Showing posts with label islam. Show all posts
Showing posts with label islam. Show all posts

Thursday, March 16, 2017

percayalah..istiqamah tu paling susah..


"kau ni..kata dah berubah...? " - sinis


habes.. kalau berubah..kate berubah...kene terus2 pakai jubah setiap masa ker..??
atau terus pakai niqab/purdah baru orang boleh nampak berubah...

macam tu ker orang kire..??
kalau kate nak berubah.
kalau kate nak jadi lebih baik dari sebelum...

tak..aku tak marah pon..
tu pandangan orang..
orang suka carik kesalahan orang lain..tu pon biasa...
yang penting.. kalau perkara tu tuk kebaikan..
kite perbaiki jer...

ikut kan aku..memang tak layak pon nak bercakap akan hal ni..langsung..
bukan jugak nak defend diri sangat..
bagi aku sendiri.. sokeh..kau boleh cakap.. atau kau boleh pikir apa yang kau nak..

berubah..
bukan semata2 nampak dan tunjuk pada luaran..
bukan semata secara fizikal..
bukan sekadar boleh nampak dengan mata kasar...

perbaiki akhlak.. pon kite boleh berubah jugak..
perbaiki hati..perbaiki kata2..perbaiki percakapan..
pon berubah jugak...

perbaiki solat kita..
perbaiki hubungan kite dengan tuhan..
pon boleh membawa perubahan jugak..
pada kehidupan kita...

in fact.. nak mentarbiyah orang pon...ada akhlak nya...
ada cara nya...
tau..berilmu..berpengatahuan..
tak semesti nya kite tau cara yang baik tuk melakukan nya..
bukan setakat kau pakai serban dah terus2 boleh bagi ceramah..
biler pakai niqab dah terus2 boleh jadi usatazah..

aku tak nak cakap pasal hal tu sangat..
sebab.. aku pon jauh sangat dari pada baik tu...huhu..
tapi aku nak cakap pasal perubahan fizikal...
pada aurat kita..[pon masih sangat jauh daripada sempurna tu]

bukan lah nak menunjuk ajar bagai yer [tak layak]
just nak sharing apa yang aku lalui sejak2 aku dalam phase berubah [fizikal] ni..

aku takde perkongsian pon..
bak kata fynn Jamal

kite bukan berhijrah.. tapi kite kembali pada Allah..

tapi tu lah..setiap apa yang kite nak buat..
mesti datang dengan ujian2 lain jugak..

orang hanya pikir..
biler kate berubah..
kene terus2 pakai tudung bulat labuh..
baru nampak baik..baru nampak berubah
betul ker macam tu..??

biler berubah.. WAJIB pakai stokin..
kalau tak pakai..tu tak di kire berubah..
yer ker..??

ok.. baca dulu sampai habes..
jangan terus kondem..

pakai tudung tu.. tak wajib pon..
tapi...menutup aurat tu..menutup rambut dan bahagian2 yang perlu tu yang wajib..
tak kisah pon kau nak tutup pakai apa..
pakai tudung saji ker..pakai surat kabar ker..pakai tempurung ker..
kalau boleh cover semua yang sepatut nya..pakai jer lah..
asalkan..menutup bahagian yang wajib di tutup tu...

macam tu jugak bahagian dada..
wajib kite tutup..
tapi tak semesti nya pakai tudung labuh..
kalau rasa2 baju tu longgar..
cover pakai shawl..pakai selendang..pakai kain batik ke hapa..
dan yakin tak nampak dada tu..
apa salah nya.
CUMA..biasanya..nak lebih selamat..lebih yakin..lebih selesa..lebih cantik..
di labuhkan tudung tersebut supaya boleh tutup sekali bahagian dada tersebut..
tu jer syarat dia..

pernah aku terserempak dengan sorang minah arab..
pakai selendang tutup rambut.tutup leher telinga semua..
tapi singkat selendang nya..sekadar selempang kebelakang..
nampak macam tak sempurna jer kalau kite pandang kat sudut tu..
tapi.. biler tengok die pakai jubah besar belapis dan bewarna hitam..
jubah yang cantik ada hiasan sederhana di bahagian atas..
pakai satu jacket..
aku tak nampak pon bentuk badan atau bahagian dada [breast] dia langsung..
which is.. yang penting die masih dapat cover aurah die dari kelihatan
tu mungkin sekadar style dia..

sebenarnya.. kite sendiri pon jangan cuba carik kesalahan dia..
jangan tanya eeahh kenapa tudung die pendek..
kenapa itu...kenapa ini..

contoh macam stokin lah....
bahagian kaki antara bahagian yang wajib di tutup dari pandangan bukan muhrim
tapi tak semestinya perlu berstokin
contoh nya.. kite boleh pakai kasut tertutup..
atau boleh berpakaian labuh/seluar labuh tutup bahagian kaki tersebut..
cuma.. pakai stokin tu lagi mudah bagi aku sendiri..
dan lagi...kite kalau terbiasa pakai.. kite akan rasa janggal kalau tinggal kan nya..

orang pernah tanya aku..
kat rumah mertua.. aku pakai stokin ker setiap masa..??
since ada ipar lelaki..
tak yah kate kat rumah mertua..
kalau kate kat rumah sendiri pon.. ada ipar atau tetamu lelaki yang datang..
even dengan adik beradik tiri aku sekali pon..
aku akan pakai stokin ??

jawapan aku..bergantung..
sebab kekadang..aku pakai seluar lebih labuh..tutup bahagian kaki..
dan biasa nya jugak..aku jenis pakai selipar dok rumah [yang macam selipar hotel tu]
tapi lagi cun la bentuk katak..[heheh]
pon dah cover keseluruhan kaki..
jadi.. pakai stokin tu bukan lah wajib..
menutup kaki tu yang jadi wajib..
tapi aku ni nak mudah..selesa lagi pakai stokin giteeewww...


kawan aku cakap
"aku pikir dulu... kalau berubah.. tak ley pakai seluar dah "

sapa kata...



kan aku cakap..
tak semesti nya kau kene terus2 pakai jubah atau baju kurung setiap masa.
samaada labuhkan baju untuk tutup punggung atau sebahagian kaki atau peha
atau longgarkan seluar..
tak semesti nya pakai palazo..[palazo pon dah jadi trend sangat sekarang ni]
tapi cuba elakkan pakai seluar ketat..legging terutamanya..
tak de masalah nak pakai jeans sekali pon..
tapi.. jangan sampai mengikut bentuk kaki..
pakai seluar berpotongan lurus..atau lebih kurang macam slack tu..

"sebab aku tengok kawan aku kate nak berubah.. die terus pakai jubah hitam setiap masa "

yer... anggap sahaja tak semua orang tau...tak semua orang ada ilmu tentang perkara berkaitan ni..

" pakai lah niqab.. baru nampak berubah..." 

sedangkan.. sebenarnya.. apa yang utama.. carik lah ilmu terlebih dahulu..
supaya kalau kite yang jahil.. tak terus berada dalam kejahilan..
ada masa.. kite perlu ikut..step by step..
ada banyak lagi bende kene perlu amik tau..

contoh nya.. yang utama.. menjaga hubungan kite dengan Allah terlebih dahulu..

contoh lain..pasal hal pakai sarung lengan.
lengan antara bahagian wajib cover..
pakai tu untuk rasa lebih secure.. 
kot2 kau angkat lengan boleh terselak..
atau kalau macam kau pakai baju kurung kan lengan besar boleh nampak dalam
so..pakai lah sarung lengan tu..
pon..bukan lah wajib..
kalau ko rasa lengan baju cukup labuh..cukup tuk cover...
tak per lah kan..
aku nak cerite ni..
aku pernah di tegur pasal hal ni..
okeh..aku tak lah marah...
sebab aku sedar.. orang yang menegur tu pon bukan niat nak perbaiki..tapi sengaja mencari kesalahan..
[maksud aku... sengaja bercakap secara sinis dalam gambar peribadi yang aku kongsi..]
aku sendiri pon bukan pakai baju lengan pendek..
masa tu pon aku sekadar gi amik anak balik sekolah..gambar dalam kereta..
selpie ngan anak..
bukan tak nak akui kesilapan..tapi tak nampak pon lengan terdedah..langsung..!!
cuma mungkin sebab tak nampak aku pakai sarung tangan..
sinis tegur "kata dah berubah..mana sarung lengan "
aku abaikan..supaya tak tumbuh biji2 hitam kat hati dengan terlalu memikirkan atau amik hati
ada orang sengaja tuk menyakitkan hati menegur mencarik kesalahan dengan cara yang menjengkelkan..!!

typical kan...
dasar nya tak de apa2 pon..kite lebih tau..
pakai baju ada potongan [macam kebarung pesak gantung] 
tak semestinya mengikut bentuk badan..
atau mungkin nampak dia berbaju pendek..
tapi die pakai seluar besar berpotongan longgar
atau berskirt lebar..
tapi tu lah...biler di carik kesalahan tu.. akan jadi lah bende tu satu kesilapan maha besar kat mata manusia..
percaya lah..apa yang kite pandang..bayangkan..
tak semeti nya betul pon..
bersangka baik jer setiap masa..
tu pon antara akhlak yang terpuji jugak kan..
dari kite mencari2 keburukan orang lain dengan pandangan kasar dan sengaja
tapi akhirnya mungkin menjadi fitnah..

kekadang.. bende2 macam ni lah buat sesetangah orang rasa pikir macam "susah nya nak berubah"
takut nak berubah..
takut jadi tak cantik..hahaha..aku pernah jer pikir tu dulu2..[sebelum nak berubah]
sekali laki aku sound "yang selama ni pakai ketat2..tunjuk2 dada tu..rasa lawa sangat ker tu..?? "

sentap mak hokeh..

cantik ni kan subjektif.
banyak jer cara dalam islam..dan tak dilarang agama pon
tuk terus nampak cantik..
fitrah wanita kan tu..
pandai2 lah korang kan..
in fact..aku lebih rasa yakin dengan penampilan aku sekarang..
dengan tidak mendedahkan...
dengan palazo longgar yang aku rasa dulu macam selekeh jer aku nak pakai..
tapi.. ok jer sebenarnya..lagi selesa..
dan rasa lagi cantik [biarkan aku perasan sendiri] hahahaha...

cuma... apa2 pon..
ikut seperti yang mana baik..
like pakai stokin..labuh kan tudung..berpakaian lebih longgar..
kite memang di galakkan tuk buat semua tu..
pakai stokin..kalau kain tersingkap time berjalan pon kaki masih tertutup..
pakai sarung tangan..so..biler lengan terselak..lengan masih tak nampak..
macam tu jugak bila di suruh labuh kan tudung untuk tujuan menutup dada dan bentuk bada..
takde lah terus melekap bila angin tembak kita..

kalau orang tanya aku pon..
dari mana nak mula..macamane nak mula..
walaupon aku rasa langsung tak layak aku nak bercakap..
tapi.. aku pon 'tamak' pahala jugak.hahaha...
sekurang2 nya..biler aku berkongsi perkara2 baik macam tu..
walaupon mungkin sangat sikit..
moga2 dapat lah bahagian baik jugak kat aku kan..[insyaa Allah]
so.. tu antara 3 perkara aku soh mulakan..[selain dari perbaiki hubungan dengan Allah terlebih dahulu]

fes..longgarkan pakaian..tak perlu terus pakai jubah kalau tak nak..
cuma biler pakai jubah ni..lebih mudah di jaga..senang nak cover..
longgar.. labuh.. dah siap pakej semua..
takde masalah pon akan hal tu...
tapi boleh pakai blouse longgar.. [sekarang pon dah banyak jual cantik2 dan elok potongan nya]
2nd.. labuhkan tudung tutup dada..
kalau tak nak pakai tudung labuh..shawl bulat2..
boleh pakai tudung bawal tapi pin kat depan [jangan selempang]
aku ingat..aku masa memula pon..macam tu..
pakai tudung bawal..tapi tutup bahagian dada..
tak labuh..tapi aku usaha pelan2..[sekurang2 nya aku mencuba]
dan sekarang.. segan kalau nak pakai tudung pendek2 sangat apetah lagi nampak dada
3rd..tutup bahagian kaki..labuhkan seluar..kain..skirt..
bagi aku nak mudah..pakai jer stokin...memula jer rasa tak biasa..
lama2..insyaa Allah ok..

orang pernah cakap kat aku "tak berkuap ker ?"
tak lah... aku bukan pakai stokin sukan..
aku pakai stokin biasa..cuma tak jarang..
tapi kalau nak tau..aku dulu mulakan dengan stokin nipis jugak.
pelan2 jugak aku ubah ke stokin lebih baik..

sigh..

berat entry ni tuk aku..
sebab rasa macam.. tak layak nak cakap..
takut nak bercakap...
aku sendiri masih struggle mencuba tuk ke arah lebih baik..
terus terang cakap.. memang tak mudah..!!
iman tu ada naik turun..
tapi aku tak akan berpatah balik..insyaa Allah..
aku sangat selesa dengan diri aku sekarang ni..
cuma insyaa Allah..aku tak akan berhenti tuk mencuba menjadi lebih baik setiap kali pon..
[dalam bab aurat dan apa2 pon]

paling penting tuk aku ingatkan..pada diri sendiri jugak..
macamane berubah pon kita..[kepada lebih baik]
orang yang dah sedia baik..sedia berubah..
jangan pandang serong pada orang lain yang mungkin belum berjumpa jalan nya..
jangan diperkecilkan orang2 yang mungkin jugak masih di awal perubahan..
atau yang masih lagi mencari2 arah yang betul..
banyak lagi perlu dipelajari..ada orang tak buat secara drastik..
ada orang buat pelan2..
jangan di hina...dipandang serong.. di perkecilkan niat mereka.

macam tu jugak lah kat aku..
doakan aku yang baik2 jer sudah..

contoh.. ada orang aku kenal.. tetibe terus pakai niqab..
biler die kate dia berubah..
seronok tengok.. walaupon kite rasa sangat2 drastik..
tapi doakan die terus istiqomah..
walaupon aku tau die struggle tuk terus memakai nya lepas beberapa ketika 
[dalam keadaan yang dia lebih paham sekarang ni]
ada kawan lain cakap "aku yang memang belajar kat xxxxx [bidang keagamaan] pon tak pakai macam tu"
sigh...
macam tak boleh terima pulak kalau orang tu nak berubah jadi lebih baik dari dia..
kekadang bende2 macam ni lah terjadi nya kes macam yang di lalui seorang hamba Allah yang femes pasal pertukaran jantina tu..
sepatut nya..kite terus bagi dorongan...
biarkan die terus menjadi lebih baik...
macam pakai niqab tu..
dari awal pon kite tau... biler die buat perubahan drastik..
dan nak tanggalkan pon bukan lah mudah...
jadi.. doakan die terus bertahan dan istiqomah..
biar die buat secara ikhlas...
tu maksud aku..

kite tak tau apa amalan orang tu yang mungkin jauh lebih baik dari kite..
kite jugak tak tau kat mana kedudukan die pada satu hari nanti...
jangan ada sikit pon rasa UJUB dalam diri dengan perubahan2 atau kebaikan sendiri..
Allah nak balikkan hati tu..kejap jer..
berubah bukan sekadar luaran..
tapi.. akhlak dan hati tu pon kene berubah sama...

pernah abah sado 'bahankan' sorang yang die nampak pakai tudung dengan bonggol unta agak tinggi kat kepala [sekadar cakap kat aku je lah]
tapi..laju2 aku ingatkan dia..supaya tak lupa..
bini nya ni dulu pernah sama macam tu..
dan mungkin pernah lagi teruk dari tu...
hahaha.. kene lah sentap sikit..kene saling mengingati..
supaya sama2 tak buat dosa..
aahh..dia sound aku boleh pulak kan.. hahaha..
yer lah.. kite tak tau kalau2 satu hari nanti.. orang tu masuk syurga terlebih dahulu dari kite..[mungkin die akan jadi jauh lebih baik nanti]
jangan sesekali mencerca..  
kalau nak gi tegur..takut pulak..sebab tak mengenali..
dan tak tau cara [dengan akhlak yang betul] macamane nak menegur tu..
tak nak sampai menyinggung atau buat orang marah tak pasal..
jadi..doakan jer yang baik2...jangan pandang pada kesalahan dia..
die mungkin jauh lebih baik dari kite sebenarnya pon kan..

apa2 pon bagi aku..amik secara besederhana..
islam tu mudah.. tapi jangan terlalu di permudahkan...
apa2 pon.. ingat dalam diri..takutkan Allah..
yang penting..mesti berusaha tuk mencuba..[kearah lebih baik] 
dan jangan berhenti mencuba... jangan mengalah walaupon beberapa kali kite kalah..

percayalah..istiqamah tu paling susah..



sekian....


notatanganAty : aku sangat2 kagum dengan perubahan Natasya hudson dan deana Amir..Mizz Nina...irma hasmi..dan beberapa orang artis lain lagi.. mereka berubah perlahan2.. tapi terus kekal istiqamah..dan terus menjadi lebih baik dan jauh lebih baik dari sebelum nya.. doakan aku juga begitu [bukan nak jadi retis] tapi doakan aku mampu berjalan lebih jauh ke arah kebaikan..insyaa Allah...




Friday, March 18, 2016

jom kita buat amal jariah...







Account MBB :: 562012107829
PUSAT JAGAAN BAKTI CAHAYA HATI

Sebuah rumah kebajikan perlindungan untuk anak-anak yatm, miskin dan asnaf



insyaa Allah.. moga amalan kita tidak sia2...




Tuesday, June 16, 2015

MuhammadAshShaquille :: TAHNIK oleh TG Ust Nik radzi Nik Mat



TG Ust Nik radzi Nik Mat ni adik pada allahyarham TG Nik Aziz Nik Mat.. 
masa die datang buat kuliyah maghrib kat masjid area umah ayah aku kat shah alam..
ayah aku ngajak sekali kiteorang bawak si shaquille tuk di tahnik kan..
since die pon masih tak bertahnik lagi...
kesian shaquille... lambat sangat nak bertahnik..
boleh jer buat sendiri.. aku dah buat dah pon sendiri..
tapi.. besar harapan aku agar dapat doa dari orang2 yang berilmu agama tinggi
macam para ustaz...dan kalau lagi elok ulama'..

teringin nak ustaz don sebenarnya.. hahaha..
tapi ustaz selebriti macam ustaz don memang susah lah nak jumpa..
tapi tak per lah..
ni dapat ngan TG Ust Nik radzi Nik Mat pon aku dah syukur sangat..
asalkan orang2 yang alim warak...insyaa Allah.. nak dapatkan keberkatan nya..

bertahnik ni banyak sangat kebaikan nya..
dari segi sunnah dan jugak kesihatan..insyaa Allah..
seelok2 nya sunat seawal 7 hari..
qaleef dulu awal.. lepas2 kuar spital hari ke 3-4 tu dah terus ayah aku bawak kan jumpa ilmuan agama.. 
[dah meninggal pon ustaz mastam yang tahnik kan si qaleef dulu..alfatihah]
si shaquille ni lambat sangat.. bukan bertangguh..
tapi mencarik masa yang sesuai..
dah kebetulan TG Ust Nik radzi Nik Mat tu ada kat sini..
tu ayah aku ngajak sekali..alhamdulillah....selesai dah urusan tahnik baby..
kalau tak..aku dok terpikir2..menghitung hari ke hari anak aku tak bertahnik lagi.. huhu...





ash-shaquille ngan atok sebelum di tahnikkan..


adik aku pon..ngambik gambar..goyang2 semua lah.. gggrrrr...

ni cucu ke-8 ayah aku.. cucu ke-3 lelaki..
anak2 buah aku ramai perempuan..
qaleef tu cucu pertama lelaki.. tu ayah aku suka lebih kan die tu..
beli kan baju.. jubah kurta..belanja sesaja..
sekarang.. masuk si ash-shaquille ni.. dah 3 lah cucu lelaki die..
tak tau lah kot dapat lagi ke dak.. hahaha...rezki masing2 lah tu kan..




tu yang berjubah beserban tu TG Ust Nik radzi Nik Mat yang akan tahnihkan ash-shaquille
tak paham kenapa adik aku amik gambar dari belakang semua... huhu


TG Ust Nik radzi Nik Mat ni iras gak lah allahyarham TG Nik Aziz
tapi berisi sikit...





tahnik kan  ngan kurma dan air zamzam




alhamdulillah..selesai dah salah satu perkara sunnah kelahiran...
walaupon amik masa sikit kali ni..[hari ke-17 kelahiran]
buat di masjid al-munawarah seksyen 27 shah alam
hari jumaat 12 June 2015

lepas tu.. nak setel cukur botak pulak ash-shaquille
bidan yang buat..
kalau ada rezki nanti..raya baru nak buat aqiqah..tapi buat kat umah ayah aku kat shah alam [seekor]
dan kat kampung mertua aku [lagi sekor]
insyaa Allah.. masih dalam perancangan....





Thursday, March 20, 2014

HARTA peninggalan mak aku









mak aku memang suka sangat mengaji..
boleh di katakan.. asal aku tipon jer..-waktu lapang-
biler aku tanya die buat apa... die akan cakap mengaji..
kalau bukan mengaji sendiri2..
die ada di kelas tajwid mengaji..
kelas hafazan..kelas khatam al-quran

kalau tak...die sendiri mengajar orang mengaji kat umah..
dari kanak2..sampai lah yang dah tua2 die mengajar..
tak mintak duit atau bayaran pon...

mak aku bukan ustazah..
tapi orang panggil mak aku ustazah..
mak aku cikgu...
tapi orang panggil ustazah jugak..

aku bangga ngan mak aku..
eerr...mak aku jer tak boleh nak berbangga ngan aku...-nangis-


aku rindu mak aku...




عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا مَاتَ الْإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثَةٍ إِلَّا مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ

Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Apabila seseorang itu meninggal dunia maka terputuslah amalannya kecuali dari tiga perkara, sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan anak yang soleh mendoakan untuknya.[1][1]



semoga amalan2 mak aku semasa hidup..
amal jariah..dan ilmu yang dimanfaatkan nya..
akan besama nya sekarang..
insyaa Allah...


Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Orang yang paling baik antara kalian adalah yang mempelajari al-Quran dan mengajarkannya." (Hadis riwayat al-Bukhari, Abu Dawud, al-Tirmizi dan al-Darimi)

dan..aku sedang berusaha menjadi anak yang soleh untuk dia..
moga2 amalan aku jugak diterima..
dan moga2.. mak aku tak akan di seksa hanya kerana kejahilan anak2 nya....



"Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku serta kedua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil - "


mak aku banyak al-quran..
ada macam2 jenis yang aku tak tau sangat..
mak aku ada cerite dulu..
ada yang mashhaf nye dah tak boleh diguna..
ada yang mak aku guna tuk belajar tafsir..
macam kat atas tu..
ada yang untuk belajar tajwid..
yang aku tengok..quran tuk belajat tajwid tu..
tulisan nya berwarna dan di bold kan kalau tak silap..
ada nota tajwid jugak dalam tu..
yang tu sekarang ada kat adik aku..
dan ada sebahagian2 lain..
yang adik beradik lain dah amik..
kiteorang sepakat wakafkan pada masjid
dan jugak anak2 murid mak aku dulu...

mak aku pernah cakap..
kalau ada banyak alquran..tapi tak baca..
nanti kat akhirat..alquran tu akan menjadi saksi pada kejahilan kita..
aku tak nak mak aku dipersoal kan..
kesian mak aku nanti...

 Sabda Rasulullah yang bermaksud: "Bacalah al-Quran, kerana ia pada hari kiamat nanti akan datang untuk memberikan syafaat kepada pembacanya." (Hadis riwayat Muslim)

eeahh..ko tau tak..
kalau pandang jer pon alquran tu..
atau terpandang..
kite akan mendapat pahala tau...
haaaa...ko tengok ganjaran Allah..
pandang jer tuuuu...
kalau ko pegang...[dengan wudu']
dan baca nya...hagak2 nyer berapa nilai ganjaran yang Allah akan bagi...??

mak aku selalu pesan. "kak..kalau rasa2 hati tu keras..degil...susah nak memberi maaf dan meminta maaf...lembutkan dengan baca al-quran"

iyerrr...aku tau...
dengan ayat2 alquran jer boleh melembutkan hati kite..
insyaa Allah...

dah hampir setahun mak aku pergi..
dan tak pernah sehari pon dalam hampir setahun ni aku lupa pada arwah..
aku teramat2 rindu pada dia..
cuma tak mampu nak bercerite jer pada orang lain..

aku bukan setakat hilang seorang emak..
aku hilang guru tajwid aku..
guru mengaji aku..
aku hilang 'tongkat' aku...
hilang kawan baik aku..

dan aku hilang keberkatan doa mak aku...
iyerrr...mak aku segalanya tuk aku...
aku pernah cakap dulu2..aku sanggup mati tuk mak aku...
tapi...mak aku pergi dulu sebelum aku...
dan tugas aku..sebagai salah seorang anak..
'menyenang kan' die di alam alam sana pulak..insyaa ALlah..
semoga aku mampu menjadi anak yang soleh..




geng mengaji mak aku


emak aku yang comel yang memang suker sangat bergambar...




mak aku pernah cakap dulu kat qaleef dan Lu'lu..
cucu2 die yang dekat..
" siap lah korang nanti granny ajar korang mengaji..haaa...rotan2 yang degil2 tu.."
hahahaha...siyes..kiteorang gelak..
dan memang mengharapkan..mak aku yang akan ajar cucu2 nya nanti..
tapi..Allah lebih sayangkan mak...
arwah mak hanya sempat belikan buku iqra' jer tuk cucu2 dia..
tapi tak sempat nak ajar..sedih..

mak meninggalkan sejuta kenangan..

aku teringin nak jadi macam mak aku...nak menyerap segala kebaikan yang ada padanya...insyaa Allah...-ALFATIHAH....




notatanganAty :: quran hantaran tu jangan simpan jer dalam almari... bukak dan baca walau sepotong ayat..sama2 suami dan isteri yang hadiahkan masa kawen tu nanti dapat keberkatan..insyaa Allah....




























dah order blouse cotton cantik ni...?? esok dah tutup order dan nak amik dah..
boleh buat bayaran segera..insyaa Allah minggu depan korang dah dapat pakai baju baru...yaaaeeeeeyyyy...

nak order dan tengok warna2 yang lain....ada kat SINI

WASSAP /SMS :: 019-2085089