Showing posts with label #RayaAtyFared. Show all posts
Showing posts with label #RayaAtyFared. Show all posts

Thursday, July 04, 2019

Dekorasi Rumah RAYA : bekas kuih raya





aku rasa.. macam tetiap tahun aku tukar bekas kuih raya...
dulu pernah pakai kaca kristal langsung tak kedap udara cantik jer lebeyy tu.. 
beli dari langkawi awal kawen... 
memang lawa.. sampai sekarang aku sayang..
tapi.. tu la.. tang tak kedap udara tu jer lah pasal nya..
malas nak pakai..
sebab time orang datang jam-jam tu baru nak letak.. kekadang sampai lupa sebab sibuk buat air..

so tukar.. macam2 gak lah aku pakai..
pernah pakai SSF punya.. pon ok gak.. besar dan kedap udara..
boring..aku tukar pulak yng IKEA punya..
banyak kali gak lah bertukar.. ikut mood aku...


tahun ni..?? 
ok tahun ni aku tak pikir sangat pasal balang kuih raya..
aku pakai yang kecik2 tu dari SSF... FREE..!! masa aku buat card member baru.. 
memula tu macam tak lah pikir nak pakai.. pikir nak kasi orang jer..
tapi tak tau kenapa tetibe.. rasa macam.. nak senang..
sebab tengok kedap udara... tak pikir pasal cantik dah time tu.. 
aku pakai jer lah yang tu..
tapi.. halah.. kecik nau..!! ahahaha.. serious.. kecik..
kalau jari demok2 tu kompem susah nak capai kuih dalam tu yer..

dapat letak berapa ketui jer kuih dalam tu..
sekali anak aku ngap.. tak sempat tamu nak datang..habes dulu dah...
satu hal jugak lah asyik kene isi.. cuma boleh isi awal2 lah sebab balang kedap udara..




balang kristal yang besar tu pon dari SSF.. aku beli masa sales RM 10 jer.. sebab rm 10 tu aku beli walaupon tak tau nak buat apa..
perangai kau pon kan..
so aku letak jugak lah sini as hiasan.. 
tak kedap udara..
aku just isi kek2 time orang datang.. 
lepas tu.. kalau tak habes dan kau lupa simpan.. kejung terus kek nya.. huhu..



tray lawa tu aku beli dari seller IG jugak.. orang yang sama ngan aku beli table lamp kat post ritu..
lama dah tengok omputeh suka pakai.. letak buku lilin2 bagai..
nanti lepas2 raya dah simpan bekas2 kuih raya ni..
aku ngah pikir nak letak hiasan apa..
vase gold tu pon dari SSF.. 
tah apesal semua nak gold tah.. huhu...
memula letak bunga merah.. memang menyerlah..
tapi..aku tak suka deko merah..!! walaupon outstanding..tapi aku rasa macam sakit mata..
aku dah perasan lama dah..
bab baju tudung bagai.. aku ok dan suka sangat pakai merah..
tapi bab dekorasi umah.. memang aku tak berapa pekenan.. dah pernah cuba yer..
sebab merah kan outstanding.. tapi.. not so meeeeee.............

so.. aku letak jer lah daun ikea tah bila zaman beli tah tu..
ok pulak.. ahahah..
cuma nanti kalau rajin aku nak beli bunga lain.. 


ok.. tu jer.. korang kalau nak tengok update aku dan rumah ni selalu..
cer follow IG aku.. 

1) @atyfared (personal)
2) @Roomah_atyfared (dekorasi)


Tuesday, July 02, 2019

Outfit raya AtyFared : tak kerje.. tak boleh pakai baju cantik ker?





nak habes raya dah.. esok... 
tapi cerite raya tak habes2..
aku rasa.. macam tahun2 lepas ikut pengalaman.. akhirnya nanti.. semua akan tak berupdate..huhu..
rini selit cerite pasal ootd raya ke berapa tah ni..
minggu kedua raya rasanya ni.. baju ni baju paling tak sabar2 aku nak pakai.. ahahaha..


baju kurung dari @hijabista.hub..kalau nak tau..  hujung2 nak dekat raya baru aku beli baju ni..
tak plan pon.. n tak berapa tau sangat pon pasal boutique ni..
tapi sebab carik baju merah/maroon nak matching ngan baju abah sado n anak2..
gigih mencarik kat IG.. terjumpa lah.. n gigih aku gi ke Setia Alam tu.. 
selalu jer tengok fashion2 baju ni.. tak pernah nya lah tingin nak beli..

tapi yang ni... aku suka gila ..!! fes time tengok kat boutique.. patung display pakai..
aku nak sangat2 baju ni..maybe sebab warna merah hitam which is aku tak pernah ada..
SA kata.. dah takde stock..yer lah.. dah nak raya pon dah masa tu..
tapi aku merayu mintak kat patung tu.. 
memula diaorang cakap tak boleh jual.. tapi aku tak putus asa.. mintak sampai boleh.. ahahaha..
last2 dieorang kata try carik kat store..
and ada..!!! saja ler teewww sebenarnya tak nak jual..heheh.. 


baju ni kain brocade.. tapi tak berat dan tak tebal sangat..!! tak panas pon..takde lining tapi tak berbulu2 kat bahagian belakang nya.. so selesa jer pakai..
sebab tu aku suka..
in fact nak bandingkan ngan baju2 leeyana rahman aku biasa beli-pakai kain brocade dia..
baju boutique ni lebih selesa dan lebih murah... tapi cantik.. tu yang penting..

nampak macam ikut cutting jer eh..
baju ni yang sebenarnya sendiri ada cutting.. bukan melekap kat badan aku pon..
aku pakai longgar.. in fact aku amik SIZE M..-aku biasa pakai size XS/S-
 (ada jer masa tu size s tapi aku memang saja amik besar sikit )
cuma tu lah.. sebab memang bercutting.. so ada lah yang salah sangka aku pakai baju ketat bagai..
malas nak explain.. biar kan jer lah.. ahahaha...

aku gi beraya ngan sepupu2 aku ritu..
rasa macam hover dress.. hikhik
sedangkan sebenarnya baju kurung jer.. 
cuma nampak glam sebab cutting kain dia tu..!! kaki payung.. serious cantik.. bagi aku la..
aku rasa kalau kain biasa kurung kipas tu.. 
maybe tak lah nampak glam sangat..
yer.. fashion baju ni sendiri...
dan sebab tu lah aku suka...





ni comment aku dapat kat IG ritu.. lama dah..
aku up kat FB n IG..and bukan nak panjangkan cerite kat Blog ni pulak..
bukan pasal sentap ke hapa.. sumpah tak langsung..
pengalaman bertahun2.. takde rasa apa dah dengan bende2 macam ni.. 
bukan fes time dapat komen2 macam ni pon..
kalau kat blog dulu2.. kite panggil cik anon.. orang sekarang panggil.. MAKCIK BAWANG.. hikhik..
so pasal bende ni.. aku bukan nak maki pon.. 
tapi saja2 aku nak sharing pendapat aku jugak lah pasal comment ni..


well... banyak isu ni.. ahahaha...

pasal HARGA....
pasal KERJA.. 
pasal SURI RUMAH... 

nampak tak kaitan nya...
dan nampak tak macamana orang pandang rendah pada suri rumah ni macamana kan..
bende tu jer yang aku nak highlight sebenarnya..

kenapa? kalau suri rumah.. tak kerje... tak boleh pakai baju cantik ke macamana..? ahahaha..




fes.. pasal HARGA.. macam komentar tu anggap..
membazir beli mahal2 tapi pakai kejap..
yer laaaaa.. dia kan 'pikir' aku tak kerje.. nak pakai pergi mana pon kan...
lagi satu..bila tak kerje..maknanya tak bergaji.. tapi boleh pulak beli baju mahal2...

nampak tak acaner komentar tu ceredik kaitkan..kan... tangan kat bahu...

well..kalau betul aku tak kerje.. dan tak bergaji..
aku kan masih berlaki..
dan kalau abah sado belikan isteri dia baju mahal2 pon.. aku rasa tak jadi salah nya pon..kannn....
asalkan atas kemampuan dia..
lagi pon memang dia memang sentiasa ada peruntukan tuk raya kami anak beranak..
beza nya aku nak guna atau tak jer lah duit dia tu..

yang heran nya..
orang lain tu pulak lah yang sibukkan pasal duit laki orang ni ape ceerrrr..
nasihat aku... (bukan setakat tuk komentar tapi tuk semua jugak)
tak yah risaukan duit laki orang lain.. tak yah pikir duit laki orang lain habes kat bini dia ke macamana..
tak yah nak pikir kesian laki orang bagai..
tak de kaitan pon..
tak yah nak saja2 konon sakitkan hati orang lain buat ayat "ko ni tak kerje.. perabehkan duit laki kau jer"
kalau bini dia perabehkan duit pon.. tu laki dia.. bukan laki kau...apa kejadahnya kau yang nak lebih risau..
orang tu ok jer..sebab tu laki dia..dia lebih tau...  kau yang sakit hati sudah nya.. kan....

haaa.. kau jangan biar aku mula... makin sakit hati kau nanti.. ahahahaha...



well.. kalau dia cakap beli mahal2 tapi pakai sekali jer tu....

haaiihh... tak pasal pulak aku nak explain.. ahahaha..

yer lah.. aku kan suri rumah... -macam dia pikir-
memang akan jarang pakai pon... tapi.. betul la tu..
suri rumah atau kerje aku sekarang memang tak mengizinkan aku pakai baju2 macam ni tuk gi kerje..
memang ada baju2 aku tu just pakai sekali jer...fefeeling che ta sangat tau tak ley pakai baju berulang.. ahakkss..
tak pon.. cuma takde kesempatan nak pakai lagi.. pergi mana jer pon nak pakai baju2 macam tu..
lain lah kerje opis.. hari jumaat boleh lah pakai lawa lebih sikit..
so tu sudahnya.. pastu simpan raya tahun depan..pakai lagi sekali..

tapi knapa aku still nak membeli jugak..

sebab fes.. aku jarang membeli baju2 macam tu..
second.. sebab aku ni jarang dapat pakai lah.. jadi bila time2 raya.. aku akan beli dan pakai..!!
betul kan.. time2 raya jer lah kite akan kuar jalan2 n pakai baju glam2 lawa2 takde orang nak kata..
rasa nak pakai lawa sikit..

waktu lain.. bila dah tak raya.. memang susah lah nak saja2 pakai..
macam aku cakap.. kerja aku tak sesuai nak pakai..
aku pon jumpa orang client supplier bagai pon..
takde kuasanya nak pakai baju2 macam tu.. -eehh dah tercerite pasal kerje pulak ahahaha-
prefer pakai baju seluar jer..still kemas.. cuma bukan baju kurung-kebaya yg pakai raya tu..

so.. baju2 macam ni bila beli time raya..
memang time raya tu jer lah sekali aku beli..
hari biasa aku tak akan beli dah.. sebab takde keperluan..
orang kata setahun sekali...

sebab tu aku tak kisah nak spend sangat... like aku cakap tadi.. aku tak beli tetiap bulan..!!
even tak beli setahun sampai 2-3 kali pon.. hanya sekali tu.. cukup...

n yet.. bagi aku.. (ikut kemampuan aku) takde lah mahal nau pon..
setanding lah harga dengan kualiti..material.. fashion nya sendiri..
aku tak pedulik sangat pasal jenama.. (dalam apa2 bende sekali pon.. bag ker kasut ker)
aku hanya nampak kalau bende tu CANTIK.. (at least kat mata aku sendiri)
branded atau tak.. mahal atau murah.. aku tibai jer.. dan sikit pon aku tak kisah...
aku tak pernah pikir or nak cakap pasal hal ni pon sampai lah komentar tu komen macam tu..
pasal harga..!!
aku kalau dah pekenan.. aku beli jer.. macam aku cakap.. atas kemampuan..



kalau ada orang cakap.. atas kemampuan suami... 

aaiisshh... kau hengat laki aku sorang jer ker mampu.. aku tak mampu beli sendiri ? ahahaha..

ni nak masuk cerite pasal kerje pulak ni..
kat IG n FB aku memang jarang sharing pasal kerje aku..bisnes aku..
kat blog pon jarang gak.. tapi pernah lah cerite kan..
alaaa bisnes biasa2 jer... 
tak tau la kenapa malas nak bercerite sangat.. malas nak sembang kencang.. kot.. ahahaha...
macam bisnes ko juta2... gitteewww...
eeahh.. tak.. takde kaitan.. kalau tak juta2 pon.. kalau aku nak cerite.. aku cerite jer..
macam tu gak.. kalau kata bisnes juta2 pon.. kalau tak nak cerite.. aku tak akan bercerite..
so takde alasan sebenarnya pon..just... nothing...
tapi ada yang tau tu.. tau lah...and tau aku ada pendapatan aku sendiri..
dan alhamdulillah dalam kategori mampu insyaa Allah..
tapi tu lah.. tak salah kan terus komentar tu pasal isu KERJA..
sebab aku sendiri jarang cerite secara khusus... tu anggap aku tak bekerje..
takde pendapatan tapi sanggup beli baju mahal2.. 
dia pikir huntung laaaaaaaaaaaaaa... kan.. sebab pikir laki aku beli kan.. ahahaha..
dan lagi.. takde keperluan nak pakai baju2 macam ni pon.. 

sigh.....

unfortunately..nope...
jujurnya.. walaupon aku lebih suka pakai duit laki aku..
tapi aku pon ada pendapatan aku sendiri.. ada bisnes aku sendiri..
pendapatan aku pon lebih dari pendapatan abah sado pon... haaaa... gituh.. hashtag alhamdulillah..

n yet... macam aku cakap.. yang penting.. orang lain jangan sibuk... 
duit aku ker..duit laki aku ker.. takde kaitan pon ngan orang lain..
maksudnya.. apa kami belanja kan.. susah atau senang.. semua atas kami sendiri..
rezki dari Allah tapi bukan datang bergolek.. 
semua atas usaha dan penat lelah pengorbanan kau apa tau.. 
yang tu aku selalu heran ngan manusia ni.. 
sibuk kire duit orang lain..tak paham aku aiihh...



lagi satu.. tuh..berbalik persaoalan tajuk..
tak kerje.. kalau betul suri rumah.. tak berduit.. tak boleh pakai baju cantik ker ?
kene tunjuk selekeh jer memanjang jer acaner...
raya2 pon pakai kain batik jer... suri rumah la kata kannnnn...
ewah... aku duduk umah pon pakai lawa2.. tak pernah pakai kain batik..
ini kan pulak keluar rumah.. raya pulak tu.. ahahaha..

kesimpulan nya..
lupakan pasal aku bekerje.. sebab aku memang masih cakap kat semua orang aku suri rumah jer.. -bila di tanya..
sebab aku malas nak sembang kencang..
or malas nak explain apa aku buat..malas nak panjang cerita.. 
lagi satu.. bila aku cakap aku suri rumah.. aku suka jugak tengok reaksi orang macamana.. ahaha..
nak tengok apa persepsi orang pada suri rumah..

or maybe.. gaya aku tak melambang kan macam suri rumah-aku pon tak pasti kenapa orang suka pikir suri rumah ni teruk nau-
so aku suka nak ubah tanggapan tu pada suri rumah..
bukan pada aku jer.. tapi pada semua..!!

suri rumah pon.. korang tak yah lah tunjuk nau...
wake up gais.. suri rumah wanita hebat..
tak perlu nak pakai bende mahal2.. tak perlu nak tunjuk gelang sampai lengan..nak tunjuk kau bahagia..
cukup tuk tunjuk kite mampu jaga diri elok2.. 
cantik... bersih.. dan kemas... 
ni korang sendiri tunjuk suri rumah tu selekeh sangat.. susah nau hidup..
so itu lah yang orang pandang pada kau..pada suri rumah..
lepas tu sendiri pon nak rasa down.. 

7 tahun pengalaman jadi suri rumah.. aku dah biasa berdepan ngan ramai orang...
aku buktikan aku bukan suri rumah biasa2..
(bukan pasal aku ada pendapatan sendiri sebab kalau orang tak tau aku..aku hanya akan cakap aku suri rumah sepenuh masa) 
tapi aku tunjukkan pada penampilan diri aku sendiri..
aku tak malu pon bagitau aku suri rumah..
aku akan bagitau ngan yakin dan gembira.. macam kalau kite bangga kalau kite bekerja di company besar2 yang semua orang kenal.. haaa macam tu... 





kau yang lain pon.. 
tak kire lah orang tu kerje ker.. suri rumah ker.. gaji pangkat besar atau sebalik nya sekalipon..
kau takde hak langsung nak pandang rendah pada orang lain..
kau mungkin tak akan tau kalau orang tu lebih hebat dari kau - pada sisi berbeza..
kekadang orang gaji setakat rm 2-3k.. tapi cara bercakap lebat ngan aku (yang di anggap suri rumah ni)
macam gaji kau rm 30k.. bahagia betul pandang rendah pada suri rumah...
serious yer.. biasa dah aku hadap..
bagi sesetengah orang.. asalkan kerje.. lagi2 kalau dapat kerje tempat hebat..
jawatan or gaji berapa pon..pasti akan rasa lebih hebat dari jadi suri rumah..
aku tak heran... ahahaha...
yer... aku biasa jer hadap macam tu..
lagi2 kawan2 yang lama tak jumpa or lost contact..jumpa tengah jalan..

"kau kerje apa sekarang ty?"

aku "aku tak kerje dah..suri rumah sekarang " -excited senyum 

"suri rumah jer..??!!"-terkejut giler..seperti di jangka..

dan sambung.. "ya Allah.. " buat muka dramatik kat aku..

pause 3 saat... macam tak tau nak bagi reaksi apa.. tapi muka macam penuh tanda tanya..

aku terus tanya... "kau keje area sini ker... ?? ngah lunch ker ni ?" aku excited borak.. sebab tengok gaya.. pakai baju formal sambil pegang purse jer kat tangan.. -memang gaya orang kerje gi lunch-

"ha ah.." dia bgtau aku opis die kat mana "kau buat apa sini.?." 

"aku ngah shopping la..hahahaha" gelak2 sebab masa tu memang ngah kat Charles & Keith kat The curve nak beli kasut n handbag baru... alaaa Ck jer pon kan... huhu...

sorang2 time anak2 aku gi sekolah..

aku terus ajak "jom makan dekat2 sini..kite borak2.. lama tak jumpa.. "-aku masih ada masa sebelum anak blk sekolah..

nampak muka dia serba salah..tak pasti dia ada urusan lain..

"kau nak masuk opis dah ker?" -tengok jam..macam lama lagi..

"tak lah.. tapi nak makan mana..? tak sempat nak gi tempat lain ni.. paling dekat pon food court kat tesco tu.." (sebelah the curve jer tapi nak jalan tu amik masa gak..)

aku senyum...

aku tak pasti dia risau aku takde duit nak bayar sendiri kalau pilih tempat mahal..
atau dia risau dia kene bayarkan tuk aku kalau pergi ke restaurant elok2 sikit dekat the curve tu.. 

"takper.. kite makan dalam ni jer.. aku belanja jangan risau" 

"tapi..kawan aku..." -serba salah.. sebab die kata dia datang satu kereta ngan kawan dia tu

"takper.. ajak jer sekali.." sorang jer pon.. 


ok ni bukan nak belagak.. tapi memang biasa.. aku suka ajak n belanja orang makan.. 
bukan kisah nak makan foodcourt.. tapi dah kenapa tetibe nak ajak aku jalan jauh2 nak makan sana...kat keliling tu banyak giler restaurant kot..
tapi standard the curve la... yang tu kot dia risau... 

yer.. suri rumah ni belanja dia makan yer.. 
dan ni bukan kisah baru2 ni yer.. ni kisah sangat lama.. masa aku meniaga online brg menan n kecantikan dulu tu.. 
alhamdulillah.. yang sikit2 pendapatan.. yang kata tak tetap pendapatan nya..
yang dianggap bodo2 keje dari rumah..
tapi alhamdulillah.. mampu memberi dan berkongsi.. 

dapat 'ajar' dia pon satu hal gak lah.. ahahahahahaha...

dan tu lah realiti serta mentaliti nya... 
reaksi yang biasa aku hadap bila aku cakap.. aku suri rumah..
tapi tak tau la kenapa aku suka nau tengok.. 

tapi.. tak lah semua... 
ada jer yang tau menghormati situasi orang lain..
tak kisah siapa pon aku..

biasa jer jugak aku dengar jawapan "suri rumah...best nyaaaaa... " buat muka dan suara hampa sebab dia sedang bekerje saat tu... 

bagi aku.. semua orang ada bahagian masing2..
kau suka atau tak.. pilihan sendiri atau sebalik nya..
semua ada asbab nya..
paling penting... kite hormat jer...






sekian...................




Wednesday, June 19, 2019

Outfit Raya Atyfared : songket terengganu HIJAU di raya kedua pulak..



tahun ni aku banyak songket.. raya fes songket.. raya kedua pon pakai songket..
cuma raya kedua sebab kan raya kat kampung.. so aku buat baju lebih simple.. kurung jer..
kain ni aku beli kat Pasar Payang terengganu masa bercuti ke redang dulu..
songket tenun jugak.. so bagi aku.. cantik lah.. kalau tengok in real.. corak2 tu timbul..
mak mertua aku puji baju aku ritu.. hikhik..



masa nak beli kain ni.. aku plan nak carik biru or merah..
tapi biru takde.. merah nya pulak memang terang nau.. aku prefer maroon..
2 kaler ni sebab nak matching ngan baju melayu sedia ada abah sado..
so aku pilih hijau jer ni... more tu hijau pucuk pisang plus hitam..



saja aku pilih warna lari sikit dari abah sado.. sebab baju kaler tu aku dah banyak..!!
baju melayu abah sado tu baju raya pertama tahun lepas..
jarang pakai.. aku dry cleaning terus simpan jer..
so boleh pakai raya kedua.. laki aku suka la kan dapat pakai hijau (yg plan awal aku nak pakai biru or merah tu)
sis jemu.. jujur sis cakap.. ahahaha.. 
tu saja jer sis pilih warna hijau yang sis takde...



tapi ter-sama pulak ngan pokok2 belakang tu..!!! ahahaha..
aku lupa aku nak beraya kat kampung batu pahat.. umah maklong aku memang banyak pokok hijau..!!
penuh keliling rumah.. kau pusing la mana pon.. memang hijau jer semua..
kalau ko dok dekat2 ngan pokok.. aku rasa abah sado tak jumpa aku kat mana.. ahahaha...
tapi serious ni tau..



baru setel raya ke 2.. masa tulis entry ni.. dah raya ke 13 dah..huhu..tak tau mampu ke tak nak update semua..
tetiap tahun.. aku niat nak share pasal raya aku..
tapi lepas tu.. tak buat2 jugak.. tak sempat..!!
habes raya takde mood terus..

n lagi satu..setiap kali aku update gambar kat IG or Fb..
mesti ada orang mintak tutorial tudung..
bukan baru tahun ni jer.. dah bertahun2.. memang tak sempat lah aku nak buat kan..huhu..
pasal rumah pon ramai mintak update deko raya terbaru..
memang dah beza dah sekarang..
dah setel amik gambar.. tapi nanti2 lah aku update..
cuba dalam minggu ni insyaa Allah..kalau tak bizi..
kerje dah start jalan macam biasa.. tu susah sikit tu..
tapi aku usahakan.. korang kene sabar sikit lah yer.. huhu...



Monday, June 17, 2019

Outfit Raya Aty Fared : SONGKET TENUN KEBAYA PESAK GANTUNG (Riau)





lama giler aku tak post gambar #ootd.. hiks... nak ootd ni ada mood jugak yer..
eeahh... lupa laaaa... kalau aku siapkan post percutian ke redang.. banyak la ootd aku.. ahahaha..
nak jugeeeekkk...

ok... ni outfit raya pertama aku kat Shah alam..
SONGKET TENUN ala2 perantin... ahahaha... 
jadi perantin dulu tak minat nak pakai songket..
tetibe time raya tahun ni..gila kan songket pulak..(bukan sehelai ni jer songket aku pakai raya tahun ni)





ramai yang tanya pasal baju raya aku ni beli mana..
selalu kalau kat ig or fb tu aku akan tagged sekali..
tapi yang ni...
aku beli kain ela kat Jakel jer.. 4 meter ni dalam rm 200... 
tak lah mahal sangat sebenarnya..
pastu aku tempah kat taylor aku... 

kalau ikut songket real yang bebetul lawa tu.. beriban yer..
dah tak payah nak mahal2.. kau pakai sekali-2 jer pon nanti.. uhuukkss..

tapi ni songket tenun.. bukan songket cetak yer..
kalau tengok belakang nya nampak lah benang tenun tu..
takde gambar close up pulak.. nanti la....



dah la songket.. boleh pulak aku buat kebaya riau.. 
yer ar.. susah nak pakai basahan.. orang kata nak gi kenduri kalau kat kampung2..segan la kan..
ahahaha.. tapi tu lah.. sebab pikir pakai raya pertama..
raya pulak kat shah alam..
so saja nak gaya klasik tapi tak berapa nak sederhana.. uhuukkss... 
raya pertama kaaaaaaaaaan....
walaupon tau.. mungkin dapat pakai 2-3 kali jer.. tengok majlis dan keadaan..



aku memang suka kan sangat2 kabaya riau.. dari aku remaja dulu yer..
lepas kawen pon.. raya tahun pertama(maroon)-tahun kedua(hijau) aku pakai kebaya.. 
cuma lepas dari tu ada trend2 dress bagai tu.. cantik2.. harus lah cuba.. 
tetibe jemu lak pakai dress..
balik semula pakai kebaya..gaya klasik.. tak jemu..
2 tahun lepas.. aku start balik tempah...yang kaler pepel..
cuma dulu buat baju kosong..kain jer songket indon..
tahun ni full aku pakai songket atas ke bawah..hamek..
kalau boleh nak pakai selendang songket ala2 orang lama tu.. as perhiasan..ahahaha.. over tauuuu...

kebaya riau ni.. ada pesak gantung..
besar bahagian bawah.. dan labuh bawah dari lutut..
taylor aku pandai buat.. aku suka sangat2...



orang tanya.. tak panas ker pakai..
tak lah... jujur.. bukan acah2 nak cover tahan panas..
maybe kain ni tak tebal sangat..
and lagi satu.. aku tak pakai lining kat dalam..
aku just pakai inner biasa yang lebih selesa dan nipis.. dan kain dalam..
tak rosak bila basuh ?? 
aku tak pernah masuk mesen baju2 macam ni.. memang semua baju aku hantar dry cleaning jer..
lagi bersih dan lagi terjaga kain nya..


next year pon may be nak pakai kebaya riau gak.. tapi nak carik material kain berbeza... 





Thursday, June 13, 2019

Team raya belah mertua pulak


jom terus sambung raya kedua kami kat kampung mertua..
jangan kau tanya kenapa tetibe ghajin nau hari2 update blog.. ahahaha..

macam aku cakap... walaupon turn belah aku sekali pon..
kami tetap akan balik ke kampung mertua..
cuma nya.. kekadang balik lambat sikit.. raya kedua atau ketiga..
bergantung plan..
bila turn belah aku.. aku akan raya sekali kat kampung seremban (kampung mak aku) pada raya pertama tu jugak..
biasanya akan tido jer semalam kat sana..
tapi tahun ni.. kami tak tido sana..
raya mana yang sempat jer..
ada banyak gak rumah kami tak sempat pergi..
malam raya pertama tu jugak kami balik johor sebab dah janji 2nd day tu nak raya kampung batu pahat sama2 ngan mertua..
mertua tunggu..
selalu dieorang akan pergi raya pertama tapi sebab kan tahun ni anak2 takde..
n baru dapat berkumpul raya kedua..
so sanggup lah dia tunggu.. asalkan dapat beraya sama2..




so raya kedua kami pakai hijau..
baju raya tahun lepas..anak2 pon masih muat lagi.. 
aku jer baju baru.. ahaaakkss..
nanti aku share ootd baju raya hijau aku ni keh.. kalau ko tak heran pon aku share jer jugak..



still tak cukup jugak..!!
along n wife tak sampai lagi masa ni.. 




dah cakap semalam.. belah johor.. anak buah lelaki lagi ramai..
sorang jer tu pompuan.. 
ni anak2 adik ipar aku.. 
yang sulung pon dah 12 tahun.. besar dah... 

tu pasal anak2 suka balik sini.. geng ramai..
ni ngah beratur nak duit raya..







gambar aku takde orang amik.. sobsob... macam biasa.. ahahaha..
kire ni macam raya pertama lah.. salam2.. mintak maaf..



lepas salam2.. kami terus ke Batu pahat.. batu pahat ni kire kampung tok nenek abah sado belah abah mertua aku..
tapi dah takde dah 2-2 yang tinggal maklong.. tu pon dah berumur sangat..
gambat atas ni lengkap semua adik beradik abah sado.. 






kat Batu pahat kami beraya 5 rumah.. sampaaaaaaaaaaaaiii lah ke malam..
sebenarnya abah sado ni ramai jer sedara..
aku tak tau lah kenapa masa awal2 kawen dulu bila aku tanya abah sado ko nak beraya mana..dia cakap die tak ramai sedara.. pffttttt... lelaki kan...
tetibe dah 9 tahun kawen.. ramai lak sedara.. ahahaha.... 
kalau ikut kan masa jalan kat batu pahat ritu.. 
pak mertua aku tunjuk.. hampir setiap rumah kawasan tu umah sedara.. 
aku rasa kalau berjalan raya tu.. mahu 2 hari tak habes2.. 
tapi abah mertua aku bawak gi rumah ada orang tua jer lah.. ziarah.. 
n 9 tahun kawen.. tu fes time aku jumpa..!! marah kat abah sado ko... 



sambung terus raya ke-3.. beraya ke belah Pontian pulak..
Pontian ni keluarga arwah mak mertua aku.. 



nampak.. sampai ke malam jugak beraya...
tak banyak rumah.. tapi jauh-jauh.. 
lagi satu.. sebab raya ketiga hari jumaat.. kami mula gerak lepas solat jumaat.. 
tu yang lambat jadi nya tu.. 


alhamdulillah.. 3 hari kami kat johor.. sabtu kami tak mana2.. aku berurut.. ahahah..
dan lebih pada rehat.. penat gak non stop berjalan.. 
so bagi abah sado jugak rehat.. dia banyak drive..
malam lepas2 isyak kami gerak balik..
isnin abah sado dah kerje..
saja blk sehari awal.. konon nak elak jammed...
sekali sabtu malam tu pon jammed giler..
selalu 2 jam setengah boleh sampai..
malam tu 6 jam hokeh.. baru sampai.. seb bek aku tido jer.. ahahahahahahahaha...
naseb lah abah sado dapat bini cegini...


ok.. setel... 





Wednesday, June 12, 2019

Raya PERTAMA kami..




alhamdulillah.. semua ada tahun ni.. walaupon ada yang last minit.. 
kalau adik2 (arwah tina dan afiq) masih ada.. lagi besar keluarga kami.. 
adik beradik aku 7 orang asal nya.. sekarang tinggal 5 jer..
2 belum kawen..
abang sulung ada 4 anak.. 
dan aku doakan supaya abang kedua aku dikurniakan rezki anak jugak..(tolong doakan sama yer korang)
lama dah dieorang kawen.. lagi lama dari kami.. tapi masih takde rezki.. 
kalau ada.. makin bertambah keluarga kami nanti
adik2 2 orang belum kawen.. sorang baru habes praktikal dip.. (nak soh sambung belajar)
yang lagi sorang ngah praktikal degree.. alhamdulillah.. 
tapi aku soh kerje stabil dulu.. sebelum kawen..
dan harap mereka jumpa jodoh baik2 yang terima kami semua seadanya.. aamiin..




ok start lah cerite raya pertama kami..
gambar bersiap anak2 semua takde.. sebab macam biasa lah.. aku bangun2 kene terus masuk dapur
menolong hidang makan..
rushing nak siapkan sebelum solat raya kol 8 suku haritu..
sunat makan dulu sebelum solat.. 
bila mak ijan dah takde.. (dah 6 kali raya dah dia takde alfatihah) aku lah kene amik semua tugas..
lagi pulak tina pon dah takde...





so ni makan ramai2 semua.. sebenarnya ni gambar lepas balik solat..
sebelum solat jamah sikit2 jer tuk dapatkan pahala sunat tu.. rugi la tak amik..



sebenarnya ikut turn.. abang2 aku dulu.. baru aku.. tapi malas lah nak edit gambar banyak2 share sini.. ahahaha...







sebenarnya riuh rendah semua nya.. n amik masa lama gila.. sejam gak kot nak setel.. ahahaha..



time cucu2 beratur nak salam atok..
belah aku ramai pompuan.. 
contra ngan belah mertua ramai anak buah lelaki.. 


satu ngan kaum lelaki


satu ngan kaum perempuan... 


satu ngan ayah


satu ngan adik2


satu ngan kesayangan


satu ngan abang2

abang aku yang sulung kental tak nak pakai pink.. sanggup dia pakai kelabu.. ahahaha..perangai sanagt tau..


satu ngan abang2 dan adik2


free style.. kalau tak dieorang nak dukung aku.. tak kose aku nak layan.. ahahaha..


satu ngan anak2 buah perempuan...
dah besar2.. yang sulung tu dah darjah 6... 
skrang handbag kasut semua aku simpan turun kat dieorang jer.. 



Family daus (suami tina) isteri dan anak2 pon beraya sama fes day raya tu..!!
tapi bukan pagi tu lah.. dalam tengahari sikit lepas balik kubur..
kami masih berhubung rapat.. still rasa adik beradik.. 
dalam group pon masih ada..
bukan setakat daus.. tapi wife daus sekali ira.. kami rapat..
ira panggil pak jalil ko pon ayah jugak yer.. 
kami memang jaga hubungan kami..
adik2 aku pon rajin datang umah dioearng (rumah tina dulu)
jumpa lulu.. ira pon ok jer.. 
ira pon bagus sangat orang nya.. macam adik badik jer rasa..
(ada jer kawan2 aku pernah jumpa dia bila datang umah ni dieorang ada sekali)
bukak puasa sama2 jugak.. ilek jer lepak umah bagai.. 
orang mengemas.. die pon sibuk mengemas sama tak kekok 
dah ada anak sorang dah sejak mereka kawen dalam 2 tahun lepas..
termasuk lulu dah jadi sepasang anak dieroang..
alhamdulillah.. semoga Allah jaga hubungan kami semua...amiin..



ok lah.. sambung nanti.. nak amik shaquille jap...