Showing posts with label Anak :: Adik Beradik. Show all posts
Showing posts with label Anak :: Adik Beradik. Show all posts

Sunday, March 10, 2019

Rumah AtyFared : TIPS elak gangguan anak kecik time mengecat rumah..



anak2 ni kan.. biasa lah... kau time berkecah2 nak mengecat rumah tu..
diaorang pon sibuk lah jugak nak 'menolong'..
well.. fitrah... dierang anggap tu aktiviti menyeronok kan.. boleh main2...
macam main water color tuuuuuuuuuuuuu..... 

kite ni pulak.. nak siapkan kerje cepat.. dan cantik..
bila masuk 'hasil kerja tangan' anak2 time mengecat tu... 
selalu nya akan jadi 'menambah kerja' !!

kan....

aku pon sama yer..
jangan kau ingat.. aku syiok menukar cat setahun 2-3 kali.. dapat 'lepas' dari budak2 ni..
memang tak... 
anak2 aku pantang tengok aku beli cat / roller cat baru... dieorang dah siap2 cop sorang satu..
cat tu satu abang punya.. satu adik punya.. ppuffttttt...
walaupon... dah biasa tengok makpak nya mengecat rumah..
still.. dieorang excited jugak nak 'menolong' tu... 

so... macamana aku buat ? ni aku nak share...
kot2 korang boleh guna jugak sikit2 cara aku ni kan... 
tak yah lah korang nak menunggu tengah malam-pagi buta nak bersengkang mata mengecat semata2 nak tunggu anak tido yer.. hukhuk... 

tapi aku cerite ikut peringkat umur anak2 aku yer..


kalau anak baby2 lagi ni.. nak carik masa mengecat memang mencabar..
kene buat time dia tido.. lepas tu asyik terhenti-henti nak menyusukan anak.. 
bende sikit..sepatut nya sekejap.. jadi lama... 
nak buat acaner kan... dah kau nak mengecat jugak...

bila anak2 dah besar sikit ni.. cabaran nya lain pulak..
yang part aku cakap nak 'menolong' tu la... 
masa awal2 dulu.. boleh bawak bergaduh lah anak beranak.. hahaha..
tapi lama2.. sebab mungkin dah biasa.. so aku dah tau acaner nak buat ngan dak2 ni..

fes sekali time kata plan nak mengecat tu..
aku setelkan hal anak dulu...
aku suka start kerje pagi2... semangat sikit..
so..tuk anak2.. aku pastikan dieorang dah siap2 bangun tu.. mandi dan bersiap elok..
siap2 sarapan makan kenyang2.. 
lepas tu siapkan aktiviti dieorang - selalu bagi layan movie jer
atau aku biarkan jer dieorang nak main apa dieorang nak.. 
maksud nya.. dieorang dah santai2 rilek kenyang tu semua kan..

(bukan siapkan anak2 jer.. tapi uruskan rumah terlebih dahulu like basuh sidai baju-kemas bilik semua2 house chores tu lah)

sebab bila aku dah start kerja.. aku suka buat kasi siap sampai setel..
tak suka nak berhenti2 lama-lepas tu sambung balik.. alamat nya memang tak buat lah tu nanti..

ok..part anak kata nak 'menolong' tu...

dulu2.. macam aku cerite atas tu la.. memang susah nak bawak berbincang ngan budak2 ni tau..
dieorang ingat berseronok jer mengecat tu..
terus semua berkecah.. ngan terpijak cat lepas tu berlari satu rumah.. banyak kerja..
lepas tu budak ni.. biasalah kan.. lagi di larang.. lagi die membentak nak buat..

so.. aku biar kan dieorang buat..

kau biar kebenaran aty...??!!!


macam ni tau.. sebab dieorang dah biasa tengok makpak nya mengecat rumah..
aku tak nak.. bila asyik di larang.. 
satu masa nanti.. dieorang jadi anak2 tak boleh di harap..!!
bila time nak mintak tolong nanti.. dieorang pulak yang tak nak..
sebab dah set dalam pala otak -dieorang tak perlu menolong..tak perlu buat kerja-


so.. sebab tu aku tukar cara... bila setiap kali aku nak mengecat..
dan aku tau dieorang nak menolong..
aku biarkan.. ada masa.. aku sendiri yang ajak buat sama2...
aku sediakan berus cat sorang satu..

tapi syarat nya... AKU AJAR dieorang cara yang betul...
aku cakap.. nak tolong mama.. tolong betul2...dan kene dengar cakap mama...




selain tu.. salah satu cara aku adalah
aku bagi dieorang satu ruang/wall kecik untuk dieorang selesaikan
kire dieorang boleh guna cat-berus dan rasa nak 'bermain' kat wall tersebut
macam aku cakap.. aku bagi berus sorang satu.. dan perlu pakai sarung tangan..
aku ajar dieorang macamana nak celup-amik cat supaya tak menitik2.. 
dan cara nak cat kat wall..

yer.. dieorang memang lah tak pandai nak cat..
hasil kerja pon tak lah seperti di harapkan..
dieorang hanya nak berseronok... nak 'main'
dan biasanya.. aku tau.. tak amik masa yang lama pon..!
agak2 dalam 10-20 minit dieorang dah 'main' tu.. dieorang penat dan mula boring..
keakdang tak sampai 10 minit pon... 
dan terus mintak berhenti...walaupon kerje tak siap lagi..

dan waktu tu.. insyaa Allah tak ada gangguan dan kau boleh setelkan terus kerje kau ngan tenang
yer... gangguan tu hanya setakat 10-20 minit..
cara ni lebih berkesan instead of kau larang langsung.. 
dan anak2 akan ganggu kerje sepanjang proses kau mengecat tu..!! 



so far untuk aku cara ni berkesan.. 
tapi tengok lah kesesuaian jugak yer.. lain anak..lain perangai nya.. 
tengok mud anak tu sendiri macamana..
ada anak jenis tak boleh kite buat kerja.. so pandai2 lah kau adjust..
macam anak2 aku ni dah besar2 sikit.. senang nak di paham kan..
so tuk aku ok jer.. 
macam masa baby2 dulu pon..struggles jugak lah kerje mengecat ni.. 




so far tu jer nak share.. simple jer.. tapi since ramai suka tanya..
aku share dari pengalaman sendiri jer... harap membantu...






Wednesday, January 25, 2017

TAKTIK














"ok..now.. my turn "








-cara berkesan tuk pedajal adik nya-







Wednesday, December 07, 2016

Hang out with kids ke IKEA


time2 anak cuti sekolah..dan abah sado out station..
rasa macam masa tu panjang nau pulak.. huhu
yer lah.. kalau qaleef sekolah..memang tak dapat kemana sangat..
pagi2 uruskan anak.. uruskan rumah.. asyik pandang jam tup2 tengok dah pukul 12 nak amik qaleef..
rasa macam kejap jer masa tu..
kalau kate nak kuar mana2 pon..terkejar2 masa sebab nak kene amik qaleef balik sekolah..
pastu nak prepare tuk lunch anak2 pulak..

biler qaleef dah balik.. bizi uruskan abang nya..
dari kan balik tu nak makan.. nak mandi..sampai lah die rileks2 tengok tv..
lepas tu.. kang kejap2 nak makan roti..kejap kang nak biskut..
tengok2..dah petang.. time abah sado balik kerje pulak..
memang masa tu cepat jer lah aku rasa..

tu biler2 dah cuti ni..
anak tak terkejar2 bangun pagi nak mandi uruskan dan sarapan 
tak yah gi sekolah..
tak yah ko nak hadap drama pagi2 soh mandi gosok gigi bagai tu..
anak2 pon bangun lewat..so mak ko macam banyak masa waktu awal pagi..
lepas tu.. tak yah pikir nak amik balik sekolah..

pulak tu.. abah sado out station..
dok lah bertiga hadap satu sama lain dari pagi sampai pagi esok nya..hahaha..

tak kelakar sebenarnya..

boring..!!

jangan kan kate aku...
anak2 pon tau buat perangai ajak kuar..

so.. jom lah kite keluar..

mak ko masa tak sihat ritu rasa nak pergi IKEA carik sumtin..
dan teringin nau makan meat ball..
tapi sebab tak sihat..takde mud nak gi mana..nak makan apa2..
ni lapang2.. jom lah kite gi..tak terkejar2.. 
qaleef kalau dengar IKEA..dia awal2 dah mintak eskerim peberet die tu..






sebenarnya.. biasa jer aku keluar ber-3 anak beranak..
so far..alhamdulillah..aku takde masalah nak handle..
cuma letih sikit lah..
tapi gigih gak nak kuar tak boleh tunggu abah sado..
yer lah..kalau abah sado kerje.. kene tunggu hujung minggu..
kalau die out station lagi lah...
jadi.. kalau setakat nak jalan dekat2.. tempat2 yang dah biasa..
dan rasa ok dari keselamatan..
aku redah jer jalan sendiri hangkut 2 jenis budak ni ha...

qaleef ok lah..dah besar..senang nak handle..dengar cakap..
macam shaquille.. sejenis budak walaupon ko tengok selalu buat muka sardine 
tapi sangat2 aktif..!! sanagt2 hokeh..
jauh lebih lasak dari abang nya dulu...ini jujur..
tapi.. anak ko kan..sendiri tau apa perangai nya..tau acaner nak handle..
so... ok jer....masih boleh di kawal...



qaleef amik kan gambar..booooleyyy laaaaa....huhu



car seat shaquille memang kat depan..kalau letak belakang memang aku kene dok belakang sekali..
ate acaner mak ko nak drive kereta..
so.. biler aku driving..car seat pon kat sebelah..
senang nak suap makan minum ke hapa..


instead of qaleef yang susah sangat nak duduk dalam car seat dulu2 [dari baby]
alhamdulillah..shaquille sangat ok duduk dalam car seat dari baby sampai sekarang..
aku takde masalah nak memandu jauh pon..
die akan senyap jer tengok luar..borak2 ngan aku atau pon tido..
tak perlu tab ke hp bagai tuk kasi dia diam sebab die memang akan diam..
cuma kalau terlampau lama.. die haus dan lapar nak menyusu tu jer lah.. 
so.. samaada aku akan susukan die dulu..bagi makan kenyang2..
atau sediakan makanan macam biskut atau roti..air masak..sesiap..so..tak banyak ragam
senang mat muka ketat ni tau..



qaleef pulak.. akan main jer lah sendiri kat belakang..die sendiri akan bawak menan2 die dari rumah mana die suka..



aku dah pernah kongsi tips dulu2 dah..
apa yang korang perlu amik tau biler kuar sendiri2 dengan anak2 ni..
paling aku tekan kan..adalah keselamatan..dari segi bag..parking kereta..suasana tempat tu sendiri..

macam kat IKEA ni.. 
time2 kerje.. parking banyak kosong..so senang nak dapt parking dekat2 entrance
dan tempatnya terang.. luas..
lagi satu.. guard selalu meronda..hampir setiap masa ko boleh nampak derang berbeskal..
biasa aku akan pergi tempat yang crowd ramai..
nak turun atau naik kereta.. aku akan tengok dulu sekeliling..
akan akan tunggu dan jalan ngan orang lain [yang nampak boleh dipercayai] tu saing2 ke kereta..
pintu aku akan pastikan sentiasa di lock..
naik kereta..laju2 locked..
banyak bende kene amik kire..
biasa aku gi kuar makan ngan anak2 jugak..
tapi.. aku prefer tuk bungkus makan kat rumah..lagi selesa..

selebih nya.. sebelum ko kuar masuk..
nak gi mana2.. doa dan tawakal pada Allah..
Dia akan jaga kita insyaa Allah..





kat IKEA biasa aku tak bawak stroller..
aku letak jer dalam trolley macam ni..
kalau bawak stroller.. ko nak handle stroller lagi.. qaleef lagi..trolley barang lagi..
memang tak cukup tangan..so.. macam ni..lagi mudah..
biasanya jugak.. kalau datang macam ni..setakat ngan anak2..
aku just nak beli barang kecik2..tak terlampau banyak..yang mudah bawak..atau pon setakat nak survey2 dulu perabot [kot lah nak beli perabot]
macam perabot tu.. tak cukup kederat aku nak hangkut..
survey dulu.. tunggu abah sado balik..baru ajak beli..tak buang masa dah terus amik dan bayar..
biasa macam tu..




sebenarnya dapat sorang satu eskerim ni..
tapi.. shaquille punya terjatuh..!!! banyak lagi pulak tu.. takde rejeki..
so..terpaksa lah abang kongsi ngan adik..huhu..
ok lah gak..cepat habes..cepat balik.. biasa kene makan dulu perabehkan baru boleh naik kereta..

kat sini..dalam sejam setengah lebih kurang macam tu..
sampai dalam kol 10 lebih-11 pagi macam tu..
dalam kol 12.30 lebih kurang kuar dah..
kali ni.. aku just survey barang perabot kat show room atas tu jer..
turun warehouse just amik barang sikit..memang biasa tak masuk dalam2 pon..
yang lama nya menunggu 2 jenis budak ni lah perabehkan eskerim..

tu jer..
saja nak borak kosong ngan korang..
barang apa aku survey.. tu nanti aku share yer..

hari ni tak kuar mana2..
tapi esok.. aku nak kene gi kedai buku kat JUSCO..
nak beli sumting tuk DIY...
ikutkan..nak kuar gak ni..
tapi aku tunggu courier stock barang sampai..nak kene terus pos..
so..esok jer lah kuar..kalau rajin..huhu..






Wednesday, August 31, 2016

ke-tidak sukaan -anak




i'm just realize yang ada seseorang tak suka kan pantai..!! 


aannndd....he's not happy at all... !! alahai anak.... 



eee... apeniiiii....ape yang berlaku ni..... mama tak paham..!!
awak bukan budak kecik yang sepatut nya suka kan semua ni ker..






fes time bawak shaquille gi pantai masa umur dia 3 bulan..[tahun lepas]
masa bercuti kat Impiana Resort Cherating..
he's still a baby that time.. so..tak tau apa2..

but this time.. selepas setahun.. [shaquille 1 tahun 2 bulan] bawak lagi sekali dia kepantai..
dengan harapan dia akan seronok bebas main dan berlari dengan pasir..
tapi sebalik nya..!! 
nope.. tak panas pon time ni.. so tu bukan alasan nya...










tapi kalau masuk kolam renang.. menyengeh sampai nampak 10 batang gigi termasuk gigi geraham..!! pheewww.... 


 percubaan kali ke-dua 'bermesra' dengan pantai..



abang nya suka kan pasir.. just like typical budak... qaleef panggil 'habuk'
ini pasir lah budak bertuah.. pasir...
tapi end up.. dia still sebut habuk... sokati lah..
tapi cakap 'sand' tau pulak... ppfftttt....




amboi.. main baling2 pasir ingat macam baling air ker...


mereput mak ko menunggu lah...



nampak macam..so-so lah... but still..o-key-la sikit dari masa memula tu...





dulu..qaleef pon tak suka laut...dullu la...
masa umur2 shaquille ni..
masa tu bawak dia gi nak mandi laut..
die nanges kuat2 dan jerit macam sangat takut..
lepas tu.. tak pernah bawak pon..
sebab..tak seronok bila anak tak suka..

tapi macam tu pon..qaleef tetap suka main pasir pantai..
so.. kalau kate nak pergi tengok laut..-sebab mak nya suka sangat lepak pantai-
tak pikir nak kene mandi berlengas bagai..
sebab qaleef hanya nak main pasir tu jer..

tapi tu dulu.. masuk 3 tahun..
qaleef dah ok dah nak mandi laut...
rasa eksaited sikit lah nak pergi lebih kerap lagi..

kisah nya shaquille pulak..
hapa pon tak suka.. 
baik laut.. mahupon pasir pantai...
semua dia buat muka ketat dia tu...pfffftt.......

dia suka mandi kat pool jer.. berejam2..tak nak naik..
berani pulak tu nak mandi sendiri..terjun tiruk...
muka ada sengeh setiap masa...

qaleef suka kan binatang..
suka kalau dapat pergi zoo...
dia boleh jalan berjam2 dalam tu tawaf tanpa stroller..

buat masa ni.. aku tak pernah lagi bawak shaquille gi zoo..
[masa pergi dulu dia masih 3 bulan]
so aku consider dia tak pernah pergi...

aku nak cuba bawak dia nanti..
nak tengok.. kesukaan dia pada binatang macamane...
sama macam qaleef tak..atau sebalik nya..

aku kene tau..apa anak2 suka..dan tak..
aku suka observe...tengok kecnderungan anak2...
senang nanti bila2 nak berjalan..planning awal2 aktiviti tuk anak..

anak2 ni kan berbeza minat nya..
in fact.. shaquille dan qaleef pon sama jugak..
aku dah perasan.. derang punya minat yang langsung tak sama..
mungkin masih awal tuk shaquille..
tapi tuk budak umur setahun 2-3 bulan..
aku dah boleh nampak sikit2 dah melalui pengalaman...

ok lah..tu jer nak cerite..dah lama tak fokus cerita anak2...
lagi2 shaquille.. dia mula berjalan masa umur setahun ngam2 pon aku tak sempat nak blog-kan
bukan sibuk kan orang lain nak baca..
tapi tuk simpanan kenangan sendiri2 jer..
supaya satu hari nanti aku boleh ulang baca dan ingat semua kenangan indah mengikut tumbesaran mereka...
giteeeewwww mak2 nya sangat kan...hahaha..

ok lah.. nite.. 

neway... Happy Independent Day tuk korang semua...







Wednesday, April 27, 2016

bila anak buat lagak ngeri..mama urut dada









aku baru jer ke dapur kejap amik kain baju nak di jemur dari mesen..
pergi depan..tengok anak aku dah buat gaya macam ni..

tergelak aku  tengok nya.. hahaha..

sebelum tu aku tengok die dah memanjat dah..
selalu tak lah sampai macam ni ghuper..
tapi ni.. kes mengikut si abang lah ni gaya nyer nih..

dak shaquille memang tau..
pantang tangga tu lepa..
suka nau main panjat naik turun tangga
die teror dah..
turun sendiri..naik sampai atas..
tapi.. aku masih risau jugak...
jadi selalu..kalau aku buat kerje kat tingkat bawah ni..
aku biar jer die bebas main..
tapi..tangga aku tutupkan pakai gate tu..
tu ko nampak aku dah tutup dah tu..
senang nak pantau..
pernah sekali aku lupa.. aku gi basuh pinggan kat dapur..
lepas tu senyap jer...
terus aku berlari tengok die dah sampai atas sambil buat muka kepuasan tunjuk kat aku
"yeaah mum..i'm did it..!!"

pfftttt......

tu seb bek lah takde apa2 kan..
kalau tetibe tegolek...
mak ko yang melalak nanti nak ooiii...

aku bukan lah tak kasi langsung dia main tangga tu..
cuma... ada orang jaga..
kalau kekadang aku nak naik atas..
aku bagi jer die naik sendiri..sambil aku ikut belakang dia..

tapi tu la budak...
lagi ko larang..tak kasi..lagi lah die nak explore bende tu..
sampai die puas dan jemu sendiri..

ni gambar..kes tak jemu2 lagi lah ni.. huhu



aku tengok macam ni..
aku biarkan jer..
die terselit tu sebenarnya..
as long as aku tengok tak memudaratkan die..-tak sampai menyakitkan..
so aku tengokkan jer..sambil gelak2..hahaha..keji mak nya..
tu sempat amik gambar tu..
bukan apa..aku nak tengok sejauh mana die boleh buat..
macamane die nak lepas kan diri die..
tengok keberanian dia...dan kesungguhan dia acaner kan..

tapi..memang nampak gaya dah ni..
jiwa kental....tak putus asa.. pheewwww..

shaquille ni agak 'aktif'...sikit berani dari abang dia dulu..
tu gambar kes abang nya nak sorok menan dari adik lah tu..
konon2 main celah tangga adik tak ley datang amik menan
ko jangan harap nak..jangan harap..!!
ko tengok gaya adik ko tu..
selagi boleh..die nak.. terselit pon... sanggup dia buat....

bertabah lah abang..





Wednesday, April 06, 2016

aktiviti2 dalam Lost World Of Tambun selain main air..




ni kat dalam Lost World Of Tambun...
orang panggil Ipoh Street..menarik kat area sini..old skul..
gerai2 makanan minuman...
dalam ni ada banyak tempat makan..ni lah salah satu nya..
dekat ngan pintu masuk..tempat salin pakaian..locker


blouse from Libellna by Bella Yunus



nampak tak jalan tu basah..
baru lepas hujan masa ni..
ngam2 aku ajak bebudak naik..nak bersihkan diri..salin baju..
hujan agak lebat..
seb bek awal2 dah naik dah dok kat bawah payung tempat berteduh..
masa aku salin baju sekali ngan lulu..tak hujan lagi..
time abah sado ngan qaleef salin pakaian hujan lebat..
terkontang kanting lah aku ngan lulu dan shaquille tengah2 halam bawah payung hujan2 tu.. hahaha..
dah la lama pulak tu sebab qaleef berak 2 kali abah sado kate..
tu gamak nya jenuh tahan lah tu masa mandi kat kolam..huuuu..




ko kalau tanya derang puas mandi ke tak tu..
memang tak lah jawap nya.. aku rasa sampai kecut satu badan pon..jenuh ajak naik tu..
dalam Lwot ni sampai kol 4..!!
tak check in hotel lagi tu..
mandi berjam2.. lepas tu..siap2 nak jalan2 dalam ni pulak..
tengok binatang..ada rimau...




naik train..ni kali kedua naik.. sebelum tu naik dah masa basah2 lagi.. 
tapi tak turun2 pon.. tengok2 apa yang ada lagi dalam tu..
ada tempat menarik.. tu naik lagi sekali nanti singgah turun tengah jalan..

dak shaquille dah tido kemahen melena sebelum tu nak sejam jugak..
while kakak abang nya mandi...
puas gak lah die main air hari tu...
ini budak pantang nampak air nih..
nak tengok die menyengeh lebar.. ko kasi lah die main air..
dapat tengok die gelak2 sampai anak tekak..


haaaa..ko nak posing sangat kan...hamek ko..!! hahaha...
budak2 ni memang taaaaww...



ni kat kepura cave.. macam seram jer sebenarnya masuk situ..
laju2 ajak kuar..hahaha..
ada ikan dalam tu...
bau batu kapur dalam gua tu kuat sangat...
siap ada bunyik kelawar... 






ok dah... jom balik... nak kol 6 dah ni..
punya lah lama dalam ni berjalan..
budak2 ni tak gheti penat..!!

check in hotel kat Ipoh...nanti sambung lagi..
tah apesal lak rasa entry ke sini panjang nau..
bukan gi mana sangat pon..
tapi tu lah.. gambar selambak macam biasa..
kite parking sini buat kenangan sendiri..