Showing posts with label Aku sebagai MAMA. Show all posts
Showing posts with label Aku sebagai MAMA. Show all posts

Thursday, September 05, 2019

time anak tak sihat.. bilik pon dah rupa macam ward hospital...




awal bulan aug haritu.. shaquille tetibe tak sihat.. muntah2 dan cirit birit..
masa tu.. makan apa pon tak boleh..
even bagi makan ubat pon dia muntah kan balik..
memang risau giler ar..
tapi alhamdulillah tak teruk sangat..
pergi dapatkan rawatan.. lepas tu pastikan dia rehat..
selebih nya kene paksa dia kerap minum air supaya tak dehydrate..
dia tak perlukan antibiotik pon.. cuma kalau CB or muntah..
takut jangkitan pada usus.. jadi kene amik prebiotik..
walaupon lepas amik dia still muntah.. tapi tetap kene kasi..
orang kata.. dapat sikit pon jadi lah...

sepanjang malam aku berjaga tuk pastikan dia minum air..
kalau tak ok.. kene emergency esok nya drip air..
lega sangat pagi tu bangun dia ok dah..
cuma still lemah lagi sebab tak makan sehari sebelum nya..
pagi tu dia boleh makan ubat.. dah tak muntah or cb lagi..
cuma dia tido separuh hari sampai tengahari..

aku paling kesian time anak2 sakit ni..
tak akan putus doa suapaya keadaan dia tak akan bertambah teruk..




dan biasa.. time anak2 tak sihat.. tak kisah lah shaquille atau qaleef..
bilik kami akan jadi ward kelas pertama anak2..
waktu ni.. abah sado pon sanggup mengalah tidor bentang tilam kat tepi katil untuk bagi anak tido ngan aku.. selesa..atas katil..
sebab biasa nya.. memang aku yang akan berjaga tuk jaga anak..
abah sado kau kalau tido.. memang tak sedar apa dah..
tapi.. kalau kite panggil kejut soh bangun tuk amikkan air or mintak tolong apa2..
dia ok jer boleh bangun dan sama2 uruskan..
kalau anak muntah ker.. dia lah yang akan buat semua.. bersihkan..tukarkan cadar dan sebagai nya..
cuma tak ley berjaga sepanjang malam tu jer..
tak akan sedar kalau kot tetibe anak kejung ker apa..
tu yang risau..




tengok jer lah side table sebelah katil kami.. macam kat spital kan.. ahahaha..
waktu ni.. memang semua takde pantang dah..
kalau tak.. jangan harap lah kan makanan nak bawak masuk bilik.. -dan dah kenapa nak kene ada makanan kat tempat tido-
tapi untuk anak.. semua akan jadi boleh... 
senang nak capai.. 
air coklat macam teh tu.. air garam dari klinik..
tuk elakkan dehydrate.. 

alhamdulillah tengahari tu dia bangun.. dia dah ok nak makan bubur mcD tu..
mintak abah sado belikan bubur kosong jer.. takde rempah..atau sayur2 bagai..-boleh jer requested-
nak masak.. lama.. makan nya sikit jer pon.. beli jer senang..
lagipon time2 anak tak sihat macam ni.. memang aku tak berani nak tinggalkan dia sorang2 sendiri..
nak turun masak kat dapur.. memang tak..
aku takut apa2 jadi.. kejang ker.. sawan ker.. mana lah tau kan..
so since aku pon sorang jer ada.. qaleef sekolah dan abah sado aku soh jer gi keje.. 
aku jer lah yang kene ada ngan dia setiap masa..
tv ngan astro pon time ni aku hangkut tarik bawak masuk bilik.. ahahaha...
boring dow... 

rasa tahun ni.. ni fes time kot rasanya shaquille sakit teruk macam tu..
lama dah dia tak terlantar lemah macam tu...
qaleef pon baru2 ni ada lah kejap2 demam.. tapi demam sikit2 on off macam tu..
tapi tak melarat..

tu lah salah satu perkara paling2 aku risau jadi kat anak2.... sakit
waktu tu.. apa jer aku sanggup buat..
kekadang time tu semua permintaan anak kami cuba tunaikan.. selagi dalam kemampuan..
semoga Allah terus jada mereka.... insyaa Allah..

Wednesday, September 04, 2019

bila anak memonteng.......................






sebab kan semalam kuar dinner ngan family in law.. balik agak lewat malam..
hari ni.. shaquille tak sekolah.. 
pukul 8.. masih lena tidor walaupon dah di panggil kejut kan..
so aku biar kan..

budak 4 tahun pon... chill hokeh...
aku tak akan paksa... in fact aku tak pernah paksa pon dia gi sekolah.. 
kalau di paksa bangun.. lagi banyak drama nya nanti..baik lah biar dia tidur puas2..
bangun lah ikut suka....

cuma qaleef jer lah.. dia memang kental... ahahaha..
well.. qaleef kan....
mengadu gak la mengantuk..
tapi.. takde lah drama ngan dia tu.. 
cuma lambat la sikit pergerakan dia... lemau..

kesian anak2..

takper lah.. sesekali..
nak gembirakan hati orang tua pon..
sebab dieorang nak balik dah hari ni..
n tak lama pon ada kat sini.. malam semalam jer ada masa lapang sikit..


so.. bila harini sejenis budak tu tak sekolah ..
lambat laaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aku mula buat kerja...

selalu nya.. lepas anak2 setel kesekolah.. lega lah nak buat kerje sendiri..
setel kerja2 rumah.. then pukul 8-8 lebih dah boleh start kerja..
sampai la time anak balik sekolah kol 12-1.. amik dia..
then uruskan makan rehat anak bagai..
waktu tu aku tak buat kerje dah.. sebab ngadap dia jer dah macam2.. ahahahaha..
pastu kuar balik amik qaleef lak balik sekolah..
pastu tiusyen dia lagi.. pastu iqra lagi..
so.. waktu kerja aku memang waktu pagi time anak2 gi sekolah tu jer lah..
kene manfaatkan betul2..



tapi.. kau ghase.. kalau budak ni ada... senang2 tenang2 gitu jer ker nak fokus kat kerja..
start dari dia bangun tido.. dah macam2...
kerje pon start lambat.. 
pastu baru jer kau nak duduk hadap kerja.. dia datang lepak sebelah ajak kite buat kerja dia..
soh lukis kan tuk dia bagai..
pastu mulut becok lak tu... acaner tah mak nak fokus...

pastu kejap kang.. dia bawak roti ngan peanut butter soh sapu...
dia nak makan sambil layan katon..
time layan katon tu nampak lega la sikit..
tapi.. tak yer.. dia nak kite teman dia.. sebab dia takde geng..
ajak main bayblade...


and kalau kite tak datang kat dia.. dia akan datang bawak menan tu kat kite..
ajak kite main sekali kat meja kerje tu..!!
habes tu.. kau ghase... bila pulak aku nak buat kerja....
dah sudah nya aku kene main bende tu ngan dia....


sigh.............
macam tu lah dia kalau tak sekolah n takde geng (abang dia)
tu aku paksa jer dia gi sekolah.. ahahaha

ni bukan merungut yer...
saja nak cerite... keadaan aku yang bekerja dari rumah bila anak ada..
belum lagi tah apa pasal dia dok melingkar kat kaki kite time kite hadap kerja tah..

dia mintak perhatian....












bila lupa... aku ingatkan diri aku balik... priority masih pada anak..
walaupon kekadang geram.. tapi aku tutup la kerja aku..
malam kang jer lah sambung...

esok.. pergi sekolah.. jangan ngada nak memonteng lagi..




Tuesday, July 02, 2019

Outfit raya AtyFared : tak kerje.. tak boleh pakai baju cantik ker?





nak habes raya dah.. esok... 
tapi cerite raya tak habes2..
aku rasa.. macam tahun2 lepas ikut pengalaman.. akhirnya nanti.. semua akan tak berupdate..huhu..
rini selit cerite pasal ootd raya ke berapa tah ni..
minggu kedua raya rasanya ni.. baju ni baju paling tak sabar2 aku nak pakai.. ahahaha..


baju kurung dari @hijabista.hub..kalau nak tau..  hujung2 nak dekat raya baru aku beli baju ni..
tak plan pon.. n tak berapa tau sangat pon pasal boutique ni..
tapi sebab carik baju merah/maroon nak matching ngan baju abah sado n anak2..
gigih mencarik kat IG.. terjumpa lah.. n gigih aku gi ke Setia Alam tu.. 
selalu jer tengok fashion2 baju ni.. tak pernah nya lah tingin nak beli..

tapi yang ni... aku suka gila ..!! fes time tengok kat boutique.. patung display pakai..
aku nak sangat2 baju ni..maybe sebab warna merah hitam which is aku tak pernah ada..
SA kata.. dah takde stock..yer lah.. dah nak raya pon dah masa tu..
tapi aku merayu mintak kat patung tu.. 
memula diaorang cakap tak boleh jual.. tapi aku tak putus asa.. mintak sampai boleh.. ahahaha..
last2 dieorang kata try carik kat store..
and ada..!!! saja ler teewww sebenarnya tak nak jual..heheh.. 


baju ni kain brocade.. tapi tak berat dan tak tebal sangat..!! tak panas pon..takde lining tapi tak berbulu2 kat bahagian belakang nya.. so selesa jer pakai..
sebab tu aku suka..
in fact nak bandingkan ngan baju2 leeyana rahman aku biasa beli-pakai kain brocade dia..
baju boutique ni lebih selesa dan lebih murah... tapi cantik.. tu yang penting..

nampak macam ikut cutting jer eh..
baju ni yang sebenarnya sendiri ada cutting.. bukan melekap kat badan aku pon..
aku pakai longgar.. in fact aku amik SIZE M..-aku biasa pakai size XS/S-
 (ada jer masa tu size s tapi aku memang saja amik besar sikit )
cuma tu lah.. sebab memang bercutting.. so ada lah yang salah sangka aku pakai baju ketat bagai..
malas nak explain.. biar kan jer lah.. ahahaha...

aku gi beraya ngan sepupu2 aku ritu..
rasa macam hover dress.. hikhik
sedangkan sebenarnya baju kurung jer.. 
cuma nampak glam sebab cutting kain dia tu..!! kaki payung.. serious cantik.. bagi aku la..
aku rasa kalau kain biasa kurung kipas tu.. 
maybe tak lah nampak glam sangat..
yer.. fashion baju ni sendiri...
dan sebab tu lah aku suka...





ni comment aku dapat kat IG ritu.. lama dah..
aku up kat FB n IG..and bukan nak panjangkan cerite kat Blog ni pulak..
bukan pasal sentap ke hapa.. sumpah tak langsung..
pengalaman bertahun2.. takde rasa apa dah dengan bende2 macam ni.. 
bukan fes time dapat komen2 macam ni pon..
kalau kat blog dulu2.. kite panggil cik anon.. orang sekarang panggil.. MAKCIK BAWANG.. hikhik..
so pasal bende ni.. aku bukan nak maki pon.. 
tapi saja2 aku nak sharing pendapat aku jugak lah pasal comment ni..


well... banyak isu ni.. ahahaha...

pasal HARGA....
pasal KERJA.. 
pasal SURI RUMAH... 

nampak tak kaitan nya...
dan nampak tak macamana orang pandang rendah pada suri rumah ni macamana kan..
bende tu jer yang aku nak highlight sebenarnya..

kenapa? kalau suri rumah.. tak kerje... tak boleh pakai baju cantik ke macamana..? ahahaha..




fes.. pasal HARGA.. macam komentar tu anggap..
membazir beli mahal2 tapi pakai kejap..
yer laaaaa.. dia kan 'pikir' aku tak kerje.. nak pakai pergi mana pon kan...
lagi satu..bila tak kerje..maknanya tak bergaji.. tapi boleh pulak beli baju mahal2...

nampak tak acaner komentar tu ceredik kaitkan..kan... tangan kat bahu...

well..kalau betul aku tak kerje.. dan tak bergaji..
aku kan masih berlaki..
dan kalau abah sado belikan isteri dia baju mahal2 pon.. aku rasa tak jadi salah nya pon..kannn....
asalkan atas kemampuan dia..
lagi pon memang dia memang sentiasa ada peruntukan tuk raya kami anak beranak..
beza nya aku nak guna atau tak jer lah duit dia tu..

yang heran nya..
orang lain tu pulak lah yang sibukkan pasal duit laki orang ni ape ceerrrr..
nasihat aku... (bukan setakat tuk komentar tapi tuk semua jugak)
tak yah risaukan duit laki orang lain.. tak yah pikir duit laki orang lain habes kat bini dia ke macamana..
tak yah nak pikir kesian laki orang bagai..
tak de kaitan pon..
tak yah nak saja2 konon sakitkan hati orang lain buat ayat "ko ni tak kerje.. perabehkan duit laki kau jer"
kalau bini dia perabehkan duit pon.. tu laki dia.. bukan laki kau...apa kejadahnya kau yang nak lebih risau..
orang tu ok jer..sebab tu laki dia..dia lebih tau...  kau yang sakit hati sudah nya.. kan....

haaa.. kau jangan biar aku mula... makin sakit hati kau nanti.. ahahahaha...



well.. kalau dia cakap beli mahal2 tapi pakai sekali jer tu....

haaiihh... tak pasal pulak aku nak explain.. ahahaha..

yer lah.. aku kan suri rumah... -macam dia pikir-
memang akan jarang pakai pon... tapi.. betul la tu..
suri rumah atau kerje aku sekarang memang tak mengizinkan aku pakai baju2 macam ni tuk gi kerje..
memang ada baju2 aku tu just pakai sekali jer...fefeeling che ta sangat tau tak ley pakai baju berulang.. ahakkss..
tak pon.. cuma takde kesempatan nak pakai lagi.. pergi mana jer pon nak pakai baju2 macam tu..
lain lah kerje opis.. hari jumaat boleh lah pakai lawa lebih sikit..
so tu sudahnya.. pastu simpan raya tahun depan..pakai lagi sekali..

tapi knapa aku still nak membeli jugak..

sebab fes.. aku jarang membeli baju2 macam tu..
second.. sebab aku ni jarang dapat pakai lah.. jadi bila time2 raya.. aku akan beli dan pakai..!!
betul kan.. time2 raya jer lah kite akan kuar jalan2 n pakai baju glam2 lawa2 takde orang nak kata..
rasa nak pakai lawa sikit..

waktu lain.. bila dah tak raya.. memang susah lah nak saja2 pakai..
macam aku cakap.. kerja aku tak sesuai nak pakai..
aku pon jumpa orang client supplier bagai pon..
takde kuasanya nak pakai baju2 macam tu.. -eehh dah tercerite pasal kerje pulak ahahaha-
prefer pakai baju seluar jer..still kemas.. cuma bukan baju kurung-kebaya yg pakai raya tu..

so.. baju2 macam ni bila beli time raya..
memang time raya tu jer lah sekali aku beli..
hari biasa aku tak akan beli dah.. sebab takde keperluan..
orang kata setahun sekali...

sebab tu aku tak kisah nak spend sangat... like aku cakap tadi.. aku tak beli tetiap bulan..!!
even tak beli setahun sampai 2-3 kali pon.. hanya sekali tu.. cukup...

n yet.. bagi aku.. (ikut kemampuan aku) takde lah mahal nau pon..
setanding lah harga dengan kualiti..material.. fashion nya sendiri..
aku tak pedulik sangat pasal jenama.. (dalam apa2 bende sekali pon.. bag ker kasut ker)
aku hanya nampak kalau bende tu CANTIK.. (at least kat mata aku sendiri)
branded atau tak.. mahal atau murah.. aku tibai jer.. dan sikit pon aku tak kisah...
aku tak pernah pikir or nak cakap pasal hal ni pon sampai lah komentar tu komen macam tu..
pasal harga..!!
aku kalau dah pekenan.. aku beli jer.. macam aku cakap.. atas kemampuan..



kalau ada orang cakap.. atas kemampuan suami... 

aaiisshh... kau hengat laki aku sorang jer ker mampu.. aku tak mampu beli sendiri ? ahahaha..

ni nak masuk cerite pasal kerje pulak ni..
kat IG n FB aku memang jarang sharing pasal kerje aku..bisnes aku..
kat blog pon jarang gak.. tapi pernah lah cerite kan..
alaaa bisnes biasa2 jer... 
tak tau la kenapa malas nak bercerite sangat.. malas nak sembang kencang.. kot.. ahahaha...
macam bisnes ko juta2... gitteewww...
eeahh.. tak.. takde kaitan.. kalau tak juta2 pon.. kalau aku nak cerite.. aku cerite jer..
macam tu gak.. kalau kata bisnes juta2 pon.. kalau tak nak cerite.. aku tak akan bercerite..
so takde alasan sebenarnya pon..just... nothing...
tapi ada yang tau tu.. tau lah...and tau aku ada pendapatan aku sendiri..
dan alhamdulillah dalam kategori mampu insyaa Allah..
tapi tu lah.. tak salah kan terus komentar tu pasal isu KERJA..
sebab aku sendiri jarang cerite secara khusus... tu anggap aku tak bekerje..
takde pendapatan tapi sanggup beli baju mahal2.. 
dia pikir huntung laaaaaaaaaaaaaa... kan.. sebab pikir laki aku beli kan.. ahahaha..
dan lagi.. takde keperluan nak pakai baju2 macam ni pon.. 

sigh.....

unfortunately..nope...
jujurnya.. walaupon aku lebih suka pakai duit laki aku..
tapi aku pon ada pendapatan aku sendiri.. ada bisnes aku sendiri..
pendapatan aku pon lebih dari pendapatan abah sado pon... haaaa... gituh.. hashtag alhamdulillah..

n yet... macam aku cakap.. yang penting.. orang lain jangan sibuk... 
duit aku ker..duit laki aku ker.. takde kaitan pon ngan orang lain..
maksudnya.. apa kami belanja kan.. susah atau senang.. semua atas kami sendiri..
rezki dari Allah tapi bukan datang bergolek.. 
semua atas usaha dan penat lelah pengorbanan kau apa tau.. 
yang tu aku selalu heran ngan manusia ni.. 
sibuk kire duit orang lain..tak paham aku aiihh...



lagi satu.. tuh..berbalik persaoalan tajuk..
tak kerje.. kalau betul suri rumah.. tak berduit.. tak boleh pakai baju cantik ker ?
kene tunjuk selekeh jer memanjang jer acaner...
raya2 pon pakai kain batik jer... suri rumah la kata kannnnn...
ewah... aku duduk umah pon pakai lawa2.. tak pernah pakai kain batik..
ini kan pulak keluar rumah.. raya pulak tu.. ahahaha..

kesimpulan nya..
lupakan pasal aku bekerje.. sebab aku memang masih cakap kat semua orang aku suri rumah jer.. -bila di tanya..
sebab aku malas nak sembang kencang..
or malas nak explain apa aku buat..malas nak panjang cerita.. 
lagi satu.. bila aku cakap aku suri rumah.. aku suka jugak tengok reaksi orang macamana.. ahaha..
nak tengok apa persepsi orang pada suri rumah..

or maybe.. gaya aku tak melambang kan macam suri rumah-aku pon tak pasti kenapa orang suka pikir suri rumah ni teruk nau-
so aku suka nak ubah tanggapan tu pada suri rumah..
bukan pada aku jer.. tapi pada semua..!!

suri rumah pon.. korang tak yah lah tunjuk nau...
wake up gais.. suri rumah wanita hebat..
tak perlu nak pakai bende mahal2.. tak perlu nak tunjuk gelang sampai lengan..nak tunjuk kau bahagia..
cukup tuk tunjuk kite mampu jaga diri elok2.. 
cantik... bersih.. dan kemas... 
ni korang sendiri tunjuk suri rumah tu selekeh sangat.. susah nau hidup..
so itu lah yang orang pandang pada kau..pada suri rumah..
lepas tu sendiri pon nak rasa down.. 

7 tahun pengalaman jadi suri rumah.. aku dah biasa berdepan ngan ramai orang...
aku buktikan aku bukan suri rumah biasa2..
(bukan pasal aku ada pendapatan sendiri sebab kalau orang tak tau aku..aku hanya akan cakap aku suri rumah sepenuh masa) 
tapi aku tunjukkan pada penampilan diri aku sendiri..
aku tak malu pon bagitau aku suri rumah..
aku akan bagitau ngan yakin dan gembira.. macam kalau kite bangga kalau kite bekerja di company besar2 yang semua orang kenal.. haaa macam tu... 





kau yang lain pon.. 
tak kire lah orang tu kerje ker.. suri rumah ker.. gaji pangkat besar atau sebalik nya sekalipon..
kau takde hak langsung nak pandang rendah pada orang lain..
kau mungkin tak akan tau kalau orang tu lebih hebat dari kau - pada sisi berbeza..
kekadang orang gaji setakat rm 2-3k.. tapi cara bercakap lebat ngan aku (yang di anggap suri rumah ni)
macam gaji kau rm 30k.. bahagia betul pandang rendah pada suri rumah...
serious yer.. biasa dah aku hadap..
bagi sesetengah orang.. asalkan kerje.. lagi2 kalau dapat kerje tempat hebat..
jawatan or gaji berapa pon..pasti akan rasa lebih hebat dari jadi suri rumah..
aku tak heran... ahahaha...
yer... aku biasa jer hadap macam tu..
lagi2 kawan2 yang lama tak jumpa or lost contact..jumpa tengah jalan..

"kau kerje apa sekarang ty?"

aku "aku tak kerje dah..suri rumah sekarang " -excited senyum 

"suri rumah jer..??!!"-terkejut giler..seperti di jangka..

dan sambung.. "ya Allah.. " buat muka dramatik kat aku..

pause 3 saat... macam tak tau nak bagi reaksi apa.. tapi muka macam penuh tanda tanya..

aku terus tanya... "kau keje area sini ker... ?? ngah lunch ker ni ?" aku excited borak.. sebab tengok gaya.. pakai baju formal sambil pegang purse jer kat tangan.. -memang gaya orang kerje gi lunch-

"ha ah.." dia bgtau aku opis die kat mana "kau buat apa sini.?." 

"aku ngah shopping la..hahahaha" gelak2 sebab masa tu memang ngah kat Charles & Keith kat The curve nak beli kasut n handbag baru... alaaa Ck jer pon kan... huhu...

sorang2 time anak2 aku gi sekolah..

aku terus ajak "jom makan dekat2 sini..kite borak2.. lama tak jumpa.. "-aku masih ada masa sebelum anak blk sekolah..

nampak muka dia serba salah..tak pasti dia ada urusan lain..

"kau nak masuk opis dah ker?" -tengok jam..macam lama lagi..

"tak lah.. tapi nak makan mana..? tak sempat nak gi tempat lain ni.. paling dekat pon food court kat tesco tu.." (sebelah the curve jer tapi nak jalan tu amik masa gak..)

aku senyum...

aku tak pasti dia risau aku takde duit nak bayar sendiri kalau pilih tempat mahal..
atau dia risau dia kene bayarkan tuk aku kalau pergi ke restaurant elok2 sikit dekat the curve tu.. 

"takper.. kite makan dalam ni jer.. aku belanja jangan risau" 

"tapi..kawan aku..." -serba salah.. sebab die kata dia datang satu kereta ngan kawan dia tu

"takper.. ajak jer sekali.." sorang jer pon.. 


ok ni bukan nak belagak.. tapi memang biasa.. aku suka ajak n belanja orang makan.. 
bukan kisah nak makan foodcourt.. tapi dah kenapa tetibe nak ajak aku jalan jauh2 nak makan sana...kat keliling tu banyak giler restaurant kot..
tapi standard the curve la... yang tu kot dia risau... 

yer.. suri rumah ni belanja dia makan yer.. 
dan ni bukan kisah baru2 ni yer.. ni kisah sangat lama.. masa aku meniaga online brg menan n kecantikan dulu tu.. 
alhamdulillah.. yang sikit2 pendapatan.. yang kata tak tetap pendapatan nya..
yang dianggap bodo2 keje dari rumah..
tapi alhamdulillah.. mampu memberi dan berkongsi.. 

dapat 'ajar' dia pon satu hal gak lah.. ahahahahahaha...

dan tu lah realiti serta mentaliti nya... 
reaksi yang biasa aku hadap bila aku cakap.. aku suri rumah..
tapi tak tau la kenapa aku suka nau tengok.. 

tapi.. tak lah semua... 
ada jer yang tau menghormati situasi orang lain..
tak kisah siapa pon aku..

biasa jer jugak aku dengar jawapan "suri rumah...best nyaaaaa... " buat muka dan suara hampa sebab dia sedang bekerje saat tu... 

bagi aku.. semua orang ada bahagian masing2..
kau suka atau tak.. pilihan sendiri atau sebalik nya..
semua ada asbab nya..
paling penting... kite hormat jer...






sekian...................




Thursday, March 14, 2019

hanya sebab tak sanggup nak kecewakan permintaan anak.........





harini.. hari sukan sekolah dak qaleef..
dan aku kene pergi... sebab qaleef request tuk aku pergi...

yerr.. qaleef request....

dan walaupon aku malas gilers.. tapi gigih jugak lah aku dok bertunggu tangga dari pukul 9 sampai kol 2 chuolls..!! 
tu nama nya malas ?
kalau rajin...?? haaaaa.. sebelum subuh gamak nya aku dah bertunggu tangga situ... ahahahaha...

demi mu anak kata nyaaaaaaaaaaa....



yer.. sebab tak sampai hati nak kecewakan anak..
walaupon mak kau ngah rushing nak habes kan drama korea online... eeahh...tibeeeeeerrrr... ahahahahaha...
tapi sebab nak gembirakan anak.. tak apa lah mak ko layan esok2 jer lah...

kemahen ko lapang eh sempat nak layan korea...
ada la sikit kelapangan.. sempat nak selit buat bende yang aku suka..uhuukkss..
well.. salah satu bende aku suka buat gak untuk diri sendiri.. 
tapi..aku ni jenis pon.. nak layan korea kene ada mood jugak..
bukan all the time yer..asalkan lapang jer nak layan korea...
dan bukan semua asalkan korea oppa hensem aku layan..
tak.. ada masa2.. ada mood nya jugak.. and ada jalan cerite aku suka gak..
kalau takde mood nak layan.. kau lapang la macamana pon..
tetap rasa tak feel..tengok sikit dah tutup... 

macam yang ni pon.. sebenarnya.. lama dah tak layan.. lama.. rasa dalam 3-4 bulan gak lah.. ke lebih..
and tak ingat cerite apa pon aku last layan.. huhu... 
penat lah weeyyy pikir pasal kerje..bila dah layan korea walaupon cerite feeling2 nak mamp's pon..
tapi bila start kerje.. dah tak ingat dah semua cerite tu..
in fact.. aku pon takde lah layan genre romantik layan perasaan semata yer..
cerita korea ni banyak gak genre2 lain yang best nak layan.. 
yang hero nya tak berapa nak pink sangat.. hahaha...

eeaahh.. apeni... lebat cerite pasal drama korea pulak.. 
nak cerite pasal hari sukan sekolah anak sebenarnya..

kat mana tadi..??

haaa.. kat part rushing nak habeskan korea drama laju2.. 
sebenarnya sebab esok ada urusan lain... 
dan lagi.. aku layan time abah sado takde-pergi kerja.. 
lagi satu.. selagi tak habes.. rabak lah mata aku ni.. and satu kerje tak boleh buat kang.. 
tu lah buruk sikit perangai.. kalau dah sekali hadap.. memang hadap sungguh.. selagi tak habes.. sanggup lah rabak mata melayan.. bukan cerite korea jer.. cerita apa2 jer lah..
(tu dulu mak aku cukup bising kalau tengok aku start hadap tele-drama)
nak habeskan cepat.. senang hati.. lepas tu dah.. 4-5 bulan lagi baru carik balik cerite apa trending best nak layan..
kau nak layan habes semua cerite.. kene cerai dek laki tak pasal kang... tak kelakar hokeh..

tapi tu lah kisah nya.. bukti sayang anak lebih.. eheemmm...
ada 2 last episode.. nak klimak dah... tinggalkan jer lah... lepas setel urusan nanti lapang lain kali pulak layan... 
yang penting anak2 happy...

waahh giteeeww....









qaleef kene berkumpul pukul 8.. abah sado hantar.. aku datang lambat sikit.. pukul 9 lebih..
setel urusan kerje umah.. baru gi..
tengok dari jauh jer memula tu.. tengok derang beratur dalam 'rumah' pasukan masing2.. 
aku datang bawakkan bekal.. -sekolah dah ingatkan tuk murid bawak bekal sendiri sebab buat sukan ni kat luar so kantin tutup-
masa dengar announcement rehat sekejap.. nampak qaleef tercarik2 seseorang..
bila dia nampak jer aku and shaquille..
terus muka ceria senyum nampak gusi... berlari kat kiteorang..
Allahu.. tak dapat bayangkan kalau dalam masa dia tercarik2 tu.. dan aku tak datang since dia dah request dan mengharap aku datang.. 
ai is kenot.. tacing sikit kalau hal2 anak ni... 

sebab tu.. aku usahakan jugak datang kalau mampu.. walaupon.. kite tak buat apa2 pon..
duduk pon dari jauh.. nak jadi pompom mama pon tak dapat.. 
tapi tengok anak happy sebab tau mak dia datang tuk tengok dia..
pon dah cukup tuk dia.. 

lagipon... aku selalu pikir.. aku tak kan dapat tengok dan ulang lagi semua2 tu dengan anak yang sama..
anak akan membesar.. 
walaupon aku sendiri penat (dan mungkin malas) tapi aku nak qaleef ingat kenangan2 menggembirakan macam ni bila dia besar nanti...
yang mak nya sanggup buat untuk dia.. waaahh giteeewww.. rasa nak tampo diri sendiri sebab macam tak percaya sejak bila aku jadi motherly sangat ni... hahahahahahahaha... 




gaya dah ada.. muka dah kompiden.. tapi sekali baling.. tak masuk pulak... (tak tergamak nak kutuk anak sendiri.. ahahaha)



tapi kan.. curious gak aku...
pasal parents 'boleh' datang tengok tu..

dolu2.. masa aku sekolah2.. aku rasa... takde pon makpak datang..
bukan makpak aku jer.. tapi semua2 makpak lah..
aku rasa macam.. memang tak boleh datang kot... kire tak dijemput...
tapi ok jer kan...

sekarang ni.. dapat surat sukan sekolah.. siap ada jemputan "ibu bapa di galakkan hadir untuk memberi sokongan dan memeriahkan majlis"

jam2 tu qaleef cakap nak aku datang.. -abah sado dah awal2 cakap tak ley datang sebab keje site-

aku rasa.. budak2 student yang ramai tu pon dah cukup meriah.. hahaha..

bende ni lah... yang buat aku usahakan jugak datang..walaupon kata malas giler tu (tapi sanggup duduk situ dari pukul 9-2 petang)
walaupon dia pandai-perlu-mesti berdikari sendiri.. tapi aku taknak time die tengok kawan2 dengan parents masing2 dan dia sendirian tercarik2 mengharap at least mak dia ada...
dah mak ko pon kerje sendiri pon kan.. boleh jer adjust masa..
lain lah kalau parents bekerja tu.. memang paham la.. kene paham..
tak ley semata sebab sukaneka anak.. sampai nak kene mintak cuti... 
tu lain lah cerite nya... 

tapi kan.. aku rasa.. better macam aku dulu2 sekolah.. tak perlu galakkan parents datang..
so semua tak akan datang.. 
aku cakap bukan sebab malas punya pasal (yer jugak)
tapi lebih pada.. tuk parents yang tak boleh datang tu.. 
macam ada kawan qaleef tadi la.. dia berdiri jer tak jauh dari kami.. tunggu qaleef rehat makan..
sambil pandang kami... 
tak sampai hati.. aku panggil makan dan suapkan sekali... tengok dia tak bawak bekal dan parents dia tak dapat maybe sebab kerja..
siap qaleef bagitau aku kawan dia lapar nak makan.. Allahu... sayu lak hati aku...
sebab memang dia ngan qaleef jer aku tengok dari awal..
dia pon baik sangat budak nya.. behave jer.. 
aku memang mudah tacing sikit ngan budak2 ni...
seb bek aku beli-bawak lebih...rezki anak tu lah sebenarnya...





lama tak cerite aktiviti2 sekolah anak kat sini................................





Thursday, February 21, 2019

cukup ker Rm 2 hengget tu ??!!




bila aku baca status2 kengkawan.. bagi belanja anak ada yang rm 10 sehari (pagi dan petang)
ada yang satu sesi bagi Rm 6-7 hengget..
aku bersyukur kiterang tak perlu bagi sebanyak tu setiap hari.. hahaha..
banyak lah weyy.. aku dolu2 sekolah belanja 50 sen jer tau...


ok...fineee... dolu lain.. sekarang lain...paham... 

lagi satu.. kalau jenis sekolah ada 2 sesi ni.. pagi dan petang..
kene kira tuk beberapa kali makan..

pagi pukul 10.. tengahari balik sekolah sesi pagi..(lagi2 kalau anak yang tak balik dan terus2 ke sekolah sesi petang pulak) dan rehat tuk sekolah sesi petang..

kire 3 kali makan.. memang paham lah belanja nya acaner kan..


cuma tu lah.. sebab kan kiteorang bagi qaleef duit belanja sekolah.. Rm 2 jer...setiap hari..

ada orang tanya "cukup ker tu??" macam risau nau anak aku tak cukup makan.. hahaha...

kalau bagi Rm 1 pon dia boleh survived cukup makan yer..tak perlu berlapar.. 
bagi Rm 2 tu hampir setiap hari die bawak balik baki Rm 1.. 
dia belanja setakat RM 1 jer.. 
kekadang 40 sen beli kuih..!!

kalau perlu bagi lebih.. kami bagi jer lah.. tak kan sampai hati nak biar anak berlapar kan..
biar mak pak takde duit takper.. janji anak cukup makan.. gitteeewww...

tapi.. takde keperluan..
pihak sekolah qaleef pon dah ingat kan.. supaya bagi belanja sekadar nya jer..
setakat 2-3 hengget dah cukup.. paling banyak di ingat kan setakat rm 5 jer..

korang baca mesti.. eeaahh.. anak kita.. sokati lah nak bagi berapa pon kan..
hahaha.. paham..paham..

tapi.. ada jer sebab nya.. dan memang betul pon.. setakat bawak 2-3 rm pon dah ok dah.. 
sekolah qaleef tu lain sikit... ni aku nak share sikit.. acaner perbelanjaan rm 2 dah lebih dari cukup tuk qaleef..





pertama : Qaleef akan bersarapan dan susu setiap hari sebelum pergi sekolah..tak kisah lah aku buat ker atau beli ker.. tapi wajib sarapan... alhamdulillah belum pernah gagal lagi lah nak bagi anak sarapan sebelum gi sekolah..  jadi.. susah tuk dia rasa terlalu lapar sebelum waktu rehat pukul 10 pagi.. 

kedua : sebab kan Qaleef sekolah Intergrasi agama.. swasta.. 
waktu sekolah dari pukul 8 sampai pukul 3.30-4.00 petang..
rehat pukul 1 untuk makan lunch dan solat Zohor.. makanan di sediakan oleh pihak sekolah..

which is dah bayar siap2 dalam bayaran bulanan...
jadi.. dia hanya berbelanja pada rehat waktu pagi pukul 10 tu jer..


ketiga : kat sekolah qaleef.. makanan agak terkawal.. takde jajan2 makanan ringan2 tambahan di jual.. so.. anak2 takde pilihan.. bagi aku.. bagus lah.. takde lah anak aku nak membeli bukan2.. (takde pon jual2 depan sekolah luar pagar jugak yer)

dan makanan yang di jual pihak kantin sekolah dia pon.. tak lah 'meriah' sangat macam sekolah rendah kerajaan lain (tengok dari update kawan2) ada yang aku tengok kuih sampai 10 jenis si jual.. mee..nasik lemak.. nasik goreng.. mihun goreng lagi.. ada pulak laksa.. mee sup.. soto.. just name it.. macam kedai makan tuuuuuuuuu... (hebat pilihan makanan) siap ada ayam goreng...dan lauk2 tambahan lain.. tu yang jadi sekali makan sampai 5-6 hengget tu.. amik nasik+ayam goreng dan air...air pulak ada 3-4 jenis.. belum lagi air2 kotak/tin dari mesen air.. 

tapi sekolah qaleef tak macam tu.. pilihan makanan biasa2.. paling banyak pon 3 pilihan makanan berat.. like nasik lemak..mihun goreng dan mee goreng.. tambahan lain.. kuih 2-3 jenis.. air hanya satu pilihan.. 

menyedihkan ?? tak lah.. apa yang nak sedih nya.. makanan di jual pon panas2.. walaupon tak banyak menu.. tapi bertukar2 jugak..(bila tanya anak).. n elok ada sayur.. ada rencah macam fish cake..ayam kecik2 dalam tu.. ok lah tu...  n yet.. biar lah dia belajar makan apa yang ada jer.. jangan nak memilih sangat.. belajar bersyukur.. bukan tak pernah makan sedap pon kan ngan kiteorang.. 

perangai qaleef.. kekadang dia makan nasik lemak.. Rm 1 sepinggan.. penuh.. kenyang.. tapi kekadang dia makan kuih jer seketul.. ikut tekak die sendiri lah... 
kuih tu.. masa memula memang aku risau gak... kenyang ker seketul jer.. even cerite kat abah sado pon.. dia tanya aku balik.. "kenyang ker tu?" 
tapi.. qaleef ok jer.. perut dia kan.. tau lah dia.. dah di bagi belanja.. boleh jer nak beli lebih.. so.. semua atas pilihan dan keputusan dia sendiri.. aku dah bagitau.. kalau rasa nak makan lagi.. beli jer.. pakai duit belanja tu.. bukan nya aku nak marah pon kalau membeli makanan nak makan.. jangan membuang sudah.. 

tapi.. dah 2 bulan die sekolah ni.. die macam tu jer.. kalau hari tu nak makan nasik lemak.. ok.. dah.. cukup sepinggan tu....  takde la aku pernah dengar dia makan nasik..amik kuih lagi.. tak.. kalau tak makan nasik or mee.. die akan makan kuih jer seketul cukup dah..tapi ada gak aku bagitau dia.. jangan hari2 makan kuih jer.. selang2 makan makanan berat jugak (still risau anak lapar..hahaha)


lagi satu.. dia jarang beli air manis tambahan... setiap hari aku bekalkan die air masak sebotol.. dan selalu ingat kan dia supaya kurangkan mem-beli air manis waktu rehat pagi tu.. 

dan mungkin dia dah terbiasa minum air masak dari rumah.. so takde hal lah..
in fact aku tak lah melarang dia sampai marah2.. aku cuma ingat kan dia jer.. lebih pada nasihat supaya dia paham kenapa... 

dan lagi satu..sebab aku tau.. waktu makan tengahari yang disediakan sekolah.. dia akan minum air manis (berperisa).. so cukup lah tu... tak elok sangat pon kan nak minum selalu2....tu jer...

bukan pasal kedekut.. bukan tak kasi dia berbelanja.. sesekali teringin.. tak per.. qaleef pon tau tu..so sesekali jer dia beli..like seminggu sekali.. kekadang dia beli kuih seketul.. air manis secawan.. cukup dah tuk dia tuk rasa kenyang sampai kol 1 tu.. tank perut kancil 660 cc.. hahaha...



so.. ko jangan pelik macamana dia boleh survived dengan Rm 2 tu jer..



keempat : paling penting.. qaleef nak menyimpan..!! kau bayang kan yer.. belanja setakat rm 2.. dan dia masih boleh menyimpan setiap hari..

yerr.. memang betul.. bila aku kata.. kalau aku bagi Rm 1 jer pon.. die masih boleh survived.. tapi.. saja bagi jugak Rm 2 tu sebab dari awal sekolah dulu.. aku ajar die menyimpan duit baki dari belanja die sendiri.. 
dia tak berapa paham memula.. tapi.. lama2.. bila dia tengok duit dalam tabung makin bertambah.. dia makin bersemangat.. dan ada target duit simpanan dia nak beli apa nanti..sebab aku cakap.. nak beli apa2.. usaha simpan duit sendiri.. (bukan tak boleh beli kan pon.. tapi nak dia paham konsep duit tu macamana)

dari situ dia tau macamana nak berjimat... sebab dia tau.. makin kurang die berbelanja.. makin banyak duit yang akan dia simpan.. 

yer.. dia tau..

kekadang.. aku sediakan bekal.. alaaa.. bekal ringkas2 roti jer... tapi.. cukup dah bagi dia.. siap bawak balik Rm 2 hengget tu tuk menyimpan..!! dasat qaleef ni tau... hahaha...

jarang sangat2 lah dia habes kan duit belanja dia.. aku rasa.... macam... tak pernah lagi kot belanja dia habes...

cuma dalam last week.. tak tau la mana datang nya.. tah sapa jual.. dia beli air kotak.. Rm 1 tak silap aku.. lepas tu beli kuih seketul.. jadi baki dia bawak balik.. cuma 50-60 sen jer kot.. 

aku tak lah marah.. cuma aku bagitau dia.. kalau hari2 qaleef berbelanja macam tu.. nanti qaleef takde simpanan.. yer lah.. tak kan hari2 nak makan kuih.. mesti kekadang dia nak makan mee atau nasik yang harga Rm 1 jugak..

sebenarnya.. aku tak nak dia beli air kotak manis2 tu hari2..!! macam atas aku cakap tu lah.. membazir tu satu hal lah kan.. tak elok pon satu hal lain jugak.. so aku tetapkan kat dia.. seminggu just sekali jer dia boleh beli air kotak tu.. which is hari rabu.. sebab hari rabu..ada PJK (pendidikan Jasmani).. lebih banyak kuar tenaga tuk bermain.. so boleh lah amik air manis tu.. kesian lak kalau langsung tak merasa kan.. 

qaleef memang anak yang patuh.. die ikut jer.. kalau dia tak setuju.. atau nak jugak akan sesuatu tu.. dia akan bagitau aku.. tanya dan mintak.. boleh atau tak... aku pon lebih pada toleransi.. tolak ansur..giteeewww... 







gambar ni.. die tunjuk baki 60 sen..
kalau ikut kan.. biasa lah 60 sen tu.. 
tapi kalau korang nak tau...ni baki yang dia bawak dari belanja dia hari tu yang setakat Rm 1!!!
yer hari tu.. abah sado bagi die belanja sehengget jer..
belanja dia di tolak sebagai DENDA tuk Qaleef.. 
kekadang dia hilang kan duit belanja.. 
atau mungkin dia ada buat salah lain yang dia sendiri tau bende tu salah tapi dia still buat..
so ni salah satu cara supaya die beringat..  

tapi bayangkan.. dari Rm 1 hengget tu jer.. dia still boleh bawak balik baki banyak tu..!!
yer.. dia makan kuih seketul jer hari tu.. baki nya dia kata nak simpan...

walaupon rasa kesian.. tapi.. tu lah dia.. kene lah belajar dari situ.. apa kesan nya.. 
bukan nak menganiaya dia.. tapi buat sebab sayang.. nak disiplinkan dia sendiri.. 
macam contoh hilangkan duit tu.. kalau hari2 tak pernah kisah duit hilang..
macamana nak belajar menghargai kan.. walaupon mungkin setakat 50 sen... 
kalau nak kata mampu tu.. nak bagi dia belanja lebih setiap hari pon insyaa Allah boleh jer..
tapi.. apa yang kiterang tekan kan kat anak.. nilai duit tu macamana.. 
nak dapat kan nya tu.. melalui usaha.. 
bukan mintak jer boleh terus dapat walaupon mak apak ko mampu... 


gambar atas tu.. aku share ngan abah sado masa dia kat tempat kerja..
cerita lah kat dia.. 
abah sado tu konon2 nak tegas.. tapi hal anak2 ni kekadang hati tisu gak tu yer..
siap2 pesan kat aku.. soh aku bawak anak nak makan apa hari tu...
eeaahh.. risau nau anak kebulur.. sedangkan memang selama ni bagi Rm 2 hengget pon.. makan nya banyak tu jer jugak... hahahaha...cuma baki dia bawak balik tuk simpan tu lebih banyak lah... tu jer beza nya..


well.. macam tu lah cara kami menguruskan-ajar anak pasal duit.. lain orang lain cara nya.. lain sebab nya.. banyak atau sikit bukan persoalan.. bagi aku.. kalau sikit tu mencukupi.. so takde hal lah kan.. macam tu jugak sebalik nya..  kite ni hidup lain2 cara.. termasuk lah cara didik anak tu kan..tapi aku pasti.. apa pon cara.. apapon niat nya.. semua nya nak terbaik tuk anak.. 



notatanganAty : kawan aku mengadu.. duit belanja anak hari2 habes kat koperasi membeli barang.. bukan buat makan... pening kepala tak tau acaner nak kontrol.... hukhuk... 









Tuesday, January 08, 2019

Huru-hara anak sekolah




minggu pertama persekolah.. alhamdulillah.. semua smooth jer... 
just letih sikit hari fes-second sebab datang sekolah tengok keadaan die.. 
tapi overall ok jer... 

may be sebab.. abah sado ada sepanjang minggu tu..
die mintak cuti panjang semata2 tuk anak sekolah ni..
dan sanggup tak gi out station..
so.. die lah banyak tolong aku dari hari pertama lagi...
dari kejut qaleef.. uruskan qaleef awal pagi tu..
sementara aku sibuk kat dapur siapkan sarapan..
kalau abah sado ada.. atau die masuk office jer.. die suka sarapan heavy sikit..
kekadang bawak bekal sekali..sebab malas kuar time lunch dia kata..
so.. biasa aku kene lah masak2 sikit.. buat lah kuew teow ker.. mee/mihun goreng ker..
sandwich ker... 
tuk anak2 biasa tak nak makan sangat awal pagi.. 
derang selalu just mintak corn flakes/coco crunch ngan susu ker.. or sausage ngan roti ker..
roti canai ker... yang simple2 jer la..
sarapan dan minum susu.. 2-2 budak tu sekali lah... 

so bila time abah sado ada fes week tu.. aku ok jer..
tak kelam kabut... aku ikut ke sekolah sehari jer.. selebih nya.. abah sado hantar pakai motor..
then die terus gi opis..
aku pon ok jer.. tenang...just uruskan dak shaquille jer lah.. 





TAPI.... tu minggu pertama...

masuk minggu ke 2 persekolahan....
abah sado ko dah takde... gi out station sebulan......

semua aku urus sendiri lah kan....
ingat ok2 jer..sebab bukan fes time nak gi sekolah.. sekali fes day tu huru hara... hahaha...
terus aku jadi mak petir...
qaleef ni.. kalau korang tau aku pernah share sebelum2 ni.. die ok jer nak gi sekolah..
die suka.. seronok..excited..
tapi tu lah... nak kejut nya tu ha... kemain liat nak bangun... 
dari kan lembut.. sampai memetir suara mak ko subuh2 mengejut anak... 

lepas tu.. dak qaleef ni.. semua aku kene jerkah.. kalau tak.. lambat nau nak bergerak..
yer lah..pagi2 kan.. blur2.. ngantuk..sedangkan tido awal jer tu...adoooii lah...
dalam bilik air tu... kemahen lama..!! die temenung..!! 
duduk atas bowl toilet kencing jer pon lama nau... aku jerkah...baru nak turun..
lepas tu termenung lagi sebelum bukak shower nak mandi.. kene jerkah lagi baru nak mandi...

haaaiihh... penat lah mak ko ooii.. kalau tak di jerkah.. aku tak tau lah berapa lama die dok dalam bilik air tu...

dah mandi tu segar  selalu ok dah lah.... sikit.. still terhegeh2 gak bersiap tu.. geram jer aku nengok nya..
nak di tolong.. sampai bila pulak kang tak reti2 nak siap sendiri..
tak di tolong.. aku geram jer memandang die bersiap tu..

pastu nak kene ingat kan solat subuh lagi.. kemas tempat tido lagi.. pakai minyak rambut lagi.. 
eaahh.. semua nak kene bercakap lah anak ni ha....
kalau tak die leka2 lah.. siap boleh pasang tv tengok katon..
eeaahh.. ko ingat ko tadika lagi ke hapa...
lewat sejam pon cikgu masih senyum sambut bawak masuk...
ni dah sekolah rendah yer nak ooiii... kene punctual...







aku kene menunggu sampai die betul2 siap.. baru kejut dak shaquille.. then baru turun sama2..
kalau aku biar jer dia kat atas tu siap sendiri.. gamak nya tak siap2 lah sampai sudah...

dah turun tu baru lah boleh buat sarapan..buatkan susu derang..
menunggu lagi derang setel sarapan.. ngan macam2 nak itu nak ini..
ngan berborak-main-gaduh 2 beradik tu...dah lambat bertambah lambat..


tu belum lagi aku nak kene setel anak bulus seekor tu.. dak Geed...
selagi tak bagi makan.. dok lah belingkar kat kaki aku mintak..
nak berjalan pon susah... 
selalu nya tu pon abah sado yang setel kan while aku setelkan dapur and anak2...
dah bila die takde.. aku lah kene urus semua..

n part paling aku malas sekali.. nak ngantar pulak.....
pagi2 kan jammed... hantar naik kereta.. stress mak ooii... 
memang lah dah biasa.. tapi dulu tadika lain... rilek2 tenang jer.. (tu selalu anak masuk lambat memanjang jer tu.. hahahaha) 
yer lah.. ikut timing anak ikut suka die... 
sekarang lain kene disiplin.. aku pon kene lebih tegas uruskan masa dan anak2...
tak ley lambat.. tak ley nak memonteng2 ikut suka...
tu yang kelam kabut sikit tu kot..
yer lah... awal lagi.. nanti2 dah biasa.. dah jumpa rentak.. ok jer lah...insyaa Allah..

harap2 dak qaleef ni pon bertambah baik dari segi pengurusan diri..
tak harapkan mak ko semata dah...boleh urus diri sendiri dan bergerak pantas...
semalam nak soh pakai kasut stokin sendiri pon dah 5 minit.. terpusing2 stokin nya...



sekarang dalam proses nak carik van sekolah..
dah tanya banyak dah.. tapi ramai tak nak.. time balik ok lah derang nak.. time pergi tu...
sebab kan qaleef sekolah swasta.. timing nya lain ngan sekolah kebangsaan biasa..
start lambat sikit..tu yang kebanyakan nya tak nak tu..
buat masa ni terpaksa lah amik hantar dulu.. 
qaleef dah banyak kali mintak nak naik van sekolah..
die teringin... kesian lak kan.. kawan2 merasa naik van.. tapi die tak pernah ada pengalaman tu..
nanti nak gi jumpa jiran hujung ni pon hantar anak die kat sekolah qaleef..
tak pasti die hantar sendiri atau amik van... 
harap2 di permudahkan..
dah lah time balik sekolah tu lagi giler jammed teruk banyak kereta menunggu..
ngan van sekolah nya lagi... 
flow depan sekolah qaleef pon tak cantik sangat.. 
once kereta berhenti.. yang belakang2 akan stuck.. biasa lah kan.. ada parents yang selfish.. ajet2 anak die sorang jer ada kat situ.. hahaha.. 
macam semalam..
dah belah kanan ada kereta tunggu.. ok lagi.. belah kiri boleh lalu..
boleh lak kereta suv putih parking kat selekoh.. 
so memang tak ley nak lalu langsung yer...!! 
aku harap pompuan tu tak buat lagi lepas ni.. sebab kat belakang dah stuck panjang giler....
kemon parents... jangan lah jadi selfish... itu jer...sama2 bagi kerjasama..
tak kira lah ko kat mana pon yer.. kalau baca ni.. pls..pls..

ni bukan sebab aku fes time lalui bende ni..
ni dari dulu lagi...
setiap kali aku terpaksa lalu depan sekolah kebangsaan time2 balik sekolah..
ada parents sampai parking tengah jalan halang laluan..
die kat depan tak perasan kat belakang dah jammed ber km jauh nya.. tanpa rasa bersalah langsung..
kite nak lalu jer pon.. amik masa sampai setengah-1 jam kekadang..
betul tau ni.. bukan tak nak paham..
tapi common sense tu kene ada pada orang lain jugak..


tu aku rasa macam nak beli skuter sebijik.. aku takde lesen motor.. tapi boleh jer lah naik motor..
setakat dekat2 nak amik hantar anak tu..
kurang kan jammed jalan..n tak lah buang masa.. 
tu pon aku amik pakai myvi jer..walaupon manual.. senang nak selit or carik parking..
kalau bawak mpv aku tu lagi la aku rasa sesak...
kalau dapat naik motor lagi senang..
nanti nak usuk kat abah sado...huhu...(dia risau and tak yakit kalau aku bawak motor)