Friday, May 12, 2017

Ksah Tina : malam ni..bukan sekadar Malam Nisfu Syaaban..



tapi jugak.. menyimpan satu kenangan..

giteeeww...

tak nak lah buat ayat drama sangat..
tapi.. nak share ngan korang satu kenangan pasa satu Malam Nisfu Syaaban..
yang berlaku 2 tahun lepas..

kalau ada sapa yang tau..
malam Nisfu Syaaban.. 2 tahun lepas..
aku kehilangan adik perempuan kesayangan aku.. Tina..

yup.. betul2 pada malam Nisfu Syaaban..
tak ingat dah exactly masa..
tapi.. lebih kurang pukul 10 malam
die pergi dalam keadaan sangat baik..pada malam yang mulia jugak
iaitu satu malam di mana.. Allah akan ampunkan dosa2 hambanya 



عن مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : " يَطَّلِعُ اللَّهُ إِلَى جَمِيعِ خَلْقِهِ لَيْلَةَ النِّصْفِ
مِنْ شَعْبَانَ فَيَغْفِرُ لِجَمِيعِ خَلْقِهِ إِلَّا لِمُشْرِكٍ أَوْ مُشَاحِنٍ " - رواه الطبرانى وصححه ابن حبان .

Hadis daripada Saidina Mu’adz ibnu Jabal R.A bahawa nabi S.A.W telah bersabda : “Allah memandang pada kesemua makhluk ciptaanNya pada malam nisfu Sya’ban, lalu Allah mengampunkan dosa-dosa kesemua makhlukNya melainkan dosa orang musyrik (yang 
menyekutukan Allah)dan dosa orang yang bermusuhan.”

-Riwayat Al-Tobrani dan disahihkan oleh Ibnu Hibban.



aku dah lihat banyak kematian..
maksud nya.. saat orang berhadapan dengan sakaratul maut..
tapi.. jujur aku kongsi kat sini..
bagi aku.. saat tuk tina adalah antara saat paling2 baik yang pernah aku tengok sendiri
Nyawa die di tarik ngan penuh kelembutan..
sampai aku..dan suami tina..duduk kat sebelah tina saat tu pon..
tak perasan nafas terakhir yang di lepaskan..
masa tu..family aku yang ada kat keliling tina pon..
yang sama2 duduk keliling die pon..
tertanya2 kalau tina masih ada lagi saat tu..
sebab tengok keadaan die yang sangat tenang..
die macam sedang tido jer..

ok.. aku menanges saat ni..
tapi bukan mengenangkan kehilangan dia..
tapi..apa aku rasa lebih pada.. macamane bagi aku beruntung nya tina..
aku boleh nampak bahagian baik untuk dia..
bukan aku jer..tapi sesiapa jer yang berada kat situ...

terus rasa insaf pada diri sendiri..
tak tau bahagian kite nanti macamana... 

aku bukan obses..sebab die adik aku..
tak de motif pon aku nak berkongsi akan hal ni sesaja lagi2 selepas 2 tahun berlalu pon..

tapi.. semua ni.. satu ingatan yang sangat kuat kat hati aku..
aku begitu mahu seperti dia.. sumpah..
aku cemburukan dia akan hal ni..

dia benar2 di bagi peluang waktu saat sakit yang di lalui hampir 9-10 bulan sebelum tu
die betul2 'melepaskan' dunia.. dan mengejar apa yang sepatut nya
die betul2 mengambil peluang tersebut tuk diri die sendiri..
tu aku cakap.. die beruntung..
sebab amik semua tu dalam satu sudut berbeza..
die benar2 redha dengan apa yang dia lalui..
macam aku pernah cerita sebelum ni.. 
die sangat takut nak merungut akan kesakitan die..
sebab apa yang dia nak... hanya ganjaran...
dan.. aku boleh nampak pada saat terakhir dia..
bahagian baik tuk die sendiri..

bagi aku.. die wanita hebat sangat istimewa dengan kisah die sendiri..

aku tau.. sebab.. aku lalui semua tu dengan dia..
dari awal.. sampai ke hujung nya.. [selain dari suami die sendiri]
yang mungkin.. susah nak aku kongsi kan secara jelas kat sini..

tina meninggal pada malam nisfu syaaban..
hari isnin 2 tahun lepas..
lepas seminggu die masuk spital kat PPUM
dia duduk kat unit rawatan rapi..
sepanjang2 tempoh seminggu tu..
orang tak putus2 datang ziarah dia walaupon kat ICU..[tapi die dapat bilik khas]
sentiasa ramai jer hampir setiap masa..

ingat tak jugak.. die masuk spital tu..
pada hari yang sama aku berada kat Labor room bersalin kan shaquille..
tu la antara saat yang struggled tuk aku lalui...
aku pernah cerite pasal hal ni..2 tahun lepas..
tapi aku tak cerite secara details pon..
lepas die masuk jer spital hari tu..
die terus tak sedarkan diri..
sebab pihak spital bagi ubat untuk 'tidurkan' dia..sebab die terlalu sakit..
kalau tak..die akan rasa sangat2 sakit sebab kanser die dah merebak satu badan..

hari ke-4 die kat spital..pada hari Jumaat
pagi2.. die bangun.. dan sangat ceria.. 
[tu yang MIL die cerite] -sebab aku takde waktu tu
keadaan die pagi tu.. macam akan terus sihat..
paling menarik.. family MIL dan suami die cerite kat aku..
die bangun2.. tanya hari tu hari apa..??
biler derang cakap.. hari jumaat.. tetibe die senyum manis dan tadah tangan sebut nama Allah ucapkan syukur..banyak kali..
tak tau lah apa yang die nampak waktu die tak sedarkan diri sebelum tu..
lepas tu.. tina mintak family alihkan katil die tu menghadap ke kiblat
walaupon semua pelik.. 
tapi.. derang ikutkan jer..
hari tu jugak..die makan banyak dan borak ceria..
ada satu masa [yang di ceritekan]
tina pandang ke satu sudut dengan pandangan agak tajam..dan risau..
dan macam takut [dari air muka nya]..
[aku dapat bayangkan air muka tina macam di cerite kan]
dan biler orang lain pandang kat tempat yang tina pandang tu..takde apa2 pon..
hanya sudut dinding dan tingkap..

pagi tu.. aku takde..sebab ke klinik kesihatan..appointment
tuk cek luka bersalin aku dan cek shaquille jugak
since aku keluar spital lebih awal atas risiko sendiri..sebab tina..
so aku kene datang KK tuk routin check-up lebih kerap..
dan pagi jumaat tu salah satu hari nya..
sedangkan sebelum tu.. aku dok ngan tina hampir sepanjang masa..
hari2 aku datang spital dan tak peduli keadaan aku..
tapi.. pada pagi jumaat tu..aku takde..aku sedih sangat sebenarnya akan hal tu
sebab.. petang tu aku datang balik.. tina dah kembali tak sedarkan diri..
aku nanges2 marah kan ayah aku sebab tak bagitau awal..
so aku sanggup skip appointment aku pon...

sigh

ok..aku nanges banyak saat ni..
rasa macam baru semalam jer berlaku semua ni..
aku sedih terkilan sebab aku nak sangat borak2 ngan tina sebelum die pergi..
aku nak cerite pasal sakit aku beranak kan shaquille
yang kiteorang baru jer cakap pasal hal tu sebelum aku pergi spital dan tina masuk icu sebelum tu..
aku nak cerite macam2...aku nak tengok anak aku dalam keadaan die sedar..
aku nak jumpa die..borak ngan die macam die tak akan pergi tinggalkan aku saat ni..
tapi.. aku terima..tu bahagian aku..dan aku redho...

saat tu aku tau.. aku tak akan ada peluang lagi..
sebab lepas apa yang derang cerite kat aku..[pasal kejadian pagi jumaat tu]
aku tau..saat apa yang tina pandang.. 
dan aku tau.. yang tu antara tanda2 akhir tuk tina sendiri..
3 hari lepas tu.. pada malam Nisfu Syaaban..tina kembali kerahmatullah..
dengan keadaan yang teramat baik kat mata kami semua..
di kelilingi semua ahli keluarga dia..ayah..dan adik beradik aku..
aku dan firdaus di kiri kanan telinga die..
dan sahabat baik die yang di harap sama2 mendoakan tuk dia..
saat tu... malam tu.. dalam suasana sangat tenang.. dan 'intim' [tak tau acaner nak gambarkan]
seperti semua ni tuk kami semua sendiri sebenarnya..
tapi.. tengok keadaan tina waktu tu..
tak tau dari mana datang nya perasaan..
rasa macam 'tenang' dan 'lapang' kat hati..
kiteorang benar2 bersedia..dan redho atas pemergian die..
tak tau acaner nak cakap masing2 sendiri dapat rasa..
bahagian yang sangat2 baik tuk tina sendiri..
die pergi dalam keadaan die sendiri yakin dan bersedia mengadap Allah..
macam tu lah aku nak gambar kan keadaan tina waktu tu..

rezki dia...

lepas ayat ni..
yang tadi aku menanges beriye2 tu..
tapi biler aku teringat kan saat penghujung kisah..
aku rasa lega..betul ni.. tak tau mana datang nya perasaan ni..
walaupon aku rasa bersendirian sebab tina tinggalkan aku..
tapi..sekurang2 nya aku dah nampak bahagian dia..
yang buat diri aku sendiri termotivasi..
aku mahu jadi seperti dia..
saat malaikat maut menjemput aku..sama macam die..
dengan penuh kelembutan dan pelahan2...
aku mahu Allah jemput aku..dalam keadaan yang baik dan di muliakan.. 
seperti Tina..

Allah angkat darjat die saat die sakit..
Allah angkat darjat die sehingga saat selepas die tiada..
dia di solatkan ramai para agama di kalangan ustaz2 hebat..
kiteorang pernah berborak akan hal ni..[dari masa sihat pon]
memang biasa kiteorang bercerite akan hal2 kematian macam ni..
kiteorang selalu risau.. kalau2 time meninggal..tak ramai orang datang..
tak ramai orang tuk menyolatkan kiteorang..
tak ramai orang nak mendoakan tuk kiteorang..
sebab.. selalu pikir macam tak ramai kawan..[pikir mungkin tak ramai nak datang macam masa kenduri kawen]
ngan jiran pon tak rapat sangat..
tapi.. betul la.. kite buat jer urusan kite dengan Allah..
dan Allah akan uruskan semua tu untuk kite...kite tak perlu risau akan semua tu..
saat tina.. orang2 yang aku tak pernah kenal pon [kawan dia]
datang dan mengaku mereka kawan2 baik tina..
[yer lah.. biasa nya kiteorang memang kenal sapa kawan2 for each other]
jadi beruntung lah tina..
waktu tu.. ramai kawan mengaku kawan baik die..
which is.. kite tau.. sapa tina pada derang sampai mungkin kawan2 biasa pon anggap tina istimewa seperti kawan baik..
dan kawan2 ayah mak aku sendiri [tak terpikir pon akan datang tuk sama2 menyolatkan jenazah dan mendoakan] 
tapi hari tu.. sangat ramai datang tuk semua ni..

ini lah yang dinama kan bile Allah telah mengangkat darjat seseorang tu di sisi Nya..


jadi.. lepas apa yang aku cerite kan semua ni..
macamane kalau aku nak cakap yang aku tak gembira tuk tina..kan..

die hidup.. dan 'pergi' dengan 'menyenangkan' orang lain..
mungkin ni ada satu bahagian lain..yang aku akan sharing ngan korang semua..
dan kalau tak akan menjadi fitnah/salah sangka pada orang lain 
[sebab takut orang akan pandang serong akan entry aku pasal tina ni]
bukan setakat hubungan die dengan Allah..bukan dari masa die sakit jer..
tapi dengan kehidupan die sebelum tu jugak
macamane die ngan kehidupan dia..
die memang jenis orang yang bermotivasi..positif.. dan bijak...
die selalu amik apa2 pon dari sudut yang lebih baik..
die banyak mewarisi sikap mak aku.. 
tu pasal.. aku suka mintak pendapat dia.. atau apa2 just sharing ngan dia..
sebab.. macamane huru-hara kisah nya pon..
end up.. mesti akan jadi lebih baik.. die akan bawak ke pada keadaan lebih elok..
tu biasanya lah..
in fact.. tak macam orang pikir pon.. die berubah ke arah lebih baik
jadi wanita lebih solehah.. jauh dari sebelum die dapat tau pasal sakit tu pon..
tu die anggap.. sakit die tu ujian tuk die jugak
tuk tengok iman die sendiri.. dan.. aku rasa.. she did it wery well..[sebagai orang yang rapat ngan dia]
insyaa Allah...
ada kesempatan aku akan cerite lagi yer..
kalau tak menganggu korang lah..

aku memang ada niat nak cerite..
tapi bukan senang nak tahan perasaan setiap kali menulis..
terkenang2.. bergenang2 air mata ni setiap kali pon..
memang masa awal2 die sakit..
memang kiteorang rahsiakan pasal ni..
aku sendiri tak pernah cerite kat blog..
kalau ada yang pernah baca aku blogkan lepas tina meninggal.. ada sebab nya kenapa..

tapi.. masa dalam sebulan sebelum tina meninggal..
tetibe die izinkan aku tuk sharing pasal penyakit dia [kanser] kat blog ni ngan korang semua..
die nak aku sampaikan 'sesuatu' pada semua..
tapi.. aku sendiri yang tak kuat tuk buat pada masa tu...
macamane nak bagitau orang..kalau setiap kali terkenang pon aku yang macam tak boleh nak terima..
[masa tina masih ada]
aku benar2 mengharap tina akan kembali sihat macam sediakala..
dan ceritekan sendiri pengalaman die..

tapi.. Allah benar2 sayangkan dia..
die pergi pada usia 30 tahun..
tua atau muda bukan persoalan nya..
tapi tuk aku personally..die pergi tinggalkan aku sorang2.. terlalu cepat..!!
sampai waktu penulisan ni..
aku mengharap.. die masih ada kat sisi aku.. tuk berkongsi banyak perkara..
tapi.. dalam saat yang sama.. 
aku tau.. die lebih tenang kat sana..
walaupon tak sama... separuh mati masih mahukan dia..
tapi.. aku dah terima akan kehilangan dia..
bahagian die.. dia dah terima..
bahagian aku yang hidup ni.. saat nanti di panggil ajal..
macamane pulak...

tina pesan..jangan kesian pada dia sebab die sakit dan penghidap kanser.. 
sebab die selalu kata.. die bersyukur..dan die beruntung
Allah bersihkan dosa2 dia dengan kesakitan
sebelum die meninggal dunia...
sebab die mampu la.. Allah bagi die semua tu dengan cara macam tu..
cuma.. beza nya.. macamana cara die terima dan amik peluang atas semua tu..


kalau korang baca entry ni..
apa yang aku nak sampaikan.. cuma kebaikan..
mungkin kite boleh sama2 muhasabah diri dan amik sebagai motivasi diri..
takde niat sebalik nya pon dalam hati aku..
tapi.. aku tetap berbangga die adalah adik aku sendiri..
aku bukan cerite acah2 wanita lindungan kaabah..
tapi die..memang wanita hebat untuk kisah die..
aku tau.. kawan2 tina.. kawan lama.. kawan sekolah..kawan kerja..
kawan baik dia
ramai baca blog aku ni.. dan akan baca entry aku ni jugak
jadi.. mereka sendiri tau sebenarnya keperibadian tina..
bukan sekadar aku bercerite sebab die adik aku..

aku sendiri..kene berusaha tuk jadi sehebat die..
walaupon rasa jauh sangat beza nya
tapi.. aku mesti berusaha jugak
supaya nanti dapat jumpa die lagi kat sana..insyaa Allah..
amin..

alfatihah..



Salam Nisfu Syaaban untuk semua..
bulan Syaaban adalah bulan yang diangkat amalan oleh Allah..





Daripada Usama bin Zaid ra, beliau berkata:


ولم يكن يصوم من الشهور ما يصوم من شعبان قلت ولم أرك تصوم من الشهور ما تصوم من شعبان؟    


ذاك شهر يغفل الناس عنه بين رجب ورمضان وهو شهر ترفع فيه الأعمال إلى رب العالمين عز وجل فأحب أن يرفع عملي وأنا صائم

"Rasulullah saw tidak pernah berpuasa sebanyak yang baginda puasa dibulan sya'ban." Aku bertanya kepada baginda " Kenapa aku tidak pernah melihat engkau berpuasa dibulan-bulan yang lain sepertimana engkau berpuasa dibulan sya'ban." Baginda saw menjawab: Itulah bulan yang ramai manusia lalai iaitu diantara bulan rejab dan bulan ramadan. Ia juga bulan yang diangkatkan amalan kepada Allah swt. Aku suka diangkat amalanku dalam keadaan aku berpuasa."
(Hadis Ahmad dan Nasaie - sanad yang hasan)