Showing posts with label IMPIANA :: Ruang Santai. Show all posts
Showing posts with label IMPIANA :: Ruang Santai. Show all posts

Thursday, June 27, 2019

Dekorasi Rumah RAYA : carpet dan ruang santai





dah janji nak update pasal rumah minggu lepas lagi kan...
tapi dah sampai ke minggu sampai khamis tak hapdet2 lagi..

sis sibuk chuolls..
kalau dah start kerje memang tak sempat nya lah nak update blog bagai..
betul la dulu2 orang cakap.. orang banyak masa lapang jer boleh berblog ni..
foiinneeeeee..... sis terima sekarang... ahahahaha..

lagi satu.. sis pon tak berapa sihat ni ha..
demam berjangkit ngan dak qaleef..
harap2 ok la sabtu ni nak memasak..
kawan2 nak datang beraya.. ramaii..!!
tak best pulak rasa nak cancel..
doakan aku cepat sihat yer..insyaa Allah..

ok sebelum aku nak kedai ni.. nak tengok kerje... aku update sikit..
pasal rumah raya...



tu diaaaaa... last year carpet baru.. tahun ni carpet baru lagi.. uhuhukkss..

tu dulu aku sebenarnya tak berapa setuju nak pakai carpet color khusus ni..
contoh dark green tu la...
warna2 macam tu susah nak matching kalau kite nak tukar tema bagai..
aku memang dah lama geram warna hijau satu rumah tu nak tukar.. ahahaha..
tu bertahan setahun jer lah..
back tu based color..
grey black gold..
carpet hijau tu sayang lagi.. elok kau baru pakai setahun..
gebu gebas lagi..
abah sadao kata kalau aku nak jual.. jual jer lah..
tapi aku prefer tuk letak kat ruang lain..
yang kecik letak kat family hall tingkat atas..
yang besar letak kat bilik tamu ngam2...

carpet sedia ada rumah ni pon lam2 dah... semua kepam2 ada bau siap..
kalau yang jenis bulu2 pon dah penyek2 bulu nya..
so aku gantikan yang hijau tu jer lah..



well.. sebenarnya.. tak niat pon lah nak shopping carpet baru..
dok pikir pakai jer lah apa yang ada..
lagipon baru setahun jer pakai..

tapi... tu lah.. aku kan... tau lah perangai nya..
kata tak plan.. tapi tetibe dah beli jer.. ahahaha..
lagipon..abstract pattern sekarang sedang in...
yg corak hijau ritu pakai tu.. sikit lagi dah nak out dated..
jangan lah marah aku cakap ni.. aku cakap jer.. bagitau..
bukan bende tu tak lawa.. cantik jer.. n aku pon still pakai lagi..
sebab simple..
macam aku cakap... aku just cakap jer yer..
yer lah.. ada orang kesah apa pulak kan trend ker dak ker kan..
sekarang carpet tu pon dah murah dah aku tengok ritu..
100-200 pon dah ley dapat yang besar punya...



aku beli 2 size..
untuk 2 ruang..
satu tuk yang kat sofa tu... (gambar atas)
satu lagi ruang tengah ni ha...
gigih lah mencarik yang sama yer...

size kau jangan tanya.. aku dah tak ingat..
tapi yang kat sofa tu..size besar.. maybe 8 x 5 kaki..kot..ker lebih.. tak sure..
tak ingat noks..
yang atas ni kecik.. half dari yng kat sofa tu..

harga ? huurrmm... aku tak suka sharing harga secara terbuka sebenarnya.. ahahaha..
serious...
tapi memang ramai giler yang tanya... (aku dah update lama dah fb and Ig)
so aku bagitau jer lah..
2 carpet tu.. aku beli Rm 1500 lebih kurang..
mahal la tuk aku.. ahahah..
tapi berbaloi ngan size dan qualiti nya.. pijak tenggelam kaki gituh..
sedap la.... orang datang duduk bawah pon selesa..
nak vacum pon senang..
maybe jugak sebab ni pattern baru...
sekarang or lepas2 ni mungkin murah sikit dah la kot..
lagi satu.. memang ada pattern yang sama/lebih kurang tapi lebih murah..
biasa aku tengok kat IG jual..
tapi.. aku pernah tengok material nya.. memang lain..
so.. terpulang.. tepuk poket ikut bajet..



aku nak cerite pasal ruang ni dulu la.. nanti ruang lagi satu.. aku share kendian yer..
kejar masa ni sebenarnya.. ahahaha..

ni dulu kan ruang tengok tv... saja la tahun ni aku ubah susun atur..
tv aku alih kat ruang tamu..
eehh.. rasa macam dah cerite kot.. masa cerite pasal cat ritu tu..
so alih2.. letak lah wing chair pulak kat sini..
tempat lepak2.. aku panggil ruang santai..
dulu ruang menonton.. skrang tv dah alih ke ruang tamu.. tukar lah nama ruang jugak.. ahahaha..
ni nak letak label mana pon tak tau dah ni..

selalu aku suka lepak sini.. layan tipon ker.. 
lagi satu melipat baju..
sebab sekarang aku ubat satu tabiat melipat baju aku.. kan selalu malas giler..
bawak kat atas depan tv konon nak lipat..
berbakul2 sampai sudah.. jadi aku tukar lah tabiat tu..
lepas angkat.. dengan hanger2 sekali aku letak jer kat sini..
dan lagi sebab ni tingkat bawah.. maksudnya aku biasa pastikan ruang ni kemas dan bersih..
so.. bila ada kain baju belonggok2.. aku terus lipat..tak bertangguh dah...
lagi satu.. dok menunggu lauk empuk/masak.. takde bende buat..
aku melipat lah terus..
haaa.. so far.. berjaya gak lah cara ni kat aku..
skrang susah nak tengok baju berbakul2 berminggu2 tak lipat..




takde apa yang baru sangat.. kecuali jam.. jam tu aku order dari shoppee...
ikutkan sampai raya ke-3.. ahaha..
tapi alhamdulillah sampai seminggu sebelum raya..
ikut kan nak jam lagi besar dari ni.. ni size 160 cm kot.. ke 140 cm.. macam tu la..
tapi ok gak lah tu.. 
sebab ruang tamu ni takde wall clock..!! semua jam meja tu pon dah rosak.. ahaha.. buat perhiasan jer la... 
kebetulan wall ni kosong.. tak tau nak letak apa.. 
boleh la letak jam kat situ..



so ni dia ruang santai tersebut dari sudut ruang tamu...
luas.. sebab konon nak letak ottoman tapi tak sempat beli sebelum raya..
pastu redho jer.. malas nak pikir.. biarkan dia situ.. ahaha..
sebelah divider tu ruang makan..
tu nanti aku share jugak yer.. 
pon ada bende baru gak tu kat situ..





ok lah.. tu jer.. nanti aku update lagi...





Tuesday, March 05, 2019

Rumah AtyFared : TV area yang bertukar jadi ruang santai




Ini dulu...... ruang menonton tv kami asingkan letak kat bahagian tengah







dan ni ruang yang sama.. sekarang

buat ruang santai..







lepas cat ritu.. saja alih susun atur terus.. 
jemu gak letak tempat sama jer dan bertahun2.. dari last renovation dulu kat situ jer lah tak berubah2..
sebenarnya..memang ada sebab kenapa asingkan dan letak kat sini ruang tv dulu..
but well... tak apa lah kan sesekali..
pon belum tentu permanent... so tak kisah pon nak alih2 ni...





aku suka duduk sini.. tak tau napa.. 
sebenarnya aku memang suka duduk kat wing chair ni..selesa...
so alih lah mana pon.. kat situ lah aku dok lepak bila ngan handphone..





so.. tv letak mana? 

nanti lain kali aku share yer...





Tuesday, June 20, 2017

Rumah AtyFared : TV Area tingkat bawah


nak panggil apa area ni pon tak tau..
nak kate ruang menonton sangat pon tak tepat sangat..
since ruang menonton kat tingkat atas family hall tu..
aku just anggap ni tempat lepak santai..
boleh lah jugak layan tv [bukan astro] atau anak2..adik2 main game PS
aku perasan.. kalau tamu datang umah pon..
derang suka lepak2 duduk2 kat sini..
lagi2 kalau tetamu rapat mesra macam sedara2 tu lah..
anak2 pon lepak2 sini tido baring..
kire praktikal gak lah ruang ni...
aku memang jenis akan gunakan ruang sebaik boleh..




 cuma ruang ni tak ley letak sofa..
sebab terhad sangat..nanti ganggu lalu lalang nak ke dapur..pernah dah try sebelum ni..
nampak lagi sempit jadi nya..
plan nak letak ottoman panjang jer kat sini.. letak tepi.. 
nanti la lepas2 raya..bajet ketat..

sebenarnya ada throw kusyen kecik aku letak..
masa amik gambar ni tak perasan lak takde.. anak2 bawak main ler teeewww... huhu


nampak tak acaner aku bahagi ruang..
yang sebelah kiri tu ruang tamu..takde tv.. 
wing chair sebagai pembahagi ruang... jadikan satu ruang lurus ni 2 ruang berbeza..
tak ganggu tetamu nak borak dan lepak2 tgk tv..
kot anak2 nak men game ker kan..





rasa pelik lak letak bakul rotan bawah tv ni..
aku lebih prefer kosong kemas..
tapi..aku ni kalau lepak2 sini teman anak men game ngan abah nya.. 
kalau tak buat kerje.. aku suka baca majalah santai..
so.. aku letak jugak lah..nanti aku nak beli rak buku besi kat SSF ritu tengok..
lebih sesuai kot instead of bakul ni..
tuk sementara boleh lah.. kemas jer lah elok2..
dulu bawah meja ni pon aku letak hiasan kecik2 pasu2..
tapi i is cannot tengok.. macam semak jer.. hahaha..
suka kosong so aku simpan2 jer dah semua..




takde hiasan baru semua pakai apa yang sedia ada jer..
aku suka jam tu [takde battery] suka design nya..
kalau ada besar sikit aku nak beli buat hiasan..



frame ikea ni pon baru ter-isi gambar..




perasan apa yang baru..?? hahaha..
tak plan.. jalan2 SSF.. terus ter-beli pokok yang ngah viral sekarang ni..
ni pon gigih aku ke dua showroom ssf.. sebab pokok ni dah habes..
ada 2 jenis.. yang lagi satu tu licin dah..
so beli jer yang ni..besar.. sesuai lah ngan ruang rumah aku ni..

nanti next time beli lagi satu yang lain pulak..
abah sado ok jer..teranjat die aku beli pokok letak dalam rumah.. hahaha..






antara 2 ruang tu.. memang kosong..
in real..dari satu2 sudut..boleh nampak kat situ kosong..
plan nak letak satu side table kecik..
tapi.. tak jumpa lah yang aku betul2 nak yang sesuai tuk theme rumah aku ni..
so.. aku rasa.. letak pokok tu kat situ pon ok gak lah..
[asal nya nak letak tempat lain]

dah nampak semua nye hijau pulak rumah aku ni ha.. hahaha..
ngan carpet.. ngan bantal..ni tambah pulak pokok..
obvious gak lah..-yang plan asal nya just nak letak sikit2 jer-
so cukup lah tu...
tuk 2 ruang ni 
nak adjust kat dining area pulak..tak de hijau lagi..



ok lah.. lagi berapa hari nak raya..
aku tak pasti aku dapat update lagi pasal deko rumah ker tak...tak mo janji..
sebab banyak kerje nak buat..
dan banyak lagi hal kat luar nak setel..
baju belambak2 nak di gosok..
ada tanya dobi.. tapi derang tak nak terima dah nak2 raya ni..banyak agak nya orang hantar upah gosok..
so..kene buat pelan2 dari sekarang..
kalau tak pengsan nak menggosok sekali harung nanti..


ok lah.. insyaa Allah.. jumpa lagi nanti..
kalau sempat aku update deko ruang tamu dan dining area yer..