Showing posts with label kisah aku dan BRACES. Show all posts
Showing posts with label kisah aku dan BRACES. Show all posts

Tuesday, November 24, 2020

KISAH AKU DAN BRACES : bila terpaksa skip banyak kali routine check up

Lately, tetiba rindu pulak nak update blog --setelah sekian sangat lama.

seb bek la memang sejenis salin password. so takde masalah nak bukak huhu.
kalau tak, terkubur la semua.

kenapa eh malas nau nak update.
sedangkan kat IG n FB pon sejenis suka tulis panajng2 macam kat blog jugak
kat IG tu lagi laaaa.. bukan boleh telebih panjang pon.
ada had nak tulis tu.
tapi still, malas jugak nak update blog.
so far, kalau tengok dalam last post pon --still ada yang nak baca.
tgk ada lebih kurang 4k review. kira ramai lah tu tuk orang yang dah tak aktif ni kan..hahaha
tak masuk lagi yang post2 lama orang still carik

sebenarnya -kekangan masa.
kat FB/IG tu.. tulis thru hp jer. baring2 sambil susukan anak nak tido kan dia
sempat la nak update satu post bergambar.
kat blog ni, tak gheti la nak update pakai hp.
walau pon pakai hp canggih.. ahahaha.. orang kata ghugi biaq pi lah.
so bila nak update blog, kene bukak lappy.

lappy --memang la bukak hari2.. tapi buat kerja.
giler kau, keje aku banyak weyh.. banyak giler.

well.. still berharap, lepas ni aku akan lebih rajin menulis kat blog ni.

tuk permulaan.. nak sembang pasal kesinambungan kisah 'AKU DAN BRACES'
tak ingat la last ritu bila update.
tapi dalam tak sedar, aku dah pakai braces ni 17 bulan !! lebih kurang setahun setengah.


ni gambar latest aku pakai bulan Nov ni
kali ni aku pilih getah color hitam.




walaupon kata dah satu setengah tahun pakai, and tinggal setengah tahun jer lagi kalau ikutkan
tapi, since aku banyak kali skip appotment, so maybe aku akan pakai mungkin lebih lama dari 2 tahun sepatut nya. 

bukan saja2 nak skip yer.
bulan 12 dan bulan 1 - aku mabuk mengandung yg teruk.
jadi memang tak dapat bergerak kemana2 apetah lagi nak buat2 gigi braces bagai ni
mau aku tebelahak kat depan dentist
so skip 2 bulan.

bulan 2 tu aku dah ok sikit - so datang buat macam biasa.
tu pon still macam mual2 lagi. tapi nak datang jugak buat sebab dah tak selesa giler 2 bulan tak servis

lepas tu pulak --bulan 3 tu skip lagi dek kerana PKP.
klinik tutup terus 2 bulan.
so skip lagi 2 bulan (bulan 3 dan bulan 4)

bulan 5 - dah boleh beroperasi.
elok aku buat appoitment tuk bulan 5 tu hari isnin
sekali hari ahad sehari sebelum tu --aku terberanak.. hahahahaha

drama giler kaaaaannnn...

so aku start dapat ikut routine balik - akhir bulan 6
bayangkan aku skip 5 bulan !! lama giler yer.
so gigi tak banyak pergerakan.
tu ko tengok tak banyak perubahan pon dari last time aku share gambar tu
ada gigi masih tak rapat (dia jadi jarang sebab haritu ada cabut baby graham tuk bagi ruang)

tak berakhir kat situ bila selangor lagi sekali kene PKPB pulaaaakkk..
start bulan 10.
since klinik ni luar daerah aku. so memang bulan 10 hari tu tak dapat buat jugak.
so total 6 kali aku skip.

bulan 11 ni baru dapat buat tu pon akhir bulan.
klinik actually bukak jer macam biasa.
cuma aku kene tunggu abah sado off site (dia keje) tuk jaga anak2 kat rumah
aku tak leh nak pergi klinik hangkut semua anak2 kan. 
lagi2 dak chenta tu. kene ada orang jaga.
tu yang lagi bertambah lambat.

harap lepas ni takde lah aku kene skip2 lagi.
bayangkan setengah tahun (6 bulan walaupon tak berturut) aku skip tu
lama tau.. gigi tak bergerak dan takde progress.
so kene la tambah lagi setengah tahun or lebih.
ikutkan kan sepatut nya - bulan 6 tahun depan ni dah setel dah.
tapi tu la.. tak tau lah tu acaner. follow jer lah 
yang penting.. bila braces tanggal nanti, berbaloi ngan harga dan masa yang telah di bayar gituh.

ok lah. tu jer nak share. 
kot sok lusa rajin, nanti kite sembang lagi yer. 

korang --take care. 












Sunday, November 03, 2019

aku dan braces : update bulan ke 3 dan 4



peerrgghh di mana kan janji2 mu nak update blog selalu..agitcuuuu...


last cerite pasal Taiping yang pergi nya bulan 7 kot ritu..
sekarang dah bulan 11..
in between.. aku ada pergi 2-3 tempat bercuti lagi...



ni gambar aku ngan adik bongsu aku ke melaka bulan 9 hari tu..
nak tunjuk gigi aku jer sebenarnya... ahahaha..
nampak tak.. masa ni baru bulan ke-3 pakai yer.. tapi gigi aku dah straight !!!!
serious best giler rasa.. ahahahaha...

senyum sengeh pon dah konpiden.. walaupon berbesi depan tu..

bulan ke-3 ni takde bende sangat nak cerite..
kecuali aku dah berani sikit pakai braces kaler2..
masa ni aku pakai warna dark blue...
kalau 2 bulan sebelum tu.. aku pakai warna silver jer..
konon2 tak bagi nampak lah..
tapi.. skrg.. sbb kan ok jer dah..
bulan ke-4 aku siap pakai kaler PINK..!!!


ahahahahaha... pink kau...



aku ok jer.. sebulan jer pon.. lepas tu kalau rasa2 tak helok..
tukar lah kaler lain..
ni tuk bulan ke-5 ni.. (bulan nov) appoinment lagi 2 minggu
aku rasa macam nak pakai kaler hijau gelap pulak.. huuuuu....



so far dah masuk bulan ke-5 ni..

aku just tunggu gigi-gusi tolak kedalam lagi.. yang ni amik masa kot..
last appointment pergi.. aku kene cabut gigi baby geraham yer..
kene cabut 2 batang kiri kanan.. tapi baru cabut sebatang..
masa cabut.. tak sakit.. biasa lah tu kan sebab bius..
tapi lepas hilang bius tu.. perrgghhh.... part tu yang serik tu..
konon2 nak cabut lagi sebatang selang seminggu jer..
dah lepas tu kau tak tido malam berdenyut..
cancel terus appointment.. ahahaha...

tunggu dan servis lagi sekali ni baru cabut lagi..

kenapa cabut??

sebab dokter kata.. tak cukup ruang nak tolak gigi aku kebelakang..
dia kata.. gigi aku macam dah kedepan (jongang) sikit.. dia ada letak pengukur siap
aku pon perasan-terasa gak... bila amik gambar merenyeh tu.. tak macam biasa..
rasa macam mulut aku penuh sangat dan memang rasa jongan sikit..
tapi aku ingatkan.. perasaan aku jer..or aku cengkung sikit ker..  tak pikir apa2 pon..
rupernya betul memang gusi-gigi aku ter-tolak kedepan.. sebab tak cukup ruang..
tu pasal kena cabut tu..

masa dokter cakap "saya kene cabut gigi awak 2 batang ni..."

aku..... "haaaa.???!!!" terbangun terus dari kerusi tu..
ingatkan.. bila masa awal2 pasang tu tak perlu cabut.. dah lega giler dah..
ingat setiap bulan servis biasa jer la.. tak risau hapa..
sekali.. penderitaan belum berakhir............ sobsob...sadis...

terpaksa lah kan.. takde pilihan pon..
kalau tak.. membazir jer lah kau pakai takde perubahan..

lepas cabut tu.. gatal gusi tau..
aku dok imagine.. macam tu lah baby gatal gusi gamak nya..
memang gatal.. ko macam nak laga2 gusi kosong tu..
dalam 2 hari gak lah..
tak tau pulak lah pasaipa kan..

so far tu jer lah..

pasal makan tu semua.. takde apa dah.. aku tibai jer semua..
gigi depan pon dah function sepenuh nya
boleh lah nak gigit2 dah...
tapi still aku careful gak lah..
aku memang macam tu.. senang seriau.. bayang bukan2.. huhu..


ok.. tu jer nak update...


Friday, September 06, 2019

aku dan braces : bila hilang nikmat menggigit.....




masuk dah bulan ke 3 pakai braces..
baru kemarin aku servis..
takde maknanya rasa sekejap..
ada lagi.... uurrmm.. 21 bulan yer..

pheewww...
tu pon kalau ngam2 pakai 2 tahun la..
kalau kene pakai lebih 2 tahun.............?!!

sis pasrah..

beauty is pain gilers... ahahahaha..

still sakit ker..??

tak dah sangat..
sekarang dah lebih selesa...
maybe dah terbiasa..

tapi.. masa servis yang 2nd time.. bulan lepas..
tukar dawai baru..
masa cabut dan pasang balik tu.. lagi sakit dari masa fes time pasang tu yer..
serius kejang2 badan aku masa docter buat tu..
aku dok pikir doctor ni mood nya tak baik ke hapa.. ahahaha..
tapi yang kemarin tu pon.. memang macam tu lah jugak rasa nya..
sakit time tarik kuarkan.. dan tekan besi nak pasang tu balik..

lepas tukar.. aku mesti jadi baby2 balik.. semua bende keras2 tak ley makan..
ada antara gigi.. lagi2 bahagian depan.. rasa sakit denyut2..
kalau terlanggar ker.. atau saja nak test pegang..

tapi tak lah lama macam masa memula dulu..
sehari jer lah..
hari kedua tu dah boleh dah makan ayam daging bagai macam biasa..

cuma satu jer lah.. yang aku rasa.. aku masih tak mampu nak buat..

aku tak ley nak makan gigit direct guna gigi depan..
contoh nak gigit beger ker..
atau paling simple cakap.. macam timun tu ker.. time makan nasik ayam or nasi lemak..
haaa.. aku tak boleh gigit gitu2 jer yer macam selalu buat..
buah keras2 macam epal tu apetah lagi..
even contoh kuih seri muka yang lembut tu pon.. aku masih tak boleh..

so kalau aku nak makan.. aku kene potong kecik2 dulu la..
pastu masuk mulut kunyah pakai gigi yang dalam2 macam gigi geraham..
kire tak best lah kan kau nak makan beger cegitu gaya..
tapi syukurrrrrr lah jugak..
masih dapat makan.. darikan langsung tak dapat nak kunyah kan... huhuhu..


yang lain2... ok jer lah.. takde dah macam aku cerite dulu2 awal2 pakai..
ngences banyak giler.. ngences tu air liur terkeluar lagi2 time tido.. ahahaha..
skrang ok jer dah...
macam aku cakap la.. dah rasa selesa dalam banyak keadaan..
cuma kalau kurang air.. bibir kering rasa melekat2 jer kat besi braces tu...

lagi satu..
pasal ulser..
aku syukur dari awal aku pakai.. kurang sangat aku dapat ulser..
dan tak melarat or amik masa panjang tuk sembuh macam selalu aku baca..
ada orang.. ulser sampai penuh satu mulut bahagian braces tu..
pastu tak baik2 sampai satu jangka masa..
cousin aku pon cerite dan lalui bende yang sama..
tapi aku tak.. kalau ada pon sesekali tu pon satu bahagian tu jer sebab aku perasan memang besi tu selalu bergesel ngan bahagian dalam pipi tu..
n alhamdulillah.. tak lama berhari2..
aku just minum air banyak jer..
tak amik apa2 ubat..
or aku tak pakai pon yang getah gel penahan kat besi tu..
tak nak kasi bergesel yang akan jadi punca ulser..

tu aku cakap awal2 dulu..
lain orang.. lain pengalaman nya..
tengok badan dan diri kite sendiri macamana..
aku mungkin payah n sakit tang situ.. tapi mudah tang situ..
haaa macam tu lah..


dan perubahan paling penting tuk aku..
bila aku dah boleh amik gambar tunjuk gigi walaupon dengan braces.. dengan confident..!!
eehh penting tau tuk orang suka bergambar macam aku ni.. hahahaha
aku dah bayangkan konon nya tak akan ada gambar aku ootd selama 2 tahun gituh..
takde maknanya yer..




n don care walaupon kekadang nampak awkward ngan besi penuh kat depan.. ahahahaha









Monday, July 22, 2019

aku dan BRACES :cabaran sebulan pertama..menyesal tak?



ni gambar betul2 masa lepas pasang ritu.. baru kuar klinik..





ada orang pernah tanya aku..
2-3 hari lepas pakai tu.. sungguh...
memang aku menyesal giler pakai..!!

aku tak tipu...

aku tertanya balik.. kenapa aku pakai.. kenapa aku nak pakai sangat..
aku tengok gambar2 lama aku.. takde lah teruk sangat gigi aku.. senget sikit jer kat depan..
tapi takde lah rasa down pon..

lama tau... aku rasa menyesal tu..
aku rasa down..
tak selesa.. sakit..
susah nak makan.. semua ada...

tapi.. tak ley nak buat apa..
pakai braces ni.. once kau dah pakai..
ko kene terus kan sampai lah selesai 2-3 tahun tu..
kalau tak.. rugi la... dah bayar mahal2 kan..

so tahan jer lah..
nak pakai braces ni orang kata bukan suka2 punya keputusan..
hati kene kental..
awal2 ni aku rasa mencabar gak lah..

1) cabaran cantik

aku tengok orang lain pakai braces macam cantik jer..
elok jer senyum menawan.. makin lawa pon ada..
sekali bile time aku pakai braces.. kemahen huduh..
bibir tebal giler.. bila tutup mulut.. rasa penuh sangat.. muncung..
senyum buruk.. sengeh pon buruk..
memang down giler ah..serious.. macam betty you soy la fea tu (kalau ada sapa pernah tgk cerite tu hampir 20 tahun lepas..

aku dah pikir.. ni memang tak akan ada laaaaa gambar aku tuk dalam tempoh 2 tahun ni..

konon nya laaaaa...(ni nanti2 aku cerita lain)

aku cerite kat adik aku.. siap tunjuk gambar ada orang kat IG ni baru pakai saing2 aku jugak..
siap buat tutorial tudung.. konpiden..!!
n cantik pulak tu..

adik aku cakap.. gigi dia memang dah cantik sebelum pakai braces lagi..

hurrmm.. fineeee....
tunggu lah nanti aku lawa macam nana mahzan... ahahahaha... dengan harapan..

2) cabaran pasal makan...


ni bagi aku paling mencabar..
yer lah.. berkait sangat kan..

minggu pertama pakai tu..
memang ujian betul kat aku pasal hal makan ni..

ada orang aku baca siap boleh terus makan ayam bagai.. makan nasi macam biasa..
tapi.. aku memang tak boleh..langsung..!!

so aku makan bubur jer.. fes-2nd day tu.. ok jer lah.. aku ni peminat bubur..
tapi.. masuk hari ke 3 tu.. aku dah tak boleh dah..
tak lalu..!!
memang kelaparan jugak lah aku di buat nya..

kenapa..??

sebab aku tak tau nak makan apa..
gigi aku sakit.. dia macamana eh.. nak cerite..
gigi depan tu.. macam tak ley ada tekanan.. saja2 usik pakai jari tolak pon rasa sakit..
acaner nak makan dah kalau macam tu..
semua gigi la.. sampai ke dalam..

aku banyak makan nestum + air milo jer..
abah sado belikan aku sup campur.. tapi tak ley makan isi macam ayam sayur bagai pon..
or may be aku masa tu tak gheti lagi nak makan..
or tak tau nak makan apa..!! takde pengetahuan..
takut pon kot.. takut rosak kan braces bagai.. takut sakit..
macam2 lah aku rasa..

hari ke-3 tu try makan kuew teow sup.. boleh laaa.. lembut kan..
tu pon bukan gigit jer.. aku kancur2 kan.. makan telan terus..

hari2 lain.. dah aku tak berapa nak selera makan..
aku puasa jer.. senang.. habes cerite..
kalau tak puasa pon.. lapar jugak...

aku nak makan nasik lauk biasa aku makan tu..!!! huwaaaaaaa....

lepas tu.. cousins aku datang umah.. raya ritu lah.. sebab aku tak ley ikut berjalan raya ngan dieorang..
aku cakap tak sihat jer..
dieorang tak tau pon aku pakai braces..
bila datang tu..kemahen membahan aku.. ahahaha.. well.. sedara rapat kan.. gituhh perangai..

TAPI.. yang bagus nya.. dieorang sharing lah bagi aku idea pasal nak makan tu..
memang membantu sangat lah aku time tu..
walaupon kebanyakan yang di kongsi tu.. ala2 makanan baby.. ahahaha..
yang penting.. khasiat nya.. kalau setakat makan bubur kosong jer.. protien takde..hapa takde..
memang aku mudah sakit la jadi nya kan.. (memang pon aku demam awal2 tu)
pelbagai lah jugak lepas tu.. ngan oat nya.. bubur pon.. ada campuran puree sayur.. ayam blend..
baby punya makanan tuuuuuuuuuuu... haaa... kene la... kalau tak.. kau kebulur lah sampai 2 minggu..


sampai minggu ke 2-3.. dah rasa ok sikit.. sakit tak kurang..
makan keras2 still tak boleh.. tapi.. ada teknik nak makan n masakan yang sesuai..
aku boleh dah makan nasik macam biasa.. cuma aku kene makan ngan sup..
seb bek aku jenis suka sup..
aku buat la macam2 sup.. sup ayam.. sup telor.. sup daging..
daging ayam semua boleh makan.. tapi kene potong kecik2..
tak ley gigit.. kene telan terus.. ahahaha.. salah satu nikmat makan yang di tarik..
tak kunyah.. takde kenikmatan..
tapi takper lah.. asalkan kenyang dah cukup tuk aku time tu..
macam ikan tu lembut.. tu ok..

pelan2 start makan kari daging bagai.. makan roti jala..
bende2 aku boleh telan..
tercekik tu rasa macam dah biasa.. kekadang makan tak ingat.. besar2 aku masukkan..
sayur pon pernah tersangkut melekat kat tekak yer..
serik aku lepas tu..

mencabar gak lah awal 2 minggu pertama tu..
time tu pulak laaaaa aku teringin makan kfc la.. beger la...
(beger sampai sekarang aku tak ley makan lagi.. kalau nak makan kene potong siap2 kecik2 n kunyah pakai gigi geraham dalam-tak boleh gigit pakai gigi depan lagi)

tapi alhamdulillah.. so far.. sebulan dah ni.. aku dah boleh makan macam2 dah..
last week aku buat kambing grill.. boleh jer makan..
gi bejalan ke Taiping ritu.. segala sate.. mertabak aku dah boleh tibai..
tapi macam aku cakap.. ada teknik nya..
takde lah makan macam biasa sebelum2 tu yer..
still ada bende aku tak berapa gheti lagi nak makan..or nak kunyah..
macam buah2 contoh nya..buah epal ker kan..
keras buah tu.. memang tak boleh..
tapi buah doyan aku dah boleh makan.. tak boleh guna gigi.. kene pandai2 lah kau makan..
kekadang terkena biji doyan ngan gigi depan macam tergigit.. rasa sakit gak lah..

ada orang kata.. seminggu jer.. ada jugak orang sebulan macam aku ni ha.. baru ley makan..
ada orang sampai 2 tahun pon takut nak makan sebarang lagi selagi pakai braces..

bagi aku.. tengok keadaan sendiri tu macamana..lain badan lain ragam nya.. memang tak akan sama..

pastu kene makan pakai sudu plastik..
tak ley pakai sudu besi.. kalau berlaga... peergghh macam kene karen kat gigi aku ni ha.. ngilu..


selain makan.. ada lagi satu yang mencabar..


3) cabaran waktu tidur..

aku tak tau lah orang lain yang pakai braces macamana..
tapi.. aku rasa waktu paling sakit.. waktu malam..
waktu siang tu takde rasa sangat pon...biasa2 jer.. (cuma tak berapa boleh nak makan jer)
tapi waktu malam.. nak tido tu.. aku boleh rasa gusi aku berdenyut2 kene tarik..
kekadang time kuat tu.. memang tak selesa nak tido..

lagi satu.. aku rasa sakit bila tido mengiring..
yer lah.. cer imagine.. kalau ko mengiring.. pipi ko penyek kat bantal n kat gigi..
melekap.. rasa sakit kat bahagian pipi-bawah2 mulut tu..
so kene lah tido tegak jer..
pastu dah lena.. lupa diri.. tido mengiring..
lama2 jadi kebas.. n pernah banyak kali.. bengkak-pecah kat dalam2 bibir tu.. macam ulser..
kalau tengok siap ada 'cop' bentuk braces tu.. ahahaha..
tak kelakar hokeh.. sakit..!!
aku tak suka...
harap2 makin lama nanti makin ok..

pastu kan.. paling menyampah.. air liur ko meleleh time tido tu dasat giler..
asyik kene tukar sarung bantal jer.. busuk.. ahahaha..
tapi bukan sengaja.. memang banyak melimpah keluar.. tak perasan meleleh2..

bangun pagi.. -sampai sekarang- mulut n segala rahan2 kau akan rasa kebas.. keras.. melekap mulut ngan braces..


4) kebersihan

tu belum lagi cerite pasal makanan melekat celah braces tu..
tak selesa giler..!!
so memang kau kene extra care pasal kebersihan gigi..
kene selalu gosok lagi2 lepas makan..

bukan pakai berus biasa.. ada berus khas dia..ngan bentuk berus tertentu
n cara yang tertentu



aku pakai yang ni.. oral-B.. kat tngah2 berus tu ada macam longkang.. tuk lalu kat atas bawah braces..


yang ni pulak tuk celah2 braces..
ni penting lagi2 lepas makan..
aku ritu minum sirap bijik selasih.. kemahen berkumpul bijik selasih tu kat celah2 braces tu..




nak gosok gigi pon ada cara yer.. bukan boleh gosok macam biasa..
memula dulu.. aku gosok slow sangat2.. n lama giler..
aku takut dawai tu tercabut..
tapi sekarang.. ok jer dah.. dah biasa ngan teknik ni kan.. takde lah slow sangat dah..
n lagi satu.. maybe dah kurang pon sakit nya.. so boleh kuat sikit time gosok tu.. 




buat masa ni.. awal2 dulu tu.. ni jer lah cabaran nya.. 
bagi aku mencabar lah..
ada masa berdarah2 gigi.. 
ada masa ok jer..

orang tanya.. sebulan pakai ni.. nampak ke perubahan..??

yes.. nampak..!!! aku tak tipu.. dan aku pon tak sangka.. ahahaha..
ada satu gigi tepi aku senget obvious sebelum tu..
tapi dah mula lurus..
abah sado pon ada tegur...

bila nampak perubahan macam ni.. walaupon baru sebulan.. n sikit..
excited la kan...
rasa berbaloi lah lepas tu... 

kalau tanya lepas sebulan aku nyesal lagi ke pakai braces ni..




well....


keakdang tak.. kekadang ada jugak.. lagi2 time makan n time jumpa orang.. ahahaha








todiaaaaaaa berani letak gambar gedabak macam ni..!!!

ni ngam2 sebulan aku pakai braces.. ada masa rasa lawa..ada masa rasa huduh giler.. tengok mood dia lah kot.. ahahaha.. 























Wednesday, July 03, 2019

aku dan BRACES : dah 37 tahun baru nak pakai braces ?!



eehh.. belum 37 lagi..
ikut tahun..yerp.. tapi kalau ikut bulan beranak.. aku masih lagi 36 tahun..ahahaha..
nak jugeeeeekkkk...

and yes... aku baru jer pakai braces pada 25 jun 2019

apa kaitan nya ngan umur ?

sebenarnya tak kisah pon kau nak pakai umur berapa..
cuma biasa orang muda2 yang kental sangat pakai..
dah kertu macam aku ni.. tak pikir dah semua tu.. sepatut nya...
lagi satu.. bila berumur ni.. lebih mencabar pemakaian..
sebab gusi kite dah keras.. berbanding muda remaja yang masih lembut dan mudah tuk ikut..
tua2 ni pakai.. sakit nya lain sikit.. -macam dokter bagitau-
selebih nya.. takde masalah pon...
as long as tu gigi kau.. bukan gigi palsu..

so.. pasal apa tetibe aku nak pakai ni.. dah tua sikit lagi nak 40 tahun dah.. !!

nak kata tetibe.. tak jugak..
aku memang dah rasa nak pakai braces sejak 9 tahun lepas..
bayangkan 9 tahun lepas umur aku 28 tahun.. orang kata tak lah tua sangat kan..
tapi masa tu baru kawen..
dan abah sado tak izinkan..takut aku jadi lawa ler teeewww.. ahaakkss..
so idak lah aku buat..
still selalu bagitau die teringin nak pakai..

tapi dalam 5 tahun lepas macam tu.. abah sado macam ok jer bila aku kata nak pakai braces tu..
maybe die sendiri dapat rasa betapa tak konpiden nya aku ngan gigi sendiri..
aku ni selalu jumpa orang.. kuat bercakap pulak tu..

TAPI.. tu lah.. bila dah diizinkan...
memang asyik cakap nak pakai..
tak terpakai2 jugak...
dari setahun ke setahun.. sampai lah umur dah nak 37 tahun dah ni ha...
baru hati kental nak pakai..

sebenarnya... TAKUT hokeh...!!
nak gi buat scaling pon seram.. inikan pulak kata nak buat braces..
paling benci dokter gigi... huhu.. kesian tak pasal2 di benci...

takper.. yang penting ada azam..walaupon amik masa bertahun2..!! ahahaha..niat tu.. niat tu penting..
sampaikan harga makin lama makin naik..
aku ni dok pikir.. kalau 5 tahun lepas buat.. dah lawa dah gigi aku sekarang.. halah halah...

selain takut.. sebenarnya.. banyak benda buat aku bertangguh pon yer gak..
fes sekali.. sebab aku konon TTC..
aku siap pikir.. lepas beranak anak ke-3 nanti boleh pasang..
yer lah.. konon pikir.. kalau lepas pasang.. tetibe mengandung pulak..
macamana badan aku nak tahan bagai..
sedangkan kalau tanya doktor.. dieorang kata ok jer pakai then kalau lepas tu mengandung ke hapa..
cuma kene bagi masa sikit lah lepas pakai tu sebab nak sesuaikan diri..
lagi satu..baru2 pakai susah nak makan..
kalau kau mengandung.. kau kene makan tuk kandungan kau..
tu jer lah..

tapi tu lah.. aku planning cegitu.. sampai dah 5 tahun dah ni ha... lepas beranakkan shaquille
takde rezki lagi..
ada la ritu tapi gugur pulak..
so aku malas dah lah nak tangguh2 lagi..
lepas jer gugur yang baru ni.. aku terus proceed.. mesti pakai..!! gituh kau tekad...
sedangkan takut giler yer..
kalau termengandung lepas tu.. kendian2 lah pikir... ahahaha... senang kan...
yer.. kalau aku tunggu lagi.. mahu umur 47 kot baru pakai...

so bermula lah misi aku dari bulan ramadhan ritu..
aku dok carik..survey2 mana yang ok.. mana yang murah n deposit pon tak bebankan..
aku rasa few klinik gak aku pergi tanya..
ada yang promo deposit rendah (serendah Rm 700)
tapi bila aku gi cek.. dia kata.. gigi aku kene thru ngan specialist..
which is.. jangan kan kata deposit mahal (rm 3k).. jumlah keseluruhan pon sampai rm 8k..pufff..
so tak jadi...

tapi tak lah desperate.. kalau ada..ada lah..
tak de tak ape...jadi aku rilek2 jer...

sekali kebetulan masa jalan2 raya ritu dalam kereta.. tengok facebook.. ada pulak iklan "nak gigi cantik" dari satu klinik gigi kat shh alam...
nama klinik tu 1st DENTAL CLINIC
ceehh.. macam tau2 jer tau..

so aku terus wassap tuk buat appointment nak jumpa bincang bagai..
dia ada 2 cawangan.. satu kat Taman Ehsan Kepong.. lagi satu kat Shah alam..
cuma yang kat kepong tu hari rabu khamis jer..
kalau kat shah alam.. bila2 jer la boleh..
lagi satu.. kat shah alam jer ada x-tray..kire kalau ko rasa nak buat.. boleh terus xtray situ jer..

so.. aku terus proceed ke shah alam jer lah..
walaupon aku pikir.. cek jer lah dulu kan...

appointment pukul 10 pagi..hari selasa 25 jun 2019..
pergi jer lah... malas dah nak pikir2 nak buat ker tak...
klinik nya cantik sangat.. dekorasi.. tempat menunggu.. semua nya cantik..dan selesa giler.. kinik melayu...
sampai2.. daftar dan mereka terangkan bagai pakej2 yang dieorang sediakan..

ada 3 pakej..
aku tak ingat sangat
tapi harga lain2 la ikut pakej..
harga start dari pakej 1 : rm 5500 sampai ke pakej 3 : rm 8500
ada lah kelebihan dan perbezaan setiap pakej tu bagai..
macam pakej 3 tu aku dengar dia cakap lebih cepat lah gigi kau helok..

tapi.. sebab aku bajet.. malas pikir nak beban bayar mahal2..
so aku amik pakej paling murah..iaitu pakej 1

pakej traditional
harga Rm 5500..
deposit rm 1000 + rm 200 untuk xtray kat situ
bulan depan nya bayar lagi Rm 1000
lepas tu bayar 150 jer selama 2 tahun

pakej traditional ni yang biasa kite tengok color2 kat gigi tu...
boleh laaa.. memang ramai pakai macam tu jer pon..

ok.. bermula lah kisah kat klinik tu..


1) CONSULTATION

lepas aku pilih pakej..
gi jumpa dokter.. die cek dulu samaada aku sesuai pakai ke..tak ker..
atau samaada nak thru specialist ker..
nak kene cabut gigi dulu ker..
semua2 lah dia cek..

dokter belek2 dulu gigi aku..then dia kata.. ok takde masalah nak pakai braces..
dan paling penting.. tak perlu cabut gigi..fuuh lega...
part cabut gigi tu kalau aku kene.. memang aku tak akan buat terus dah kot..

aku biasa baca review kata sebelum pakai braces kene cabut gigi dulu..
supaya gigi tu nanti muat la nak jadi lurus lepas pasang braces..
kan gusi kite akan di tolak kan..
ada pernah baca.. ada orang cabut sampai 4 batang pon pernah.. peerrgghh...
tapi syukuuurrrrrr dalam kes aku..
aku tak perlu nak cabut gigi..
sebab.. aku dah cabut dah dulu..!!!
aku pernah cerite rasa nya kat blog ni dulu...kot...
yang aku buat minor surgery tuk gigi geraham aku 2 batang..kat spital besar selayang..
tapi masa tu aku cabut bukan pasal nak pasang braces ni..
aku cabut sebab aku tak tahan tetiap bulan gigi aku sakit..gigi bongsu aku senget teruk..
makanan mudah sangkut..

lepas tu sebab aku plan nak mengandung kan..
ikut pengalaman.. setiap kali mengandung.. gigi aku mesti sakit macam nak giler..
so... dah tau.. bek la aku cabut dulu siap2..
selesai...

tak sangka lah pulak datangkan kebaikan lain..
nak pasang braces ni.. tak perlu nak pikir dah semua tu..
kalau tak.. memang aku malas terus nak pasang braces..


2) IMPRESSION/ACUAN

lepas setel cek gigi.. scaling siap..
kompem kata nak pasang braces..
aku kene buat acuan gigi pakai clay tu..
memula buat bahagian gigi bawah..
kene bukak mulut kau luas2.. dan dokter masukkan clay tu..
lepas tu kau kene tekap gigi kau kat clay tu..
rasa dia macam mint.. tapi tebal giler ar..
penuh mulut kau.. memang rasa nak muntah..
tapi ku tahan lagi jebat..

bila buat yang bahagian atas.. aku terus muntah belillah.. ahahaha.. buat malu kat ore jer lah ko ni aty..
serious tak ley tahan...
sebe bek lah masa muntah tu dah dapat acuan tu..
kalau tak haru kene buat lagi..
mau aku mutah lagi dan lagi tak pasal..

10 kali aku mintak maaf sambil sengeh2... pfftt..



aku tak teringat nak amik gambar semua yer.. ni gambar dari klinik tu sendiri..
gambar yang atas tu.. clay acuan gigi kite.. (bukan aku punya)
clay tu lembut jer masa masuk mulut..tapi lepas tu mengeras jadi lah bentuk gigi kau..
dia buat model rujukan macam tu lah..

3) X TRAY GIGI

setel buat acuan ni.. 
aku kene buat xtray pulak..
kat situ sekali semua ada..tapi xtray bayar asing dari deposit braces tu..
xtray gigi ni rm 200




2 kali xtray.. 1 untuk gigi jer..lagi satu untuk keseluruhan kepala..macam gambar atas tu...
dapat la tengok kau sampai ke akar..
pon.. aku takde gambar nya..tu gambar dari klinik tu dan bukan gigi aku...
masa tu memang malas lah pikir pasal gambar ke hapa..
lepas nak update blog ni baru aku tau erti penyesalan sebab takde gambar nak share.. huhu


4) PASANG BRACES !

lepas xtray.. terus masuk ke bilik jumpa dokter khas yang akan pasang braces aku tu..
nama dia dokter shidah.. baik dan ramah giler dokter ni..
and dokter ni lah yang aku akan jumpa selama 2-3 tahun ni (bergantung tempoh pemakaian)
dokter ni tengok xtray gigi aku tu thru comp jer..
n consult aku lagi details pasal pemakaian braces ni..

lepas tu tanya "nak buat terus ker hari ni?"


aku macam...seriously..? hari tu jugak..??!!

sebab aku pikir datang cek2 n datang lagi sekali tuk pasang minggu akan datang nya..
kira mental tak prepare lah ni kan.. ahahaha..
tetibe seram..

lepas tu pikir lagi.. masa tu ada seminggu lagi nak habes raya..
pulak tu.. umah aku ada jemputan makan2 tuk kawan2 rapat dan jiran2..!!
dan esok ahad tu.. ada sedara mara pulak nak beraya..

panik tak pasal pikir acaner nak hadap ngan gigi besi baru ni ha.. ahahaha..

dokter tak paksa pon.. just dia kata kebetulan appoinment slot aku panjang..
so sempat jer nak terus pasang..

aku dah 50-50 masa tu..
kalau tak pikir pasal raya tu memang aku tak pikir dah.. terus pasang jer.. 
tapi dalam masa yang sama pikir.. memang nak buat pon kan..
so kene datang balik nanti.. 2 kali datang tuk pasang braces..
end up.. aku buat keputusan.. pasang jer lah terus.. tak yah pening2 pikir dah..

aku kol bagitau abah sado nak terus pasang ritu.. terkujat laki aku ahahaha..

bayangkan.. datang tuk cek jer.. tetibe balik dah siap braces nya... 



proses pasang dalam 45 minit jer..
masa pasang die pakaikan CHEEK RETRACTOR macam gambar tu.. 
so takde lah lenguh mulut aku tahan nganga
kire sepanjang2 tu mulut aku nganga besar jer lah ngan bendelah tu kat mulut..


SAKIT TAK MASA PASANG TU ?

jujur nya.. masa pasang tak sakit langsung..memang dieroagn pon bagitau bende yang sama..
aku siap rasa mengantuk nak lelap.. tapi ada masa rasa cucuk2 sikit lah..
still tak lah sakit mana pon.. tah apa bende tah die buat..aku langsung tak tau..






ada gambar ni masa pemasangan aku amik nak hantar kat abah sado sebenarnya.. 
kemahen dia tarik bukak mulut aku.. sekali hidung aku di tarik melebar.. ahahahaha..
gigi aku depan tu jer yang senget bertindan sikit..
tu jer lah alasan paling kuat aku nak pakai braces ni..


pasal kesakitan ke hapa.. lepas pasang tu.. nanti aku share lain kali yer..
so far.. bila dah lalui sendiri.. tak semua nya sama pon macam apa kite baca..
ada orang step nya macam ni..
ada orang step nya macam tu..

macam ada aku baca..
lepas pasang bracket.. tunggu lak sehari tuk pasang wyre bagai tu..
ada orang pulak.. memula pasang atas jer dulu.. lepas seminggu pasang bawah pulak..
tak tau lah kenapa..
lain klinik.. lain cara nya.. 

macam kat tempat aku buat ni..
segalanya pantas..
hari tu aku appoinment.. setuju.. dan terus buat jer..
dokter tu sendiri pon cakap.. kalau takde masalah.. tak perlu nak buang masa datang 2-3 kali tuk bende yang sama..
cepat pakai.. cepat elok.. cepat tanggal nanti.. gituh.. straight to the point..

so officially aku bergigi besi dah sekarang.. 
and start mengira 2 tahun akan datang tuk bukak..
hari2 dok belek gigi lagi2 masa awal2 pasang ritu..

menyesal ker tak..??


nanti aku jawap lain entry yer...