Wednesday, August 12, 2015

RayaAtyFared :: baru seminggu dah sibuk2 nak joint




minggu baru ni..
masih lagi sakan beraya..
tapi raya dekat2 situ jer hari sabtu tu..
3 jemputan hari tu..
pagi2..kol 9 sampai 12..open house sekolah qaleef..
kemahen.. baru seminggu qaleef sekolah..
mak abah dah joint raya..hahaha..

fes time merasa aktiviti sekolah anak.. abah sado kemahen eksaited nak pergi...
eerrr...aku pon.. mihmihmih...
boleh lah kenal2 ngan orang lain kan..
makpak kawan sekelas qaleef..
cikgu2..
hari tu gak ada sekali perjumpaan makpak ngan cikgu kelas..
walaupon baru seminggu masa tu qaleef sekolah..
tapi.. teruja punya pasal..
kiteorang ikutkan jer aktiviti yang ada tu...agagaga...
nak gak lah tau perkembangan anak walaupon baru seminggu..
apa yang die belajar kat kelas hari2..
macamane perangai qaleef kat sekolah kan..
ko kalau tanya dak qaleef tu..memanjang besh jer jawap nya.. puuffttt....





yang ni dah kenal dah ni.. siti... anak die yang sulung Humairah..sebaya qaleef..
jiran belakang umah aku ni lah..
kenal lama dah..sebab siti ni dulu baca blog aku..
jumpe setahun sekali jer pon..time2 raya..
lepas ni siti ni nak gi obersi dah...sambung belajar sana..
3-4 tahun lagi lah baru jumpa..



cube carik mana aku...?? hahaha...tah apa2 ko ni aty..
aku sebenarnya tu kat hujung tu.. nak gerak balik dah..nak jumpe cikgu qaleef sekali..
tapi.. salam2 orang kat situ..
TER menyembang lah pulak.. biasa tu.. biasaaaaaa....
kate kejap2..mesti lama..sabau jer lah laki aku tu menunggu...
dapat lah kenal2 sikit orang..dapat kenalan baru kan..
sedang kan biler sembang2..rupernya jiran satu 'line' rumah..
nampak tau tak bermasyarakat ko aty.. hahahaha...sampai tak kenal jiran..




ni lah cikgu qaleef.. cikgu shena nama die..
kelakar gak menyembang ngan die..
sembang2 lah pasak aktiviti2 qaleef.. apa qaleef belajar seminggu tu..
tunjuk kat aku buku log..kene tandatangan siap lah..
perkara paling lawak cikgu die bagitau..
biler qaleef panggil cikgu2 lain yang nampak berumur sikit.. "nenek"
ko giler cikgu tu tak sentap.. hahahaha..
maap lah cikgu..anak saya tu tak biasa lagi...ngeheeee..

patut lah qaleef cerite kat aku pasal die belajar memasak ritu tu..
qaleef cakap "nenek masak...nenek ajar " kahkahkahkah.. nasib techer tu lah...
tak ley nak kate apa.. 
cikgu shena tu pon kata..derang tergelak2 dengar..
ada yang qaleef panggil elok teacher.. ada yang panggil nenek tu pelan2 lah ngajo anak aku tu..



qaleef siap pakai baju melayu beraya open house sekolah die..
seronok betul anak aku tu la..
tu sebelah cikgu kelas qaleef tu..
cikgu shima.. die guru besar sekolah tu..
muda lagi tu.. baya aku kot..
eeeerrr... kire muda lah kan.. hahahaha..perasan ko aty...




balik open house sekolah qaleef ni..
terus gi wedding jiran..
eerr..sebenarnya..tak kenal pon..sungguh..
tapi dapat kad jemputan...
sebab dah jemput.. kiteorang datang lah memenuhi undangan..
sedangkan tak makan pon..sebab dah kenyang ko menketedarah kat sekolah qaleef tu..
setakat makan ringan2 minum air..duduk kejap layan nasyid..
pastu mintak diri nak balik..

yer lah.. biler orang menjemput majlis walimah macam tu..
ada beberapa hukum menhadiri nya samaada wajib, sunat, makruh atau haram
mengikut keadaan

dan dalam keadaan kejiranan dan keadaan kelapangan kiteorang ni..
hukum nya adalah wajib...
jadi.. berdosa lah kan kalau tak pergi..
walaupon mungkin jiran tu pon tak kenal kiteorang..
tapi atas dasar satu taman..dan jiran..
kiteorang di jemput jugak..
jadi dengan besar hati nya.. kiteorang pergi lepas raya kat sekolah qaleef tu..
walaupon dah kenyang...

 "Ulama berpendapat hukum memenuhi undangan perkahwinan atau apa saja undangan selagi tidak membawa kepada kemaksiatan serta tidak ditegah Nabi SAW adalah wajib. "
Daripada Ibnu Umar, beliau mendengar Nabi SAW bersabda: “Penuhilah undangan jika kamu telah dipanggil.” (Riwayat al-Bukhari).

baca lebih lanjut di sini


lepas ke kenduri kawen ni..
ada lagi satu jemputan...kat shah alam..
tapi kiteorang balik umah dulu...
solat zohor..lepak2 kejap..
tukar baju qaleef dari baju melayu ke baju jalan biasa lagi selesa..





anak aku sorang ni menurun perangai aku sungguh laaaa haaii...
suka bergambar..berposing..
die perati jer aku posing.. pastu die ikut... hahahaha..
kekadang elok.. kekadang tu yang tak semenggah gaya die tu...
ikut mud die lah waktu tu..
macam ni ok sikit lah...
sanggup lah posing matahari mencanak atas kepala soh mak nya amik gambar.. puufftttt...
okeeey..sama mak nya...agagaga...




petang tu... gi beraya umah blogger maisarah...
kat shah alam dekat2 ngan umah mak aku..
tak de pulak aku teringat nak amik gambar..
dok makan sampai 2 pinggan ko tambah.. mihmihmih..
kuah kacang die sedaaaaapp..!!!
sama macam mak aku masak...
teringat... rinduuuuuuuu...
tu yang makan bertambah tu...
laki aku pulak makan laksa tapi kuah laksam terengganu,,
memang peberet die lah tu..sedap kata nya...
alhamdulillah..mekaseh sarah..sudi jemput...
nan hado gambar nya...
tetiap tahun.. samaada die datang umah kiteorang..
atau kiteorang datang beraya umah die..biasa macam tu..setiap kali pon..
ritu aku pas beranak pon die datang ziarah aku kat sini...
lama dah kenal kan...dari sebelum kawen lagi...
geng blog kawen2 duluuuuuu... haaaa...
alhamdulillah..seronok kalau ada kawan2 yang baik ni..
ukhwah berpanjangan...
dan harap terus kekal insyaa Allah..

balik tu.. masa ada lagi..
ingat nak beraya umah jiran2 lama..
tapi tak ada pulak masing2..
cuaca panas boleh tahan gak ritu..
terus ngajak abah sado balik..

tapi separuh jalan.. teringat ngajak ke SSF sungai buloh sebab nak beli tong sampah..
nak beli tudung saji sekali yang dah berkarat..
tudung saji lama aku pon beli kat ssf..
jenis besi..kaler putih..
memang cun lah..
tapi lama2.. macam berkarat sikit2..nampak hitam2..
macam kotor..tapi bukan sebenarnya..kesan karat..
tak elok nau lak kan..
tu nak beli lain sekali waktu tu..
aaahh.. ni cerite lain kali lah pulak eh..
kot rajin lah....uhuhuhu...