Showing posts with label PARENTING. Show all posts
Showing posts with label PARENTING. Show all posts

Thursday, September 12, 2019

best dan berbaloi ker pergi PETROSAINS KLCC tu ?



last week cuti 3 hari sampai isnin sebab besday Agung..
hari sabtu aku bizi kat bengkel.. kerja aku.. biasa la...
ahad tu.. ikutkan takde lah plan apa2..
tapi terpikir gak.. isnin esok nya cuti lagi..
sian lak anak2 tak kemana..

so bangun pagi tu.. memula ajak gi makan sarapan jer kat satu kawasan kampung ni..
kire jauh sikit lah dari umah..
saja...
masa ngah siap2 tu.. terpikir lak..
alang2 kuar tu..n takde aktiviti..
aku nak ajak lepak aeon rumah ni jer..
tengok wayang ker..
tapi..tetibe rasa macam nak ajak abah sado terus ke KLCC..!!
aku tetibe teringat nak gi KONIKUNIYA KLCC tu..
nak carik sumting.. buku la.. tapi kat situ banyak pilihan..



so.. lepas sarapan.. terus lah kami ke KLCC tu ha....
tak pasal2 jer.. ahahaha..

dah cakap ngan abah sado dah..
kalau ke KLCC kali ni.. nak ajak bawak masuk anak2 gi PETROSAINS..
depan Kinokuniya tu jer.. level 4...
tak pernah pergi yer.. ahahaha.. sadis sangat bunyik nya..
bayangkan.. kami.. yang jenis suka tempat2 macam tu..
sebab ada anak2 jenis suka explore.. tapi.. tak pernah terpikir nak pergi..
aku pon heran kenapa..
bukan jauh nau pon KLCC tu sebenarnya..
selalu jer pergi..

maybe.. aku pikir.. tak best kot tempat tu.. ahahaha.. serious..
aku rasa.. biasa2 jer..
aku bayangkan macam pusat sains.. (dah pernah masuk kat KL dan Melaka)
bukan tak best.. tapi.. macam tu jer lah.. ahahah..

sampai2.. kami terus ke Petrosains tu.. ramai gak orang... cuti panjang kan..
kebanyakan nya parents la..
aku ajet gi Petrosains dulu baru pergi Kinokuniya tu..
sebab konon nya.. masuk Petrosains maybe tak akan amik masa yang lama berbanding masuk Kinokuniya..
aku pikir.. alaaaa macam masuk Aquaria tu ker.. Pusat Sains ker..
muzium ker.. selalu paling lama pon sejam 2 jam...


ahahahahahahaha...

gelak dulu...


sebab.. end up.. aku tak sangka.. kami habes kan masa 5 jam lebih dalam tu..!!!

apa yang buat kami lama sangat dalam tu....


ok.. meh aku nak cerite...



beratur beli tiket tak ramai.. kaunter pon 3 bukan n laju jer..
yang tengok ramai2 dari luar leh nampak tu.. 
sebab orang beratur nak naik ride capsule apa tah nama nya..
aku di beritahu.. masa menunggu tuk naik tu antara 30-45 minit..
malas laaaaaaaaaa... anak2 boring nanti..
so kiteorang amik By-Pass ticket jer...
kire terus masuk jalan kaki dalam tu..


harga yang tertera kat kaunter tiket aku - tuk dewasa Rm 17-18 macam tu..
kanak2 rm 7..
tapi aku tak sure lah sebab by-pass ker kan.. tiket dewasa Rm 14.95 sorang..
dan kebetulan pergi tu ada promosi Hari Malaysia.. beli 2 tiket dewasa dapat FREE 2 tiket kanak2..
lagi jimat..!!
cuma kebetulan adik bongsu aku ikut sekali..so kami bayar 3 tiket dewasa tu jer lah..
anak2 free...
dan kau akan rasa harga ni sangat2 murah bila kau lalui pengalaman hebat dalam Petrosains ni gituuhh..



kalau ticket by pass.. gelang tu ada tanda merah..


qaleef memula tak berapa excited tau nak masuk dalam ni sebab dia tak tau apa ada..
aku pon tak bagitau apa2.. ajak terus masuk jer..
tapi bila masuk jer.. kiteorang jumpa Plantar minyak ni dulu.. terus qaleef excited giler..
kiteorang pon..!! serious.. tuk aku.. unexpected.. ahahaha..



merasa lah konon2 jadi orang minyak.. ahahaha


acu ko pon nak jugeeekkkk.....

shaquille tak pakai sebab takde size tuk dia.. 
tu pon berebut ramai nak pakai..yang baju anak2 tu..tak banyak pon.. 










dalam ni belambak2 aktiviti yer.. aku rasa.. ratusan kot...
serious.. memang sangat banyak.. tak terasa masa berlalu..
tengok2 dah pukul 3 lebih..(masuk kol 1) dan banyak lagi yer..
jadi tak heran kenapa dalam tu disediakan surau tuk solat..
memula aku macam terpikir gak lah..
bila dah masuk ni baru tau.. memang tak ley sekejap2..
ok lah boleh solat jer terus tak perlu nak keluar2 atau terkejar2 masa nak habes kan tuk kejar masa solat.. 


masuk jugak lah 3d theater ni.. cerite pasal dinasor..
tapi bagi aku best lagi lah yang kat MAEPS Ipoh tu.. 
ni ok lah.. budak2 macam tengok cerite katon pendek...10 minit jer kot rasa..


aku tak masuk ni kang risau semua terangkat segala baju tudung semua kang.. ahahaha..



rasa pengalaman tido kat angkasa ngan bunyik bising..




ni tempat dinosour.. menarik giler..!! 




keluar tempat dinosour.. merasa pulak main bende ni.. 




tak mampu nak share semua gambar dalam ni.. tapi memang satu pengalaman yang hebat.. berbaloi dan menyeronokkan bukan jer kat anak2.. tapi kami jugak..mashaa Allah...!!



sementara abah sado bayar beli cenderahati sikit..
kami rasa kalau bukan sebab kebulur masing2.. memang kol 8 tutup tu baru kami kuar.. kot..
sebab memang tak puas..
masa lapar tu.. memang gigil tak larat giler..5 jam lebih yer dalam tu.. bukan sekejap..
anak2 jer masih hyper.. tak nak kuar.. sampai kami terpaksa paksa..!!





bila tanya anak2.. memang dieorang excited giler..
insyaa Allah nanti nak datang lagi.. kali ni makan kenyang2 siap2.. dok lagi lama..





Thursday, February 21, 2019

cukup ker Rm 2 hengget tu ??!!




bila aku baca status2 kengkawan.. bagi belanja anak ada yang rm 10 sehari (pagi dan petang)
ada yang satu sesi bagi Rm 6-7 hengget..
aku bersyukur kiterang tak perlu bagi sebanyak tu setiap hari.. hahaha..
banyak lah weyy.. aku dolu2 sekolah belanja 50 sen jer tau...


ok...fineee... dolu lain.. sekarang lain...paham... 

lagi satu.. kalau jenis sekolah ada 2 sesi ni.. pagi dan petang..
kene kira tuk beberapa kali makan..

pagi pukul 10.. tengahari balik sekolah sesi pagi..(lagi2 kalau anak yang tak balik dan terus2 ke sekolah sesi petang pulak) dan rehat tuk sekolah sesi petang..

kire 3 kali makan.. memang paham lah belanja nya acaner kan..


cuma tu lah.. sebab kan kiteorang bagi qaleef duit belanja sekolah.. Rm 2 jer...setiap hari..

ada orang tanya "cukup ker tu??" macam risau nau anak aku tak cukup makan.. hahaha...

kalau bagi Rm 1 pon dia boleh survived cukup makan yer..tak perlu berlapar.. 
bagi Rm 2 tu hampir setiap hari die bawak balik baki Rm 1.. 
dia belanja setakat RM 1 jer.. 
kekadang 40 sen beli kuih..!!

kalau perlu bagi lebih.. kami bagi jer lah.. tak kan sampai hati nak biar anak berlapar kan..
biar mak pak takde duit takper.. janji anak cukup makan.. gitteeewww...

tapi.. takde keperluan..
pihak sekolah qaleef pon dah ingat kan.. supaya bagi belanja sekadar nya jer..
setakat 2-3 hengget dah cukup.. paling banyak di ingat kan setakat rm 5 jer..

korang baca mesti.. eeaahh.. anak kita.. sokati lah nak bagi berapa pon kan..
hahaha.. paham..paham..

tapi.. ada jer sebab nya.. dan memang betul pon.. setakat bawak 2-3 rm pon dah ok dah.. 
sekolah qaleef tu lain sikit... ni aku nak share sikit.. acaner perbelanjaan rm 2 dah lebih dari cukup tuk qaleef..





pertama : Qaleef akan bersarapan dan susu setiap hari sebelum pergi sekolah..tak kisah lah aku buat ker atau beli ker.. tapi wajib sarapan... alhamdulillah belum pernah gagal lagi lah nak bagi anak sarapan sebelum gi sekolah..  jadi.. susah tuk dia rasa terlalu lapar sebelum waktu rehat pukul 10 pagi.. 

kedua : sebab kan Qaleef sekolah Intergrasi agama.. swasta.. 
waktu sekolah dari pukul 8 sampai pukul 3.30-4.00 petang..
rehat pukul 1 untuk makan lunch dan solat Zohor.. makanan di sediakan oleh pihak sekolah..

which is dah bayar siap2 dalam bayaran bulanan...
jadi.. dia hanya berbelanja pada rehat waktu pagi pukul 10 tu jer..


ketiga : kat sekolah qaleef.. makanan agak terkawal.. takde jajan2 makanan ringan2 tambahan di jual.. so.. anak2 takde pilihan.. bagi aku.. bagus lah.. takde lah anak aku nak membeli bukan2.. (takde pon jual2 depan sekolah luar pagar jugak yer)

dan makanan yang di jual pihak kantin sekolah dia pon.. tak lah 'meriah' sangat macam sekolah rendah kerajaan lain (tengok dari update kawan2) ada yang aku tengok kuih sampai 10 jenis si jual.. mee..nasik lemak.. nasik goreng.. mihun goreng lagi.. ada pulak laksa.. mee sup.. soto.. just name it.. macam kedai makan tuuuuuuuuu... (hebat pilihan makanan) siap ada ayam goreng...dan lauk2 tambahan lain.. tu yang jadi sekali makan sampai 5-6 hengget tu.. amik nasik+ayam goreng dan air...air pulak ada 3-4 jenis.. belum lagi air2 kotak/tin dari mesen air.. 

tapi sekolah qaleef tak macam tu.. pilihan makanan biasa2.. paling banyak pon 3 pilihan makanan berat.. like nasik lemak..mihun goreng dan mee goreng.. tambahan lain.. kuih 2-3 jenis.. air hanya satu pilihan.. 

menyedihkan ?? tak lah.. apa yang nak sedih nya.. makanan di jual pon panas2.. walaupon tak banyak menu.. tapi bertukar2 jugak..(bila tanya anak).. n elok ada sayur.. ada rencah macam fish cake..ayam kecik2 dalam tu.. ok lah tu...  n yet.. biar lah dia belajar makan apa yang ada jer.. jangan nak memilih sangat.. belajar bersyukur.. bukan tak pernah makan sedap pon kan ngan kiteorang.. 

perangai qaleef.. kekadang dia makan nasik lemak.. Rm 1 sepinggan.. penuh.. kenyang.. tapi kekadang dia makan kuih jer seketul.. ikut tekak die sendiri lah... 
kuih tu.. masa memula memang aku risau gak... kenyang ker seketul jer.. even cerite kat abah sado pon.. dia tanya aku balik.. "kenyang ker tu?" 
tapi.. qaleef ok jer.. perut dia kan.. tau lah dia.. dah di bagi belanja.. boleh jer nak beli lebih.. so.. semua atas pilihan dan keputusan dia sendiri.. aku dah bagitau.. kalau rasa nak makan lagi.. beli jer.. pakai duit belanja tu.. bukan nya aku nak marah pon kalau membeli makanan nak makan.. jangan membuang sudah.. 

tapi.. dah 2 bulan die sekolah ni.. die macam tu jer.. kalau hari tu nak makan nasik lemak.. ok.. dah.. cukup sepinggan tu....  takde la aku pernah dengar dia makan nasik..amik kuih lagi.. tak.. kalau tak makan nasik or mee.. die akan makan kuih jer seketul cukup dah..tapi ada gak aku bagitau dia.. jangan hari2 makan kuih jer.. selang2 makan makanan berat jugak (still risau anak lapar..hahaha)


lagi satu.. dia jarang beli air manis tambahan... setiap hari aku bekalkan die air masak sebotol.. dan selalu ingat kan dia supaya kurangkan mem-beli air manis waktu rehat pagi tu.. 

dan mungkin dia dah terbiasa minum air masak dari rumah.. so takde hal lah..
in fact aku tak lah melarang dia sampai marah2.. aku cuma ingat kan dia jer.. lebih pada nasihat supaya dia paham kenapa... 

dan lagi satu..sebab aku tau.. waktu makan tengahari yang disediakan sekolah.. dia akan minum air manis (berperisa).. so cukup lah tu... tak elok sangat pon kan nak minum selalu2....tu jer...

bukan pasal kedekut.. bukan tak kasi dia berbelanja.. sesekali teringin.. tak per.. qaleef pon tau tu..so sesekali jer dia beli..like seminggu sekali.. kekadang dia beli kuih seketul.. air manis secawan.. cukup dah tuk dia tuk rasa kenyang sampai kol 1 tu.. tank perut kancil 660 cc.. hahaha...



so.. ko jangan pelik macamana dia boleh survived dengan Rm 2 tu jer..



keempat : paling penting.. qaleef nak menyimpan..!! kau bayang kan yer.. belanja setakat rm 2.. dan dia masih boleh menyimpan setiap hari..

yerr.. memang betul.. bila aku kata.. kalau aku bagi Rm 1 jer pon.. die masih boleh survived.. tapi.. saja bagi jugak Rm 2 tu sebab dari awal sekolah dulu.. aku ajar die menyimpan duit baki dari belanja die sendiri.. 
dia tak berapa paham memula.. tapi.. lama2.. bila dia tengok duit dalam tabung makin bertambah.. dia makin bersemangat.. dan ada target duit simpanan dia nak beli apa nanti..sebab aku cakap.. nak beli apa2.. usaha simpan duit sendiri.. (bukan tak boleh beli kan pon.. tapi nak dia paham konsep duit tu macamana)

dari situ dia tau macamana nak berjimat... sebab dia tau.. makin kurang die berbelanja.. makin banyak duit yang akan dia simpan.. 

yer.. dia tau..

kekadang.. aku sediakan bekal.. alaaa.. bekal ringkas2 roti jer... tapi.. cukup dah bagi dia.. siap bawak balik Rm 2 hengget tu tuk menyimpan..!! dasat qaleef ni tau... hahaha...

jarang sangat2 lah dia habes kan duit belanja dia.. aku rasa.... macam... tak pernah lagi kot belanja dia habes...

cuma dalam last week.. tak tau la mana datang nya.. tah sapa jual.. dia beli air kotak.. Rm 1 tak silap aku.. lepas tu beli kuih seketul.. jadi baki dia bawak balik.. cuma 50-60 sen jer kot.. 

aku tak lah marah.. cuma aku bagitau dia.. kalau hari2 qaleef berbelanja macam tu.. nanti qaleef takde simpanan.. yer lah.. tak kan hari2 nak makan kuih.. mesti kekadang dia nak makan mee atau nasik yang harga Rm 1 jugak..

sebenarnya.. aku tak nak dia beli air kotak manis2 tu hari2..!! macam atas aku cakap tu lah.. membazir tu satu hal lah kan.. tak elok pon satu hal lain jugak.. so aku tetapkan kat dia.. seminggu just sekali jer dia boleh beli air kotak tu.. which is hari rabu.. sebab hari rabu..ada PJK (pendidikan Jasmani).. lebih banyak kuar tenaga tuk bermain.. so boleh lah amik air manis tu.. kesian lak kalau langsung tak merasa kan.. 

qaleef memang anak yang patuh.. die ikut jer.. kalau dia tak setuju.. atau nak jugak akan sesuatu tu.. dia akan bagitau aku.. tanya dan mintak.. boleh atau tak... aku pon lebih pada toleransi.. tolak ansur..giteeewww... 







gambar ni.. die tunjuk baki 60 sen..
kalau ikut kan.. biasa lah 60 sen tu.. 
tapi kalau korang nak tau...ni baki yang dia bawak dari belanja dia hari tu yang setakat Rm 1!!!
yer hari tu.. abah sado bagi die belanja sehengget jer..
belanja dia di tolak sebagai DENDA tuk Qaleef.. 
kekadang dia hilang kan duit belanja.. 
atau mungkin dia ada buat salah lain yang dia sendiri tau bende tu salah tapi dia still buat..
so ni salah satu cara supaya die beringat..  

tapi bayangkan.. dari Rm 1 hengget tu jer.. dia still boleh bawak balik baki banyak tu..!!
yer.. dia makan kuih seketul jer hari tu.. baki nya dia kata nak simpan...

walaupon rasa kesian.. tapi.. tu lah dia.. kene lah belajar dari situ.. apa kesan nya.. 
bukan nak menganiaya dia.. tapi buat sebab sayang.. nak disiplinkan dia sendiri.. 
macam contoh hilangkan duit tu.. kalau hari2 tak pernah kisah duit hilang..
macamana nak belajar menghargai kan.. walaupon mungkin setakat 50 sen... 
kalau nak kata mampu tu.. nak bagi dia belanja lebih setiap hari pon insyaa Allah boleh jer..
tapi.. apa yang kiterang tekan kan kat anak.. nilai duit tu macamana.. 
nak dapat kan nya tu.. melalui usaha.. 
bukan mintak jer boleh terus dapat walaupon mak apak ko mampu... 


gambar atas tu.. aku share ngan abah sado masa dia kat tempat kerja..
cerita lah kat dia.. 
abah sado tu konon2 nak tegas.. tapi hal anak2 ni kekadang hati tisu gak tu yer..
siap2 pesan kat aku.. soh aku bawak anak nak makan apa hari tu...
eeaahh.. risau nau anak kebulur.. sedangkan memang selama ni bagi Rm 2 hengget pon.. makan nya banyak tu jer jugak... hahahaha...cuma baki dia bawak balik tuk simpan tu lebih banyak lah... tu jer beza nya..


well.. macam tu lah cara kami menguruskan-ajar anak pasal duit.. lain orang lain cara nya.. lain sebab nya.. banyak atau sikit bukan persoalan.. bagi aku.. kalau sikit tu mencukupi.. so takde hal lah kan.. macam tu jugak sebalik nya..  kite ni hidup lain2 cara.. termasuk lah cara didik anak tu kan..tapi aku pasti.. apa pon cara.. apapon niat nya.. semua nya nak terbaik tuk anak.. 



notatanganAty : kawan aku mengadu.. duit belanja anak hari2 habes kat koperasi membeli barang.. bukan buat makan... pening kepala tak tau acaner nak kontrol.... hukhuk... 









Monday, March 26, 2018

salah satu cara nak galakkan anak kecil mula belajar dan minat solat



Hadis Abu Dawud kata:

“Perintahlah anak-anak kamu mendirikan solat ketika berusia tujuh tahun dan pukullah mereka kerana meninggalkan solat ketika berumur sepuluh tahun dan asingkanlah tempat tidur di antara mereka (Lelaki dan perempuan).”





Qaleef dah hampir 6 tahun.. bulan 4 ni.. kalau ikut tahun.. and sekolah kire consider 6 tahun dah lah.. tapi biasa lah budak2 ni.. tengok mak pak nya solat.. so dari kecik2 umur 1-2 tahun dah sibuk nak ngikut solat jugak...tak yah kata umur 7 tahun baru nak soh solat bagai.. orang kata dah tak heran sangat dah pon tengok budak2 comel jer tunggang tonggek ikut pergerakan solat walaupon tak tau berapa rakaat dan tak tau bacaan pon.. 

just ikut2..

tapi tu lah permulaan nya..

nak anak solat.. kite sendiri kene tunjuk.. jangan lah kite terjerit2 soh anak solat.. nak anak jadi anak soleh solehah tapi kite sendiri liat... kite sendiri kene tunjukkan contoh yang baik terlebih dahulu.. jadi role-model tuk anak2 kite sendiri.. tu yang sebaik2 nya macamana nak galakkan anak solat..

cuma.. tu lah..bila dah 7 tahun.. kite kene lebih tegas.. kene galakkan anak solat cukup 5 waktu..lagi2 subuh.. dan dah boleh hafal semua bacaan dalam solat tu sendiri termasuk bilangan rakaat..

so far.. alhamdulillah.. since 5 tahun.. qaleef dah hafal semua bacaan2 dalam solat.. yer lah.. hagak lah kan dah sekolah dari 3 tahun kot.. kire dah belajar dan ikut kat sekolah tu dari awal.. kire waktu sekarang ni aku tak risau akan hal tu.. cuma bilangan rakaat tu jer die kekadang terlebih lagi2 waktu makghrib.. semua tibai 4 rakaat jer..sama macam aku gak lah dulu2.. ahahahaha... aku dulu baya2 dia tu semua tibai 3 rakaat jer.. [masa tu tak paham lagi pasal 'rakaat' tu]




sekarang cuma aku ngah galakkan die solat ikut waktu.. kire masuk waktu azan.. terus solat.. tak yah nak suruh2 dah.. rumah aku ni tak berapa dengar sangat azan.. kalau ada pon dari notification kat hp dan dari tv [tu pon kalau bukak] kekadang zohor asat tu dia leka2 main.. tak perasan dah masuk waktu.. kalau aku solat.. memang aku ajak sekali.. tapi waktu aku period.. aku kene ingatkan dia.. macam maghrib isyak tu, kalau abah sado ada.. lagi senang.. sebab dia akan ikut abah sado gi surau solat jemaah jer.. lagi senang hati aku kecik2 dah belajar jemaah kat surau/masjid.. takde lah dah kertu baru nak belajar jejak surau tu kan..

aku tengok adik2 aku sendiri macamana ayah aku aku ajar derang..paksa pergi solat berjemaah kat surau atau masjid bila ada kelapangan.. maksud nya kalau tak ke sekolah tu ker kan.. kire bagi ayah aku.. bersolat kat surau/masjid tu wajib.. kalau adik2 aku tak gi.. memang kene la.... sebab dari kecik dah galakkan.. so sampa sekarang dah besar.. even ayah aku takde pon.. tak yah di suruh2 dah... pandai jer masing2 masuk waktu terus siap2 nak solat kat surau/masjid.. 

so dah nampak kan macam tu.. mesti lah aku pon nak bagi didikan yang sama pada anak2 aku jugak..[ melalui abah sado sendiri] lagi2 aku ada 2 orang anak lelaki.. berat tanggung jawap tu ooii.. nak menjadikan mereka lelaki sejati yang akan jadi imam dalam rumah tangga masing2 nanti.. [insyaa Allah] dari sekarang dah kene didik bebetul.. 







pakej nya.. tengok abang solat.. adik pon ikut sekali.. adik ikut jer apa abang buat.. abang buat kebaikan.. isnyaa Allah adik pon pon akan buat perkara yang sama.. tu aku pernah baca.. bentuk si anak sulung sebaik mungkin..dalam masa sama jangan abaikan adik2 nya jugak.. cuma nanti yang sulung tu lah akan jadi contoh dan idola pada adik2 nya.. insyaa ALlah



 

sebab tu.. nak beli sejadah pon.. kene beli sorang satu..!! saja aku beli yang comel2 macam ni tuk bagi derang rasa lebih eksaited nak bersolat..sementara masih kecik ni kan.. sebagai SALAH SATU GALAKKAN tuk anak tu sendiri.. ada sejadah masing2 sendiri.. lagi2 tempah ada nama dah sesiap.. memang boleh nampak pon kesan lebih baik.. sebab derang seronok pakai sejadah tu setiap kali pon.. jadi bila masuk jer waktu dengar azan laju2 nak solat sebab agak nya seronok nak tengok pakai sejadah comel ni..



kalau nak tau.. sejadah comel sangat siap tempah nama di boleh di beli dari TELEKUNG NAJWA.. ada macam2 pilihan lain.. kot nak kaler pipink tuk gegel kan.. takde lah berkereta bagai macam tuk boboy nye nih.. tengok anak2 aku nye tu siap berkereta lagi.. geram tol aku tengok sebab comel sangat2.. serious berbaloi sangat sebab anak2 suka giler sejadah dari  TELEKUNG NAJWA ni.. 

tuk kanak2 memang sesuai sangat2 ngan motif cartoon tu.. colorful lagi.... lagi2 awal2 kite nak galakkan anak belajar solat tu.. ni kalau aku pakai ni mau tak khusyuk solat aku gamak nya ni.. hahahaha.. 




material nya pon bagus..Handmade patch work.. dan guna Kain felt yang lembut berkualiti tau..  di alas atau dilapik sejenis fiber yang tahan lasak sesuai untuk kanak-kanak.. boleh cuci jugak..
anak2 yang jenis ada laergic habuk ker bulu ker.. sesuai sangat lah pakai sejadah material cegini.. macam aku cakap tadi.. berbaloi tuk semua..!! 

nak tengok lagi.. cer tengok kat link bawah ni..



fb page: telekungnajwa





setiap kali lepas solat.. beriye2 Qaleef doa supaya di berikan "mainan yang best dan kucing yang comel " hahahahaha.. aku kalau ngah doa sebelah dia.. terbantut doa aku sebab nak tergelak dengar doa dia.. bayangkan die doa macam tu kat surau/masjid setiap kali pon.. [abah sado cerite]







Thursday, December 07, 2017

senang ker nak BEKERJA DARI RUMAH ?


SUSAH...


Hahahahahaha...


aku serious ni.. aku tak nak 'gula-gula' kan korang baca yang indah2 belaka..






tapi sebelum korang judge.. baca lah dulu.. aku nak cerite ikut pengalaman aku sendiri jer nih.. aku..yang dah tak bekerja dengan orang sejak 5-6 tahun lepas.. pastu bekerja dari rumah berniaga dengan anak sorang.. dan berniaga product sendiri dengan anak dua orang...haaaaa... lain2 tau situasi nya..

setahun pertama niaga.. kire bekerje dari rumah lah kan.. memula jer lah rasa kelam kabut.. tapi bila dah jumpa momentum giteewww.. ok jer.. tak lah rasa susah.. boleh control.. ada lebih masa jugak.. masa tu pon qaleef setahun lebih masa mula berniaga.. dan dia jenis ok jer.. tak banyak ragam.. senang nak handle.. kebiasaan jugak.. aku buat kerje malam2.. time anak dah tido.. masa siang lebih pada kuar gi amik stock ker.. packing2 barang..or post barang tersebut.. which is memang menghangkut lah anak kemana2.. qaleef tak sekolah lagi.. 

lagi satu.. tak banyak sangat bende nak pikir.. just update blog tuk buat jualan.. layan wassap.. walaupon waktu tu rasa sibuk dah.. tapi masih banyak masa tuk anak.. qaleef jer lah pon masa tu.. so far.. aku takde rasa susah pon... semua nya tersusun.. ada masa nak buat susun atur siap update blog.. hahaha... 

dan rasa besh lah dapat bekerje dari rumah.. dapat untung.. kerje rumah siap.. anak depan mata terjaga.. boleh buat homeschooling.. layan sama2 ngan dia.. 

masuk tahun kedua.. qaleef dah sekolah.. aku pulak mengandung.. lagi rasa free time tu.. hahaha.. separuh hari dia gi sekolah.. aku memang fokus kat bisnes jer..takde sapa ganggu pon.. 3-4 jam cukup waktu tuk aku.. masa tu niaga barang orang lagi..anak balik sekolah.. aku gi pos barang sekali harung..balik umah fokus kat anak.. anak tido..aku pon tido sebab waktu malam nya dah tido lambat.. maybe jugak sebab dah terbiasa.. so semua nya smooth jer.. nak ikut abah sado gi out station pon takde hal... 

masih lagi aku cakap bekerja dari rumah sumting yang sangat menyeronokkan..dan menyenangkan..





tapi semua nya berubah...dan mula rasa TERKEKANG dari segi masa bila aku mula fokus kat product aku sendiri ni.. dan masih sangat2 baru [belum setahun pon lagi] !! which is banyak sangat kerje yang aku sendiri kene hadap buat.. dan dalam masa yang sama.. aku kene fokus kat 2 orang anak yang ngah membesar lagi2 shaquille yang sangat2 manja dan suka menyemut kat mak nya ni ha.. hahahaha.. tawa dalam tangisan namanya ni...

sekarang baru paham bila ada orang tanya "tak susah ker nak fokus berjam2 buat kerje dari rumah dengan anak2 macam2 perangai dan permintaan?"

kalau anak dah besar2.. lain cerite.. tapi ni anak masih kecik.. shaquille baru 2 tahun lebih.. bukan nak cakap anak ni menyusahkan.. tak hokeh..!! aku tak pernah anggap anak2 ni sebagai satu kekangan langsung.. dan aku yakin jer anak2 ni jugak lah rezki aku sampai ke sini.. 

cuma tu lah.. keadaan..situasi semua jadi berbeza.. bila kau anak sorang..jadi dua orang.. meniaga barang orang.. atau meniaga barang sendiri.. 

yup..dulu tak rasa susah sebab situasi berbeza..

takde bende sangat bende nak pikir..

contoh aku niaga barang menan.. just amik gambar.. post up kat blog tuk menjual.. akaun pon setakat urusan jual beli jer.. takde tekanan nak pikir sangat..

lepas tu jual ephyra..product orang lain.. aku just guna jer gambar2 sedia ada dari HQ sebagai marketing..up post kat blog.. dan ramai pembeli sedia ada.. maksudnya..kite just gigih meniaga jer lah.. tak pikir hapa sangat.. nak buat akaun ke hapa..invoice pon.. takde bende sangat.. cuma jangan bertangguh jer.. dan dah selesa sebab dah terbiasa..orang kata teror bahagikan masa...

tapi bila ada product sendiri.. semua kene buat sendiri..marketing..design..handle DS..Ajen lagi..urusan ngan korang.. kene ada plan jangkamasa pendek panjang kene pikir.. akaun pon bukan sikit2 lagi nak di buat macam dulu..semua kene simpan..  handle order dan semua nya adalah serentak.. nak pikir tuk product akan datang.. eehh macam2 lagi lah.. nak baut sales tu lagi pecah kepala nak kasi orang kenal product kita yang baru.. nak dapatkan kepercayaan.. nak buat testimoni yang banyak ada tapi tak terbuat-buat..dan semua kene uruskan sendiri.. walaupon hampir sama jer ngan meniaga product orang..tapi percaya lah.. beban kerja tu 3 kali ganda lebih berat ..which is kalau barang orang..semua design hapa dah tersedia.. testimoni pon hamek2 jer dari HQ.. marketing pon just buat tuk diri sendiri.. up kat blog sendiri jual tuk pendapatan sendiri..tapi bila barang sendiri.. kalau bukan aku sebagai founder yang buat.. takde orang nak buatkan !! melainkan kau amik pekerja.. kalau setakat design tu kalau rasa susah..memang upah jer lah orang.. tapi kalau nak buat banyak2.. tuk fb ig yang kene update selalu..tu aku buat sendiri jer nak jimat.. hahaha.. mak bajet ketat hokeh.. bajet banyak habes pada marketing.. seb bek lah Allah bagi sikit kelebihan dan kemahiran boleh buat banyak bende macam ni.. [Alhamdulillah] dapat lah berjimat lebih sikit.. cuma tu lah.. kekurangan dari segi masa.. 
kau kene letakkan fokus kau 3 kali ganda jugak dari sebelum.. banyak sangat masa kau kene habeskan tuk perkara ni.. kerje sangat banyak.. tapi dalam masa yang sama.. kau tak boleh duduk jer hadap kat bilik kerje atau depan lappy satu hari suntuk.. macam yang diperlukan..sebab kau ada anak2 nak kene urus dan bagi tumpuan.. masa untuk mandi..makan..homeschooling.. study anak2.. masa mengaji anak.. dan macam2 lagi..yang tak boleh amik mudah.. dah tu kerje hakiki kau kan sebenarnya.. huhuhu..

keakdang rasa tak mampu nak buat.. buat mana boleh jer lah.. tu pon rasa badan letih sangat.. hilang mud nak buat kerje [bisnes] ni.. anak makin besar..dan sebenarnya makin perlu lebih tumpuan pada mereka..  shaquille makin banyak ragam.. dan kurang tumpuan kat dia pon jadikan dia suka membentak.. nak kan perhatian.. 
kau tido lewat mana pon.. tapi tetap kene bangun awal..tuk uruskan anak2..dari anak celik mata sampai lah dia tido.. bukan sikit2 bende kau nak kene hadap.. siapkan sarapan.. setelkan makan mandi dia.. lepas tu amik abang nya balik sekolah.. pastu nak kene masak lunch nak kene setelkan makan tengahari anak2.. amik masa berjam2.. ada masa sikit sebelum mandi petang.. baru nak duduk buat kerje.. shaquille nak itu nak ini...kejap kan berak pulak.. kekadang dia tengok aku duduk buat kerje.. abang dia tido.. nanti dia amik buku nak ajak membaca pulak.. time tu lah dia nak tanya macam2.. kalau aku tak bagi tumpuan kat dia.. percaya lah.. dia akan buat lebih lagi perangai.. tu belum lagi cerita bab bergaduh abang adik melalak bagai tu pon satu hal.. penat hoii.. sungguh.. kalau buat kerje sampai lewat malam.. 3-4 pagi.. esok nya tak cukup tido pon stress gak.. nak tido teringat kerje itu dan ini.. 

sapa kata meniaga sendiri ni senang...?? 

or biasa orang cakap.. at least..anak depan mata... part ni memang aku bersyukur.. tapi.. percaya lah.. ada banyak lagi 'sisi' lain yang kene amik kire.. 

ianya bukan sekadar tu..meniaga kat rumah..dan anak2 depan mata..mereka pon nak kan perhatian dan tumpuan kita..bukan kerje tu jer kite kene hadap..bab rumah..bab lain takde beban sangat pon.. tapi bila masuk bab anak2 ni.. lain kesah nya.. which is..kalau aku nak kerje aku lebih lancar.. anak tak mengamuk.. aku kene selesaikan dulu semua urusan mereka ! jadi..apa jer lagi waktu tuk aku yang tinggal.. kalau ada pon.. sejam dua dapat lah buat sikit2 jer kerje.. tak siap dan terhenti2..  satu bende mudah pon amik masa berhari2.. jadi tak efektif..banyak kerja tertangguh...tu aku buat kerje malam2 time anak dah tido.. tapi..kekadang badan pon dah letih..dan bila kerje sampai lewat malam..tak cukup rehat.. siang tu aku jadi tak efektif.. mudah marah dan stress.. sedangkan anak2 aktif.. kerje rumah kene buat..

aku terpikir..kalau dapat fokus beberapa jam tanpa sebarang gangguan..at least..dapat siap kan lebih banyak kerje.. tapi tu lah pilihan nya.. maksud aku bila kite memilih tuk anak sebagai priority.. bekerje kat rumah..dan ni lah kekangan nya.. anak memang depan mata.. tapi kene pandai atasi stress pada urusan anak-rumah dan kerja serentak ! yang senang aku nak cakap.. tak cukup pon masa sehari suntuk tu.. 
terus terang cakap.. memang susah nak bahagikan masa dan tumpuan pada anak2 tu sama rata macam dulu2... 

aku jujur...

ni aku bukan merungut.. ni pilihan aku.. aku cuma bercakap dari pengalaman sendiri....tak macam sesetengah orang pikir.. besh nya bekerja dari rumah..dapat duit tapi anak depan mata..tak.. ada banyak pro n contra nya.. bukan yang indah2 belaka yer..

unless kau buat pilihan memang nak jadi suri rumah sepenuh masa..tanpa bekerje..atau mungkin meniaga kecik2 macam masa aku awal2 dulu.. aku boleh rasa sangat perbezaan nya.. ketara ! kalau kata nak bawak balik tangungjawap kerje hakiki tuk buat kat rumah..or ada dateline bagai..ada urusan ngan orang lain jugak.. aku cakap..memang tak boleh..or maybe susah sikit lah..

contoh macam laki aku pon..selalu die memang keje site.. balik site..ada report kene sediakan..ada  urusan ngan kerje..tanggungjawap..  aku tengok dia sendiri..walaupon orang kata..takde bende sangat pon kan.. tapi.. bila dia balik..tapi nak duduk buat kerje berjam2 hadap lappy buat report ngan anak2 ada sekeliling..memang tak boleh..! anak2 akan mintak perhatian..akan ganggu dia kerje.. lagi2 kalau dia baru balik out station lama.. even dia sendiri pon.. kalau aku tak mintak tolong sekalipon.. tapi bila tau anak berak.. dia akan sama2 tolong.. kekadang anak nak dia buatkan susu.. so dia tak boleh nak mengelak..tu aku selalu bagitau dia.. nak buat report ke hapa.. kalau kata urgent..berkaitan kerje2 site dia.. tak nak stress anak2 ganggu..aku tak kisah dia buat kat luar..atau kat opis jer..setel2 kan dulu.. jangan bawak balik kerje kat rumah.. tu tanggungjawap dia pada majikan kan.. tuk rezki yang berkat jugak.. sebab kalau kat rumah.. dia pon tak boleh buat kerje ! anak2 nak bersemut mintak perhatian dia...jarang2 jumpa lagi laaaaaa...aku sendiri tengok die ada rumah..kejap2 kang panggil ajak teman tengok tv..soh gi kedai lah..mintak tolong itu dan ini.. so.. kat rumah..memang susah nak buat kerja.. aku paham sangat tu.... even kalau dia ada rumah pon.. aku sendiri lagi laaaaa tak boleh nak dok depan lappy memanjang.. [nanti laki aku buat muka ketat]

so macam tu lah nak berniaga sendiri ni...lagi2 kalau masih baru banyak kerje dan rutin berubah..anak2 pulak masih kecik dan kene perhatian.. derang masih tak paham pasal kerje..memang ada perngorbanan nya.. besar ke kecik ker bergantung.. cuma macam aku.. lebih pada hal anak2 jer lah..[krja umah tu bagi aku takde bende sangat pon] dan kaitan nya dengan masa.. mungkin bila shaquille dah sekolah nanti.. mungkin keadaan lebih baik..kot lah kan..hahaha..harap2 lah..setengah hari pon jadi lah.. aku tak sampai hati nak biarkan anak bawah jagaan orang lain [selain sekolah] sampai satu hari suntuk.. tido makan semua orang lain lak nak uruskan.. 
or perancangan jangka masa panjang tuk bukak pejabat urusan dan ada pekerja yang handle..mungkin akan lebih baik..[insyaa Allah] 

maybe sebab sekarang ni.. aku masih lakukan sendiri [admin cuma handle order dari wassap jer].. dan lagi mungkin sebab masih baru..belum setahun pon kan.. belum cukup selesa.. belum jumpa momentum.. 

aku seronok berniaga sendiri.. lagi2 semangat ada product sendiri.. bab untung tu jangan lah nak di kire sangat..nanges kat tikar sejadah di buat nya... tapi.. aku positif jer.. bagi masa.. as long as aku tak berputus asa..dan semangat tu masih ada... giteeeewww...[bab untuk lah paling seronok..bab kene kerje keras tu yang tak berapa nak ronok sangat..hahaha] 





kalau cakap susah tu.. memang sangat susah ngan situasi aku sekarang.. bekerja dari rumah..kekangan masa yang teramat sangat.. cuma aku percaya..keadaan akan berubah lebih baik nanti.. aku cuma kene tau atasi stress aku.. macamana keadaan pon.. aku kene selesaikan urusan anak2 aku dulu.. sebab aku takde pilihan.. kalau aku abaikan.. semua akan jadi lebih teruk.. 
aku dah pernah rasa sendiri biler shaquille buat perangai sampai aku sendiri yang rasa macam nak gila hadap perangai dia..hahaha..serious ni tau.. ngan asben aku yang out station memanjang time tu.. sampaikan.. sudahnya..aku tak boleh buat sebarang kerje pon tak kira siang atau malam...siang dah penat ngan dia nak dok melekat macam baby2.. waktu malam..nak tido berkepit macam orang baru kawen !  dan aku kene buat semua tu..kene fokus pada dia pada satu jangkamasa agak lama...semua kerje terabai.. bisnes aku ke laut..takde promosi.. takde update..  sampai lah dia ok dan tak buat perangai dah.. nak mintak dia paham.. dia masih kecik.. tapi aku buat kerja tapi dalam masa yang sama dia tak rasa die diabaikan.. 

dan nak elak perkara tu berulang.. aku adjust sikit lah hal kerje dan anak tu.. which is..urusan dia tu aku kene selesaikan dulu..bila2 masa dia panggil.. nak kan sesuatu.. nak aku layan dia membaca ker.. aku tak kan bertangguh buat.. aku akan terus bangun dan layan.. aku akan habeskan masa ngan dia dulu buat homeschooling dia terlebih dahulu.. layan dia menulis..melukis mewarna...atau apa saja.. lepas tu dia akan ok..dia akan main atau tengok tv..atau tido.. darikan dia asyik merengek tak henti2..dan perangai menjadi2.. lagi satu kerje aku tak boleh buat sudah nya.. so..lepas tu.. baru aku boleh tenang sikit buat kerje aku..walaupon mungkin terhenti2 atau amik masa yang lama tuk siapkan.. dia masih kecik tuk paham pasal kerje semua ni.. aku sendiri kene tolak ansur dan bagi keutamaan pada derang.. lagi satu.. aku percaya..rezki tu sendiri.. menggembirakan anak2 pon rezki jugak.. akan ada rezki yang lain nanti..

so.. kalau korang tanya pasal ni..ini lah dia jawapan nya.. bergantung pada situasi.. kalau anak ok.. then aku rasa ok.. takde masalah nak buat kerje..tapi kalau anak buat perangai.. memang satu kerje pon kau tak boleh baut..kau sendiri pon akan stress dan letih ngan semua tu.. situasi berbeza2 bila anak kau sorang.. ada pembantu ker.. anak dah besar ker.. macam aku sebab dari awal dah lalui macam2 situasi.. so.. aku pasrah jer lah..pilihan sendiri pon kan..mana lah nak tau yang aku akan berniaga sendiri dan rasa susah nya macam ni..hahahaaha.. dan..bila dah mula.. terus kan jer lah..jangan nak toleh2 belakang lagi... cuma..pandai2 lah...tu je aku nak cakap..

eaahh.. aku tak menyesal pon berhenti kerje tuk mereka.. malah aku bersyukur ngan keputusan aku dulu.. kalau tak..aku tak akan rasa semua ni..pengalaman ni semua.. aku cukup gembira ngan apa aku buat sekarang.. cuma macam aku cakap.. bila aku mengadu.. bukan merungut atau menyesal.. saja nak bercerita phase2 yang kene lalui dalam tempoh2 tertentu.. dan tak pernah sama pon dari awal dulu.. berubah2 ikut keadaan..


dan aku ok jer..insyaa Allah..everything will be fine.... walaupon kite sentiasa perkara yang lebih senang.. tapi setiap kesusahan tu lah yang menjadikan pengalaman tu lebih beharga dan jadikan kite lebih kuat.. lebih baik.. doakan saha dipermudahkan...