Showing posts with label PREGNANCY::Pendapat. Show all posts
Showing posts with label PREGNANCY::Pendapat. Show all posts

Friday, July 05, 2019

PENGALAMAN : beza gugur secara alami/sendiri dan DnC




haritu... 
Allah izinkan aku mengandung lagi.. alhamdulillah.. 
tapi.. Allah bagi rasa tu sekejap jer.. ngam2 11 nak ke 12 minggu.. 
aku keguguran...yerp.. hampir 3 bulan...

aku ok.. aku redho..
walaupon kami semua (termasuk anak2) memang mengharap sangat..seronok terima kabar berite ni..
tapi.. Allah lebih tau apa yang terbaik tuk aku dan kami semua..
aku terima ngan hati terbuka..
aku letak kan hati aku hanya pada Dia.. 
dan aku pasti.. itu adalah terbaik... 
ada lah tu... Dia ngah plan kan sumting tuk aku..sapa tau kan..
wallahi.. aku ok... 

baru2 tu jer lah.. sikit.. 
manusia kan.. tak kan lah langsung takde hati perasaan sedih bagai kan..
of cos lah rasa terkilan masa tu..
tak tau acaner nak bagitau abah sado dan anak2..rasa tu lah bende paling berat masa tu..
melebihi keadaan aku sendiri.. 

well.. sebenarnya.. bukan nak cerite pasal mengandung tu..
cuma nak share ngan korang semua..
pengalaman aku keguguran secara sendiri/alami..

masa fes time dulu.. sebelum qaleef.. masa anak sulung.. baru lepas kawen..
aku pernah gak gugur sekali..
umur2 macam ni gak kot rasanya.. 
tapi.. masa tu scan.. tau baby takde heart beat dah.. kire dah takde lah..
and terus lalui proses DNC kat spital..

bila confirm nak kene gugurkan baby..
so.. doctor terus buat kan appointment ke Spital besar..
dan proses saaaaaangat lah panjang...

biasa lah hospital kerajaan kan..
kau datang hari tu.. kau menunggu dan cek satu hari suntuk..
buat appointment lagi tuk admit pulak..
dah admit.. macam biasa lah..
cucuk sana.. cucuk sini.. cek sana.. cek sini.. 
scan bagai.. jolok lagi... stress tau.. 
macam2 lah lagi proses nya... 
pon belum terus buat yer...
kene puasa.. pastu kene tengok doc free.. 
(aku dapat pengalaman ngeri kat spital time tu menunggu dan menunggu..penat kau puasa 48 jam sampai laki aku nak bawak aku keluar gi spital lain-kau jangan main2 ngan orang lapar yer.. ahahaha)

masa DnC.. kau di tidurkan.. dah tak ingat dah acaner dia tidur kan aku.. ahahah..
tapi tak sedar apa langsung..
so.. LANGSUNG TAK RASA SAKIT..
sedar2.. dah selesai... tak de lah rasa bisa2 ker..cucuk2 ker..
takde langsung..
cuma bahagian dalam tu jer lah yang kite tak tau..
cuma kalau kata pasal kesakitan tu.. memang tak rasa..
esok nya dah boleh dis-caj.. lepas 3-4 hari duduk spital... 
jalan lah macam biasa... 
takde lah macam orang beranak tu pon..
cuma.. pantang jer lah macam sepatut nya..

just aku cakap secara fizikal nya.. takde rasa apa..kecuali letih.. itu jer..


BERBEZA SANGAT NGAN KEGUGURAN SECARA SENDIRI/ALAMI

gugur sendiri ni orang kata yang tetibe bleeding tu...
maksud nya.. kau tak ready or prepare or kau tak tau yang kau akan keguguran..

alaaa macam kau tengok dalam drama tuuuuu...
jatuh tangga tetibe beleeding..
atau etibe kau tengok kaki kuar darah sambil pegang2 perut.. haa cegituh..

tapi lebih kurang la...

nak share pengalaman aku yang kali ni aku lalui proses gugur sendiri... tanpa DnC... 

ni bukan aku buat sendiri maksud nya..
cuma.. keadaan ni berlaku tetibe dan tak melalui proses spital..

seminggu sebelum kejadian..aku dah pergi spital tuk cek kandungan..
memang dokter kata kandungan macam ada problem..
cuma.. tak dapat nak pasti kan betul2 keadaan aku waktu tu..
dokter tak dapat nak decide lagi samaada aku perlu DnC.
dan aku perlu datang lagi satu appoinment tuk cek ngan pakar (biasa lah.. gomen kan.. bukan ley main terjah jer-semua pakai appoinment)
dan appoiment tu pulak.. 2 minggu dari tarikh aku datang fes time tu..
(tapi dah dapat rasa dah..kandungan dah tak ada masa tu)
cuma sebab tak rasa sakit.. takde bleeding..takde apa..
so.. dokter pon tak cakap apa2 sangat.. 

tapi.. tak sampai pon 2 minggu..
lebih kurang seminggu lepas aku cek kata kandungan problem tu..
aku dah pon keguguran masa kat rumah...

kisah nya macam ni..

pagi tu elok jer aku gi tengok wayang.. sorang2 time anak2 sekolah..
takde rasa apa pon.. rilek jer lah.. takde lah kata kau melompat tak pasal ker pon kan..
tapi takde lah rasa badan lain macam.. sakit perut ker bagai..
even takde pon kata nak rasa sengugut bagai tu pon.. 

balik dari amik Shaquille sekolah tu..
dah setel semua anak makan..aku pon makan..
aku baring2 lepak2 kat katil..sambil borak2 ngan shaquille sebelum tunggu zohor..

masa tu lah tetibe rasa perut memulas macam nak period pain.. macam senggugut..cramp..contraction nak beranak bagai tu..
eeahh semua lah aku nak describe... 
dan pinggang rasa macam nak patah..!!
sakit nya pinggang tu.. macam masa nak beranak tu.. 
tapi masa tu tak lah rasa contraction kuat sgt..
(jangan cakap aku tak tau rasa walaupon beranak czer.. tapi aku merasa semua tu yer..)

ok.. masa rasa sakit tu.. memang dapat rasa dah..
aku akan keguguran..waktu tu... baby akan keluar.. 
tapi.. tak tau kenapa tak de lah rasa panik sangat.. sebab macam aku cakap.. dah tau..
(dah puas nanges dulu dah pon sebelum tu..)
so time tu.. aku just 'menikmati' rasa sakit tu.. takde bleeding pon lagi aku cek memula tu..
just sakit beralu2 tu jer.. 
shaquille lak baru jer tido masa tu..

so aku wassap abah sado kau yang masa tu kat site.. kerje...
bagitau keadaan aku (dia pon dah mental prepared dah pasal ni)
dia tanya aku ok ker tak..aku jawap jer lah aku ok.. -sebab aku betul2 ingat aku ok dan akan ok-
aku ingat aku akan lalui macam period tu jer.. ahahaha..
(sebab pernah lalui sebelum ni.. dan tak lah rasa teruk sangat pon siap boleh drive bagai)
cuma aku tak pikir nak terus gi spital ke hapa time tu sebab aku dapat rasa..
kalau apa2 jadi time aku driving.. lagi susah keadaan aku nanti..
prefer tunggu abah sado.. (abah sado gerak balik dari site dah la)

masa masih baring atas katil sambil belek hp..
dalam 10 minit rasa sakit perut memulas2 tu.. 
aku rasa tetibe seluar aku basah dan rasa ada air.. 
aku terus bangun.. tapi tengok takde darah atas katil..(risau lak kene katil jenuh nak bersih kan)
cuma yang aku tengok.. seluar aku dah basah separuh.. 
aku tak tau tu apa.. tapi aku rasa maybe air ketuban..
ahahahaha.. kalau dokter2 or pakar perubatan baca ni.. jangan gelak yer kalau salah..
sungguh aku tak tau..!!

cuma.. basah seluar aku tu.. memang macam air ketuban (ikut pengalaman anak sebelum)
jernih..(aku pakai seluar cerah time tu)
cuma.. tak lah sebanyak air ketuban beranak tu..
just basah takat seluar jer.. tak meleleh2 or menjejeh2 pon..
cuma lepas beberapa saat aku cek tu.. baru nampak kesan air bercampur darah..

dan masa tu lah start rasa sakit perut macam nak beranak menjadi2..!! contraction.. !!
sakit la.. tapi tak lah kuat giler2 macam betul2 kau rasa nak beranak tu..
sakit tapi boleh tahan..
tapi still rasa sakit.. maybe lebih pada sengugut macam tu..
datang terus ngan rasa nak pitam.. gelap mata.. 
kire middle contraction macam tu.. ke mild jer.. ahahaha.. tak tau acaner nak describe tah...

ok..masa tu.. baru aku rasa panik giler..
masuk terus bilik air kat bilik aku tu.. tengok kat pentot ada darah ketul2 macam hati ayam tu..
tapi besar....
aku berdiri yer masa tu..
and sungguh.. aku tak tau apa nak buat..
nak duduk kat jamban ker.. atau nak duduk kat lantai ker..
atau nak berdiri ker.. nak tunggu ker.. 
atau macamana..!! sumpah.. tak tau.. tak sempat pikir ngan keadaan sakit perut tu lagi..

tapi sempat lak aku amik gambar.. ahahaha..
aku amik gambar tuk tujuan hospital.. dan bagi kat abah sado..
tak sempat pikir panjang sangat.. dalam beberapa saat jer.. aku duduk jer terus kat jamban..
dan semua keluar... keluar berketul2..banyak giler dan besar2.. 
memang darah meleleh2 melimpah ruah tak tau acaner nak cerite..
masa tu still sakit perut lagi..cuma dah kurang...

lepas beberapa ketika rasa dah habes..
aku terus bangun dan pakai pad..(naseb baik ada stock) - pad memang aku simpan dalam almari dalam bilik air ni.. 
so tak perlu banyak bergerak sangat..
aku just bersihkan diri kat shower..
yang kat toilet bowl tu aku biarkan jer tak pump..
sebab tak tau nak buat apa..
darah tak henti meleleh2 kat kaki..
cuma tak ketul2 dah lah..

abah sado kol aku masa tu.. risaukan keadaan aku.. (dia terus balik cuma amik masa sejam gak lah nak sampai umah)
dia kata jangan pump.. boleh pulak soh aku amik dari dalam jamban tu.. adoooyy...

aku ok sikit.. sakit perut dah hampir takde.. 
cuma kepala dah start berpusing macam nak pitam.. mayb sebab darah banyak kuar..
tapi memang ada plastik (untuk tong sampah) dalam almari tu..
so aku buat jer lah.. korek tengok memang banyak lah ketul2 macam daging ke hapa tak tau lah aku..
aku pon tak sempat nak belek bagai. tak pikir dah pon..
nak cepat setel jer.. masuk plastik ikat letak tepi terus.. biar lah abah sado yang uruskan lak lepas tu..

aku terus baring.. 
macam letih giler...
aku cuma rasa tak ley banyak gerak..
bila aku bergerak jer.. even bangun katil jer.. 
darah memang keluar macam air terjun.. ahahaha..
tapi serious ni tau.. 
aku tukar pad setiap minit.. sampai licin pad aku..
n habes kebocoran kat comforter bagai.. 

kau sorang2.. bayangkan lah..

kejut kan dak shaquille mintak tolong dia amikkan air kat bawah..
seb bek lah boleh harap..selalu kejut2 gitu memang die akan meragam..
tapi aku bagitau.. aku sakit time tu.. aku perlukan pertolongan dia..
dan dia ok.. 
kalau tak mati kering agak nya sebelum abah sado amik..
makan sekali ubat tahan sakit.. (memang selalu ada tuk migrain aku dalam laci bilik)

wassap kawan aku bagitau.. (since dia tau keadaan aku dari awal)
dia tak kasi tido.. sebab takut aku terus tak sedar diri nanti..
soh aku bertahan.. walaupon mata dah berpinar..
yer lah darah habes banyak dah masa tu..
memang betul.. rasa bahaya lah bila keadaan ni berlaku..

aku kol hospital besar.. tanya apa boleh dia bantu..
dia soh aku datang spital.. ke emergency terus..
nanti dieorang akan bagi rawatan..
aku cakap darah banyak.. dia cakap nanti ada ubat tuk bentikan.. 
dalam masa yang sama kene masuk air.. kalau aku pucat ke hapa ker kan..
sempat lah pulak die explain sikit2 rawatan..
ada injection bagai... tak ingat dah apa bende nya tah..
aku cakap lah.. giler ker hapa nak aku drive dalam keadaan macam tu ke spital..
eeeahh.. tak.. yang 'giler' tu aku cakap dalam hati jer...
tapi betul la.. tak kan aku nak drive pulak..
kang matik sebab eksiden tak pasal jer..
dah kau pitam kan..
ngan dak shaquille lagi..

so pihak spital nak arrange ambulans tuk amik aku..
bagi aku no tipon direct ke ambulans.. 
yang penting.. wajib datang ke spital waktu tu.. 
aku cakap.. OK..... jer.. 
tapi aku tak kol pon..

aku pikir.. kalau aku kol ambulans.. ngan abah sado ko takde..
anak aku macamana pulak..
haa mak-mak.. macam tu la.. macamana pon anak jugak dipikirkan dulu yer..
sebab anak tak boleh ikut masuk emergency nanti.. sapa pulak nak jaga... bahaya pulak..

takper.. aku ok jer lagi tuk bertahan.. masa tu dah rasa tak lama dah abah sado nak balik..
aku pon dah minum air banyak.. makan ubat tahan sakit.. rasa ok sikit dah.. 

dalam 40 minit macam tu... pelan2 sakit perut tu hilang sepenuh nya.. 
sakit pinggang belakang pon hilang..
tak tau lah kesan makan ubat tahan sakit kot tu..
darah still banyak.. cuma tak sebanyak masa awal 20 minit pertama tu..
n rasa aku ok sikit dah..
cuma tak ley bangun jer la..
bangun jer..melimpah ruah..huhu..
bangun jugak sekejap2.. tuk gi toilet tukar pad pentot n seluar..
setiap kali pon memang akan tembus habes terus..

sampai lah abah sado sampai.. dan uruskan semua tuk aku..


gituh kisah aku gugur sendiri.. 
nak cerite.. sakit nya tu memang beza sangat masa gugur DNC tu dulu.. lain rasa..

kalau cakap.. gugur sendiri ni memang sakit nya sikit lagi nak sama ngan sakit nak beranak..
kire half sakit macam tu..
sebab rasa sakit belakang.. rasa kontraksi.. rasa cramp perut.. rasa nak muntah.. nak pitam semua ada lah..
yang dasat nya sebab berlaku masa aku sendirian.. 
which is.. kalau apa2 jadi lebih teruk time tu..
berisiko tuk keadaan aku sendiri.. 
(walaupon ni bukan kali pertama.. tapi yang fes time tu.. aku terus bleeding sikit dan pergi klinik-dapat ubat..serta rawatan susulan.. dan masa tu kandungan pon awal sangat lagi..nak banding ngan yang ni dah hampir 3 bulan)

aku just sharing..
lain orang..lain keadaan nya yer..
macam aku cakap.. ni bukan kali pertama gugur secara sendiri.. 
cuma bezanya tu lah.. masa memula tu proses nya agak mudah..
yang 2nd time ni yang sakit lain macam..
aku pernah tengok arwah mak ijan kau dulu gugur lagi teruk..
sampai berguling2... menanges2 sakit.. 
kire aku macam kategori ok lagi.. boleh bertahan.. takde lah rasa nak nanges pon..
(nanges sebelum tu cuma sebab sedih kehilangan)

aku macam mak aku.. tak nak gi spital kalau boleh.. ahahaha..
sebab tak suka proses tu..
walaupon sebenarnya.. proses tu tak lah menyakitkan..
cuma yang malas tu.. proses sebelum tu jer.. huhu..

orang selalu risau DNC tu... bila cakap jer.. semua seriau.. sakit bagai..
tapi tak pon sebenar nya.. risiko sangat kurang.. sakit langsung tak ada..
dan aku rasa dari sudut perubatan.. proses tu lebih baik...lebih selamat..
keadaan kau di pantau.. kalau apa2.. hilang darah ker.. pengsan ker hapa..

berbanding macam apa aku lalui ni..
yang fes tu aku bertuah lah.. ok lagi boleh drive..
tapi yang 2nd time ni.. nak gerak pon tak ley.. bayangkan kalau abah sado ko out station..
lagi jauh nak balik.. mati kering dah kot aku time tu.. huhu..
tak kelakar hokeh.. 
sangat berisiko pada aku.. 
(tapi kalau keadaan memerlukan.. ada jer kawan2 jiran2 dekat2 sini insyaa Allah aku boleh harapkan)

cuma satu perkara.. satu sudut yang aku rasa aku ok...

aku terlepas proses hospital yang sangat panjang tu.. (bende yang aku tak suka-tapi terpaksa hadap)
aku tak perlu nak tunggu pendaftaran.. nak tunggu katil.. nak tunggu cek..nak tunggu buat tu lagi..
nak tunggu itu.. dan ini.. proses yang kekadang amik masa 2-3 hari or lebih ikut pengalaman sendiri..
yerp.. aku tak perlu lalui semua tu.. (tanpa sengaja)

macam keadaan aku ni.. kau dah gugur kan.. penting amik gambar darah2 tu.. bawak bukti..
dieorang lebih tau bende2 tu semua..
kau gi cek.. dia scan2 tengok ko ok ke tak....
tengok mata kau..lidah kau.. muka kau ok tak pucat bagai.. 
kalau tak perlu masuk air..then tak perlu tahan ward.. 
amik ubat boleh terus balik.. cuma kene repeat cek jer lah lepas tu tuk pastikan betul2 bersih perut kau tu..

so far tu jer lah pengalaman aku..
macam aku cakap..
jangan sama kan.. n jangan takut tuk lalui kalau dah takdirnya takde rezki.. 
sakit nya berbeza..
ada orang sakit nya sikit.. ada orang sakit nya banyak..
even proses kat spital nanti pon berbeza2..
mengikut pengalaman aku sendiri lah.. 

takde gambar nak share.. tak tergamak nak share gambar pon.. ahahahaha...













Monday, January 15, 2018

betul ker susah bila kene berpantang sendiri..? macamana aku lalui nya....


pagi2 aku terima wassap dari kenalan yang ngah dalam pantang yang tanya dan mengadu pasal die kene pantang sendiri.. takde orang tolong.. penat.. kelam kabut..tak terjaga.. rasa tak larat badan.. kekadang nanges sendiri.. makan semua tak sempat..masak apetah lagi.. anak sorang kene jaga macam2 ragam asyik buat adik.. yang adik asyik nak mengempeng lansung tak ley tinggal sekejap.. makan mandi semua tak tentu arah.. tunggu laki balik kerje baru boleh tarik napas sikit.. kekadang satu hari suntuk tak makan..

tu time ngah pantang.. awal lagi...

aku tak tanya pasal kenapa dia pilih nak pantang sendiri.. rasa macam dia ada bagitau sebelum2 tu.. tapi aku yang tak ingat..kot.. huhu..mesti ada sebeb nya.. 

untuk pengetahuan..ni anak kedua.. dan ni bukan fes time pon dia berpantang sendiri.. cuma nya.. mungkin sebab berpantang sambil kene handle lagi sorang anak..keadaan jadi berbeza ngan sebelum.. 

sebenarnya..dia tanya aku..macamana aku handle berpantang sediri dulu2.. masa lepas bersalinkan shaquille..dia tanya keadaan aku waktu tu macamana..makan minum aku sapa siapkan.. anak aku sapa jaga time laki aku gi kerje.. 

aku cakap.. aku ok.. 

jujur.. aku memang ok.. dan kalau nak di bandingkan masa ngan qaleef dulu.. aku rasa masa berpantang kan shaquille..kat rumah..sendiri.. keadaan aku jauh lebih ok ..n so far aku enjoiy jer... [melalui proses pantang tu]


TAPI..pantang kat rumah sendiri sekali pon..bukan bermaksud aku bersendirian.. walaupon bukan family..  aku OK dengan bantuan Bidan yang membantu aku..


aku bagitau dia pasal ni..dia cuma cakap .."oohh.." 

lepas tu dia mengeluh...MAYBE baru terpikir... kot..


aku terus tanya dia.. "kenapa tak carik bidan or confinement lady?" 
aku pasti..die memang dah plan/tau awal yang die perlu berpantang sendiri.. dan ni bukan anak pertama.. aku pikir sepatut nya die akan sedia maklum dan lebih bersedia...


"susah lah carik bidan area aku ni" dia mengeluh lagi..

aku diam.. "dah carik?"


"tak..." pastu gelak2...

bagi aku.. sebenarnya..tak lah susah mana pon nak carik..  kalau korang nak tau.. atau kalau korang betul2 nak sebenarnya.. korang boleh jer carik... yang susah nya sebab.. TAK DI CARIK.. MEMANG LAH TAK JUMPA...

mey nak share sikit.. nak bagi cadangan..kat semua lah ni yer...kalau korang betul2 tak tau nak carik kat area tempat korang.. korang tanya jer kat nurse2 tempat korang bersalin tu.. kat spital tu.. biasanya.. derang tau.. atau derang akan tolong korang carikan orang yang boleh tolong..sebab aku pernah jer tanya kat nurse KK jer pon .. tapi derang banyak membantu.. tanya2 kan kawan nurse lain.. 

in fact..aku pernah nampak kat beberapa spital besar dulu..ada poster2 kecik di tampal kat board spital tu yang menyediakan servis sebagai confinement lady atau khidmat menjaga orang dalam pantang..kene rajin tengok kalau2 korang ada rawatan kat spital..

kite kalau dah tau kite nak kene berdikari..macam aku.. macam kenalan tu.. memang kene pandai2 lah uruskan sendiri.. pandai2 carik..memang tak boleh kata nak harapkan orang lain.. aku dulu pon macam tu lah jugak.. berbulan2 gak carik.. dan bukan sorang dua jer aku tanya.. tapi ramai.. sampai aku yakin die lah orang yang sesuai tuk aku...giteewww...

eeahh...tak.. aku tak lah cakap kat dia macam ni.. sebab tak nak kasi dia stress lagi.. kang meroyan aku pulak di persalah kan.. huhu..aku paham situasi dia.. 

cuma aku ada nasihatkan die tuk mintak bantuan nurse yang datang umah dia tuk check baby.. kalau dekat2 sini boleh lah aku rekomen kan..tapi jauh..


lepas tu dia cakap lagi "mahal la nak bayar..rasa macam membazir jer..kau boleh la.. laki kau boleh sediakan semua tu.. tak kerje pon senang..aku malas lah nak mintak laki aku tuk bende2 ni..die bayar kan spital kat aku ritu beribu pon aku dah bersyukur"

aku terus buat conclusion yang die beranak kat private..dan bayar sendiri..

yang ni aku malas nak cakap apa dah.. kalau mentality macam tu.. maknanya sebenarnya dari awal memang tak nak.. 

lagis satu.. aku pon macam nak tak suka gak lah bila orang simply cakap macam tu kat aku.. dan tak tau kisah sebalik nya...

typical.. orang boleh-sanggup bayar tuk bende lebih mahal..macam hospital prvate [maksudnya bayar sendiri] atau beli baby stuff yang mahal2.. tapi berkire tuk keperluan lepas bersalin yang aku nak tekan kan kat korang semua -sebenarnya sangat penting.. lebih2 lagi yang kata terpaksa berdikari atau pantang sendiri tu...ibarat macama... biar lah beranak selesa 2-3 hari.. lepas tu pantang 44 hari berendam air mata takper... giteewww..

eeaahh.. tak..tak lagi.. aku tak cakap macam tu kat dia.. walaupon aku nak.. hahahaha.... 

aku cuma cakap  "aku beranak kat spital gomen biasa...."


dia diam....aku harap dia paham maksud aku..


dan aku sambung.. "sebab kau kerje lah sepatut nya kau lagi boleh sediakan semua ni..untuk diri sendiri pon kan.."


yer lah..kalau pikir logik dari apa yang dia cakap..dia bekerja.. ada pendapatan sendiri.. aku ni hanya di anggap suri rumah yang biasa orang label sebagai 'bungkur'  ni pon boleh pikir tuk berusaha sediakan semua tu...

dia.. korang jugak...kene tau ni.. tak semua nya pasal kemampuan..apetah lagi kalau benar2 dia mampu...yer lah.. kalau dah boleh bayar sendiri tuk beranak kat spital private.. so..tak kan tak ley usahakan sikit bayar tuk bidan or orang tuk jaga kita kan.. tuk diri sendiri jugak...

KEPERLUAN.. dalam keadaan die macam tu.. die memang perlukan orang tuk tolong jaga dia.. kalau tak nak menyusahkan family [kata lah kan] upah orang tuk TOLONG kita.. macam maid tu.. kalau tak nak amik maid.. amik jer lah bidan macam nih.. 

...........................................................

bende ni buat aku terpanggil tuk berkongsi ngan korang semua...bukan jadi kat dia jer.. tapi sungguh.. aku selalu dapat email orang tanya macamana aku uruskan anak dan berpantang sendiri.. dan biasa orang mengadu kat aku pasal perkara yang sama macam kenalan aku tu.. 

aku jujur.. aku bagitau..aku boleh buat dengan bantuan BIDAN..aku bukan super women... aku kenal diri aku macamana.. paling penting.. aku sayang badan aku sendiri...

dan itu lah jugak jawapan yang aku akan kasi bila2 orang tanya aku.. selain dari beberapa tips lain [yang aku akan share kendian] insyaa Allah..

...............................................................

sebenarnya...sedar tak..bila kita buat list nak beranak.. semua keperluan seboleh nya nak cukup.. guna tak guna belakang kire.. awal2 buat bajet beli sikit2..  tapi cer cek list tu..  ada tak sediakan peruntukan tuk amik bidan/ confinement lady..? tuk diri kite sendiri selain dari stokin bengkung jamu bagai tu ? lagi2 untuk yang pantang sendiri..[tak nak cakap pasal orang yang ada parents tuk tolong uruskan semua] tak ada ?

kenapa ??

kalau nak cakap..ada orang sanggup berhabes atau sanggup dahulukan anak katanya.. 

in fact..ada orang sanggup jer menyimpan berbulan2 sepanjang pregnancy tuk beli stroller ngan harga ribuan ringgit [yang hanya menjadi lambang] instead of penyediaan bidan/confinement lady ni...

betul kan..?? jangan tak mengaku.. aku biasa baca.. 

eaahh.. tak apa.. terpulang.. tu cara masing2..dan bukan tak boleh..keinginan..aku sendiri menyimpan tuk dapatkan sesuatu yang aku nak..dan lebih2 lagi bila kata nak bagi yang terbaik untuk anak..lagi pon.. barang mahal ni biasa berkualiti..tahan lasak..tahan lama.. aku sendiri pentingkan kualiti.. tapi.. kalau boleh ikat perut menympan berbulan2 tuk semua tu..kenapa tak boleh nak menyimpan atau ikat perut tuk peruntukan pada bidan or confinement lady tu?  

sebab bende ni macam typical.. sesetengah orang rasa tak penting pon..!! dan jadi pilihan terakhir -kalau-ada-bajet-lebih-baru-boleh-amik-bidan- cegiteeewww... tu pon amik yang datang urut2 seminggu sekali..pastu dah.. kalau pantang sendiri lagi laaa... tak peduli pon nak amik tah idak.. tak duli tak kisah pon badan tu di urut atau tak.. rasa buang duit..buang masa.. lepas tu sakit2 badan.. mudah penat.. efek stress.. dan mula rasa semua tak kena.. kemurungan.. anak sulung jadi tempat lepas kemarahan..

betul kan..??

aku ada baca pasal tu..kesian..sedih.. 

dia mengharap orang paham keadaan dia.. sedangkan bekerja.. bukan harap duit suami semata walaupon tak beranak di hospital mahal.. 

jangan salah kan sebab kene pantang sendiri tu.. bagi alasan semua kene buat sendiri.. kene berdikari.. jangan acah2 jadi super women.. kalau akhirnya..kite tau kite tak mampu.. kite merungut.. rasa tak cukup rehat waktu dalam pantang [sedangkan tu yang kite perlukan] tak cukup tido dan mula hilang kawalan.. jadi baran.. anak2 jadi mangsa kesudahan nya.. dan kite masih nak cakap lagi dengan bangga.. aku super women.. 2 hari beranak aku dah boleh bawak kereta gi mana2..jangan riyak..

sebab...tuk orang yang baca.. rasa kesian sebenarnya..

its not gud tuk diri sendiri dan orang lain yang membacanya.. orang tak rasa tu satu bende boleh di banggakan pon.. sumpah..

..................................................

sebenarnya.. kita tak pikir.. or tak maybe ada orang tak terpikir pasal hal ni..

BIDAN bukan sekadar duduk kat List -kalau ada bajet- lagi.. tapi die mesti duduk kat bahagian WAJIB sediakan sama macam pakaian baby..ianya satu KEPERLUAN yang orang selalu pandang ringan..

ada orang waktu berpantang tu baru sedar semua ni.. dah lalui..dah rasa.. baru tau..

......................................................

JUJUR.. dulu.. aku pon tak sedar akan semua ni..sampai aku lalui nya sendiri..yeerrpp.. aku mengaku.. masa fes baby.. aku langsung tak pikir peruntukan tuk sediakan bidan khas.. sebab aku pikir aku berpantang umah family.. dan aku pon pikir.. nak pantang apa jer pon.. pantang makan..ayah boleh masak.. pakai stokin.. aku boleh jer pakai sendiri.. param pilis.. mintak jer lah tolong mak pakai kan..  setakat nak tengok2..walaupon mak ayah dan fared bekerje..tapi tak risau.. adik2 aku pon ramai masa tu.. tina pon ada lagi.. dah tua pon..tak yah nak tengok2 sangat pon.. belagak..!

tapi aku silap..

tetibe aku beranak czer.. dalam keadaan mental tak prepare.. semua nya jadi kelam kabut.. lagi pulak qaleef kene kuning n warded agak lama..penat berulang alik spital.. pump susu.. ngan makan tak menentu.. 
memang mak ayah aku tolong aku.. tapi apa lah sangat aku nak harapkan.. derang sendiri bekerja.. pagi2 kelam kabut masing2..ayah memang teror uruskan baby berbanding mak aku..sebab dah biasa uruskan sendiri 7 orang anak2 dia.. selalu die yang mandikan baby.. mak aku akan masakkan apa yang paling pantas tuk aku sebelum dia gi mengajar..fared akan usaha sediakan keperluan aku sebelum die pergi kerje.. termasuk air panas ngan herba tuk aku mandi pagi2..

lepas tu bila semua gi kerja.. adik2 gi sekolah.. aku kene uruskan sendiri..badan tak ley gerak laju macam orang sihat lain.. lemau.. pagi2 mudah pening kepala.. angin may be..[sebab tu kene ikat rambut time berpantang nak kasi panas] dah lah fes baby.. makan tah kemana.. baru nak duduk anak nak memerap mengemping.. badan jadi letih sangat.. param pilis stokin semua pon tah kemana.. jamu pon tak kuasa nak makan sebab takde orang nak pastikan aku makan [dulu benci jamu].. nak berscrub bertangas bagai..tak gheti lah pulak.. bidan pon tak ingat berapa kali jer datang urut aku..tu pon gitu2 jer..sebab masa tu pengetahuan aku pasal czer sangat kurang.. tak tau apa boleh tak boleh..so semua pon tak berani..bidan pon tak berani nak usik..huhu..berbengkung lagi laaaaaaaaa.. sudahnya aku jual jer bengkung aku tu... sebab tak pakai pon...bila tanya bidan tu.. semua jawapan pon..terpulang kat diri sendiri.. nak bertungku..berbarut.. bertangas ke hapa.. tak buat pon tak apa..gitu senang tak.. kalau tanya aku..memang lah aku tak tau apa2 kan.. dan rasa semua pon tak penting..

aku pulak tak nak menyusahkan sangat mak ayah aku..macam aku pikir sebelum ni.. ingat pantang2 gitu jer.. hahaha.. sekali hamek kau.. banyak bende kene amik kire sebenarnya.. dan memang fared jer uruskan semua tuk aku.. balik kerje penat2 dia yang basuh sendiri pakai tangan pakaian baby.. dia  tak pernah merungut pon.. dah memang tugas die lah kan sebagai suami.. kene rasa susah sama2.. tak pandai ke hapa..kene lah belajar.. bukan budak kecik pon kan.. dah kawen.. sendiri tanggung lah sama2 tu... syukur gak lah dapat laki macam fared tu..ringan tulang dan boleh di harap sangat.. baik sangat dia jaga aku..aku bergantung sepenuh nya lebih pada fared.. family just tolong2 mana patut.. adik2 aku pon boleh di harap masing2..

tapi jauh dalam sudut hati aku..jujur aku cakap.. walaupon nampak takde bende pon.. tapi aku rasa lelah sangat.. badan boleh rasa tak sihat dan lemau.. sampai aku pikir.. nak mengandung bersalin bukan satu isu kat aku..tapi rasa serik sangat nak lalui time berpantang tu yang aku agak terasa kesan nya..  

dan lepas dari tu lah aku nekad... 2nd baby dan seterus nya.. aku dah plan tuk pantang kat rumah aku sendiri.. aku pon bukan lah muda sangat pon.. n bukan tak pandai berdikari urus diri sendiri.. tapi masa tu jugak takde lah pikir sebab mak aku akan tinggalkan aku ker hapa kan.. cuma maksud aku.. awal2 lagi.. aku dah plan.. aku akan cari orang yang akan jaga aku masa pantang tu sepenuh nya ! termasuk makan pakai aku dan uruskan baby.. dengan lebih teratur...dan dengan cara yang lebih betul penjagaan nya.. 

dah siap2 cakap kat mak aku konon nya.. mak datang lepak and teman kat rumah jer..tengok2 qaleef.. dan tak yah pon nak susah2 buat kan semua tuk aku..mak aku pon sokong jer seronok.. siap cakap.. memang patut pon.. bukan sebab mak aku tak nak jaga.. tapi die sendiri pon tak pandai nak jaga.. hahaha..setakat boleh teman2 aku lepak2 borak ngan aku..asal ada orang kat rumah ni kan...aku seronok sangat dah.. 

aku bukan setakat nak mudahkan kerje semua orang.. tapi aku nak mudah kan diri aku sendiri jugak.. aku tak nak rasa stress langsung.. aku nak menikmati waktu pantang yang macam sepatut nya..lagi2 time tu aku dah ada anak sorang..[qaleef]

jadi.. bila mengandung kali ke dua... mak aku pon dah takde.. ayah pon dah kawen lain.. dan aku tau..berpantang sendiri bukan lagi pilihan..tapi WAJIB.. dan sebab ada pengalaman sebelum.. aku tau aku perlukan bantuan.. jadi aku carik bidan untuk TOLONG aku dan baby.. termasuk sediakan masakan berpantang aku sepanjang2 tempoh tu..

orang cakap kat aku "untung laaaaaaaaaaa laki boleh sediakan semua..walaupon tak bekerja.."


aku jawap... "eeahh.. bukan ker kebanyakan orang bekerja ni lagi eksyen bila tengok suri rumah tak bekerja tak de pendapatan dan bergantung sepenuh nya kat duit laki..?"

so maknanya korang yang ada duit bekerje tu lah lagi untung lah kan sebenarnya sebab ada duit sendiri dan boleh sediakan sendiri jer tak yah nak harap duit orang lain..betul tak..? ker acaner...

haaaa sacarstik tak jawapan aku..?? hahhahaha...sori guys... tapi tu fakta.. aku dah biasa kene dah macam tu..di cakap tak pandai berdikari bagai.. bungkur.. terperap.. sia2 hidup.. eahh malas aku nak layan.. dengki ler teeeewww..hahaha...

pastu die ngata orang boleh pulak.. bila sound balik tau pulak sentap... 

......................................................................

belajar dari fes pregnancy.. biarkan berjimat dulu sebelum bersalin.. aku tak berapa kisah sangat pasal layan fes class kat spital.. asalkan di layan baik dan dipermudahkan urusan.. dah cukup dah bagi aku.. yang penting bagi aku.. lepas bersalin aku dapat layanan fes class lagi2 dari suami aku sendiri..kat rumah aku sendiri..dan dari bidan... besh giler hokeh.. die mandikan aku.. scrubkan badan aku.. lulur.. bersihkan rambut aku hari2.. urut aku lepas mandi.. pakaikan param pilih dahi dan satu badan.. sedap jer rasa badan.. panas2 selesa... sampai siap pakai kan stokin tuk aku..!! baby di uruskan sampai tidor selesa.. makanan tuk aku di masakkan dah di hidangkan siap2 ngan buah..ngah air..hadap aku makan jamu sampai habes... pinggan di angkat kan.. Allahu.. nikmat nya waktu berpantang aku time tu.. memang di layan first class..!! 

tu pasal badan aku lebih cepat sihat dan lebih kuat walaupon tu kali kedua aku bersalin czer.. lebih fit.. perut mudah kempis..rahim kecut.. sebab bidan buatkan bertangas bertungku berbedung semua.. aku serah diri jer.. 

aku tak ingat sangat keadaan aku masa kat spital.. sebab ngah sakit.. tapi aku sentiasa ingat kenangan aku dalam waktu berpantang ritu.. seronok !!

aku suka sangat tempoh waktu berpantang aku yang masa 2nd time tu.. enjoy giler walaupon aku lalui semua step by step berpantang tu..dan aku rasa sangat2 lah berbaloi dan sikit pon aku tak menyesal amik-bayar kat bidan tuk jaga aku time tu.. kalau kene bayar lebih pon aku tak kisah nak bayar kat bidan tu.. [memang aku bayar lebih sebagai tanda terima kasih aku]

.......................................................................

So... kalau ada orang mengeluh cakap  "aku terpaksa berdikari "

aku jawap... aku pon... 

aku takde mak dah time tu.. mak mertua pon tak sihat dan tak nak menyusahkan lagi...yang lain masing2 pon ada urusan sendiri selain dari nak duduk hadap orang beranak pantang.. kau yang beranak.. nak susah kan orang lain buat apa kan.. 

aku pon berpantang kat rumah sendiri.. ada anak kecik time tu 3 tahun yang dah bersekolah separuh hari.. 

jadi ini lah salah satu cara aku berdikari.. dah tau sendiri tak mampu nak buat semua nya.. tau badan time tu macamana.. jadi..awal2 bayar kat orang tuk tolong jaga kita... carik bidan atau pembantu tuk diri sendiri.. dan semua tu atas diri kite sendiri.. kalau kata kene berdikari.. berdikari yang macamana perlu tau..kene bijak.. amik kire semua tu.. 

kite yang pilih apa yang kite rasa PERLU dan mampu mengurangkan beban kita..

orang kata.. sebenarnya.. diri kite sendiri ni..kite jer kene amik kisah sendiri.. kite kene concern n jaga bebetul2 sendiri.. orang lain apa jer boleh buat.. macam mak aku.. just boleh bebel2 ingat kan aku jer.. selebih nya.. ikut lah aku nak ke tak nak..bukan baby boleh di paksa2... dah kertu.. masa beranak tu dah 29 tahun pon..

..............................................................................

apa aku share ni bukan lah nak melahar atau nak cakap cara aku bagus..bukan highlight pasal beranak private or tak  jugak..bukan tak kasi beli barang anak mahal2 atau terlebih2..  tu pilihan dan bajet masing2..aku sendiri pon tak berkira sangat kalau pasal anak..

cuma jangan lah bagi peruntukan kat bahagian tu jer.. kalau betul2 mampu tak ape lah jugak.. tapi.. pernah terbaca..sampai2 ikat2 perut semata nak beranak kat swasta.. dan sekelip mata simpanan tu habes lepas tu hanya tuk privacy dan keselesaan 1-2 malam...cannot yer..cannot..  jangan terlalu terikut2..  siap cerite korek2 sana sini nak bayar.. macam aku cakap..kalau betul2 mampu tu tak apa.. tak salah pon buat cara macam tu..cara dan keinginan masing2 kan..atau kalau dah rasa perkara tu keperluan sangat2.. tapi jangan buat sebab status.. [swasta tu sendiri] 

dan macam aku sharing atas tu..   apa aku highlight cuma lebih pada PERSEDIAAN LEPAS BERSALIN tu sendiri..aku sharing melalui pengalaman.. selebih nya..pilihan kat tangan masing2.. 

dan jangan salah sangka.. aku cakap secara terbuka tanpa khusus pada sesiapa.. termasuk kawan aku tu sendiri.. korang boleh untuk tak bersetuju.. pon terpulang.. lain orang..lain kisah nya..lain kemampuan nya.. lain masalah nya.. aku pon tak pukul rata semua.. 

aku HANYA sekadar berkongsi melalui pengalaman..yang mungkin korang boleh amik mana yang patut sebagai panduan atau dari sudut lebih baik.. aku nak korang sama2 bukak mata..bukak minda tu pasal ni.. apa yang patut korang buat bila korang kene berhadapan ngan bende ni.. nak ubah persepsi korang sendiri.. sebab rata2 antara kita ni sangat lah sentimen pasal berpantang atau penjagaan waktu pantang nih... sebab tu lah ramai orang tak pernah pikir yang menyediakan bidan atau confinement lady tuk jaga kite time berpantang salah satu pembaziran.. dan pasal berpantang ni.. orang kata.. alaaaa.. boleh jer jaga diri sendiri.. bukan susah pon.... huh.. tu kalau kau tak berpantang yer.. maksudnya.. hari berpantang kau sama jer macam hari2 biasa kau..kuar rumah jalan2 boleh bawak kereta sendiri.. memang lah kau tak rasa apa..  dan kalau kau tak kisah.. takper.. janji jangan mengeluh.. 

korang kalau tau Hanis Zalikha pon berpantang kat rumah die sendiri.. bukan rumah parents die pon.. sama2 ngan laki die uruskan sendiri..die pon muda.. dan anak pertama..takde pengalaman..dan takde maid pon..educated.. modern.. tapi die amik bidan tuk jaga dia waktu berpantang..dan die pon cakap.. die sangat seronok lalui tempoh berpantang tu.. 

betul.. sama macam aku.. lepas 9 bulan berat2 badan kite bawak kandungan.. perih pulak tu nak beranak... dan waktu berpantang tu macam hadiah tuk diri kite sendiri.. sungguh.. berbaloi..

cuba lah buat dulu kalau ada rezki pada masa akan datang..

masukkan BIDAN ni dalam list keperluan beranak bersalin korang jugak.. seawal 5 bulan mengandung dah boleh mula2 carik dan buat booking..bukan setakat beli jamu [jamu pon biasanya bidan akan sediakan..tak yah nak susah2 beli lepas tu nan hado pon nak makan nya]..bukan setakat ada stokin kalau kau sendiri pon rimas nak pakai.. bukan setakat beli pilis param bagai kalau takde orang nak tolong sapu kan satu badan kau sental.. bukan setakat dalam list ada sediakan bengkung bagai tapi tak rasa kuasa nak pakai.. bukan setakat semua ni.. tapi WAJIB ada orang yang nak jaga kita.. siapa yang akan bersama kita tuk pastikan kite lalui proses berpantang tu ngan lebih baik.. dan letakkan dalam list tu bajet tuk BIDAN /  confinement lady..Insyaa Allah.. akan ubah skeptical korang pasal berpantang yang leceh ni pada sumting yang lebih menyeronok kan..


nanti lain kali aku share sikit2 lagi tips lain pasal berpantang sendiri yer mengikut pengalaman.. insyaa allah..


harap entry ni bawak manfaat pada semua...isnyaa Allah





notatanganaty :panjang giler nak matik kan...?? ada ker yang betul2 baca.. ? rugi laaaaa kalau skip baca.. and jangan judge kalau kata tak baca betul2.. 










Tuesday, February 21, 2017

blog dan mengandung..plan dan TTC



"lama tak update blog.. ada berita baik ker..?? " 

uhuhukkss....

tersedak ahkak.. hahahaha..

tak.. 

tak..

belum lagi....buat masa ni...

bukan sebab tu aku tak update blog...

ko asal lama aku tak update jer ko cakap aku mengandung..
mentang2 ritu aku cakap aku tak sedap badan pening2 sebu bagai...heheh

yer ar.. based on sebelum2 ni..
memang biler awal2 mengandung..otomatik hilang selera kat blog..
aku panggil mabuk blog..miahahaha..
tengok pon rasa mual..nak muntah..apetah lagi nak update..
so..mungkin sebab tu orang dok bajet bende yang sama lah nih..

tapi..tak yer...belum lagi...

aku cuma....



MALAS..


malas giler..!!


takde sebarang alasan pon..

eerrr... ada lah sikit alasan anak2..
time2 ni dak shaquille selalu buat perangai nak perhatian banyak2..
biler aku nak update blog..duduk kat kerusi..
die duduk beriba kat aku..
pastu..tak duduk diam pulak tu..
memang tak boleh nak buat kerje hapa pon..
last2..aku tutup jer..
senang cerite..

pasal mengandung tu..

tak sampai hati nak amin kan buat masa ni..huhu..
tapi dalam masa yang sama.. tak nak menolak..
cuma.. aku pon tak pasti aku dah ready ke belum tuk beranak kecik lagi..
well.. ko tau kan...ada anak kecik ni acaner..
so aku masih planning..
memang kalau boleh nak dalam tahun ni jugak..KALAU ALLAH IZINKAN
tapi..bukan dalam masa terdekat ni la..
sepanjang tahun ni aku dah ada beberapa hal siap2 aku aturkan..
kene tengok keadaan..kene betul2 ready..
supaya aku akan gembira sama macam sebelum2 ni..
mungkin tunggu betul2 shaquille lepas 2 tahun kot..mungkin la...
tu baru plan jer..
selebih nya.. Allah lebih tau..malas cerite banyak2..
kalau ada tu.. ada lah... 

aku ni dok pikir.. ready tak ready tu... hurrrmm..susah nak cakap..
kalau cakap 'selesa' tu.. 2 orang ni ok jer dah..
tapi nanti..nyesal pulak tak beranak reramai.. hahaha..
sekarang memang la penat..
tapi tunggu anak2 besar sikit nanti..tau ko rindu..
dalam masa tak ready lagi ni..
aku kejar masa gak ni..
maklumlah..ahkak dah kertu..
takut beranak lewat2...
kot ada rezki lagi 2 orang sebelum 40..kot la kan..kot...
mana lah tau Allah nak bagi rezki lebih..eheaaamm...

cuma larat tak larat bdan ni lah..
macam qaleef tu dah 5 tahun..senang nak handle..
die sendiri memang mudah nak di uruskan..
cuma shaquille ni..besar2 macam ni memang penat kat aku lebih sikit la..
menguruskan 2 orang ni agak mencabar...
aku kene 'kuat' mental fizikal..paling penting..KESABARAN..
kau tau lah kan...
tu lah dok berkira2 nak tambah anak ni..
kekadang rasa..2 dah cukup..
tapi dalam masa sama.. nak tambah lagi 2 kalau diizinkan nya..
kalau muda lagi tak per.. boleh tunggu si Shaquille ni besar sikit -masuk sekolah ker kan..hahaha
tapi.. kalau tunggu die masuk 5-6 tahun..
aku pon dah 40 lebih..
lagi lah ahkak tak kose nak amik risiko mengandung bagai...



rutin - susu kambing + apa2 makanan sunnah
bile plan nak TTC [walaupon mungkin lambat lagi]
dari awal aku akan siapkan diri aku dengan bende2 macam ni..
in fact..kalau bukan sebab ttc pon..
memang biasa aku amik susu kambing sebagai nutrisi harian aku giteewww..
lagi pulak lah kalau ada planning kan..
dari awal dah kene jaga...
dulu masa shaquille aku buat macam ni lah..
biler kate plan nak preggy balik..
6 bulan sebelum tu aku dah jaga semua2 sekali..
ada orang amik folic asic tuk kuatkan kandungan..
tuk aku..rasa macam bende2 sedap macam ni lagi senang..hahaha..
setiap pagi dan malam amalkan..
masa mengandung aku tak hadapi masalah pelik2 kecuali HB low
sebab aku ada thalesmia [minor]-aku tak pernah cerite pon-
dan aku tak amik sebarang ubat klinik kasi tuk support [sebab aku tak ley telan]
tapi komplikasi kat aku masa nak beranak tu jer lah [kurang darah]
dan alhamdulillah..shaquille ok jer..kulit masa lahir bersih..tak sensitif samapi sekarang
dan shaquille tak de jaundice langsung..!!
dia sihat...syukur die tak kene G6PD jugak
[yang sepatut nya peratusan tuk kene tu 90% lebih tinggi memandangkan qaleef ada g6pd dan shaquille merupakan anak lelaki kedua]
so..tuk kali pon.. aku akan buat bende yang sama..
insyaa Allah

nanti aku share pasal susu kambing yang aku amalkan ni yer..
mengandungi kolagen..vitamin c dan 7 makanan sunnah terbaik
sesuai sangat tuk kite2 ni amik..
tuk sihat dan cantik giteewww...


ok lah.. tu jer nak cerite..
nanti aku sambung lagi yer..insyaa Allah..
nak cerite pasal aku gi kelantan weekend baru ni..
tuk business trip dan wedding invitation..





Friday, January 20, 2017

"mengandung lah balik..tambah anak perempuan..."







T.Y.P.I.C.A.L 

semua nya akan di letakkan dalam keadaan serba salah...
what is wrong with u guysssss..??!!!

aku kat phase 4 tu..
biler dapat 2 anak lelaki..
orang dah mula tanya dan suruh mengandung balik..
untuk dapatkan anak perempuan..

sigh..

kau hengat senang cam tu jer ker...

lepas tu..kalau dah mengandung beranak..
tak dapat macam YANG KAU SURUH.. 
so kau nak cakap apa lagi..??


" kau yang tak pandai.."

atau..

" mengandung lah lagi..."

atau

"accident ker teeww..??"


lepas tu nanti dah asyik mengandung beranak sebab dengar nau cakap kau..

nak kene hadap pulak yang ni...


"tak pandai merancang ker..??"

atau..

"cukup2 lah tu..asyik beranak jer "



why pople..whyyyyy....!!!


emosi nampaaaaaakkk....


hahahahahahahah....

tak lah....

annoying hokeh.. annoying... 


cakap berkait atas ni..

aku berada di phase no 4
which is.. aku dah pon ada 2 anak lelaki..
n no gurl yet..

kalau cakap.. jujurnya memang lah aku nak...
dari dulu pon sapa2 ikut blog aku lama..tau..
aku memang nak kan anak perempuan..dari anak sulung lagi tau..

tapi.. biler Allah bagi aku Qaleef Eeman.. which is anak lelaki..
aku anggap tu hadiah terbaik yang Allah nak bagi pada aku [sebagai hamba]
well.. DIA tau apa yang terbaik kan..

tapi.. aku keep telling people.. aku mahukan anak perempuan..
dan Allah masih bagi aku anak lelaki tuk kali ke-dua nya..

dan saat tu..aku anggap Shaquille adalah satu keajaiban...yang hebat..
sebab apa..?? 
sebab aku pasti... pasti ada sebab Allah tak tunaikan permintaan aku..
dan bagi aku perkara yang pasti nya lebih baik..iaitu..Muhammad Ash-Shaquille ni sendiri..

sampai masa tuk kali ke-3 akn dtg ni..insyaa Allah...
[yang mungkin tuk kali terakhir aku boleh mengandung since aku bersalin czer]

yeaahh.. aku masih mengharap..
aku terlalu mengharap kalau aku mengandung lagi..
aku akan melahirkan anak perempuan..

TAPI...


pandangan..persepsi aku berubah..
bila satu hari..aku pergi dapatkan rawatan kat klinik area rumah aku ni
sorang dokter 'ustazah' ni nasihat kat aku..[masa tu saja2 simbang jer]
aku panggil dokter ustazah sebab gaya die memang macam ustazah [penyampai ilmu agama..]

"betul kan niat biler kata kite nak mengandung dan memiliki zuriat..bukan mengandung sebab nak kan jantina2 tertentu untuk perkara2 tertentu..boleh jadi kufur nikmat " #tarbiyahsentap

terus lah dia masuk cerita kisah zaman jahiliyah dulu2...
yang begitu percaya dengan kepercayaan2 tertentu dalam hal jantina anak ni..

sekarang..berbeza...kite takde dah kepercayaan2 yang melibatkan agama ni
tapi.. tanpa sedar..kite terdidik dan di didik dengan semua tu..
DENGAN CAKAP2 ORANG... 
contoh.. orang yang kawen..'wajib' memiliki anak..
bila mengandung.. dah set awal2.. anak sulung..mesti lelaki..
kalau anak sulung perempuan..orang masih cakap.. "sepatut nya.. anak sulung elok lah lelaki.. atas sebab bla bla bla" [kepercayaan]

kalau dapat anak lelaki pulak.. orang cakap.. "biasanya anak2 perempuan yang lebih rapat dengan ibu..lagi boleh di harap dari anak perempuan..jadi kawan baik..."

semua nya serba salah kan...
semua nya akan jadi tak kene..

dah tak pasal2 orang yang dengar tu stress..
dan waktu tu mula rasa kufur nikmat.. 
hilang rasa syukur.. dan mula 'meminta2'
punca nya.. sebab..mulut orang..

tak habes kat situ.. kalau lepas anak ke dua masih tak dapat anak ber-jantina sepasang..di anggap keluarga tidak sempurna..
orang selalu cakap..
"ada anak sepasang..baru lah rasa sempurna"

bende ni tak akan habes..!!! percaya aku...

sedangkan..sebenarnya..bukan tu yang sepatut nya kite kene pikir dan hadap..
bukan tu yang sepatut nya kau kene bagitau kat orang lain..
cuba kite ni jadi orang yang sentiasa memberi kata2 positif..
pada orang2 sekeliling kite..
so..orang yang mendengar pon.. akan lebih berlapang dada menerima..

dapat mengandung dan melahirkan anak pon..
patut bersyukur dan gembira..
tak semua orang dapat rasa tau..
ada orang masih mengharap tuk rasa semua tu..
dan tak peduli pon pasal jantina anak..
yang kite ni..Allah dah bagi nikmat rezki anak melimpah ruah..
tapi kita ni jadi manusia tak gheti bersyukur dan terlalu meminta2..
ibarat kite sedang mengkufuri nikmat Allah..
sedangkan kite di suruh tuk sentiasa percaya dan berbaik sangka pada DIA sentiasa...

sempurna bahagia tu.. bila kite tau rasa bersyukur pada Allah..
dengan apa yang kite ada saat ni..
walaupon mungkin kite tak ada anak langsung..
rezki Allah tu sangat luas..

biler dokter tu tarbiyah aku akan hal ni...
[sebab aku cakap.. kalau aku kalau lah aku masih dapat anak lelaki tuk kali ke tiga.. aku nak berusaha mengandung balik-walaupon mungkin aku dah hampir sangat ngan umur 40 tahun time tu dah bersalin secara czer banyak kali]

"selama ni awak mengandung kerana apa.. ?? " -doktor


kene bash sekali..rasa macam kene lempang kat muka..huhu

terus aku...ASTAGHFIRULLAHALAZIIIIIIIMMMMMMMM..

insap aku ooiii...

tersedar..yang aku ni selalu jadi manusia tak gheti bersyukur..kufur nikmat..
dokter tu cakap.. perkara2 macam ni pon sebenarnya kind of ujian..
menguji macamana kite belajar tuk belapang dada dengan setiap pemberian nya..
die nak tengok..macamane penerimaan kite sendiri..
apa ada dalam hati kite tu...
kekadang..kite tak sedar..sikit kata2 kite..
dah tunjukan yang kite tak gembira dengan pemberian Dia..

tak salah pon tuk mengharap..
dokter tu pon cakap.. ada cara yang dibenarkan dalam islam dan dalam kaedah perubatan
tuk membolehkan kite berusaha tuk dapatkan anak yang kite mahukan
dan insyaa Allah tak melanggar syariat islam..
dan kite sendiri memang di galakkan tuk berusaha..
tak salah mencuba.. tak salah tuk tidak berputus asa..
tapi satu jer..jangan sampai mengkufuri nikmat...

bergantung pada hati kite sendiri...
semua nya bermula dari awal..lepas berusaha.. berdoa..bertawakal..
betulkan niat kite jugak..
"mengandung tuk untuk apa.." -bak kate dokter tu lah kan..
samaada tuk menambah zuriat..
atau semata2 nak kan jantina tertentu..[biasa kite ni terpesong untuk kelahiran yang kedua atau seterusnya]

biasa tak kite dengar kalau orang dah ada anak sepasang..
biler mengandung anak ke tiga.. die cakap..tak kisah pon jantina anak dah..
sebab dah ada anak sepasang..

atau pon.. tak mengharap pon tuk menambah zuriat lagi [yang ketiga]
tak kisah kalau boleh mengandung lagi atau tak selepas tu..
alasan.. "aku tak kisah..aku dah ada sepasang.."

tapi kalau yang belum...
sanggup beranak banyak kali sampai dapat..!! 
walaupon sebenarnya.. dari sudut kemampuan atau kesihatan tak mengizinkan..

nampak tak permainan nya kat situ.. hahaha..
macamana hati kite di manipulasikan..
betul kata ustazah tu..eeahh bukan..dokter tu..
semua ni ujian..[tuk orang2 macam aku]

berbaik sangka jer ngan Allah..
Allah bagi kite apa yang PALING BESH..PALING BAIK..
walaupon kite mungkin mintak yang sebalik nya..

haaiisshh.. walaupon susah nak buat..[jujur ni]
masih lagi mengharap...
tapi.. aku cuba tuk betulkan niat aku..berlapang dada..
dan sentiasa bersangka baik dengan DIA..insyaa Allah..

betulkan niat aku sebenarnya.. tuk memiliki anak2 yang ramai..
korang pon tau.. aku mahukan 5 orang anak..[kalau lah boleh..]huhu
tapi.. lepas bercakap dengan dokter ustajah tu..
buat aku belajar tuk lebih berlapang dada..
aku sedang usaha tuk betulkan niat aku mengandung semula..
in fact..saat ni..aku dah pon terima..
kalau lah aku ada rezki tuk mengandung lagi..
aku tak nak terlalu memikirkan pasal jantina anak..
aku kalau dapat mengandung semula pon..dah bersyukur sangat2...
aku cuma mahukan Allah tambah rezki zuriat pada aku..
betul ni..
apa salah nya kalau aku ada ramai anak2 lelaki pon..
asalkan tau cara didikan nya..
anak2 lelaki pon pasti boleh diharap..dari segi apa2 pon..
tuk jadi anak2 yang baik..
dan mana tau rezki aku..mereka yang akan hangkut aku dan fared masuk syurga secara 'direct' nanti kan..[insyaa Allah..amin2...]

aku cakap ni..kalau lah aku mengandung lagi..huhu
tapi kalau lah jugak anak aku sekadar 2 orang tu jer pon..
aku tetap bersyukur..kalau bukan rezki anak..pasti ada rezki lain..insyaa Allah
tak kisah lah 2-2 lelaki sekali pon kan..
yang dua tu..didik jer lah baik2..dengan cara yang betul..
aku ok... aku dah bersyukur dengan apa yang aku saat ni..
2 orang tu pon dah satu hadiah cukup besar Allah bagi pada aku dan Fared...
tak sanggup nak mendustai nikmat dari DIA hokeh...
cannot aty..cannot..tak baik taawww..
kang Allah tarik sekejap jer.. [mintak dijauhkan]

yang penting.. apa2 pon...betulkan niat kat hati tu dulu..
sebelum kau TTC semula...eeerrr...tak tau lah tah biler.. 
yang 2 ni pon huru hara..biler dah penat perangai masing2..
i was like...Oookkk.. cukup lah tu.. bahahaha..
tapi..ada masa..pujuk hati.. anak ni kecik2 lagi memang penat..
dan..bila lama2..rindu pulak nak tambah anak..
dan rasa macam tak cukup setakat 2 orang anak tu pulak..ngeeeeee....tengok perangai ko aty...pfftttt..
[kalau kot Allah nak bagi lebih apa salah nya kan]

so people... stop la... ubah mentality tu...
biler kite nak cakap apa2..nak 'cadangkan' apa2..
macam 'phase' kat atas tu..
pikirkan dulu kalau kata2 kite tu sebenarnya bukan lah sesuatu yang baik tuk orang lain..
jangan jadi part of semua tu..jangan rasa diri kite layak tuk buat kerja tuhan..
jangan nak suruh2..jangan nak mintak2 orang lain..
jangan kuarkan ayat2 negative..
jadi orang baik2..kuarkan perkataan yang baik2..insyaa Allah semua akan jadi baik..
kite boleh educate people..dengan cara yang betul..
contoh kalau kau teror sangat tuk decide jantina anak dengan kaedah2 tertentu..
tolong ajar dengan cara yang betul..
bukan men mintak2 men suruh2 jer..dan jangan main kondem jer..
orang tu beranak bukan tuk kau..
dia yang mengandung..sakit beranak.. susah payah jaga..didik..atas usaha die dia sendiri..
kalau ko rasa anak lebih 4 orang tu terlalu ramai..
kau boleh educate orang lain tuk merancang dengan cara yang sesuai..
tapi kalau die masih mahukan anak 20 orang sekali pon..
itu hak dia...rezki dia..
jangan pandang serong..jangan pandang semua nya buruk..
setiap satu tu.. kita boleh pandang dari sudut lebih baik..bergantung pada hati kita..
dont simply judging other people dengan cara yang menyinggung hati orang.
ingat...dosa menyinggung hati orang ni bukan bende kecik yer..

pikir2kan..


ok..cukup lah tazkirah jumaat kite hari ni..sekian....ngeeeeee....








EPHYRA PREMIUM PACK [30 SACHETS]

HANYA RM 159 SM / 169 SS

FREE POSTAGE
FREE BOTOL SHAKER

TAWARAN SAH SEHINGGA 31 JANUARY 2017