Tuesday, June 23, 2015

aku ber-JAMU bukan sebab nak kurus laju2...




ingat tak nak dekat2 beranak aku masih lagi mencarik2 jamu/ubat yang elok tuk lepas bersalin..

kalau ikutkan...belambak jer kan kat pasaran tu..
tapi.. 2-3 menjak ni..
aku takut nak makan ubat2 sebarangan...
yer lah.. sekarang..produk kecantikan atau kesihatan cegini..
tak tau tah bahan apa di letak..
series..kawan aku cakap...
orang sekarang.. ada modal sikit..dah boleh buat produk kesihatan atau kecantikan sendiri..
walaupon tak pernah tau pon..tak ada background kepakaran akan hal2 tu pon..
memang senang..!! sapa2 pon boleh buat sekarang ni tau..
even aku pon tau acaner jalan nya nak buat produk kecantikan atau kesihatan aku sendiri kalau aku nak..
tu pasal.. aku agak berhati2 ngan apa aku makan/minum lagi2 ubat...
sebab... Biasa dah dengar..baca..
atas kesilapan pengambilan ubat2 kesihatan serta kecantikan..kesan macam2.. 
Lagi pulak amik ngan cara tak betul atau sebagainye..
Bertukar2 produk.. Atau amii mcm2 produk  dlm masa yg sama.. 
Tanpa consult..atau tanpa pengetahuan..
maaf yer... bukan 'bias'... tapi leb8h berhati2 dan jugak tak suka tukar beli sebarangan..
Tu pasal aku boleh setia ngan ephyra sebegini lama.. Lbh 2 tahun..dan tak pernah amik produk tambahan lain dah..cukup la tu..
Satu dalam satu masa..
Sebab yakin dan dah serasi..
Jd wat per nak cube2 yg lain..takut memudaratkan..

Ok..pasal jamu pon sama.. sebelum ni.. aku mencari produk yang betul2 diyakini..
lagi pulak nak amik makan tuk lepas beranak kan..
ada orang cadangkan produk salindah sebab klinikal produk yang boleh di yakini..
kate nya lebih pada hemopati..[tah betul aku senut tah idak..main tibai jer..hahaha]
setahu aku.. salindah ni doktor yang buat..
so.. tu mungkin lebih di yakini dari produk2 lain..
yang macam aku cakap lah.. sapa2 pon boleh buat walaupon tanpa pengetahuan tentang bende ni semua...
risau hokeh...


korang pon..
berhati2 yer... bukan nak racun korang.. hahaha..
tapi.. sebelum amik apa2.. kaji dulu apa isi kandungan satu2 produk tu...
kaji betul2... jangan main tibai jer..
elok2 kate makan tuk kesihatan..
jadi bende lain pulak...


berbalik cerite pasal jamu yang aku carik tu..
aku ni pon sebenarnya.. bukan lah minah jamu...
tak tahan panas..!! hahaha...
tapi..atas kesedaran sendiri.. ceewaaahhh...
berpantang kali ni.. aku relakan jugak lah berjamu ni...
sebab.. jamu [untuk berpantang] memang elok sangat tuk kesihatan dalaman wanita
lagi2 kalau kate jamu yang pahit giler tu...

aku ni berjamu..bukan sebab nak kurus pon..
tak hokeh... aku tak nak kurus..!! 
aku cume nak kempiskan perut jer...
lagi satu.. aku nak mengecutkan rahim.. 
dan mengecutkan urat2 yang kembang..
nak elok kan bahagian peranakan aku...
memandangkan aku bersalin czer dah 2 kali..
lepas tu pulak nak lah ketat kan apa2 yang longgar kan...

aku teringat masa aku mengandung kali kedua ni..
biler batuk aku terkucir..
aku risau hokeh..!!
baru 30an.. baru anak nak masuk 2..
tapi dah cegitu gaya..
tu tanda nya ada bahagian2 kat bawah nun yang kembang longgar..

aku tak nak lah terus biarkan macam tu kan...
nanti dah berumur2...
tak mengandung pon.. aku dah loose..
batuk sikit terkucir2.... ada kan kes cegitu...
susah nak beribadat nanti..
haaa.. bukan jer tuk suami..tapi tuk amal ibadah kite jugak hokeh..
untuk kesihatan sendiri...

insyaa ALlah... kita usaha jer lah jaga dari muda..dari sekarang ni..
dari di biarkan2 keeennn.....


ambooii mukadimah aku....ya hampun....









ni jamu jiran aku belikan dari kawan die kat kampung kelantan..
di buat dengan cara kampung..
manjakani dan rempah2 original yang orang dok buat ubat2 yang jual tu..
kire yang kat luar tu dah di formulakan dari bahan ni lah nih...
kire ni bahan2 asli tanpa apa2 campuran chemical langsung..
 yang tok nek monyang ko makan tu..sihat tuh..
ni lah die aku nak kene makan gak sekarang..
dari hati aku.. lebih di yakini walapun tak de cop kelulusan bagai tu.. ngeheeee...





ada dua cara nak buat dan makan/minum

satu bancuh cara air macam ni..
satu sudu manjakani..
satu sudu rempah ubat tu
dapat segelas...

tapi.. cara ni..pahit giler nak arwah..!!!
aku tak pernah makan ubat atau apa2 yang sepahit ni..!!!
siyes aku cakap ko.. aku menangis nak habeskan....
minum sambil tutup hidung pon tak berkesan..
aku dapat minum setengah gelas jer..tu pon rasa nak terbelahak balik..
laju2 aku minum air manis lain tuk hilangkan pahit melekat kat tekak sampai ke malam.. 
pheewwww.... orang kate yang pahit tu lah yang terbaik..
tapi ni pahit sangat ko.. nak telan pon tak boleh..dah acaner nak baik kan... hahaha..

jadi.. aku guna cara kedua jiran aku ajar..
cara die buat lah.. jiran aku tu.. baya2 aku jer..
tapi.. die nya menjaga lah bende2 ni semua.. kagum aku... 
die lagi macam2 pantang larang banyak betul.. hahahaha..
tu aku percaya pada die amik jamu ni jugak nih..




ni cara kedua.. aku bancuh 2-2 bahan dalam satu bekas..
campur air dan buat macam makjun kecik2..
senang sikit nak telan nya..
haaa..cara ni ok.. aku boleh terima... hohoho..



lagi satu... manjakani tu elok tuk private part kite gak..
buat sebagai pencuci..
bancuh satu sudu ngan air segayung..
buat lah macam pencuci tu..memang elok sangat..
yang pencuci hygiene tuk wanita tu..
kan ada extract manjakani bagai tuh..
haaa... ko pakai ni jer terus...takde chemical..
insyaa Allah lebih elok..


eerr..saja berkongsi ngan korang..
kot kalau ada nak amik sebagai pengetahuan...
adik aku tina pon selalu berkongsi pasal2 bende ni sejak die dapat sakit tu..
aaiihh.. aku kalau nak cerite.. kang panjang..
tengok lah kot ada rezki..
sebab aku nak berkongsi bende2 yang aku pon baru tau..
dan korang pon perlu amik tau..
yer lah.. macam adik aku tu..
dalam keadaan macam tu.. orang kate..lebih banyak belajar
dan macam orang kata.. bende2 yang tak pernah tau..
biler dah jadi.. baru nak amik tau..
haaa.. tu die banyak share ngan aku.. sebab die banyak lalui sesi kaunseling kan..
dan aku pon kekadang ikut dengar sekali..
jadi.. banyak sangat bende yang menakutkan tapi sebelum terlambat..kite boleh elakkan..
insyaa Allah..ada kekuatan..ada rezki.. aku akan share ngan engkorang sekali yer..

dulu2 pon aku tak amik tau...
tapi dah merasa gak sendiri masa mengandung kali kedua ni..
pulak tu ada hati nak mengandung-beranak banyak kali..
[aku harap aku mampu bersalin lagi 2 kali secare czer lepas ni-aku nak anak 4 orang]
tu aku kene jaga dari sekarang..
insyaa Allah.. jaga jer lah kan.. orang kata mencegak lebih baik dari mengubati..
harap tak terlewat..
dan harap ada rezki aku..
dan selebih nya.. aku serahkan tuk urusan Allah...
bukan setakat tuk mengandung bersalin lagi..
nak cantik kurus bagai tu bukan keutamaan utama..
tapi tuk kesihatan dalaman... dan masa tua jugak [kot panjang umur]
tuk urusan ibadah jugak...
idaklah aku nak solat nanti dok terkencing2 sebab dah loose kan..[salah satu nya lah]


eerrrr.... tapi nanges jugak lah setiap kali nak telan jamu ni semua... huwaaaaaa.......!!!!




p/s :: [update] pada yang nak beli/no tipon orang jual jamu ni.. aku sendiri tak tau..sebab aku kirim pada jiran sebelah rumah.. jiran tu pulak beli dari kawan opis bank die.. dan orang buat jamu ni orang sekampung kawan bank jiran aku tu.. haaaa.. complicated kan..kalau aku nak mintak2...sebab die pon bukan meniaga.. -jadi harap maklum- kalau ada.. aku akan share kat sini insyaa Allah