Saturday, July 25, 2015

Diambang5Tahun :: romantik ??









sejujurnya...secara mata kasar..
abas sado memang tak romantik langsung hokeh..
dari awal kenal lagi...dari masa berkawan.. bertunang..
tak pernah lah aku dengar ayat2 manis..perbuatan romantik tuk aku..
okeh.. ada lah sikit.. masa propose aku nak jadikan hubungan kiteorang lagi istimewa dari kawan kate nya..
tapi tu pon ayat2 biasa2 jer..takde yang power mana pon..
cuma yang kata romantik nya sebab kat tepi pantai...hahaha..
pon boleeeehhh....


ajak aku kawen..??

seminggu lepas die ajak aku couple...
terus proposed aku tuk kawen..
kat kedai mamak seksyen 9 shah alam tu jer tawww..
tu pon nan hado nya nak dengar ayat taman ko sekapal..
ayat ajak kawen die kat aku "mak abah saya nak datang merisik awak minggu akan datang ni"

terpinga2 aku...

kenal tak sampai sebulan masa tu..
couple baru seminggu..
tetibe die kata makpak die nak merisik aku dah...!!
die tak kate pon nak kawen ngan aku....

aku pulak tanya die masa tu "awak ajak saya kawen ker ?? "

hahahahahaha.....siyes ni..

die pulak sengeh2 kat aku...

dan betul.. raya haji tahun 2009 mak abah die datang merisik aku..
bertunang tahun yang sama...
lebih kurang 9 bulan lepas tu..kiteorang pon nikah...
tak sampai setahun pon..

ko tengok macamane aawal hubungan kiteorang....
simple.. mudah...

aku percaya waktu tu..Allah permudahkan urusan kiteorang..

alhamdulillah.. aku bersyukur ngan perancangan Allah yang satu ni..
tak pernah menyesal begitu cepat menerima lamaran abah sado..


masa bercinta-bertunang tu pon..
tak de aksi2 drama pon...
tak de pon rintangan atau ujian hebat sampai kate nak putus bagai..
smooth jer berjalan...alhamdulillah..
betul lah orang cakap.. 
kalau betul die jodoh yang baik..
yang Allah nak bagi pada kite..
dan niat tu baik kerana Dia..
Dia sendiri akan permudahkan segalanya..

gaduh2 manja tu biasa lah..
tapi percaya lah..
tak de adengan pujuk memujuk bagai...
dari sebelum kawen pon.. tak reti nya lah abah sado tu nak pujuk nak memujuk aku..
sampai lah dah kawen ni..
ko majuk.. sendiri lah pujuk..

ada lah sikit2 die pujuk..
tapi kalau aku konon2 jual mahal..
tu sekali jer lah die pujuk..
lepas tu pandai2 lah ko pujuk diri sendiri.. agagaga..

tu aku cakap..
abah sado bukan manusia yang tau makne romantik tu...

bunga...??

hurrmmm... ada lah sekali aku dapat...
tapi tak ingat biler..
tu die kate fes time die kasi orang [aku percaya]

lepas tu.. jangan kan kate nak kasi saja2.. aku mintak pon tak dapat...
die kate..membazir.. 
dari die belanja aku bunga..
baik die belanja aku handbag.. -tipu.. tu aku yang kata- miahahaha..

tapi betul pon.. die tak kisah belanja aku bende yang lebih berbaloi die rasa..

okey.. boleh di terima....


masa bercinta-bertunang...
tak macam sesetengah orang yang mabuk awal2 bercinta tu..
semua nak buat tuk awek..
sampai kan bukak kan pintu kereta bagai...
tapi tuk aku..tak pernah hokeh..
pandai2 lah dah sampai.. ko bukak sendiri pintu..ko jalan sendiri...

heheh.. aku tak kisah pon...bukan ko tak gheti bukak pintu sendiri kan...
tak pernah terpikir pon pasal tu..
tapi aku teringat lah ada kawan2 aku heboh bercerite pasal romantik nya boipren derang bukak kan pintu bagai..
kalau boleh gamaknya..kasut pon ko nak tolong sarungkan..ngeeee..

alahaaaii..suuuuwwwiiitttt la kan..ahaaakksss....
tapi ai is ok jer.. terima seadanya...
aku memang tak harap lebih pon..tu perinsip aku dalam hubungan..
kalau ada kelebihan yang tak di jangka.. tu adalah rezki.. bagi aku lah..
kalau orang bangga pasangan sebelum kawen buat macam2 yang boleh dikatekan romantik
bagi aku pulak..bercinta... biasa lah tu..
bukan ayat dengki tau..
sungguh.. aku tak heran..
mungkin aku pernah rasa dari hubungan2 sebelum nya..
yang kesudahan tak kemana pon.. tak memberi apa2 makne pon sebenarnya..
ada lebih penting dari tu...yang perlu ada dalam diri pasangan..

ko tengok lepas kawen macamane.. 
gigih lagi tak laki ko bukak kan pintu kereta tuk ko setiap kali pon..??
99% nan hado hokeh..betul kan kan kan...

masa kiteorang bercinta jugak..
tak pernah lah ada perbuatan2 romantik abah sado yang aku boleh gebang kan kat orang..
nak bangga2 ngan boipren-tunang aku masa tu..
tapi tak lah aku malu ke hapa..
cuma.. aku sedar sendiri yang boipren-tunang aku masa tu bukan jenis romantik..

sepanjang sebelum bernikah..
tak pernah die amik hantar aku pergi keje pon...
ada lah sekali-dua die datang lunch tengahari kalau die tak ke site atau off site..
tu pon tak kerap mana..

seingat aku..sepanjang tak sampai setahun kenal-bercinta-bertunang..
tak de pon perkare yangs sangat2 romantik..
atau ayat2 romantik dari abah sado masa tu...
sungguh ni.. aku tak tipu..

tapi..
tak pernah pulak lah aku timbulkan hal tu...
sebab mungkin aku pon tak lah rasa nak kan semua tu...
lebih pada.. aku tak heran sangat pon..
mungkin faktor usia..hahaha..
dan pikir.. ada bende lagi penting dari tu semua..
dan masa tu  pon singkat sangat tuk kiteorang yang lebih fokus pada persiapan perkahwinan..
nak kate kenal hati budi sangat pon..
aku rasa.. kiteorang belajar mengenali diri masing2 selepas berkahwin..

lebih kata bercinta lepas nikah...









TAPI...



Jauh dari lubuk hati aku...cewaaaahhh ko...

selepas berkahwin.. abah sado lebih romantik dari sapa dia yang aku kenal sebelum berkahwin..

romantik die bukan dari segi bagi bunga bagai..
bukan jugak dari ayat2 manis die akan cakap..

ko kalau tanya.. "sayang orang tak" -maksud nya aku tanya sayang aku tak -
jawapan die tak pernah la nak buat hati aku berbunga2 penuh setaman..
kalau die jawap sepatah "sayang" tu pon dah cukup dah tu...
dari die jawap tah apa2...

hahahaha...


tak yah lah ko tanya bukan2 lagi dah..
ko tah yah nak harap jawapan2 romantik akan kuar dari mulut die...
memang tak akan...


aku rasa..ayat paling romantik die untuk soalan aku tu "mesti lah sayang"
sambil pakai kain pelekat..
dan buat muka tanpa perasaan...

tak tau lah aku laki aku tu spesis apa... aaiihhh....

tapi sama lah ngan aku pon..

dia pon biasa tanya aku gak...sayang die ke tak..

aku jawap "napa.. nampak macam orang tak sayang ker ? "

haaa.. ko tengok..ko tengok...
macam tu lah kiteorang laki bini...miahahaha....





tapi aku pernah tanya abah sado...
biler kiteorang borak2..tengok drama2 romantik..
yang mana boipren nya bukak kan pintu kereta bagai..
buat sepelais besday siap..
melutut nak ajak couple kawen tuh..

abah sado jawap


"orang tak nak buat semua bende tuk tuk gepren orang... orang nak buat semua tu hanya pada isteri orang "



ooouuucccchhhhh....!!! touching....


ini baru romantik...!!!!!

kembang kempis hidung aku ni waktu tu....kahkahkah...









eeeerr...biler die kopek kan kulit udang atau kerang tuk aku setiap kali makan pon..
kire romantik gak lah tu kan... hahahaha



krik krik krik krik....


tak apa.. tak romantik pon..i ols sayang ketat2 jugak...


di ambang 5 tahun..

abah sado masih macam tu..
dari awal kawen..sampai lah sekarang..
walaupon tak romantik..
tapi aku tau die sayang aku.... cukup dah tu..
tak yah nak romantik2 sangat lah..rimas i ols nanti...hahahaha...
dan harap nya terus kekal sampai saat mata tertutup..dan nyawa di ambil..
amiinn.. insyaa Allah...


Eerrr... Tapi selalu annoying boleh tahan gak laki aku tuh.. 
Annoying yang boleh tahap aku sentap gak la..huhu










AtyFared10syawal1436/2015
-di ambang 5 tahun-