Tuesday, October 27, 2015

pengalaman dlm tempoh berpantang menggunakan BENGKUNG MODEN walaupon bersalin secara c-sect..









ramai yang email aku tanya rahsia perut aku kempis-slim seawal tempoh berpantang lagi..

aku tak de rahsia..semua aku dah share kat sini..

tapi satu2 nya yang aku belum sempat bercerite..
dan ramai yang tak percaya biler aku cakap..
selain berjamu... berpantang betul2 selama 44-100 hari..
aku jugak berbengkung..!!

iyeerrr... orang tak percaya sebab aku kan bersalin secara pembedahan....
tapi..sila percaya...yang aku mula berbengkung seawal 2 minggu selepas bersalin secara pembedahan...



Ingat tak sebelum aku beranak ritu..
aku ada cerite pasal  BENGKUNG MODEN CEASERAN ni..[ENTRY]
haaaa..bengkung ni lah aku pakai...


masa entry tu... aku masih tak tau lagi kaedah beranak aku...
dan aku masih berharap yang aku akan gigih berbengkung...

melalui pengalaman sebelum ni jugak...[anak pertama]
kali ni...aku memang berniat nak berpantang sungguh2..
melalui tempoh berpantang termasuk keinginan aku tuk berbengkung..
jadi...tuk merealisasikan tempoh berpantang yang aku ingin kan..
aku sediakan sesiap BENGKUNG YANG LEBIH SESUAI..
tak kira samaada bersalin normal atau secara ceaseran....
aku akan boleh pakai...dan aku tekad..
aku mesti akan pakai...!! cewaaaahh..semangat ko yer...eheeemm..

dan... i'm did it..!!!

aku melalui tempoh berpantang aku seperti apa yang aku mahukan..
dan aku jugak berbengkung...

jadi sekarang..aku nak share kat korang pasal BENGKUNG MODEN CEASERAN yang aku pakai sepanjang tempoh aku berpantang...
yang bagi aku sangat OHSEM..!!!

apa aku kongsi kan ni..
jujur dan ikhlas dari hati aku melalui pengalaman aku sendiri pakai BENGKUNG MODEN CEASERAN ni selepas 2 minggu bersalin secara c-sect...
memang sangat2 efektif dan praktikal..!!
bukan jer setakat perut buncit aku hilang seawal dalam tempoh berpantang..
tapi.. jugak elok tuk dalaman..
which is..selesa sangat pada bahagian rahim aku sendiri...










  • Bengkung Moden ini dibuat dari bahan bebas dari getah. Oleh itu ia selesa dipakai, tidak menyebabkan kegatalan, menyerap peluh, tidak panas, lembut pada kulit dan tidak tebal. Ia juga merupakan yangpertama di dunia yang menggunakan latex free material. Dengan keadaan cuaca di Malaysia yang sentiasa panas, ciri-ciri ini sememangnya membantu anda merasa selesa sepanjang masa bengkung dipakai.



jujur.. aku rasa sendiri....

kain bengkung ni...punye lah SELESA..sedap pakai..sangat2..!!!
kain nya lembut..tak rasa tebal..tak panas atau rimas pon sepanjang tempoh aku pakai tu...
bayangkan.. 2 minggu lepas bersalin...
biler aku dah bersedia...bidan aku pakaikan tuk aku..
kali pertama...Ya Allah..kalau aku tau lah best macam tu pakai bengkung..
aku tak tak tunggu selewat 2 minggu tu tau...
dari anak sulung..dari masa beranak kan qaleef dulu aku dah pakai..
tak lah perut aku berbirai sampai nak setahun..!! puffttt...

tapi masa tu..aku pon tak jumpa bengkung yang sesuai..

ada aku beli dan sediakan..yang tuk czer... 
tapi langsung tak besh pakai...
tak seperti yang ni...perception aku pada bengkung..berubah serta merta...
aku ingat..pakai bengkung ni..menyeksakan...menyusahkan...merimaskan..
tapi dengan BENGKUNG MODEN CEASERAN ni...
aku tak rasa semua tu..
yang aku rasa..besh sangat...

SELESA giler... [jujur dan sangat2 ikhlas aku kongsikan ni]

masa tu [seawal 2 minggu] rahim masih lagi rasa bergoyang..
luka c-zer pon masih berbisa..
tapi biler pakai bengkung ni.. rasa kemas kat bahagian perut-rahim aku tuh..
tak de rasa 'bergoyang2' pon.. paham kan maksud aku...goyang macamane..
yer lah..masa tu..rahim pon masih belum kecut...perut buncit...
biler jalan boleh rasa..lagi2 kalau batuk atau bersin..
tapi.. pakai bengkung ni...Alhamdulillah...memang rasa selesa sangat kat bahagian tersebut..

macam tu jugak kat bahagian luka c-zer...

mula2 aku risau kan kalau akan ada kesan lain [yang tak elok]
aku takut..kalau bengkung mengikat kuat..
akan buat bahagian tersebut sakit..atau akan buat luka tu lambat baik..
tapi... tak pon...!!! lagi selesa dan lagi cpat baik adalah...
langsung tak terasa pon tau...
cume sebelum tu..kene pastikan luka tersebut betul2 dah kering...
supaya tak de infection lain pulak...




Bagi luka cesarean, selepas mandi pastikan luka tersebut dilapkan kering-kering.Kalau ingin gunakan bengkung, letakkan lapisan kapas atau tisu yang tidak melekat supaya boleh menyerap peluh agar kawasan luka sentiasa kering. Hal ini sangat penting kerana jika lembap, jangkitan mudah berlaku.

Dr Khairiah bt Seman (Pakar Perunding O&G Pusat Bersalin Barakah, Klang)
Dipetik dari Majalah Pa&Ma (keluaran Mac 2009)



sebab kan selesa...aku pakai hampir setiap hari..!!

selama tempoh aku berpantang tu...
dari pagi bidan pakai kan..
sampai nak mandi petang tu...[antara waktu lepas asar]
baru aku bukak...

efektif nya BENGKUNG MODEN CEASERAN ni..

ko nak buang air besar-kecik pon mudah..
tak perlu nak bukak2 pon...
sebab bengkung ni.. ada panel2 die.. ada 4 panel...ada 3 panel..
4 panel lebar lagi dari 3 panel..
aku pakai 4 panel..biler pakai tu...dari bahagian perut sampai punggung..
tapi... sebab kain jenis getah stretchable...
aku akan lipat satu panel bahagian bawah bengkung naik keatas..
mudah nak lipat time nak buang air tu...memang senang sangat..
tak perlu sampai bukak pon...


in fact.. walaupon tanpa bantuan bidan sekalipon..

senang jer nak pakai sendiri..
nak cabut pon senang...
memang betul2 efektif dan sesuai tuk aku lah kire nya...
takde lah lilit melilit2..takde lah kain panjang menjela..
tanpa bantuan orang lain pon..
tak de masalah nak pakai sendiri...




bengkung 4 panel 




bengkung 3 panel 


alhamdulillah...aku serasi sangat ngan BENGKUNG MODEN CEASERAN ni..

sampai sekarang pon suka aku nak pakai...
dan aku masih pakai sesekali...
sebab selesa tu lah...selesa kat bahagian perut-rahim tu..rasa 'kemas'
walaupon ko pakai rasa ketat..
tapi masih lagi rasa bebas bergerak...
senang cerite..memang selesa sangat lah..
even nak susukan anak ker.. nak tido baring bangun duduk pon tak de masalah


  • Melindungi bahagian yang dibedah terutama sewaktu menyusukan bayi di posisi duduk. Bengkung ini bertindak sebagai pelapik dan pelindung tempat pembedahan. Ciri rekaannya juga membantu menggalakkan pengaliran darah, mengecutkan peranakan, mengempiskan perut dan mempercepatkan proses penyembuhan luka



dan kesan nya....


masa dalam tempoh berpantang pon..

perut aku dah mengempis [walaupon tak sepenuh nya]
terasa lebih cepat..
ada sekali tu..masa mak mertua aku datang waktu aku masih dalam 'hari'
die tegur perut aku tak menggeleber..
yang lebih baik nya lagi..
walaupon aku dalam keadaan berbengkung..
tak perasan pon macam aku sedang pakai bengkung..
sebab..BENGKUNG MODEN CEASERAN ni tak tebal melilit badan...
nampak kemas jer dalam pakaian penuh...

memang beza sangat pengalaman aku berbengkung dengan BENGKUNG MODEN CEASERAN ni

dengan tak berbengkung masa anak pertama dulu...

masa raya ritu.. aku baru habes pantang..

dalam 50 ++ hari...
orang tak percaya aku baru habes pantang... czer pulak tu..!!!







seawal 30 hari [lepas 2 minggu berbengkung]




selepas 2 bulan - baru habes pantang.. dah boleh sarung dress raya..



3 bulan selepas bersalin



latest...

hahaha.... tak de kan nampak perut aku buncit...

misi tercapai....yeaaaaa.....


sejujurnya...
aku rasa... pakai bengkung ni bukan setakat nak kempiskan bahagian perut..
kempiskan perut pon bukan niat nak cantik pon..
tapi bagi aku..berbengkung ni..lebih pada kesihatan luaran dan dalaman kite jugak..
betul ni...
elok tuk menguatkan otot perut yang meregang sewaktu mengandung..
kalau ko pakai sendiri.. ko dapat rasa sendiri kebaikan nya..

jadi.. bukan setakat bersalin secara normal..
yang bersalin secara operation pon...sekarang dah boleh pakai bengkung 
dengan BENGKUNG MODEN CEASERAN sangat2 membantu ibu2 yang bersalin secara c-zer..
dapat mengempiskan perut dengan cepat...
yang penting.. tak memudaratkan..
in fact..kalau ada yang pernah baca..
ada dari pihak perubatan sendiri menggalakan pemakaian bengkung ni untuk orang yang bersalin czer..
sebab boleh mengelakkan luka kat bahagian perut tu terbukak..!!
haaaa..nampak tak sebenarnya..
kite ni jer kurang pengetahuan..
takut.. biler bersalin czer...tak boleh berbengkung..
tak boleh nak kempiskan perut laju2...
alhamdulillah..dengan BENGKUNG MODEN CEASERAN dapat membantu...
aku memang rekomen sangaat2 kat korang semua..
lagi2 yang dah tau akan bersalin secara ceaseran tu..

bidan aku sendiri puji kan bengkung moden ni..
die pon suka dan impress ngan material bengkung ni...
nak pakaikan pon senang.. dan efektif pulak tu...alhamdulillah...








antara pengguna yang berpuas hati [alhamdulillah]





korang kalau berminat nak tau lebih lagi pasal BENGKUNG MODEN CEASERAN ni..
cara pakai... pemilihan saiz yang sesuai..
boleh baca kat SINI 
insyaa Allah ada maklumat yang membantu...

bukan tuk bersalin secara ceaseran jer..
tuk bersalin normal pon..
atau yang tak bersalin sekalipon..
boleh pakai bengkung moden ni tuk kempiskan bahagian perut..
boleh dijadikan korset jugak...
kain nya berkualiti tinggi.. tak panas... dan selesa...



paling penting jugak... senang nak jaga..senang nak cuci dan kering...



korang yang ngah mencarik2 keperluan bersalin seperti BENGKUNG ni..
boleh lah masukkan BENGKUNG MODEN ni dalam list sekali yer..
memang berbaloi sangat insyaa Allah..
dapatkan bentuk badan ramping walaupon lepas bersalin ngan BENGKUNG MODERN ni..
dan walaupon bersalin secare ceaseran..



boleh tengok maklumat lebih lanjut dan FOLLOW 


INSTAGRAM :: bengkungmodenceaseran

atau direct what's app [untuk pertanyaan]
Pn Sara :: 014-8371485




TAWARAN MENARIK !! 
untuk semua pembaca blog ni
DISCOUNT akan diberikan tuk korang yang berminat nak beli BENGKUNG MODEN ni..
hanya perlu sebut nama blog ni jer [blog AKU BUKAN BIDADARI] pada Pn Sara tu..