Tuesday, August 18, 2015

jom tengok aku buat JAMU aku sendiri...



aku ni dah macam minah jamu dah gamak nya.. huhuhu..
sejujurnya.. sbelum ni.. aku ni rasa 'liat' sungguh lah nak ber-jamu bagai..
pahit hokeh....
tapi sebenarnya.. yang pahit tu lah obat kata ko...
tetibe.. jer macam timbul kesedaran sendiri... giteewwwww konon nya..

ececeah ko... padehal.. terpengaruh ngan jiran sebelah umah...
kesedaran diri konon...

tapi betul lah.. bagus gak lah jiran aku tu share ngan aku benda2 macam ni..
yang elok.. bagus tuk dalaman wanita ni kan..
dari ko amik tah apa2 supplement ubat...
tak tau bahan apa ada..pengawet bagai..
tu tetiber jer aku pon ber-jamu bagai pulak...

jiran aku Amy tu.. baya2 aku jer..
bukan makcik2 hokeh..
tapi memang kental lah die jenis gigih berjamu ni..
kagum haku...
die lah yang kenalkan aku ngan jamu2 asli terbaik dari kampung ni...
bukan sebarang jamu taw..
ni jamu belum proses.. yang asli ko punya pahit nak arwah sanggu ku telan jua..
demi mu rahim...


eeaaahhh... sapa rahim...hahahaha...
ko kalau perempuan..tak tau rahim tu sapa... memang lah ko kan...

aku ni makan jamu bukan kire nak kurus ramping...
tak langsung..kalau ikutkan..tak nak dah aku makan ubat2 yang nak kurus kan aku..
cukup lah aku dah kerempeng ni...
tak kose aku nak melidi..
tapi.. demi kewanitaan gitchu...demi dalaman...
ku telan kan jugak lah..
jamu pon jamu lah.... 

aku jamu2 asli cegini..
walaupon pahit nak arwah..
tapi lagi kompiden lah nak makan...
sebab tahu takde bahan2 'tersmbunyi' lain..
takde pengawet bagai..
ko telan jer lah hidup2...

ingat tak jamu serbuk aku share sebelum ni...??
dari minggu ke 3 pantang kot aku start makan..
masih makan lagi..tapi tak lah hari2..
seminggu 2-3 kali jeewww...
aku buat ala2 makjun..
kalau air.. sumpah aku memang tak ley telan...

baru2 ni.. jiran aku si amy tu gak lah..
yang bagi aku jamu serbuk tu..
tanya aku kot nak order jamu lain pulak...
kire die nak beli tuk die.. baik nyer die ingat kat aku..
tu dok tanya sekali... untuuuuunngggg aku tau...

memula macam tak nak..
sebab ada yang ritu punye tak tau tah biler nak habes..hahaha..
aku pon dok telan lagi..
tapi die kate yang jamu nak order ni tak pahit sangat..
so.. aku terus ok jer...hahahahaha...siyes ni..
sebab.. jamu sebelum ni kan aku cakap pahit nak arwah...
tu biler cakap tak berapa pahit yang ni..
aku dok pikir tak yah dah lah makan yang pahit tu nanti... muwahahhaha..
kate ko nak sihat aty oooiii... tapi nampak nau tak gigih nya...

eeerr..pahit giler kot...


order yang ni pulak.. nak try kot yang ni tekak aku ok sikit kan..
tak lah menyiksa sangat setiap kali nak telan tu...

amy kata ni jenis minum gak..
so dok bajet.. sampai2 dalam bentuk dah siap air jer...

sekali sampai...












dalam bekas cegini datang nya..!!

terkesima aku kejap... hahahahaha...

ni memang betul2 asli ni..pheeewwww...








aku keluarkan satu2 tunjuk kat ko ek..

tu sirih.. lengkuas..halia..kunyit hidup.. lagi ape tah aku tak tau.. ngeheeee...
ni semua dalam satu bekas tu...
ko buat lah sendiri..

apa kebende aku nak buat ngan semua ni kan..
mey tengok aku buat jamu aku sendiri...

buat jer lah.. bahan2 orang sedia kan.. aku beli siap sebekas..

tapi terpikir gak lah aku..kenapa ko tak siap2 buatkan jer terus kan.......



semua bahan2 atas tu.. basuh bersih2...hilangkan tanah2 tu..
lepas tu potong kecik2 tuk kisar..

dalam pengisar tu.. tambah kan air penuh2 satu pengisar..
ikut ko lah nak pekat mana..




ni dah siap kisar dah jadi lah cegini ghoper..
bau memang bau jamu lah...pekat melekat ko..pheewww..
menitik peluh tiak aku nengok nya....



pastu tapis hampas tadi..
amy tu kate pakai uncang teh lagi elok..
tapi aku tak de..
pakai jer lah penapis ni..tekan2 ngan sudu kasi perah habes..sayang lak kan..




dapatlah sebekas jug kecik..

aku rasa..hampas tadi tu boleh jer kisar lagi seklai tambah air..
sebab pekat lagi ni sebenarnya..
tapi cukup lah tu..
ni pon banyak sangat dah ni tuk aku....huhu..
dasar sangat kan...



cara nak makan nya..??
haaaaa yang ni ok.. aku rasa lah..
berbanding jamu aku yang ritu tu...
yang ni kurang pahit nya..lebih pada macam pedar..pedas cegitu lah..
tak tau nak describe..tapi tak pahit giler...
lepas tu.. ko tak yah pon minum segelas...
SETAKAT SESUDU-DUA je sehari..
macam jiran aku amy cadangkan... 
yang ni die minum 2 ker 3 kali jer seminggu..
pastu selang selikan ngan jamu yang ritu aku beli sama kat die tuh..
die gigih oooii..!! pantang die dulu..memang betul2 pantang..
habes lah anak menantu ko nanti kalau die jaga pantang.. hahahaha...
tapi aku tak makan jamu hari2...
walaupon konon kata nak jaga kesihatan bagai..
seminggu 3 kali dah cukup dah... hewhewhew...
ingat nak selang kan ngan jamu sebelum ni..
tapi.. biler yang ni macam ok sikit..
yang ni jer lah aku hadap..yang pahit nak arwah tu aku stop dah...
nanti dah habes yang ni..baru makan pulak yang tu..
tu banyak lagi..ada lagi setengah plastik aku belum bancuh...


makan jamu ni elok sebenarnya...siyes..
tapi semua tu hanya atas kesedaran sendiri jer..
orang lain tak ley paksa..tak ley suruh2 ko..
aku ni pon baru2 ni jer terjebak ber jamu bagai ni..
tu pon jamu yang asli macam ni..yang memang 'kaw' kata ko...
aku pon tak sebarang nak amik supplement atau ubat..
aku kene betul2 yakin ngan sesuatu baru aku amik..
tu kalau ko tengok...aku boleh setia ngan satu produk macam ephyra tu..
haaa.. sebab.. aku takut kan side effect kalau makan sebarang..
lagi pon.. kalau yang asli2 cegini..insyaa Allah tak memudaratkan buah pinggang kite..


jamu ni elok sangat2 tuk kesihatan dalaman dan luaran pompuan..
aku ada kawan cina sorang makan jamu..memang kagum gak lah aku..
sebab orang kite sendiri pon sekarang dah tak nak berpantang makan jamu bagai..
makan pon segera2 punye jer yang pil2 yang expired date boleh sampai 3-4 tahun pengilangan..
die pon banyak share ngan aku kenapa die makan jamu asli..
berbanding jamu yang dah di proses..
bayangkan.. die yang cina pon berpantang macam orang kite hokeh..
siap panggil bidan melayu jaga kan...pheewwww...

die kata...makan jamu ni ada keajaiban nya sendiri..
salah satu nya.. melancarkan peredaran darah yang akan buat muka kite berseri2..!!
kemerahan2 cegitu lah.. kire berseri semulajadi...
tu pasal orang makan jamu ni awet muda...
aku pon baru sedar akan hal ni.. baru jer ni..anak kedua ni ha..
mekaseh lah kat jiran aku amy yang kenal kan dan bagi aku pengalaman berjamu ni..

pastu berjamu jugak.. akan buat rahim kite cepat mengecut..
urat2 kite yang kembang sebab beranak tu pon sama..
ni bukan pasal nak jaga badan ke hapa..
tapi lebih pada dalaman kite..
pada rahim.. pada bahagian sulit..pada kebersihan dalaman bagai tu lah..
aku kalau nak cerite kat korang..memang tak tercerite lah..
tapi aku dah dapat rasai sendiri..
memang lain biler makan jamu ni tau..
lagi2 lah kate asli pahit nak arwah tu... huwahuwahuwa...
tak tau nak nanges ker nak gembira...
nanges sebab kene telan bende2 tu semua demi kate nak sihat...
tapi gembira ngan hasil nya..


eaaahh... aku tak jual jamu tau...
yang atas tu semua aku tak jual..
siyes ni.. aku just nak share jer pengalaman aku ber jamu dari masa berpantang anak ke dua ni..
sampai sekarang..
harap nya.. yang dalam2 aku tak nampak tu..
cepat lah baik..cepat lah sembuh..
baru 2 bulan setengah aku bersalin...
percaya atau tak.. ada sesetengah perkara..aku masih lagi berpantang..
sesekali aku berstokin kat umah jugak tau.. haaa..gigih tak..
pantang makan tu ko jangan cakap lah...seksa tahan tekak oooii...
tak per.. kalau panjang umur.. sihat betul2 nanti..
boleh lah aku makan itu ini..
insyaa Allah..

anak aku ok tak..??
yeerr..shaquille menyusu badan secara ekslusif... direct feeding..
so far.. alhamdulillah..die ok..
tak de pon cirit birit teruk atau berak berterusan ker..
najis die pon normal..
yang menarik nya.. kan jamu ni boleh buang angin dalam badan kan..
shaquille tak pernah kene kembung tau..buat masa ni lah..[alhamdulillah]
tapi die selalu pandai kentut sendiri..!!!
macam orang tua kekadang aku rasa dak shaquille tu...
pagi2 dok "prot prot" buang angin..tak lah menanges ke hapa...
kentut macam sedap tu.. hahahaha..
lepas kentut muka lega....lawak anak aku sorang tu...
tapi tu lah.. aku nak makan banyak2 sangat pon tak berani sangat jugak..
since aku tengok die ok biler aku makan selang sehari atau seminggu 3 kali macam tu..
tu aku teruskan buat cegitu jer lah..
lepas makan..walaupon sebijik kecik atau sesudu tu jer..
ko peluh macam baru lepas marathon satu padang 10 round...
okeh..tu drama.. mihmihmih..
tapi nak cakap..memang berpeluh boleh tahan lah..
kalau dah mandi..aku kene mandi lagi..
haaaa..lagi satu.. orang kata.. makan jamu..berpeluh..
badan tak busuk bau hapak bagai..
memang betul pon..
cume rimas lah kan berpeluh2 tu jer..

korang pon patut cube berjamu ni gak..
kalau badan tahan.. insyaa Allah hasil nya memberansangkan..
seminggu sekali pon orang kata cukup dah...
kot gigih makan lah hari2...