Showing posts with label INSPIRASI. Show all posts
Showing posts with label INSPIRASI. Show all posts

Tuesday, January 29, 2019

betul ker semua perempuan nak kan lelaki kaya untuk suami?





tengok gambar2 kawen Elfira ngan suami die.. cantik..! aku tak lah minat sangat dia.. tapi tak lah sampai membenci.. biasa2 jer lah kire nya.. tak nafi kan.. wedding dia lagi2 masa nikah tu.. cantik sangat... dia muda lagi kan..? 

tapi bila baca komen2 nitizen kat die.. kat wedding dia.. Allahu... astaghfirullahalazim aku di buat nya.. may be pandangan mata tu lain2.. tapi.. aku rasa.. tak lah buruk..even takde kekurangan pon..  sampai di nafi kan terus.. kemain orang na mengeji bagai.. adooyy.. seram mak baca.... orang macam tu jangan di jemput ke majlis.. kang habes semua nak di complain..hahaha.. jahat mulut ko kan... 

alaaa.. sebenarnya.. ko kalau dah tak suka.. yang lawa pon nampak buruk kan kan kan... 

sebenarnya.. aku rasa.. tu pasal kes dia tahun lepas..alaaaaaa.. yang ngan Sufian Suhaimi tuuuuuuuu.. dia dumb kan si pian teeeewwww... (amboi kemahen menjemah)

oohh bukan.. bukan.. aku bukan nak menjemah... 

cuma... kan orang cakap..derang putus tunang sebab duit.. (orang cakap yer.. bukan aku cakap) mak nya mata duitan lah hapa.. tetibe pulak tak sampai setahun.. kawen lak ngan suami yang ni.. anak sembedi.. kaya.. ada rupa lak tu... terus laaaaaa berbangkit isu membenarkan kata2 orang lain tu.....

entah eh... tah betul tak idak... ko memandai2 jer kan nak buat cerite.. kot tu just andaian jer.. kalau perkara tu tak betul.. fitnah semata.. giler kau tak takut ke hapah..! orang sekarang ni buat fitnah macam makan keropok.. sedap2 reka cerite tak rasa apa.. maksud fitnah ni.. bukan setakat andaian.. tapi.. cerita yang di reka2.. serta di sebar kan.. sampai orang percaya.. kat situ lah terjadi nya fitnah dan dosa..  jadi bayangkan fitnah sebesar tu.. melarat2... jenuh lah koooooooooo... nanti kat akhirat....even kalau bukan fitnah sekali pon.. tapi menjaja cerite tu pon satu dosa yer.. belum lagi kes2 batu api neraka syataonirajim lagi tu.. eeaahh... 

ok2.. tu bukan persoalan yang aku nak bangkit kan.. aku pon tak tau cerite sebenar.. jadi tak nak cakap hal tu.. 

yang aku nak cerita kat korang ni.. gal pasal isu kaya tu..  
sampai kan laki aku pon tak pasal2.. "alaa orang baca.. elfira ni kawen sebab laki tu kaya jer"

aku pandang laki aku kecik besar kecik besar jer.. kemahen yer... 

yer lah.. lelaki.. memang lah tak suka perempuan macam tu kan...
tapi aku lagi tak suka bila laki aku cakap bende2 macam tu.. buat andaian pada orang yang kite tak kenal rapat.. kenal die as retis jer...
dan lagi.. aku tak suka die atau mana2 lelaki jaj perempuan macam tu..
sama macam die sedang jaj isteri dia.. !!

sebab bagi aku lah.. pendapat peribadi aku.. 

perempuan ni.. bukan lah memilih sangat nak laki kaya raya harta melimpah ruah pon..
cuma.. perempuan nak kawen ngan lelaki yang ada kewangan yang stabil untuk survived rumah tangga tu nanti.. sanggup berusaha lebih untuk meningkatkan taraf hidup keluarga.. 
yang bukan waktu kau kawen tu susah.. dan sampai bila2 hidup ko susah nak beli gula pon tak mampu.. 
dan bukan jenis pemalas.. harap duit family atau duit bini.. duduk umah tak nak bekerja..
sebab bini kata sebelum kawen sanggup susah sama2 giteeww..

atau harap bini jer berusaha.. dan ko tak nak menolong sama.. 
dah kawen ada tangungjawap.. lagi2 ada anak.. walaupon kata hidup sederhana.. 
still kene sanggup berusaha.. nak kene bayar rumah.. bil api air..susu pampers anak.. hospital sakit demam.. beli lauk nak masak.. beras gula..dan segala macam toknek bil.. bende2 asas... even kata hidup sederhana pon.. kene ada duit... 
susah macamana pon.. ko nak makan tuk diri sendiri pon kene berusaha..
ni kan pulak dah kawen beranak pinak.. 
kalau ada orang kata boleh hidup hanya kerena cinta.. memang tahik jawapan tu.. 
ko kawen dulu aku nak tengok ko kenyang ker tak makan cinta tu semata... 

kalau dapat yang kaya tu.. rezki.. bonus.. 
memang biasa lah sikap manusia nak hidup senang.. 
tapi aku tak rasa perempuan hanya pandang kekayaan semata.. sampai sanggup tolak kekurangan2 lain.. (mungkin ada segelintir tapi tak boleh pukul rata)
dulu2 masa remaja2.. sebelum jumpa pasangan.. memang lah konon nya kata nak pasangan mesti kacak.. mesti mesti kaya..berharta.. nak laki macam ni macam tu.. gentleman romantik ala2 filem korea..full package lah senang cerite..

tapi.. ikut pengalaman aku.. bila mungkin ko pernah berjumpa dengan orang2 macam yang ko idam kan tu..
mungkin kau tak nak pon dia..waktu tu ko akan pikir.. betul ker dia layak dijadikan suami ko...
sesuai ker dia ngan ko.. boleh ker ko hidup bahagia semata2 sebab kaya atau kacak bergaya..?
walaupon mungkin die hensem gila.. tapi awal2 ko dah tau die kaki perempuan..
kau sanggup?? 
atau die kaya... hidup ko senang.. tapi ko tau die kaki pukul..
ko agak2.. sampai bila ko bertahan..??
lagi satu..kalau bukan dari pasangan pon.. mungkin jugakkeluarga menjaadi asbab....atau mungkin sebab lifestyle..  
yang end up.. walaupon ko dah dapat apa ko nak.. 
tapi ko akan tau sendiri yang sebenarnya ko tak nak jadiakan die sebagai pasangan.. 

kalau tak.. macamana kite selalu dengar kisah2 dalam kerabat diraja..atau orang kenamaan malaysia..
dah dapat laki kaya.. laki hensem.. tapi berakhir dengan penceraian..
dah cukup kaya.. dah cukup bergaya...  tapi kenapa ko tak nak?

sebab.. perkahwinan tu lebih daripada tu..!!
yang kite kene consider... amik kire dari semua sudut..
tu pasal.. bila sampai waktu nya.. ada orang.. kite expects dia akan carik orang macam ni macam tu tuk buat pasangan.. 
but end up.. pasangan die biasa2 jer.. tapi sebenenar nya dia lebih tau apa yang terbaik tuk diri dia.. 



ok.. macam dalam kes Elfira ni pulak...  

bagi aku..jujur nya.. atau senang cerite..

biar lah kan kalau die nak carik laki lagi elok ker nak carik lagi kaya ker hapa... untuk diri die sendiri.. die yang nak hidup ngan orang tu..
dia lagi tau.. 
yang korang nak kecam mengata die sangat tu dah kenapa..
hanya sebab lepas dumb si Pian tu, dia dapat yang lebih elok? macam tu..
korang expects die akan menyesal tinggalkan lelaki sebaik (macam orang kata/assumed) si Pian tu.. 

well... Allah lebih tau apa yang terbaik tuk umat nya.. 

nak cakap pasal terbaik ni.. tak semesti nya korang rasa terbaik tuk orang lain.. 
tapi terbaik tuk dia atau untuk kita.. dia is dia.. ko is ko.. 
lain2 dari semua segi.. 
semua orang ada pilihan sendiri.. 

dan untuk Elfira.. mesti lah die nak pilih yang terbaik untuk diri dia sendiri
sebelum ni.. bila dia pilih cinta.. die over spend sampai naik helikopter bagai nak gembira kan seorang lelaki.. tapi bila die pilih yang berkemampuan.. Allah mudahkan urusan die sampai pernikahan.. 

dan selebih nya.. tu dah memang jodoh dia... takdir nya Allah bagi dengan lelaki lebih beharta...
pasti ada sebab nya.. rezki dia sebenar2 nya.. kita pon tak tau apa yang die dah lakukan.. Allah sayang dia.. putus kan dia dengan lelaki lain dan jodohkan dia ngan suami sekarang ni..
macam tu jugak ngan si Pian... Allah sayangkan dia jugak.. jadi Allah putus kan die ngan si Elfira ni.. dan gantikan ngan perempuan lebih sesuai ngan dia nanti..

bukan sebab pian ni jahat si el tu baik..
atau si el ni jahat dan pian tu baik sangat..
bukan.. semua tu Allah dah uruskan.. 
cuma mungkin derang tak sesuai each other...
ko paham tak maksud aku..
kalau nak cakap orang baik ni.. ramai jer.. 
tapi kenapa ada orang menolak..?? 
even.. korang sendiri.. sebelum kawen.. jumpa ramai orang baik2..
tapi kenapa korang tak nak...?
yer.. sebab yang baik tu tak semesti nya TERBAIK untuk kita..
even pasangan kita pon.. bukan terbaik pon kat orang lain.. tapi terbaik untuk diri kite..
sesuai ngan kita... 
sekufu ni bukan semata dari segi harta.. paras rupa atau darjat semata..
sekufu ni jugak bila kite ada sifat yang sama (An-Nuur :26)
Merasa tenteram bila bersama (Ar-Ruum:21)
Diterima keluarga (Asy-syuara:11)


Memahami kita (Al-Furqan:74)


bersangka baik lah ngan urusan Allah..
yang over nya nitizen tu.. aku baca satu2 pon..eaahh pandai2 jer ko kan.. 

kalau orang cakap.. mak nya mata duitan ke hapa..(macam yang aku baca) dok sarcastic membahan..  dapat menantu mesen atm... 
yang korang cakap tu.. mak orang.. 
cuba kena kat mak ko sendiri.. ?? apa ko rasa..?? sampai nak biadab mencarut macam2... 
dia takde dosa ngan korang.. tapi orang yang menfitnah dan cakap macam2 tu..
dosa berlambak2 ngan dia.. macamana nak mintak maaf tu.. 
tak pikir eh... 

dan tu hanya andaian orang jer.. kite tak tau kisah sebenar..
jauh dalam sudut hati aku.. mak die hanya nak yang terbaik tuk anak dia.. walau apa pon alasan nya..
tu anak die..
dan beruntung lah ada anak mendengar kata..patuh pada mak die..
sanggup anak die tolak cinta.. tolak perasaan sendiri.. biarkan orang mengata die berbakul2 tak habes sampai orang tu dah kawen lain pon orang caci dia sekeluarga macam2..
but.. better than menderhaka melukai hati ibu kan....?

bayangkan ko ngata2 orang..terkena batang hidung ko..
anak ko tak nak dengar cakap ko.. tak nak patuh pada ko.. ko ghase..?? terluka tak??
ko jadi mak nanti.. ko tau lah.... 

dan aku cakap terus terang.. aku pon mak.. dan aku pon nak yang terbaik tuk anak2 aku..
aku mungkin akan buat bende yang sama.. kalau keadaan memerlukan.. yang mungkin.. aku jer tau apa sebab nya.. 

lagi2 kalau anak tu perempuan.. kalau dari awal dah rasa lelaki tu tak sesuai ngan anak die.. 
macam mak elfira tu.. ada pengalaman.. so mungkin tak nak anak dia lalui perkara yang sama..

naluri mak ni jangan di bawak main2.. 
kita nak anak kite bahagia.. 

well.. setahu aku.. elfira tu pon bukan nya tak berduit sampai hadap duit orang lain.. dia ada cafe sendiri.. kan..
setahu ak lah.. 
orang pompuan ni.. kalau pernah rasa susah..datang dari broken family.. berdikari dari kecik.. dan berduit sendiri..
mentality nya lain yer.. percaya lah cakap aku..
tak hadap sangat pon ngan duit lelaki.. serious.. 

bukan nak bela sangat si elfira ni.. tapi aku bercakap as perempuan.. 
dalam satu sisi lain..aku paham..ramai orang kesian kat Sufian Suhaimi tu kene dumb macam tu..
tapi.. semua tu kan kerja Allah.. 

dan memang pon tujuan bertunang tu tuk kite mengenali pasangan sebelum berkawin..
kalau dah tau tak sesuai.. tak menjadi kesalahan pon tuk putus kan.. asalkan dengan cara yang baik..
ko nak kawen tu bukan sehari dua.. tapi kalau boleh sampai kau mati..
dan berkahwen tu jugak.. bukan sekadar kawen.. ada suami.. ada anak2..
tapi lebih dari tu.. 
cuma tu lah.. sapa suruh ko bertunang besar2an nau.. lepas tu terlampau diexplotasi kan.. bertunang kalau sunnah.. senyap2 jer.. sederhana.. kite2 keluarga jer.. 
so bila putus.. haaaa.. tu yang kecoh nya jugak macam tu lah...

semua bende ada hikmah nya.. baik atau sebalik nya..
semua tu pengajaran.. aib yang dibukak.. adalah atas kesilapan kite as manusia..
so.. yang lain2 tu.. nitizen semua.. amik lah bende tu sebagai pengajaran..
bukan nak menambah perisa lagi.. 


aku pon pernah lalui sendiri.. dulu2 aku pernah menolak lelaki yang dianggap baik oleh semua orang.. termasuk lah mak ayah aku.. keluarga aku.. dan orang lain.. masa aku tak nak teruskan lagi hubungan aku ngan dia (iyeerr aku salah TAPI aku tak tinggalkan dia sebab lelaki lain.. atau carik yang lagi kaya.. dan aku tak bagi alasan dia terlalu baik untuk aku.. hahaha.. ) semua orang salah kan aku.. kata aku rugi dan macam2 lagi.. 

tapi.. jauh dalam sudut hati aku.. aku tau.. bukan dia.. yer dia baik.. baik tuk semua orang.. tapi bukan terbaik tuk aku.. aku bukan carik yang sempurna pon.. aku cuma carik yang aku rasa sesuai ngan aku.. (aku jenis dominant. berdikari.. ada duit sendiri.. semua bende dan keputusan aku buat sendiri.. firm... tegas ngan kehidupan aku.. 'jaga' keluarga aku.. mak aku.. adik2 aku..  sebab korang tak tau apa yang pernah aku lalui dalam hidup aku sebelum tu.. so masa tu.. baik jer bukan jaminan...  aku nak pasangan yang lebih 'kuat' dari aku.. yang boleh kawal aku.. yang boleh baiki/lengkapkan kekurangang aku.. yang boleh aku dengar kata2 dia.. yang boleh aku bergantung harap diri dan perasaan aku pada die sepenuh nya.. yang boleh ubah aku jadi lebih baik dari waktu tu.. )

dan Allah benar.. dia hadiah kan aku.. orang yang... mungkin bukan terbaik tuk orang lain.. tapi cukup terbaik pada aku.. (well.. sebenarnya.. dia terbaik tuk mak ayah aku jugak).. bukan nak cakap sempurna yer.. jauh sangat.. tapi.. die melengkapi kekurangan aku... cukup serasi ngan aku... 

lagi satu.. hal jodoh ni sebenarnya berkaitan ngan rezki kita.. serta bahagian masing2..
kenapa Allah bagi kite jodoh yang sekian2.. pasti ada sebab nya..
kekadang jodoh ni pon satu ujian.. pasangan kita pon ujian tuk kita.. 
macam elfira tu.. mungkin orang nampak.. laki die kaya.. hensem lak tu.. (tu yang orang dengki agak nya tu)
nampak macam sempurna sangat.. nampak macam elfira jer beruntung dapat laki macam tu.. 
tapi kite tak tau.. mungkin lelaki tu ada banyak kekurangan yang Allah tau.. Elfira jer mampu menyempurnakan kekurangan tu.. 
kite ni pon.. jangan lah pandang dari segi luaran jer... suka nau jaj orang.. 
bila perempuan tu lawa sangat2.. cakap laki tu lah yang paling beruntung..
macam tu lah sebalik nya selalu.. huntung laaaa dapat laki hensem..
sedangkan tak tau.. luaran jer hensem.. tapi pemalas nak mampuih.. haaaaa.. contoh yer contoh...
hahahaha... so.. jangan jaj.. 
ubah diri kita dulu tuk dapat kan pasangan lebih baik..
jangan sibukkan hal orang tu.. 


giteeeww ko gosip pasal retis... hahahahahahahahahaha... 
eaahh.. aku cakap pasal Elfira ni bukan sebab minat nau2.. tapi aku saja nak share pendapat aku pasal jodoh... 









Monday, January 28, 2019

"solat Dhuha hari2 nanti kau kaya.."



(harap2 baca sampai habes supaya tak menimbulkan salah paham dari penyampaian aku)



arwah mak aku.. solat Dhuha hari2.. jarang sangat2 aku tengok die tinggalkan solat dhuha..
even ko rasa macam tak sempat.. nak cepat.. tapi die... tetap akan amik masa tuk solat Dhuha walaupon setakat 2 rakaat.. (dan solat2 sunat lain pon jugak)

tapi tak kaya2 pon aku tengok mak aku tu... hahahaha...
sedangkan.. kalau kite selalu baca kat socmed.. ramai nau orang claimed.. "nak kaya.. solat lah dhuha.."... atau.. "bisnes aku maju.. income melimpah ruah setiap hari sebab aku solat dhuha tak pernah tinggal" 

tapi apesal mak aku tak kaya-raya..?? kerja makan gaji.. income tetiap bulan sama jer.. 
mana yang kata solat dhuha tuk kaya tu....?
kan..? selalu orang share kat socmed.. 
bagitau.. nak kaya.. nak perniagaan maju.. jangan tinggal solat dhuha (dan waqiah)
jam2 tu update.. "hidup aku senang lepas amalkan solat dhuha hari2" -done claim


aku ni bukan lah pandai agama.. jauh sangat dari tu.. nak bercakap pasal agama pon pikir banyak kali.. tapi.. dah lama terasa nak sharing pasal hal ni..
to be exact.. nak betul kan sikit statement....  sikit jer.. sikiiiittt... pasal kepahaman solat dhuha ni..

macamana eh nak cakap.. takut lah timbul salah paham cakap bende ni nak dijadikan isu..
harap tak di salah paham atau cuba di manipulate kan..

niat sharing tu betul dah sebenarnya.. 
yer betul lah tu.. solat dhuha pembukan pintu rezki..
tapi sampaikan dengan cara yang betul.. dan TEPAT... 
perbaiki niat kita..jangan bila kite beribadah hanya kerana tuk dapatkan ganjaran keduniaan.. sedangkan sepatut nya niat tu tuk dapat kan keredhaan Allah yang sepatut nya..
jangan letakkan matlamat dunia sebagai niat kite beribadah..

macamana kalau.. orang tu solat dhuha hari2.. tapi tak kaya2... 
sedangkan.. die baca kat socmed orang sharing.. solat dhuha jer.. terus kaya rezki melimpah ruah..
jam2 tu die pon excited solat dhuha.. niat nak kaya..
dari hari kesehari.. tak nampak pon income masuk macam dibaca selalu kat socmed..
kecewa.. dan dia meninggal kan nya.. 
biasanya macam tu.. sebab pengetahuan tentang tu takde..   
die pikir.. solat dhuha hanya tuk kaya..


pernah baca dari perkongsian confessor kat satu forum .. die hanya solat Dhuha jer.. tapi solat wajib..tunggang langgang.. kekadang buat..tu pon di hujung waktu.. keakdang qada' jer.. sedangkan.. dhuha die buat ontime..setiap hari pada waktu yang sama.. siap buat 6-8 rakaat...  tapi solat fardu yang wajib.. di abaikan.. 

hanya semata2 sebab nak rezki melimpah ruah kata nya... 


tapi die rasa life dia makin teruk.. hati tak tenang.. dan takde rezki melimpah ruah seperti yang dijanji kan.. sampai die give up.. dan tak percaya pada solat dhuha.. tapi.. mungkin Allah sayang.. Allah bagi dia hidayah tuk perbaiki solat fardhu terlebih dahulu.. dan die kata dia lebih baik lepas tu.. walaupon bukan kaya seperti yang diharapkan.. tapi kehidupan die lebih tenang sebab kebergantungan die pada Allah.. 


THIS IS REAL..!! kisah awal tu. menyakitkan.. tapi itu lah kenyataan nya nya..
ai is kenot brain sebenarnya... macamana orang boleh pikir macam tu.. sedangkan kalau kite selesaikan urusan kite ngan Allah.. kasih sayang dan perhatian Allah tu lebih melimpah ruah lagi pada kita.. insyaa Allah..solat fardhu wajib tu lagi hebat ganjaran nya dari solat2 sunat lain.. 

well.. Allah lebih tau... 

even.. aku pernah berhadapan sendiri ngan satu situasi.. 
bila di tanya (bukan aku) pengetahuan tentang solat2 sunat.. solat rawatib tu bila.. solat istikharah tuk untuk apa.. solat hajat .. tahajud tu waktu bila..

Solat Sunat Tahiyyatul Masjid

 tu apa.. 


dan ramai orang jawap.. solat istikharah tu tuk tau pasal jodoh.. solat dhuha tuk kaya...



....................................................................................................

krik krik krik krik..........

bak kata sorang ustazah dalam satu usrah... memang tu lah die hakikat pengetahuan orang kita di zaman sekarang.. sebab dah itu jer yang di sampaikan.. di baca selalu orang sharing kat socmed hampir setiap masa...


nak salahkan siapa....
salahkan diri sendiri sebab tak belajar lebih lagi ilmu agama lain..

sebenarnya.. dari sudut lain.. bagus lah orang nak sharing bende2 macam ni..menyampaikan kebaikan.. walaupon sedikit.. seperti di galakkan agama..


cuma
bila korang share.. bila korang galakkan pada orang lain tuk buat perkara yang sama.. 
bila korang kata "aku hanya nak berkongsi" jangan lupa share sekali kebaikan lain.. bagitau secara jelas.. dan menyeluruh...
bukan claimed "bisnes aku maju.. income melimpah ruah setiap hari sebab aku solat dhuha tak pernah tinggal" 

orang yang menyampaikan tu pon..(lagi2 kat socmed tu lah).. amik teladan pada ilmu agama menyampaikan macamana.. terang dan sampai maksud nya... 
ni.. dah ko tulis semata tuk kaya..
so orang yang solat tu semata2 nak kaya.. bila tak kaya2.. kuciwa... terus putus asa ngan Allah.. kenot yer.. kenot...
tapi betul yer ni... terjadi... 

yer lah kalau untuk orang yang income nya dari makan gaji? yang tau2 masuk setiap bulan sama banyak tu jer...tak yah ker nak galakkan solat dhuha tu ke acaner?
tersedak aku bila ada orang cakap "alaaaa... aku solat dhuha.. duit aku banyak tu jer jugak..tak lah jadi kaya raya pon!!"
nampak tak.. nampak... 
orang2 macam tu (yang mungkin sikit kurang pengetahuan tentang tu) pikir perkara tu hanya membuang masa..tak dapat kebaikan lain sebab dia tak kaya2.. 
sebab yang dia tau.. yang dimomok kan setiap hari.. kat socmed.. 
(bab2 macam tu.. memang ramaaaaaaiii yang suka share.. aku rasa hampir setiap hari aku baca)
ko solat dhuha tuk kaya.. tuk hidup senang..
dan tak pernah tau kebaikan lain..yang sebenarnya.. sangat2 lah banyak... 

niat nak sharing tu betul dah.. tapi cara penyampaian tu...ayat tu... 
sampai kan.. ada orang yang hanya amalkan dhuha.. niat semata2 tuk kaya.. 
bila tak kaya2.. hilang rasa percaya.. berhenti amalkan.. sebab  kebergantungan tu hanya di letak kan pada solat semata dan bukan kebergantungan pada DIA...




solat Dhuha ni.. memang banyak sangat kelebihan dari segi mendatang kan rezki.. tapi solat Dhuha ni sunat jer.. memang Allah menjanji kan hadiah (kelebihan) pada orang yang mengerjakan nya.. macam tu jugak ngan solat2 sunat lain.. ada hadiah2 nya sendiri.. (cuma mungkin orang tertarik dengan Dhuha ni sebab hadiah nya berupakan kesenangan dunia) haaa.. nampak tak tipu daya syaiton tu macamana... 
sehingga.. yang sunat tu dilebih kan(Sebab nak hidup lebih senang) sampai lupa/abaikan dan amik mudah yang wajib yang lebih penting tu..sedangkan 'hadiah' nya lebih besar..

Allah lebih mengetahui.. Allah menunaikan janji hanya pada hamba nya yang layak.. yang die tau patut menerima nya.. dan rezki Allah tu luas.. bukan semata2 duit -yang tu yang selalu kite tak nampak sekaligus hilang rasa bersyukur kat hati-

betul kan niat.. dan paham kan sebenar2 nya.. dan sampaikan pada orang lain sesuatu yang menyeluruh.. jangan suruh orang solat dhuha sebab ko dah buktikan ko kaya lepas solat dhuha semata.. kemon...



“Solat Dhuha itu adalah ( solatul awwabin ) solat orang yang kembali kepada Allah, setelah orang mulai lupa dan sibuk bekerja, iaitu pada waktu anak-anak unta mula bangun kerana mulai panas tempat pembaringannya.” (HR Muslim )


tak kire kite solat sunat atau wajib.. niat kan ianya sebagai satu ibadah.. 
untuk dapatkan rahmat dan keampuanan dari Dia..
dan sebagai bekalan kite kat akhirat jugak nanti..jangan niat solat Dhuha ni bukan semata2 tuk kaya.. (salah satu kebaikan)
bende tu akan datang dengan sendiri.. ALlah lebih tau.. 
dan kaya tu pulak.. pon bukan semata2 kekayaan dari segi duit... 
dan tak semua orang amalkan solat Dhuha untuk kesenangan dari segi kewangan..

aku pernah dengar ceramah.. cerite pasal solat Dhuha
solat Dhuha pon boleh jadi sebagai solat taubat.. membersihkan hati diri kita..
hari2 buat.. hilang satu titik hitam kat hari.. 
kite tak perasan.. tau2 kite dah jadi lebih baik dari sebelum nya.. 
solat dhuha jugak salah satu tanda kite bersyukur dengan nikmat nya..
senang tu jugak.. bila dipermudahkan urusan kita ... 
banyak lah lagi selain2 semata2 sebab niat nak kaya tu.. 

teringat dulu kisah ngan mak aku...
macam aku cakap atas tadi.. mak aku solat dhuha hari2.. 
dan walaupon mak aku tak kaya dengan duit..
tapi.. aku selalu nampak depan mata/dengan hati.. kelebihan yang mak aku dapat dari amalan2 dia..

dulu2.. selalu jadi tugas aku tuk bawak die gi spital kat HUKM..
bila ada appointment dia tu..mesti pagi2... 
aku pon mesti rushing sebab dari Shah Alam tu nak ke HUKM tu ko tau lah kan jammed nya acaner.. time pergi kerje lak tu..pastu pikir parking lagi kat sana..
walaupon ada appoinment.. tapi still kene amik nombor giliran.. menunggu tu la satu hal berjam2 jadi nya.. cek nya kejap jer.. 

kisah nya.. terjadi..pagi tu aku sampai rumah nak amik mak aku..(dah kawen masa tu n dok sendiri)
dah lambat dah ni sebenarnya.. kejar masa..ngan bawak dak qaleef masih baby masa tu.. 
tapi mak aku.. "kak.. kejap..kejap.. mak solat dhuha kejap.."
aku..... tak lah marah mak aku nak solat tu.. giler ko tak kan nak marah orang nak beribadat..
cuma aku bagitau die lah.. rushing kejar masa.. (memang masa tu rasa tak sempat dah) yer lah..aku pikir.. solat sunat jer kan.. (masa tu keras hati lagi)
tapi tak per lah.. dah memang kebiasaan mak aku.. buat lah die 2 rakaat jer hari tu.. 

ok.. setel solat.. terus gerak.. 
tapi.. tu lah kuasa Allah.. dan ajaib nya solat Dhuha mak aku tadi tu..
jalan lancar..!! kereta memang banyak.. pagi.. tapi.. aku boleh sampai ngan cepat.. macam takde halangan..atau macam masa tu dipanjang kan tuk kami..
lepas tu.. senang sangat2 dapat parking...sedangkan kalau tengok secara kasarnya.. parking dah penuh..kereta lain menunggu tepi2...  
and bila masuk jer kat tempat OnG tu.. mak aku terus dapat rawatan... sampai ke sudah urusan hari tu dimudah kan..

termanggu aku....sebab awal2 aku dah pikir.. kompem sampai spital lambat.. susah parking..and tunggu lama sebab lambat amik nombor..tapi sebalik nya..  

dan perkara tu.. bukan sekali-2 jadi.. tapi banyak kali..!!
kekadang rasa macam magic pon ada.. hahaha.. serious.. 
dan aku perasan.. setiap kali aku ngan mak aku... semua urusan aku hari tu jugak dipermudahkan..
mungkin berkat doa dia...mungkin sebab dia sendiri... wallahualam..

pernah terjadi... appointment aku ngan dokter kat klinik kesihatan bukit kuda klang jatuh pada hari yang sama dengan rawatan mak aku kat HUKM.. (dulu kalau aku gi KK memang akan ke Klang)
tapi sebab kan appointment mak aku waktu pagi.. so aku dahulu kan urusan mak aku..
macam biasa.. walaupon masa meruncing macamana sekali pon.. die tetap sempat jer nak solat dhuha tu sebelum pergi mana2..
pendek kan cerite.. selesai urusan mak aku kat spital.. 
aku pon bekejar ke Klang sedangkan masa tu dah hampir sangat pukul 1 time lunch.. 
tawakal jer aku cuba jugak.. sebab malas esok nya nak ke sana.. mak aku ikut sekali lah.. tak sempat nak hantar balik dah time tu.. 
tapi aku tak tau macamana Allah uruskan tuk aku.. 
aku sempat sampai.. sikit lagi sebelum derang tutup tuk lunch.. 
berlari aku kuar kereta masuk ke dalam..
takde orang dah.. aku mintak maaf atas kelewatan.. dan bagitau ada urusan urgent..
alhamdulillah.. tak kene marah pon..walaupon derang dah nak rehat dah berkemas.. dan aku terus dapat masuk bilik amik result.. macam tu jer..!! Demi Allah.. aku ingat sampai sekarang semua situasi2 tu... lagi2 yang berkaitan ngan mak aku... 


yer.. mak aku solat dhuha hari2.. tapi tak kaya2 pon.. hidup kami sangat sederhana...
tapi aku selalu perasan.. urusan mak aku selalu dipermudahkan..
setiap kali pon..pasti ada jalan keluar.. 
sentiasa ada rezki yang tak sangka2 (walaupon bukan lah boleh nak cakap kaya raya) 
dan lagi mungkin jugak rezki die pada anak2..(bukan highlight diri sendiri.. tapi anak2 die yang lain2 jugak.. jangan lupa aku ada 6 lagi adik beradik lain yang sama2 tau tanggungjawap sebagai anak)
dan jugak rezki dari sahabat2/jiran2 dia yang aku tau sangat2 baik semua nya... 
dia mungkin tak kaya raya.. tapi dia simpan semua tu sebagai bekalan dalam kubur die wallahualam..
dan tu lah semua rezki yang orang lain tak nampak...

dan korang kalau ada mak lagi.. buat lah banyak2 kebaikan kat mak korang..
jangan berkira... 
dahulukan mereka dalam apa2 pon.. (dengan izin suami) 
dan jangan halang suami buat kebaikan pada ibu nya.. 
sebab senang hidup suami atas berkat doa mak die.. insyaa Allah senang lah hidup kite jugak..
percaya lah cakap aku.. korang tak akan tau apa hikmah korang akan dapat pada waktu tu.. dan kemudian hari.. 
bila sekarang ada masa aku melalui kesusahan.. sakit.. atau sebagai nya..
aku mengharap sangat mak aku.. mak mertua aku masih ada..

supaya aku dapat mintak derang doakan aku secara terus... 



so itu la yang aku nak sampaikan kat korang.. ada sesuatu yang perlu di perbetul kan daripada perkongsian2 kat socmed tu... aku pon sekadar berkongsi.. kalau ada yang pandang dari sisi berbeza.. aku mintak maaf sebab menimbulkan salah paham... 

macam aku cakap atas tu.. aku tak cakap bende tu salah.. apa yang di sampaikan selagi nama nya kebaikan.. insyaa Allah.. pasti ada ganjaran nya... 

dan aku pon sentiasa cuba pandang dari sisi lain...

ikut pengalaman sendiri.. kekadang mungkin memula.. niat tu lain.. mungkin ada orang pasang niat solat dhuha supaya ley jadi kaya duit.. niat nak hidup senang.. nak perniagaan yang maju.. TAPI.. dari mungkin niat.. atau rasa kurang ikhlas..(yer la.. solat semata2 untuk kaya dan bukan niat tuk beribadah tuk dapatkan rahmat Allah) 

tapi akhir nya.. insyaa Allah mana tau... jadi satu kebiasaan pulak.. kebiasaan itu ialah bila ko rasa ko tak boleh tinggalkan.. ko akan rasa tak gembira.. dan akhirnya.. keikhlasan tu datang sendiri.. dari mungkin niat tak berapa baik.. tapi.. macam yang kita tau.. "orang yang berusaha memperbaiki solat nya.. bermakna die sedang perbaiki juga kehidupan nya" jaga urusan kita dengan Allah.. otomatik Allah akan jaga urusan kita... kat situ kaitan nya... 
mungkin orang yang sharing sumting like.. "aku kaya sebab solat Dhuha hari2" and bla bla bla... kite tak tau apa amalan dia yang lain sampai rezki die melimpah ruah macam tu.. mungkin die jaga hubungan die dengan Allah.. mungkin jugak berkat nya doa atau kebaikan dari ibu bapa die sendiri..  yang die tak sedar atau die pon tak sharing amalan2 die yang lain..   wallahualam... 

paling penting.. tak kira lah apa pon niat nya..buat semuanya kerana Allah.. nak kaya tu tak salah..aku pon selalu doa nak kaya raya.. (uhuukkss) niat kan kaya untuk hidup dengan lebih banyak kebaikan pada orang lain jugak.. kaya bukan satu dosa.. dan bukan satu kesalahan.. yang salah.. kau kaya.. tapi ko lupa tuhan.. kau kaya dan ko sombong.. kau kaya.. tapi kau tak jaga urusan hubungan ko ngan Allah.. dan ko ingat.. ko kaya sebab usaha kuat ko jer semata... 


kat ceramah satu masa dulu aku pergi.. ulama' popular tu cakap "lebih kan lah beribadat..dan banyakkan menjaga lah hubungan kita ngan Allah pada waktu kite ngah senang..kaya raya.. supaya kite tak rasa segan nak meminta pada Dia pada waktu kite ngah susah"


sama2 muhasabah diri..bila aku sharing macam ni.. bukan bermakna aku terbaik atau lebih baik..tak.. cuma rasa nak saling mengingati.. sikit pengetahuan.. yang dapat dari ilmu agama lain.. aku share sama2.. sama2 dapat kebaikan.. semoga aku.. dan kite semua.. akan jadi lebih baik.. Insyaa Allah.. 










Tuesday, January 22, 2019

dari suka2 dan buat untuk diri sendiri.. aku sahut cabaran orang untuk lebih kedepan..


bulan Feb depan ni.. genap setahun kami start bisnes wainscoting ni... Alahamdulillah...

rasa macam baru jer sangat lagi... tetibe dah setahun.. 
setahun dari feeeeeeesss sekali kami terima tempahan..
ingat lagi.. lepas dak Shaquille kuar ward sebab kene Influanza A.. tetibe dapat wassap satu order 
fes order 13 feet..happy sangat dah.. walaupon hanya satu order tu jer.. 
kelam kabut menyiap kan.. buat orang punya.. ngan sendiri punya.. lain..
feel nya pon lain jugak.. 

bulan March depan nya.. masuk 3 order lagi.. 
n fes time dapat order banyak puluh kaki dan daripada Sarawak..!!
walaupon huru hara rumah..keadaan kiterang masa tu.. sebab buat kat rumah jer..
tapi..happy sangat... serious...
dan start lah bertambah order nya setiap bulan... 
tak sangka.. wainscoting secara DIY ni pon dapat permintaan tinggi..
kalau tau.. awal2 dulu aku dah buat.. hahahahahaha..

yer lah.. ikut kan start buat umah sendiri.. tahun 2017 kot rasanya... 
memang ramai yang tanya.. tapi tak tergerak lak hati ni..
ingat lagi masa tu.. ada orang cakap kat aku.. 

"kalau aku, tak kuasa laaaa susah2 penat2 nak buat semua ni sendiri.. upah orang jer senang.. hahaha"

masa tu.. terasa macam di perkecil kan jer usaha... 
tapi.. aku tak simpan dalam hati pon..
cuma yer lah.. bila ko seronok2 buat.. tapi ada orang perkecilkan apa ko buat tu kan..
memang ada mengadu-merungut sikit bila ada masa macam leceh-remeh gak kerja nya..
tapi aku seronok buat semua tu..
memang lah niat asal nak jimat.. dengan DIY sendiri..
tapi.. kepuasan yang kite dapat bila buat sendiri tu lain tau..

tu kemahiran seseorang.. jangan perkecil kan..
ada orang.. macam aku.. suka bende2 macam ni.. tak sanggup nak habes kan duit tuk bayar orang lain kalau kite memang tau nak buat..
untuk apa membazir kan.. macam wainscoting ni aku boleh jimat sampai 80% dari upah orang pasang yang biasa 3 kali ganda.. 
so better aku buat sendiri..

sama macam cat rumah jugak..
ko cat sendiri.. memang penat.. tapi kalau ko dapat jimat sampai 3-4 ribu untuk upah orang cat satu rumah..
kenapa tidak..?

bukan aku jer yer... aku jumpa ramai orang macam tu..
ada aku follow satu IG ni.. blog reader aku jugak..
aku suka tengok umah die.. cantik kemas sangat dekorasi.. 
kitchen cabinet IKEA pon pasang sendiri..yang bukan simple2 tu yer..
ni yang proper siap lighting semua.. memang cantik giler ah...
wyring kat umah die.. backsplash semua dia hack sendiri..!
dan baru2 ni aku tengok.. die buat dobi area dia.. pon sama..dia hack sendiri wall tuk buat wyring n piping.. 
walaupon amik masa.. sebab sibuk kata nya..masing2 kerja..
tapi hasil nya.. macam kerja contractor berkemahiran.. maybe lebih kemas..lebih cantik sebab buat tuk rumah sendiri..!! 
dan die buat semua tu.. bukan semata nak jimat.. tapi sebab derang suka dan lebih seronok buat sendiri.. 
dan paling penting.. kenapa nak upah orang kalau kite memang mahir/mampu tuk buat...

haaa nampak tak..

percayalah.. sometimes its not bout money or kemampuan or wat semata..
korang tau tak.. sepanjang hampir setahun aku buat wainscoting DIY ni.. 
macam2 jenis orang dan bangsa yang tempah dari kami..

aku pernah terima tempahan dari isteri Pilot..
datang rumah dia hantar barang kat Sepang.. rumah besar gila.... 
kereta mewah berbiji2 depan rumah.. 
kebetulan jumpa anak lelaki baya adik2 aku sedang nak kuar main golf..
dan tempahan bukan sikit2.. dari hall way.. ke ruang tamu.. ke dining area.. sampai ke tangga..
dan semua dia dan suami dia yang pilot tu.. pasang sendiri..!! (dari conversation kami)
ni bukan nak jaj.. tapi jelas yer... 
yer lah..kalau ikut kan.. aku rasa derang mampu jer kot nak upah orang pasang.. 
tempah dari aku pon dah beribu2 masa tu.. tak berkira dan laju jer bayar.. siap tambah2 lagi..
tapi kenapa masih nak susah2 kan diri amik yang DIY dari kami?
aku tanya... isteri dia cakap.. sebab derang suka buat semua tu.....

see.. nampak tak apa aku nak sampai kan kat korang..

walaupon memang fokus utama aku tuk JIMAT.. bukan setakat pada aku jer..tapi pada orang lain jugak..
nak bantu orang lain sama.. yang teringin nak pasang wainscoting tu.. tapi bajet terhad..atau nak jimat..
so.. nah.. kami sediakan secara DIY CONCEPT macam ni..
tapi bukan setakat tu.. sesuai jugak untuk orang yang memang suka benda2 macam ni..!!


bukan setakat yang atas tu sorang aku deal.. tapi ramai lagi.. 
pernah buat tempahan jugak untuk satu rumah banglo kat Ampang.. perempuan jugak.. 
pon berkereta mewah depan rumah.. bila menyembang..
dia kata derang satu keluarga baru berpindah balik ke Malaysia daripada Dubai lepas bertahun2 menetap kat sana..
so terus beli rumah yang die nak buat wainscoting tu.. 
langsir rumah die jer dah Rm 11 ribu dia cerite tempah kat ID... 
tapi heran nya kenapa wainscoting nak buat sendiri...?
hahaha.. aku pelik gak lah sebenarnya.. dah tentu2 lah banyak duit..
orang kata.. kuasa wang.. bayar jer lah orang pasang kan siap.. tak penat..
n berapa lah sangat kan..tuk dia... 

tapi.. tu lah... tak kisah siapa pon dia.. kalau dah suka.. sanggup jer kan........

so.. jangan lah simply jaj orang... mampu atau tak bukan persoalan nya..
dan jangan pikir semua orang macam kita..
jenis tak sanggup.. tak suka.. atau jenis... aku ada duit.. oohh bayar jer lah.. 
nope... tak semua macam tu... 

ada jer sorang blogger ni aku follow.. suami sembedi.. isteri anak pada sembedi jugak dan dia sendiri keje off shore.. tengok lifestyle.. tau dia bukan biasa2.. 
tapi.. tetibe.. wainscoting rumah.. die buat sendiri..!! 
bukan setakat wainscoting.. tapi macam2 jugak lah aku tengok... 
dalam blog pon aku pernah baca die share.. sebab die suka.. sanggup spent beli machine dan buat sendiri..

tu baru sikit... ada banyak lagi pengalaman aku sendiri yer.. berhadapan dengan macam2 pelanggan..

dari situ aku belajar jugak banyak perkara.. 
ada orang suka budjet.. bukan bermaksud takde duit atau tak berkemampuan..
ada orang jenis suka ber-jimat.. 
so jangan jaj...

teringat pernah berhadapan dengan orang yang selamber jer merendah kan orang lain-di label takde duit hanya semata orang tu letak kan bajet yang rendah dan ketat untuk satu bende yang dia berurusan tu... 
aku tak suka orang macam tu.. siapa die nak jaj orang lain.. nak ukur kemampuan orang..
atau kenapa mesti nak rendah kan orang lain.. 
walaupon mungkin die cakap untuk orang lain.. tapi dari situ boleh nampak macamana sikap tu..
eeahh tak suka lah aku...

so korang pon jangan lah jadi macam tu perangai shaiton tu yer.. 

macam aku ni ha contoh nya.. aku sendiri pon tak sangka..
sebab kan jenis 'sanggup' walaupon orang kata menyusahkan..
tapi.. sebab kan pengetahuan dari pengalaman tu lah.. 
tak sangka boleh jadi satu bisnes yang menguntungkan..!!
alhamdulillah...
korang rasa kalau dulu aku main upah2 orang jer.. 
aku tau tak macamana nak buat semua ni..?? 
pengalaman sendiri tu.. yang penting..
yang akhir nya.. aku lebih kedepan... 
walaupon sebelum ni hanya untuk diri sendiri.. tapi Allah tunjuk kan jalan...
tuk orang lain jugak.. macam aku cakap.. sama2 boleh jimat.. giteeewww...
tu niat aku dulu...

walaupon masa memula.. ada banyak cabaran2 lain..
and still.. ada jer orang yang pandang rendah pada bisnes aku ni..pada aku jugak.. serious..
mungkin sebab bukan bisnes yang glam... bukan macam bisnes kecantikan.. atau butik2 tu..
or bisnes yang lebih keperempuanan.. like bakery.. tailor pakaian ker.. gubahan bunga ker..
siap orang cakap.. laku ker? macam menyusahkan jer.. memenat kan..
tapi semua tu aku jadikan satu cabaran..!!
aku bukan jenis nak buktikan apa2.. kalau rasa tak penting.. then tak perlu nak bukti kan..
tapi..i am glad dah sampai sekarang ni.. 
apa orang lain pikir.. tak penting.. yang penting.. semua nya jauh lebih baik dari apa yang dipikirkan..
walaupon takde apa pon nak dibanggakan langsung..
tapi sekurang2 nya.. aku berusaha tuk maju kedepan.. dan majukan diri..
alhamdulillah.. setahun dah pon.. aku berjaya harungi... walaupon sumpah.. banyak giler cabaran..
dari sekecik2 bende.. sampai lah sebesar2 dugaan..
tapi insyaa Allah.. aku bukan orang yang mudah putus asa.. 
bak kata kawan aku.. sampai bila nak 'takut'.. kalau putus asa.. len kali jadi lagi.. then.. putus asa lagi..macam tu?
so dari situ.. sahut cabaran..and now.. aku masih disini.. aku yakin ngan rezki Allah..
and may be lagi satu.. betul lah macam orang cakap..
bila kite buat apa yang kita sangat suka.. kite tak akan tetap terus kan dan tak mudah putus asa..Insyaa Allah...











ni di antara hasil pemasangan wainscoting oleh customers sendiri yer.. 
semua nya adalah dari kami

nanti len kali aku share lagi hasil2 kerje customers DECORECA..
sebenar banyak sangat.. cecah ratusan order.. tapi tu lah.. tak tau lah kenapa ada yang jenis mungkin tak suka nak share hasil pemasangan ke acaner tah.. heheh..



lagi satu.. sekarang aku dah amik order untuk MIRROR contoh macam Diamond Mirror yang banyak permintaan sekarang ni jugak..
But still.. secara DIY... macam aku cakap.. fokus aku tuk LEBIH JIMAT.. dan untuk orang yang suka akan semua ni.. 
at least dapat lah jimat sekali-dua ganda dari upah pasang orang kan...




ni customer order dari JOHOR Diamond mirror bevel edge untuk size 8 x 4 kaki


sama macam DIY WAINSCOTING.. kami siapkan peralatan pemasangan sekali
siap plan.. dan manual.. 


cuma.. buat masa ni.. aku amik tempahan yang mana boleh kiterang hantar by hand..atau boleh self collect..
yang Johor tu kebetulan abah sado ada kerje kat sana.. so boleh hantar kan..
kalau tak.. aku tak berapa berani nak pos/courier macam wainscoting
walaupon kalau dari segi size.. cermin ni lagi kecik dari wainscoting yang biasa aku courier..
tapi.. sebab ni cermin.. berisiko tinggi.. 
lagi satu.. percaya lah.. berat nak mampuih... walaupon ko tengok sikit tu jer kan..
yer lah.. ni bukan macam cermin ikea yer..
yang ni memang sangat tebal dan berat untuk setiap keping..kire cantik lah nampak mewah bila pasang kat wall..



so korang kalau ada yang berminat nak tempah..tak kisah lah cermin biasa ker.. diamond mirror ker.. wainscoting ker..  boleh hubungi kami terus








FACEBOOK 

INSTAGRAM