Tuesday, November 24, 2015

OutfitAtyFared :: kenangan jubah Tina







dress from @jubahsouq[ig]






sejujur nya... jubah ni.. jubah milik tina...
in fact.. ni jubah kegemaran tina..paling kerap aku tengok die pakai..
[tina ada puluhan dress dan jubah] 
masa firdaus [asben tina] tanya aku..ada tak barang2 tina yang aku nak amik..
aku terus teringatkan baju ni...
bukan sebab aku nak memilikinya tuk di pakai...
sebab aku sendiri ada banyak dress jubah koleksi dari @jubahsouq lebih2 kurang cegini..
dan ada pon kaler warna yang sama macam ni]
tapi sebab.. baju ni memang bagi aku...it sooooo tina....

aku teringat pernah sound die pasal baju ni..hahahaha..
alaaa..sound adik beradik..gurau2...bukan sound sinis tue...

"na.. ko ni banyak giler dress lawo2..tapi alih2 aku tengok ko sarung yang ni gak"

tina : biau lah.. aku sukaaaa...[jeling2 mata die kat aku masa tu]

pastu gelak2..terus cerite pasal jubah tu.. jubah ni..
tina..pernah beli dress/jubah 7 helai pada waktu yang sama..!!
aku cakap.."pompuan giler" 
die gelak besar jer...
die kata.. die tak boleh nak control..asal ada yang baru kuar jer..die beli..
lagi2 kalau dari jenama yang die suka dan selesa pakai..
pattern nya..aku nengok..tu jer jugak...
warna pon lebih2 kurang jer pulak tu...
aaaahhh... tina jugak addicted ngan hijau..!! sama ngan abah sado tu..
tapi tina lebih suka pada kaler2 green army...hijau tua macam tu..
aku cakap "warna orang tua" kat die.. hahahaha..
tapi die kesah apa..dah die suka kan...

aku selalu lah dok soh die pilih kaler2 lain ceria sikit..
tapi setiap kali pon... warna2 macam ni gak lah die beli nya...
lepas tu tunjuk kat aku..wassap gambar..
tina :: "kak..lawa tak ni"
"baju nya lawa..tapi bukan kaler tu ko dah ada banyak ker ? "
tina "eeaahh..?? dah ada eeaahh ??"

malas aku nak layan..ko dah beli pon kan..


kesudahan nya.. nanti die soh aku pilih.."amik lah kak mana ko suka.."
haaa part tu aku suka sangat tu..ngeeeee....
bukak lemari die "ko takde kaler lain ker nak.. shocking blue ker...purple ker"
sebab alih2 mata aku nampak kelabuuuuuu coklat hijau biru gelap jer semua...huhu..
Allah..rindu nya kenangan ni semua..
sekarang dah tak de lagi adik dan sahabat macam die..
yang boleh share semua nya..!!
dari rahsia..sampai lah ke kain baju..

kiteorang memang macam tu..
sama macam aku gak lah..
kekadang..ada dress atau jubah aku dah beli2..
balik umah test2..tak pekenan pulak..
aku ada masalah ngan cutting dress..sebab nanti akan nampak lagi kurus melidi..
atau aku baru perasan kaler ada lebih kurang dalam lemari..
terus offer kat tina..kalau die nak..aku bagi jer lah kat die.. senang.. 
kiteorang sama saiz...cuma aku lebih pada xs-s dan tina s-m...
memang men tukar2 baju jer lah kiteorang setiap kali pon..








berbalik pada cerite baju atas ni..
biler firdaus tanya tu.. aku terus2 mintak baju ni..
cakap ngan firdaus "baju die kaler hijau ala2 emerald tu"
firdaus tanya aku balik "hijau mana..?? die banyak hijau kak"

eerrr..betul gak tu..


so aku bagi gambar...




gambar raya tahun 2014
raya terakhir kami bersama...





firdaus terus reply "baju kesukaan tina..."


aku serba salah sebab mintak baju yang mungkin ada kenanagan jugak pada firdaus..
aku cakap siap2.. its ok kalau tak boleh.. tu hak die sebagai suami..
tuk amik atau beri pada sesapa yang die nak barang2 isteri die..
dan aku paham..

tapi firdaus kasi aku jubah ni..
kata dia.. kenangan bukan pada tu semua..
semua tu akan reput..akan rosak..dan last sekali mungkin akan di buang..
tapi..kenangan tu...ada kat hati...ada depan mata die sentiasa...pada lulu..
pada kehidupan die 5 tahun jadi suami isteris...

sayu aku dengar.....


bukan setakat sayu..
aku rasa nak meraung...


kuat nya ujian pada aku..
tapi aku rasa..lagi hebat Allah menguji firdaus sebagai suami dia...
aku cukup2 kagum ngan firdaus...sangat2..
kesabaran die menjaga tina sepanjang tina sakit..
sanggup papah..dukung..bawak pergi hospital..
bawak mandikan..amikkan wudu' tuk tina...pastikan tina bersolat dan mengaji..
penat2 balik kerje setiap hari..
menguruskan tina [masa dah hujung2 tina tak mampu nak bangun tu]
tina cakap.. die sentiasa berlembut..tak merungut..
Alhamdulillah..rezki tina...
jadi.. dapat bayangkan tak kehilangan firdaus tu macamane punye besar dan hebat..
sebulan-2...tak mampu die nak balik kat umah die sendiri...
umah yang penuh ngan kenangan derang..
ramai cadangkan kat die tuk sewakan jer rumah tu..
sebab umah mak die pon dekat2 situ jugak..
tapi firdaus cakap "rumah tu kenangan die dan tina...rumah tu akan jadi milik lulu insyaa Allah"
aku paham.... semua tu amik masa..
baru hampir 6 bulan...
die pon nampak makin kuat [mungkin pada mata kasar]
aku perasan..die pon sekarang buat macam2 aktiviti luar [yang sihat]
mungkin tu cara die tuk sembuhkan diri die..
die pon dah duduk balik umah tu berdua menguruskan lulu sendiri..
syukur sangat2 makabah die ada dekat2 situ...

aku sendiri dah jarang ke rumah die...
ada satu perasaaan..yang susah nak di gambarkan bila masuk umah tu...
yer lah..aku kerap kesana sebelum ni..lepas mak meninggal..
umah tu lah paling kerap aku pergi lepak dan tido kalau abah sado takde out station..
lagi2 masa tina sakit tu...
kenangan tu sangat2 kuat...

tapi tu lah..
macam aku cakap..
'sakit' aku mungkin tak seberapa kalau nak dibandingkan ngan kesakitan firdaus..
aku anggap die macam adik sendiri...
moga ganjaran hebat balasan tuk die..insyaa ALlah....
dan kalau die bertemu jodoh lain..
aku doakan die bertemu ngan orang yang baik2..
yang boleh bawak die ke syurga insyaa Allah...







masam memula pakai baju ni..baru ni..
aku nampak 'bayang' tina dalam diri..
sebab..baju ni memang dekat kata mata aku masa tina masih ada dulu..
die memang sangat suka pakai jubah yang satu ni..
memula dulu.. aku simpan kemas dalam plastik..
aku simpan kenangan baju ni bersama tina..
agak berat awal nya aku nak pakai..

tapi betul macam firdaus cakap..
kenangan tu bukan pada kebendaan..
tapi kenangan tu di hati..ianya tak kan hilang..tak akan mereput..

dan biler aku pakai sebenarnya.. betul...ianya lebih dekat kat hati aku...sangat2..

benar..kenangan tu akan kekal insyaa Allah...kat hati....

jadi..perkara yang sama aku buat pada baju2 emak aku..
aku simpan2 tak boleh pakai pon..[sebab saiz yang berbeza]
aku pikir.. aku sayang.. dan simpan sebagai kenangan..
sedangkan baju2 tu hanya duduk dalam almari..
tak perasan pon kewujudan nya kekadang..
jadi.. aku kuarkan.. aku hantar dry cleaning..dan aku bagi pada nenek sedara aku[baya2 mak dan sama saiz ngan mak]..
selebih nya mana yang boleh aku sedekah...pada orang yang lebih memerlukan..
aku bagi kan jer dengan niat moga pahala tu akan sampai pada mak..insyaa Allah..
ada lah selai dua aku simpan...macam kain batik mak..
tu aku letak bawah bantal..
kalau rindu sangat2..aku akan alas kan kain batik tu kat kepala aku..
tu jer lah..selebih nya..
kenangan pada gambar..dan kenangan di hati...
insyaa Allah...akan terus kekal di ingatan sampai aku mati...



semoga Allah mencucuri rahmat keatas emak Norizan.. roh Nurhartina..dan Mohd Afiq.. di tinggikan darjat mereka..di tempatkan di kalangan para solihin..amin...

ada rezki..kite akan berjumpa lagi..insyaa Allah...


al-Fatihah...





notatanganAty :: jangan pikir aku cukup tabah buat entry ni...........