Tuesday, October 13, 2015

MELAKAgateway :: jom lah kite mulakan perjalanan...


saja2 ritu kiteorang nak gi jalan melaka....
lamaaaaaaaaaa dah tak kesana...
aku suka gi melaka..sebab... eerrrr... nak amik gambar..cantik.. hahahaha...
aku kan suka bergambor.... tak heran lah kaaaaaaann....

ngah abah sado..pernah SINGGAH  2 kali ke melakan ni..
singgah..maknenya..kejap jer..
fes time..sebelum kawen.. balik dari johor.. singgah melaka..kejap..
dah malam.. jadi.. kejap jer lah pon...setakat singgah minum..
eeeerrrr... sempat gak lah naik menara taming sari...

kali ke dua.. masa besday aku...3 tahun lepas kot..
sekali ngan qaleef..
nak balik johor masa tu..
saja2 lah ngajak singgah jonker walk malam tu..
iyeerrr..singgah jer.. tak dok lama...tak bermalam pon..
masa tu qaleef demam pulak.. tetibe suhu naik..
baru jer sampai.. baru jer masuk jonker walk..
tak jalan mana pon.. ajak terus balik johor...

lepas tu..dah tak pernah pergi dah...

tapi..sebelum kawen.. masa bujang..
aku selalu gi melaka ni..
ada urusan kerje kat sini..
pernah pergi gak sekali ngan arwah adik aku tina dan afiq...
tu jer lah yang betul2 aku berjalan kat melaka ni..

abah sado selalu lah pergi.. ada kerje kat sana..
kekadang rasa nak ikut jugak..
tapi.. malas nak ganggu jadual kerje die yang sibuk nanti...
tu.. aku pikir.. nanti2 lah carik masa yang sesuai...
betul2 boleh jalan tanpa pikir urusan kerja...

jadi..biler tetibe rasa nak jalan tempat dekat2...
tu yang ngajak ke melaka jer tuh... boleh la...tuk jalan2 amik angin...
bercuti dari kerje rumah...ahaakkkss...
kebetulan lepas tu pon..plan nak balik ke johor...
jadi.. kire persinggahan panjang jugak lah kali ni..

awal2 dah booking hotel..tuk 2 malam..
saja nak berlama2 sikit..
dari jumaat pagi dah gerak...dalam 2 jam sampai cegitu...




dalam kereta..anak2 tido kejap..
dah nak dekat2 sampai..masing2 pon bangun..
mula lah masing2 mengimpit mak nya...
tuh..macam ngah borak ape jer 2 beradik ni kan...



sentiasa cool...itu lah shaquille kesayangan...
nak masuk 5 bulan dah..!!! cepat nya kamu besaaaarrrr.. sigh...

typical mama.... ngeeeee... 



masa ni...singgah makan sarapan kat area mitc melaka...
ape kenama restoran mamak tapi nama melayu tu tah..besar kedai nya..
tak de gambar makan2..
setakat makan roti telur..tak yah amik gambar lah..membazir batery camera jer...hahaha..
bahek lah aku amik gambar anak2 aku keeeeeeeeennn....




kurta tunic dan linen palazo...
baju ni hadiah dari adik aku Tina...









my little cheeky boy..always...

depan planetrium melaka nih..
ko.. kat kl ada tak pernah sampai..
kat sini jugak ko nak singgah..puffttt...
dekat ngan kedai makan kiteorang sarapan tu sebenarnya..ternampak..
saja lah nak singgah..kot qaleef teruja kan..
tapi... rupernya.. qaleef tak minat sains..!! 
tak eksaited langsung die dalam tu..laju2 ajak kuar..
membazir 10 hengget tiket makpak ko tau.. hahaha...

jadi..moh lah kite terus ke bandar melaka...
nak ajak masuk ke taman buaya...
tapi masa macam singkat pulak sebab abah sado nak solat jumaat
zoo melaka pon dekat2 situ jer..
tapi..ko kalau masuk mau setengah hari.. malas mak ko lah..
asyik nak nengok menatang jer kan..nanti2 lah kat KL gi..




ni kat samudera walk..tempat paberet aku setiap kali gi melaka..
 ada masa sikit sebelum waktu solat jumaat masuk..
singgah lah kejap kat sini..carik makan ringan2 nak bawak ke hotel..
nak check-in..masih awal lagi..
dah masuk sini..memang macam2 bende lah ko nak tengok kan..
sampai2 dah shopping dulu.. puffttt...






aku mencarik baju tido batik ala2 kaftan tapi lengan panjang..
senang nak pakai kat umah mertua..cantik..selesa dan tutup aurat kan..
tu aku dok lah kumpul beli baju cegitu..
kat umah nak tido aku tak pakai lengan2 panjang ber-kaftan macam tuh..
kat umah mertua jer lah selalu....tu beli banyak2..senang..
eerr..tido pon kene cantik2 gak.. tido sebelah laki ko keeeeennn... ngeeeee....




sepat lah abah sado beli penyangkut kunci 'jenama melaka'..
memang dah lama die nak beli..
aku tak berapa pekenan..sebab suka simpan dalam laci jer lagi kemas..
tapi.. tetibe penyagkut kunci abah sado nak beli ni..aku pekenan pulak..so ok jer lah...



posing2 sikit kat samudera walk ni.. harussss...
anak aku si qaleef masa ni ngah memilih menan.. gggrrrrr.....
kau sabarkan jer lah melayan...
ada lah lah a few things aku beli...
makanan 'jajan' macam cakar ayam.. biskut kelapa..sagon bagai tu..siap2 aku beli dah..
belacan cencalok tu..nanti..esok2 eh... kang kepam kereta bau belacan pulak kang...huhu..



ok... dah... kejap jer kat sini..
lepas tu.. gi masjid..abah sado nak solat jumaat..
tah apa nama nya mesjid tu tah..orang situ panggil masjid terapung..
besar..cantik abah sado kata dalam nya..ngadap selat melaka..
aku tunggu dalam kereta jer while abah sado jumaat tuh..

lepas2 tu.. kite gi carik kedai makan asam pedas orang rekemen sedap kate nya..
kat mana tu.. nanti aku share eh...