Thursday, October 01, 2015

kecik besar kecik besar jer ko ni lah...





duluuuuuuuu.... tahun 2011-12 lebih kurang..tak ingat exactly biler..
aku ada buat satu entry pasal saiz perut kite masa mengandung...
lama dah entry tu..
tapi sampai sekarang.. entry tu masih lagi orang suka view..
dan masih kerap orang comment..

aku tak berapa ingat sebanar nya pasal entry tu..
tapi.. aku rasa masa tu..aku cerite pasal orang yang suka banding2kan perut orang mengandung ni..
kire kalau ko masa mengandung tu..
perut ko besar..kire hebat sangat dah tu...
kemahen eksyen pandang senget2 mulut ko biler tengok orang tu dah nak beranak tapi perut nipis jew..

hapekaaaaaaahhh....

ni bukan entry aku sentap..

tapi.. pasal entry lama tu..
memang ramai komen 'macam sentap' biler keadaan tu berlaku..
aku rasa... masa tu pon.. sentap gak kot.. hahahaha...

PERSOALAN NYA...penting sangat kah perut besar masa mengandung..??
atau... tak sempurnakah kalau perut kite kecik..??

permasalahannya biler....
ada orang suka nau lah nak banding2 kan...
sedang kan..bende tu bukan isu pon..
janji ko tau anak ko sihat..
baby ko berat nye elok sesuai ngan keadaan..
dah cukup..
tak yah nak amik kire sangat isu besar kecik ni..

perut besar..tak semestinya anak ko tu lahir besar..
macam tu gak lah sebalik nya...

tak pon hokeh..

ko pon kene tengok badan ko sendiri gak...
kekadang jantina anak pon memainkan peranan..kedudukan baby tu sendiri..


macam contoh... aku ni halus orang nya...
sebelum mengandung [masa tu] berat tak sampai 40kg pon..
so.. ko nak hadap anak ko besar tu..tak mampu pulak ko nak bawak kang..
mahu condong kedepan jer kang.. agagaga..


jadi..kalau ko badan besar bagak..jenis rangka mungkin besar..
seimbang lah ngan kandungan ko tu..
jadi tak yah nak eksyen2 sangat pon..
dan tak yah nak banding2 kan ngan orang lain...


aku ada pengalaman 2 kali mengandung ngan saiz badan serta berat lahir yang berbeza..


masa mengandung fes time..masa qaleef dulu..
perut aku kecik jer...
dah masuk 7-8 bulan... tapi macam baru 5 bulan..
orang kalau tanya.. mesti akan cakap..."eeeeiii..kecik nya perut dah 7 bulan..!!"
ko ada rasa nak lempang laju2 tak orang tu masa tu...??
mesti lah ada kan...tapi sebab tak nak anak dalam kandungan duk pengikut perangai huduh tu nanti..
aku sabaukan jer lah... ngeeee...
tapi mak sentap nok....

belum lagi ko dengar orang dok banding2 kan perut die lagi...

aku dok pandang kecik besar kecik besar jer orang tu..
tengok badan die ngan badan sendiri..
kang aku sound kang..
bukan aku yang sentap...kang ko yang sentap pulak.. miahahaha...

tapi..kate nya perut nipis ni..lahir2... qaleef 3.3kg... 
tak lah kecik mana pon..
yang penting..sihat jer..alhamdulillah..



lepas dari tu..
aku rasa.. besar keci.. bukan isu ko nak sentap kan pon..
sungguh.. buang masa ko nak sentap...
tak yah ko peduli kan orang lain..
Allah bagi ikut kesesuaian badan kite..
dan tengok gak pemakanan kite sendiri waktu mengandung..
asalkan ko tau anak ko sihat..
membesar dalam kandungan mengikut purata yang sesuai..
jadi.. tak yah lah ko risau sangat..


mengandung kali ke dua...shaquille ni..

masa masuk trimester ke 3...masa hujung2 tu...
orang kate perut aku besar sangat..
tina selalu ngeti tengok perut aku..hahaha...
last day sebelum beranak aku pergi kenduri..
orang dok tegur ingat aku mengandung kembar...
ada member hantar wassap.. kate kesian tengok aku bawak perut..
nampak macam berat nau..
perut aku..muncung ke depan..lelaki kan..
dari depan tak nampak..
tapi dari tepi memang nampak lah...
sedangkan aku pakai baju jenis besar2..
tah mana nampak tah.. huhu..

tapi...lahir2.. shaquille halus jeeeerrrr....2.55kg...!!
memang kecik sangat dak shaquille masa lahir..
baju new born pon gedebeh2 kesian aku nengok nya.. hahaha..

jadi.. mana datang nya orang kata perut aku macam kembar...besar lain macam tu...


haaaa... tu bukti nya..
saiz perut waktu mengandung tak membuktikan apa2 pon...
lemak sedia ada kat perut ko tu yang menolak baby ko kedepan..
dan buat mungkin nampak macam baby ko yang besar sangat..

ikut badan orang tu sendiri...

contoh aku kasi..macam adik aku si Ain... 
lahir2 anak nak 5 kilo[kalau aku tak silap lah]... normal pulak tu..!!!
nak 2 kali ganda anak aku...
tapi.. aku tak heran sangat pon..
sebab badan die jenis tinggiiiiii  dan bidang...
aku ni... tulang pungkuk pon sempit.. hahaha..
macamane nak bandingkan kalau dah cegitu kan..

jadi.. tu aku cakap.. tak yah nak sentap sangat..
tak de makne hokeh..

lagipon.. ape ko kesah kan sangat pasal perut orang besar ke kecik...
orang tu punya perut kan..
ko jaga jer lah perut ko..
tak yah nak sibuk2 ngan perut orang...
yang tu aku tak paham.... orang2 macam tu... ujub lah tu.. tak baik ko tau...

aku ni ritu..
biler tau shaquille agak kecik dalam kandungan..
aku tak kisah sangat pon..sikit pon aku tak risau..
asalkan aku tau die membesar mengikut kesesuaian die..purata die..
sebab masa tu.. aku tau pemakanan aku macamane..
nak banding masa qaleef dulu hari2 dok bedal masik lemak tambah dan telur mata..
jadi.. aku tak heran lah lahir2.. 
shaquille tu pon halus..
sebelum tu dok pikir.. tak pe2... dah bajet kot merasa dapat beranak normal kan.. ngeeee...
tapi..bukan faktor saiz baby tu pon ko boleh beranak normal ker idak..
tapi.. banyak lagi faktor lain..
so... tuk fes time mak.. yang concern atau terlebih risau perut kecik..
atau senang cerite.. sentap biler orang dok banding2 kan perut ko ngan perut die...
nasihat aku...
tak yah amik peduli sangat.....
tak yah nak sentap sangat...
ilek2 jer.... janji ko tau anak ko sihat dan membesar mengikut purata..
jaga kesihatan..jaga pemakanan.. makan makakan berkhasiat tuk baby..
tu yang penting nya...

selebih nya...



tak yah ko kesah................




eerrr...melainkan... sebarang kelayakan memerlukan ukuran perut time mengandung....


contoh nya..

kalau perut ko tak cukup saiz yang diperlukan..
anak ko tak boleh masuk sekolah...

tu baru patut ko kesah kan..