 



ni bukan lah fes time aku dan abah sado sampai sini..
fes time pernah sampai masa baru kawen.. sebelum ada qaleef..
kali kedua.. qaleef kecik lagi.. masa aku ikut abah sado urusan kerje kat PAKA..
so ni baru elok sikit gambar dan pakaian aku..
ada gambar kenangan.. n ngan anak2 jugak..




dulu fes time sampai aku dapat solat kat sini.. 
tapi kali ni.. tak boleh masuk sebab under construction..
jalan2 sekitar jer lah..



kat sini ada taman tamadun.. yang monumen2 masjid tu.. 
tapi kami tak masuk pon..
cuaca panas sangat2.. shaquille pon dah mula buat perangai sikit..
dulu2 aku pernah masuk ngan abah sado ko..jadi kali ni tak berapa rasa nak masuk sangat dah lah..
tanya adik aku kot2 dia nak masuk.. pon dia tak nak..dan tak kisah sangat..
aku tak sure lak kalau anak2 aku happy gak kalau masuk dalam tu..
sebab tengok gaya macam tak nak jer masing2..
so kami decide tuk tak masuk..
may be lagi sekali datang kot...insyaa ALlah
aku nak gi muzium dekat2 situ..tapi tak jadi sebab terlampau panas..
anak2 mesti lagi tak nak.. asyik ajak balik hotel (n tanya bila nak gi pulau) since dieorang dah tak sabar2 nak mandi pantai..mana lah nak pergi tempat2 macam ni kan.. huhu..



dalam perjalanan keluar.. kami singgah ke kedai kopong kampung losong.. 
memang banyak jual tepi2.. tapi kedai ni peberet kiterang dari dulu..
yang seberang takir pon sedap gak (pergi waktu balik)
tapi yang ni pon kiteorang still suka..
beli goreng panas2.. berebut makan semua dalam kereta.. habes..!! beli lagi petang tu.. !!


lepas tu.. terus kami ke Pasar payang.. sebelum check in hotel..
pasal hotel kami stay semalam sebelum pergi Redang..
nanti aku share lain entry yer...












Monday, August 27, 2018

Water themed Park Bayou Lagoon Resort Melaka


ni percutian 'staycation'.. aku ada cerite kat entry sebelum ni.. sebab malas nak jalan2 sangat.. ngan cuaca ngah panas sekarang ni... kompem anak2 buat perangai.. lagi pulak.. anak2 besar tu.. nak berjalan mana sangat lah yang derang suka.. len lah kalau tetibe bawak gi main salji ker kan.. tu seronok lah derang.. hahaha..

kalau tak.. derang tak happy mana pon.. mak pak nya yang beriye2 nak berjalan konon nya..contoh plan kiterang baru2 ni nak gi krabi ker.. indon ker.. luar negara tapi yang dekat2 lah..

tapi bile mengenangkan anak2.. tak jadi terus.. [teringat berjalan ke Hatyai baru2 ni.. urut dada di buat nya]

tempat2 macam tu.. kami2 jer lah yang seronok nak berjalan tengok negara orang.. budak2 akan rasa penat jer nanti..

so.. bila kata nak bawak anak2 berjalan.. pikir apa derang suka jer lah..

kalau bawak gi zoo pon derang dah seronok sangat macam makpak nya dapat jalan gi Eropah lah konon nya.. hahaha..

serious ni.. 

so sebab tu.. ni nak bawak anak jalan.. aku terus decide nak bawak gi tempat yang ada kolam mandi yang seronok sikit.. tido hotel sekali ada water themed park camtu..

banyak ada kat Malaysia ni..
ni sebab satu jalan balik dari kampung Johor.. boleh singgah Melaka.. tu carik yang kat Melaka..
ada a few place gak.. tapi kebanyakan nya penuh..



kebetulan lak kat Bayou Lagoon ni ok jer... tapi aku perasan.. kat sini harga lagi mahal dari Gold Coast Hotel MElaka tu.. sebelah2 jer.. dan baca review Gold Coast Melaka ni lagi best water themed park nya..sebab tu lah penuh gamak nya.. hahaha.. 

so malas nak carik2 sangat pon.. memang target ada kolam mandi ala2 themed park tu.. ok dah tu.. lagi pon still available.. [masa booking tu] 2 malam kami amik -rm 300 Lebih.. include 2 ticket free plus 2 breakfast.. dah lama pon rasanya tak bawak anak2 gi tempat yang derang boleh happy giler macam ni..main air... memang budak2 ni suka lah sangat2... 

ok.. nak cerite pasal themed park kat  Bayou Lagoon Resort Melaka ni ha.. 

harga bilik yang kami bayar.. dapat sekali 2 tiket water park ni..since kami amik bilik standard jer tuk 4 beranak..  
ok.. memang macam tu mana2 kami pergi pon..kanak2 bawah 90cm free... tapi di sebab kan qaleef dah melebihi 90cm paras ketinggian.. so.. qaleef kene bayar setiap kali entrance water park.. harga kanak2 rm 19.. 

kat situ aku macam.. hurrrmm.. o-k.. kene terima hakikat.. anak ko dah besar.. dan dah kene bayar tuk apa2 entrance pon sekarang ni.. kekadang die 'lepas' jer sebab die nampak kecik.. tapi kali ni memang aku tengok agak strict sebab derang akan ukur dan scan setiap kali keluar masuk..

tapi tu lah..aku pikir 3 hari lah kene bayar setiap kali anak nak masuk main air.. dah tentu2 lah tu... mengenangkan asalkan anak2 happy.. so.. ok jer lah.. nak buat acaner... qaleef pon dah nak darjah 1 dah.. sampai bile ko nak free jer.. hahahaha.. 

TAPI... kisah nya. masa check-in tu.. masa orang counter bagitau sesiap pasal ni.. aku terus tanya kot ada pakej aku bayar sekali gus jer tuk ticket anak tu.. tak yah pikir dah la..bila2 nak masuk kuar tu kan tak risau sangat.. dan kot2 lah.. kot2 dapat lagi murah ker kan ada harga package ke...  

tapi takde.. orang tu cakap kene beli kat tempat masuk water park.. which is setiap kali masuk tu kene beli.. aku buat muka kesian dan kuciwa.. kebetulan yang aku bercakap tu ngan manager dia ker supervisor ker rasanya .. tetibe die soh gi kaunter hujung sekali..aku pon gi lah... lepas tu die datang bagi aku sorok2 lagi satu tiket tag tuk anak... 

rezki kami..!! satu tiket tag tu.. boleh pakai lepas check in hari tu..sampai esok nya pukul 12 tghari.. 

manager tu siap pesan.. kalau masuk awal sebelum kol 12.. boleh jer kuar lewat petang ker.. tak kene bayaran tambahan ke hapa pon... janji jangan kuar2 langsung..
kire kalau ko keluar kol 12 tu.. nak masuk balik petang nya.. dah kene bayaran lain.. haa macam tu.. 
kalo ko nak jimat lah tu.. anak mandi puas2 macam tu.. manager tu bagitau..

walaupon dapat tuk sehari jer.. tapi syukur sangat2 dah tu... nanti last day just bayar sekali jer...

tuk qaleef tu la.. macam kami memang dah terus dapat ticket tag masuk tu takde risau dah tuk 3 hari kat situ... memang lah bagi priority kat anak.. tapi tak kan anak2 nak main sendiri jer masuk dalam tu.. dah tentu2 lah makpak nya kene jaga sama.. dan derang lagi seronok kalau makpak nya main sama2 ngan derang.. better lah bayar harga kanak2 dari bayar harga dewasa kalau kami salah sorang bagi tag kami kat anak tu kan.. 

haaaa ko paham tak ni...huhu..  


lepas check in jer.. sempat solat dan makan sikit.. anak2 dah nak tukar baju swimming ajak gi mandi.. hari fes-2nd.. anak aku pon mandi tak hengat donia dah berjam2 sampai betul2 panat kecut derang sendiri yang nak naik.. aku layan kan jer.. 

hari ke-3 tu..sebelum check-out... pagi lepas breakfast.. anak2 aku nak mandi seround lagi.. 

sepatut nya kene bayar nak masuk ritu.. 

tapi.. sebab kan aku tak nak masuk water park dan mandi lagi dah.. [sebab semalam nya aku dah teman anak2 aku mandi sampai 5-6 jam penat tak hilang lagi] jadi.. ada lah satu extra ticket tag aku punya tak pakai lagi bagi kat qaleef pakai.. tak perlu nak bayar jugak...so... haritu abah sado pulak yang bawak anak2.. aku dok mengemas luggage dalam bilik jer.. n rehat2... 

jimat lah tak perlu bayar entrance lagi kesudahan nyaaaaa... 



gituh kisah nya.... hahaha..




















kegembiraan anak tu yang tak ternilai.. ewaaaahh..


anak2..ini jer lah kan yang buat derang happy sangat.. dapat main air..
tengok jer lah muka masing2.. merenyeh manjang...
hari fes 3 jam mandi..2nd day 5-6 jam dalam kolam... 3rd day sebelum balik.. 3 jam lagi..
kalau tak puas tu.. aku tak tau lah nak cakap apa..
penat masing2 lepas tu... lebam kering muka masing2 pon satu hal...








 water themed park Bayou Lagoon Resort ni.. tak besar sangat pon.. tapi ok lah...untuk anak2 tu kire ok sangat2 dah tu... puas anak2 main dalam ni 3 hari.. ada kolam cetek.. kolam dalam sikit.. dan dalam betul pon ada.. ada tempat mainan siap semua.. 

kolam dan kawasan nya pon bersih.. klorin tak kuat sangat pon bau nya.. overall ok sangat.. orang kata recommended lah kire nya kat korang kot ada plan nak pergi.. 


ok.. tu jer nak share.. 3 hari tu.. memang habes kan masa kat dalam ni jer.. kuar petang-malam nak gi makan jer.. redah gak carik makan tempat2 yang best.. ada sekali masa sampai tu gi Mydin [dekat situ jer] beli makanan ringan macam roti biskut ngn air2 tuk kudap2.. 

overall.. percutian kami kali ni.. berbaloi.. puas hati.. lagi2 dapat happy kan anak2... 




next month ada cuti panjang lagi.. kebetulan anniversary kami jugak.. tak tau lah tu plan acaner.. ingat nak gi bercuti lagi.. tapi rasa macam... alaaaa baru jer berjalan ni walaupon setakat ke sini.. hahaha.. tengok lah acaner...







Monday, July 23, 2018

TRIP HATYAI 2018 : Naik Gajah dan Pantai Samila Songhkla




pagi ke dua.. carik makan kat area hotel.. kami prefer street food jer.. bungkus makan bawak balik hotel.. orang cakap kalau nak makan kat restoran melayu yang ada kat sana.. harga agak mahal.. aku tak kisah sangat pon lah pasal tu.. cuma fared kata nak try food street makanan derang sendiri.. ko nak makan roti canai nasik lemak kat Meysia pon belambak kan.. hahaha.. betul la tu.. 


mengancam kan..pheeww... kalau nak tau.. makanan laut cegini kat sana.. murah giler yer.. 
ni derang goreng rangup sedap 


abah sado try pulut ayam pagi tu..
macam pelik kan.. hahaha.. tapi abah sado cakap.. kawan dia rekomen soh cuba bile ke Thailand ni

abah sado suka.. aku rasa die repeat makan kot yang ni.. 
makan ngan bawang goreng tu sekali campur sekali kata nya lagi sedap..

aku rasa gitu2 jer lah.. ayam die sedap..50 Bath [lebih kurang Rm 5]


udang goreng tepung rangup.. banyak macam ni 35 Bath [ Rm 3-4 lebih kurang] 
ni sedap.. sos thai original sedap hokeh... 


qaleef memang hantu durian.. pagi2 pon die sebat jer makan durian
pulut santan Thailand bagi aku memang sedap.. pekat.. santan lemak cukup..
banyak dan puas makan ngan harga 50 Bath [Rm 5 lebih kurang]
[tapi kiterang lagi suka pulut durian yang kat Asian Nite Market sebelum tu pergi]




setel makan.. Hari ke-2 kat Thailand.. kiterang plan jalan jauh sikit.. nak gi Bandar SONGHKLA.. saja nak tengok2 apa ada.. singgah pantai Songhkla sekali..

tak ingat lak Hatyai ke Songhkla berapa jauh.. dalam sejam lebih kurang gak kot perjalanan..
lagi pon kiterang menyinggah banyak tempat dalam perjalanan tu.. jadi masa tu tak tau lah berapa lama..

sebelum ke Songhkla..  

First sekali kiterang nak bawak anak2 naik gajah... kat CHANG PUAK CAMP..
dekat jer ni dalam 10-15 minit jer camtu dari bandat Hatyai tu..

memang dah janji ngan anak2...saja nak bagi derang happy ngan aktiviti tuk derang pulak..



memang panas merelit sungguh lah ritu.. Thailand punya panas aku rasa lagi panas dari kat Meysia.. rasa nya lah..hahaha..

ok.. ni kat depan pintu masuk.. 

nak masuk tu FREE.. kalau ko nak main apa2 dalam ni yang kene bayar..
ada gak lah bende boleh buat dalam ni.. naik gajah.. bagi makan gajah.. main tembak2 pistol.. apatah lagi ada dalam ni.. aku pon tak ingat dah..

tapi tujuan utama kami kat sini semata nak naik gajah jer lah..



tempat nak bagi makan gajah.. tak sure lah ada persembahan gajah ker idak kat sini..


memula shaquille tak nak naik sebenarnya.. qaleef jer yang beriye2 nak naik..
Shaquille ni gayat sikit bende2 tinggi.. sama abah sado ko tu..
so die tunggu kat bawah ngan abah sado.. tapi biler kiterang dah kata atas tu.. nak naik gajah.. dia kata nak naik pulak.. memang nak kasi die rasa pengalaman naik gajah ni acaner kan..



bayaran naik gajah ni 500 Bath untuk dewasa.. dan 250 Bath tuk budak2..
mahal gak lah aku rasa.. kire dewasa Rm 50 lebih kurang.. total rm 100 macam tu..
tapi ada orang cakap murah nak banding kat Meysia..
ikut kan hati aku memang tak nak naik..membazir jer.. hahaha..  dah pernah naik dah dolu2 kat zoo melaka.. tak ingat lak dulu naik berapa.. 

tapi anak2 punya pasal.. naik jer lah...huhu..



jauh gak lah perjalanan gajah ni bawak kiterang.. naik turun bukit2.. denai dalam..perkampungan macam gambar ni.. tempat gajah mandi.. lama gak lah atas tu nak banding masa aku naik kat zoo melaka dulu tu..

dak Shaquille nampak burung kat jalan gajah tu ngah makan ke hapa.. terjerit2 die soh burung tu tepi... "gajah nak lalu !" die jerit dari atas.. hahaha.. risau nau2 kene pijak ngan gajah..




apa yang lebih bahagia dari tengok anak2 happy camni..
dapat pengalaman baru naik gajah.. shaquille seronok sangat tak habes cerite.. 

tak sia2 mak ko berkorban perasaan terpaksa naik gajah ni.. hahahaha...


lepas naik gajah ingat nak patah balik naik cable car.. dekat2 tempat gajah tu jer.. tapi sebab panas giler nak matik.. takde mood sangat nak bergerak.. so kiterang terus kan ke Songhkla jer.. next time datang lah naik cable car tu.. huhu.. i ols tak kisah sangat.. cuma cable car tu menarik kalau naik dapat tengok permandangan Hatyai dari atas bukit.. 



so kiterang ke Masjid Songhkla.. besar giler yer mesjid ni.. nak masuk memang dalaaaaaaaaammm sangat.. tapi.. bayangkan aku cakap besar giler tu.. luas luar nya ko boleh nampak dari tepi jalan utama.. depan masjid ni ada kolam panjang.. memang panjang betul.. 

masjid baru kot ni.. sebab landskap pon tak betul2 siap.. pokok2 pon takde.. panas membahang


aku tak tipu.. panas nya kat sini macam ko tak nak kuar kereta langsung.. ko tak ley bukak mata pon hokeh.. qaleef memang kejap jer kat sini amik gambar..pastu laju2 nak masuk kereta.. die kata sakit mata.. aku tak rasa sebab panas semata.. aku rasa sebab lantai depan masjid ni color putih dan macam bias cahaya buat lagi memancar2 matahari jadi nya.. tu rasa panas giler tuh..sakit mata di buat nya..



untuk pengetahuan korang..walaupon Thailand ni agama rasmi nya adalah agama Budha.. tapi masjid surau banyak yer.. lagi2 kat kawasan kampung.. even masa aku shopping2 kat Plaza market kat Hatyai tu pon.. time azan boleh dengar azan kuat dari luar..

so jangan risau tempat nak solat kat Thailand ni



lepas gi masjid kiterang terus kan jalan ke Songhkla.. ni hiway tau.. tenang jer kan.. infrastructure biasa2.. Thailand ni takde tol.. best giler hokeh..!! ko jalan sampai Krabi pon.. tak jumpa tol pon aku pernah baca.. bile ar Meysia nak hapus tol sepenuh nya... huurrmm..

kat tepi2 jalan ni ada banyak orang jual buah apa aku tak tau..
tapi memang banyak.. 
tulis Thailand.. memang tak paham.. 
nak berenti turun tanya malas pulak sebab panas nya tu kan.. so tengok jer lah dari dalam kereta..



Songhkla ni aku rasa lebih bandar dan kemas kedudukan nya banding kat Hatyai yang lebih sibuk.. 
banyak Uni dan international school kat sini aku tengok besau2... aku perasan banyak banggunan kerajaan jugak.. memang bandar lah nampak tempat ni..

sampai bandar Songhkla.. sebenarnya sebelum sampai sini ada lah menyopink sikit kat kedai2 dalam perjalanan..macam kat kawasan kampung sebelum sampai bandar ni.. laki aku siap beli helmet rare murah.. tuk dia bentuk topi.. n untuk anak seketui.. jenuh gak sebab kebanyakan peniaga kedai kiterang gi area situ tak paham Eng.. melayu apetah lagi.. so cakap pakai kalkulator dan jadi nak mintak murah.. hahaha.. pon boleeeeyy.. asalkan pahaaaammm... 




kat sini kiterang singgah Pantai Samila kat Songhkla.. 
bersih pantai nya.. tapi laut tak lah biru sangat.. 
takde orang mandi pon..nak main kuda kat sini boleh lah..
aku memang suka laut.. tapi aku prefer Pulau..

 

so kiterang just jalan2 jer lepak2..anak2 main pasir..


ko nak try teratai kat sini banyak jual.. 20 Bath jer yer [Rm 2 lebih kurang]


Pantai Samila ni.. ada lagenda Dongeng nya sendiri.. kat hujung pantai.. tepi pantai atas batu.. ada patung Duyung ni.. pastu pernah baca pasal kisah kucing dan tikus.. kire ada kisah nya lah.. ko gugel la kalau nak tau.. 




amik lah buat kenangan walaupon ikutkan kami memang tak sanggup jer panas2 tu.. hahaha..



lama gak kami kat sini.. beli cenderahati sikit.. bagi anak2 main pasir.. pastu gerak balik Hatyai sebab dah lapar.. nak gi Floating Market makan kat situ.. tu nanti cerite lah.. kalau rajin..
ikutkan nak masukkan sekali dalam entry ni.. tapi nak tutup lappy dah nak amik anak balik ngaji.. 







notatanganAty : kat sini.. ada orang jual barang ko boleh beli pakai duit Malaysia tau..