Saturday, May 06, 2017

SABAH TRIP 2017 :: Poring Hot Spring Ranau



lepas pergi Tagal Fish Spa tu..
kiteorang terus ke sini pulak..
masuk ke dalam dari simpang jalan utama..
tak sure berapa minit dari Tagal Fish spa tu..
aku hagak2 dalam 10 minit jer rasa nya kot..
kawasan kampung
tapi dah tak rasa sejuk pon langsung..
panas melengit dah cuaca..

dah laki aku kata tak nak gi ladang teh dan strawberry
masa pon panjang lagi..
so.. singgah lah sini tengok apa ada..


so.. just bayar Rm 3 x 3 orang jer
anak2 free sebab bawah 7 tahun
masa masuk parking ni.
tengok ramai orang..
depan kawasan Poring Hot Spring ni.. 
tengok banyak kedai2 jual bende2 macam pelampung..topi pantai bagai tu..
tempat ni macam tempat berkelah tuk family..

ikut kan macam takde mud nak masuk sangat..
sebab.. kat parking tu pon dah bahang giler panas matahari macam mencanak mancar2..
tapi aku dok pikir..kot anak2 boleh mandi..
aku masuk jer lah..
tengok apa ada kat dalam..
bukan selalu pon datang sini..
kat semenanjung pon tak pernah pon aku masuk tempat kolam2 air panas bagai ni

Poring Hot Spring Ranau ni bukak sampai pukul 4 petang..
aku dok pikir gak.. sapa lah nak mandi air panas tengah2 panas terik macam tu.. hahaha
sebab selalu nya setahu aku.. tempat air panas macam ni..
di bukak malam2..

tapi.. ramai sebenarnya..!! 




sebenarnya.. dalam ni banyak bahagian kolam
ada terbuka.. dan ada yang private..[kene bayar asing]
ada yang kolam biasa boleh masuk free..
tengok ramai2 orang.. malas pulak nak kasi anak2 mandi..
kiteorang memang tak lah kan..
malas nak menyalin2 baju bagai..
panas2 tu nak mandi air panas pulak..hesshh..
tapi tengok orang lain..ok jer pulak..

dalam Poring Hot Spring Ranau ni jugak..
ada macam2..ada air terjun deras..tak amik pulak gambar
ada taman2 macam taman rama2..
ada kawasan gunung bukit bagai..jambatan gantung..
tapi kene gigih berjalan ke dalam lagi lar
dah tak mandi.. kiteorang cuma jalan masuk terus ke atas..
tapi biler tengok 9km..15km..ada lagi jauh..
malas pulak kiteorang.. huhu..dasar sangat kan..
bukan tak suka..
maybe cuaca..dan timing tak sesuai tuk kiteorang beriadah macam tu..


nak sedapkan hati anak2.. darikan tak de apa2 nak buat dalam ni..
kiteorang redho lah masuk taman rama2 ni ha.. pheewww..
sorang dewasa rm 3 x 2 orang jer [sebab adik aku tak nak masuk]
anak2 bawah 7 tahun..free..



laki aku suka lah bende2 nature macam ni.. perabeh semua dia nak amik gambar..


ni gambar yang die amik beriye2 kat atas tadi tu.. not bad huh..


ni pon sama..





kalau ikutkan..tak lah banyak sangat pon kau boleh nampak rama2 terbang bersepah..
kau kene carik2 jugak..
meamng tak berapa nak nampak bayang sangat..dan kecik2 jer..
aku pernah masuk kat taman rama2 lain lagi banyak dan puas boleh tengok..
tapi biler nampak tu..anak2 excited lah..
may be ni bukan masa tuk rama2 sendiri terbang bersepah kot.. mana lah tau kan..


so far..so-so jer lah tempat ni..
tak masuk pon takper.. boleh jer nampak kat tempat lain pon banyak..

cuma ada satu banggunan kat tengah2 tu masuk dan boleh tengok rama2 yang di keringkan..
panggil apa tah eh..tak tau..
bgtau nama2 butterfly jugak..
dan cerite pasal berkaitan..alaa macam biasa tu jer lah..

dalam ni..walaupon kau nampak hutan..hijau..tapi panas merecik..!!
memang aku tak tahan gak lah sebenarnya..
nak cepat2 keluar.. nak turun KK check-in hotel terus dan lepak dalam ekon.. huhu..




tapi tu lah.. dek kerana anak2..
kiteorang bagi jugak lah derang merasa mandi..
sebab dah nampak dan anak2 dah mintak2..
tak sampai hati pulak aku ni ha nak tolah.. sigh...

kau tengok dak shaquille panas merelit macam tu boleh lagi tersengeh2 mandi seronok
eerr.. die memang naked.. sebab aku tak malas nak punggah luggage amik swimming suit..
mandi kejap jer pon..
tu pon kene pegang sebab dalam tuk shaquille

sekejap sangat mandi dalam ni.. rasa dalam 5-10 minit macam tu jer kot..
lepas bawak shaquille keluar.. kiteorang dok carik tempat teduh tak jauh dan biar qaleef mandi jer..
lepas tu.. tak ley tahan panas terlampau..
paksa qaleef kuar dan terus balik jer..


aku rasa.. dalam banyak2 tempat kat Sabah aku pergi ni..
Poring Hot Spring ni lah paling aku tak suka.. 
mungkin sebab cuaca tak sesuai..timing kiteorang datang pon salah..
aku pernah baca review.. supaya soh datang petang2..
suasana akan lebih sejuk
tapi lama nau pulak nak datang petang..
ni pon baru pukul 2 tak silap..tengah panas..
tu memang tak lama sangat duk dalam ni..
nak cepat2 balik..

so.. lepas dari ni..
kiteorang terus turun ke bandar KK jer..
dan check-in hotel kat sana tuk malam2 seterus nya..
malam tu kiteorang gi makan seafood dan esok nya pulak gi Island Hoping..
nanti aku share lagi yer..
selang seli lah ngan cerite2 lain jugak..