Tuesday, July 11, 2017

Amik tau hak2 kejiranan...



baru2 ni.. one of close relative kene denggi..
hampir kene pada seluruh keluarga lain jugak..
demam2 yang berpanjangan...

based on yang kite tau..
apa punca nya denggi ni kan..which is berkait rapat ngan kebersihan persekitaran..
tapi.. the problem is..masalah ni bukan datang dari rumah mereka sendiri..
since yang aku kenal sangat..sedara2 aku ni memang jenis pembersih giler...
tapi bende ni berpunca dan  datang dari rumah jiran yang tak gheti lah sama2 nak jaga kebersihan sekitar rumah
sampai menyusahkan dan memudaratkan orang lain..!!!

yang tu lah yang selalu buat aku sendiri frust...
kite ni punya lah takut..risau akan semua tu..
sentiasa alert ngan kebersihan rumah.. tak kire luar dalam..
alih2 pulak..kene jugak dek kerana sikap selfish dan pemalas orang lain..
to be exact..kawasan kejiranan..

sigh...
aku memang marah walaupon bukan lah rumah aku atau kawasan kejiranan aku pon..

bende2 macam ni memang sensitive..
sebab.. bende2 macam ni melibatkan orang lain jugak.. 
which is boleh sampai memudaratkan..menyusahkan orang lain jugak kan..
yer lah.. memang lah rumah masing2.. kite biarkan rumah tak bertebas.. atau biar jer air bertakung tak di bersihkan..
tak peduli depan rumah macam bengkel kereta ke hapa..
dah tu macamane tak jadi tempat nyamuk buat kampung kat situ pulak kan..
bende2 tu lah punca segalanya..
kalau benda2 tu.. nyamuk contoh nya..kenal tuan yang membela nya semata..
takper lah jugak..
kau pergi carik makan kat tuan kau tu jer..
tapi ni merayap kene kat orang lain..
bayangkan kalau kene kat anak2 kecik kita..mereka terpaksa menangung sakit ke hapa..
memang lah boleh menimbulkan kemarahan..

haaaiihh.. 

tapi bende2 ni memang biasa terjadi..
kat mana2 pon.. tak kire tempat..
bende ni melibatkan attitude kite sendiri..

kite ni..biler kata nak hidup berjiran tu..
tolong lah semua..sama2 jaga...sama2 kene ada kesedaran..
jangan sampai pentingkan diri..
tak kire lah pasal apa2 pon ni aku cakap..
bukan hal kebersihan jer semata.. tapi macam2 lagi..
kalau kate tak boleh..sila mereput sorang2 kat hutan tu yer..

yer lah..ada orang kata.. jaga jer hal masing2..
tak suka bercampur orang..
bagi aku..no problem.. sokeh..
bukan nak amik tau sangat pon hal orang macam tu sebenarnya..
kau mereput meninggal dalam tu 3 hari pon orang tak pasan kalau ko ok..then..ok jer..
dah kau nak macam tu kan..

tapi 'jaga' betul2 hal masing2 tu..rumah masing2 tu..kawasan masing2 tu.. 
kalau ada longkang depan belakang umah tu.. sendiri amik tau..bersihkan..
jangan lah kata -tak nak peduli hal orang- tapi hal longkang..hal lalang semua kat rumah sendiri pon kau tak nak amik peduli..

ada jenis..kau tak suka orang amik tau hal kau..
tapi bila diam makin melarat..rumah dah macam sarang ular..
atau macam rumah tinggal [ada yer aku tengok kat kawasan aku ni]
dah jadi macam tu..
nak tak nak..jiran TERPAKSA lah amik tau..
kalau kau tak suka.. awal2 kau jaga elok..jaga sendiri..
orang pon tak 'kacau' kau..
tapi biler sebab dah teruk nau2..walaupon dalam kawasan rumah sendiri..
atau mungkin dah memudaratkan orang lain..
jadi tempat nyamuk membiak..semak mata bagai..
tu dah teruk sangat..tak kan nak diam jer lagi..

kite ni bukan lah saja2 nak bergaduh ngan jiran..
tapi ada sikap tu..mentality masing2 tu..attitude tu..
susah nak cakap..
bukan setakat hal melibatkan kebersihan rumah..
tapi macam2 lagi lah bende2 yang berlaku yang buat jiran tetangga tak senang..

biasa jer aku tau/baca kisah orang share..
tak dapat nak cakap depan2 sebab nak jaga hati masing2..
merungut2 kat lama social.. meluahkan geram..
macam2 hal la...macam2 kerenah..
jiran selamber tak rasa bersalah biarkan sampah busuk..bersepah2 ker atau segala perabot lama ke hapa di biar jer tak dibuang2..
berlonggok depan rumah..
tu yang aku rasa macam tak berapa nak patut..
memang lah depan rumah die..
tapi kalau ruang rumah die ngan rumah jiran tu sebatu..
takper lah jugak..
ni dah kate sharing dinding pagar..sharing tanah sekangkang kera..
kau bercakap pon boleh dengar sampai 10 bijik rumah..
jadi kene lah amik kire semua tu..

macam tu jugak lah pasal parking..
jangan lah simply parking sampai menyusahkan jiran lain..
macam kawasan taman aku ni sendiri..
ada satu kat rumah hujung simpang masuk..
suka nau parking tengah jalan..
kalau sesekali..sekejap2.. boleh lah rasa tak ksiah..
tapi memang selalu..!!
dah la lorong depan rumah kecik..
kereta tepi2 jalan pon dah banyak..[tapi takper lah tu depan pagar rumah masing2 lagi2 yang ada 2-3 bijik kereta satu rumah tu]
tapi ni jenis parking selamber tengah jalan..
memang la depan rumah sendiri..
tapi melintang kat jalan utama yer..laluan lalu-lalang kereta..
sampai susah kereta lain nak lalu lagi2 kalau berselisih dgn kereta lain..
tak ke bende tu boleh buat orang marah..??
lebh2 lagi pada jiran terdekat terutamanya..
yang lalu lalang hari2..
hanya sebab selfish..nak mudah..!!
alasan.. depan rumah sendiri..
wak luuuuuuuuuuuu...!!
depan rumah sendiri bulan jalan kau sendiri hokeh..

eaahh.. astaghfirullahalazimmmmmmmm..
istighfar aty..istighfar...
terlepas geram pulak.. heheh..

tapi tu lah.. aku bagi tau tu..sebab
ada orang tak paham..tak tau may be..
luar dari kawasan tanah berpagar kite..BUKAN HAK KITA..
walaupon tu jalan depan rumah kita..
aku pernah share pasal hal ni dolu2..
even kalau ada pokok di tanam kat situ..berbuah.. walaupon berada berhampiran rumah kite..
depan rumah kite..
tapi kalau bukan dalam kawasan tanah yang kite bayar..
tu bukan lah hak kita..[mungkin hak pemaju atau orang lain]
lagi2 kalau bukan kite yang tanam..
jadi..berhati2 yer.. amik kisah semua tu..
semua tu akan dipersoalkan nanti...

selalu nya benda ni jadi kat rumah2 teres..rumah2 taman lah..

tapi jugak.. its doesnt mean kite boleh buat tak kisah..
walaupon kate bukan la kata tu kite punya..
maksud nya lebih pada hal menjaga kebersihan..
dah tu nama nya hidup berjiran kan..
bende2 ni semua amik tangungjawap sama2..
tak nak jaga rumah orang..jaga kawasan masing2..
sendiri nak duduk pon..
yang jenis2 depan ada rumput tu..
jangan lah pulak sebab aku cakap tuk bukan tanah kita..
tapi kite nak biar jer panjang berlalang 
atau kau boleh longgok tayar atau segala sampah sampai jadi sarang ular nyamuk bagai...
jaga la sama2.. sama2 nak tinggal di kawasan yang sama...
kalau betul2 rasa nak buat tu macam kau sorang yang punya dan control..
sila duduk dalam hutan...

sori yer aku bercakap secara terbuka..
jiran aku pon ramai yang baca blog aku ni..aku tau..
tapi aku tak bercakap secara khusus..
aku cakap pada apa yang aku nampak tak tau lah tah rumah sapa kan..
dan pernah rasa...pernah baca..pernah tau jugak...
adakalanya..kene bercakap..
ni bukan carik salah orang..tapi nak betul kan apa yang salah..
bukan carik gaduh..
tapi nak orang bukak minda sekeliling...
tak cakap..tak tau pulak..
dan ni lah salah satu medium nya..
baca balik yer..aku bukan menghentam meng-khinzir buta..
aku nak sapa yang baca ni..tak kire kat mana pon..
selagi kite hidup bermasyarakat..berjiran dengan orang lain..
sama2 letak rasa tangungjawap dalam diri sendiri..
amik tau akan hak2 jiran..
tak kisah sesama islam atau tak..

well..kekadang ada orang..dah cakap pon..masih buat2 tak tau..
ikut kan kepala tu sangat..
sedangkan.. bukan kau sorang jer bayar yer..
jangan pikir hal sendiri jer..
tapi hak jiran lain tu jugak akan di hitung nanti..[oleh Allah]
jangan amik mudah..walaupon nampak mudah..
menghormati jiran tu pon salah satu dari akhlak..
bukan soh ko hormat tunduk bagai pon.. 
kalau ko tak nak bertegur sapa pon..bagi aku..lantak kau..
tapi hormat hak jiran tu macam yang aku bagitau atas tu lah..
sama2 jaga kebersihan sekeliling..sama2 tunaikan tangungjawap apa yang patut..

pasal parking kereta.. pasal binatang peliharaan bagai.. 
pasal sensitiviti like buat bising tak tentu hala..
even nak buat kenduri pon.. kau nak pasang khemah tengah jalan
kene mintak izin jiran2 terdekat yer..
bukan main pacak jer [unless yang memang tak kisah or paham]
macam pernah kes aku baca..jiran bergaduh besar dek kerana kenduri setaman buat kenduri bukak lagu sikit punya kuat sampai tengah malam..
ingat yer..tak semua orang suka bende macam tu..

even nak bakar sampah pon bukan boleh simply bakar depan/belakang rumah..
walaupon kau kate rumah kau sendiri..
boleh kene saman hokeh kalau ada yang report..

macam pernah adik aku dok umah sewa [belajar] cerite..
tuan rumah bakar sampah setiap petang..hari2..
alasan halau nyamuk..
niat die memang betul..
tapi kawasan kejiranan situ tak selesa..
asap dari buangan botol2..paper.. plastik.. yang bukan nya elok nak di hidu setiap hari
masuk kerumah.. abu berterbangan..
adik aku tu pulak ada asthma...
dapat bayangkan tak keadaan macamane derang menahan sakit hati..

teringat jugak kes tina masa sakit dulu..
depan rumah die jenis suka buat bising..
tak kire masa tengahari ke malam ker..
main motor kecik pulas minyak yang bunyik nyaring giler tu pusing kawasan perumahan..
masa tu tina sakit tenat..bunyik sangat bising sampai tak boleh tutup mata nak berehat pon..
aku sendiri yang sihat pon rasa tekanan perasaan dok kat situ..[dulu kan selalu lepak umah tina]
bukan takde jiran yang tegur..tapi bergaduh besar lepas tu..tak bertegur sapa..
dan die..masih jugak buat tak endah.. buat tak bersalah..!!
sampai lah mertua tina dan ayah aku sendiri masuk campur sebab kesian sangat kat tina..
jiran lain nak tegur tak berani..
since derang [ayah/in law tina] bukan orang taman tu kan..
dah kalau macam orang luar tegur tu kan..memang berat lah..
kene ugut tuk bawak hal tu ke pihak berkuasa..

nampak tak apa aku nak sampaikan ni..
kat situ.. bukan ada kite jer..
tapi ada orang lain dalam rumah yang kite tak tau keadaan nya..
tah orang tu sakit..tah orang tu baru lepas beranak ada baby kecik ngah tido sakin demam ke hapa kan..
letak kan diri kite berada dalam situasi orang lain..

bagi aku senang...
kalau masing2 tahu tangungjawap.. peka keadaan sekeliling..
semua akan ok..
tak akan ada orang yang tersinggung atau marah ngan sikap selfish kita..
bukan biler cakap "jaga hal masing2" tu maksud nya simply boleh buat suka2 hati ikut suka yer macam taman tu kau sorang jer nak duduk hokeh..




Dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim nabi bersabda:
"Demi Allah, dia tidak beriman, demi Allah dia tidak beriman. Nabi lalu ditanya: "Siapakah dia Ya Rasulullah? Nabi menjawab: "Iaitu orang yang tetangganya tidak merasa aman dengan kejahatannya".
Sabdanya lagi: "Tidaklah akan memasuki Syurga orang yang tetangganya tidak merasa aman dari kejahatannya" ( Hadis riwayat Muslim)
"Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari Kiamat ( Akhiratt) maka janganlah menyakiti jirannya" (Hadis riwayat Bukhari)


nampak tak betapa 'berat' nya bende ni sebenarnya...



Dalam sejarah dimana telah datang seorang laki-laki kepada nabi s.a.w menyatakan:
 " Ya rasulullah, tunjukan aku pada amal yang jika akau mengejakan akan dapat memasukan aku ke dalam syurga". Nabi menjawab:" Jadilah kamu sebagai orang yang baik". Orang itu bertanya:" Ya Rasulullah, bagimana aku mengetahui bahawa aku ini seorang yang baik?. Maka nabi menjawab:"Tanyakanlah pada tetanggamu, maka jika mereka mengatakan enkau baik maka engkau sebenarnya adalah baik, maka jika mereka mengatakan engkau jahat, maka engkau adalah jahat". ( hadis riwayat al-Baihaqi)

alhamdulillah.. jiran aku kat sini..tahap..o-k laaaaa... hahaha..

kes anjing dulu pernah aku cerita menganggu kawasan kejiranan dan aku sendiri hampir diserang tu pon [pernah cerite]
dah solve.. lepas hal aku tu.. tah mana derang terus sorok anjing derang tu..
terus takde dah sampai sekarang..
takut ler teewwww....
tapi kalau sebab bukan aku naik hantu masa tu pon..
memang dah ramai yang report tak tahan..
jiran depan rumah orang tu pon pernah mengamuk bagai nak gile sebab anjing die masuk pagar rumah.. 
kire masa aku mengamuk tu ok lagi lah... hahaha..

selebih nya..sikit2 tu boleh lah kite tolak ansur..pejam mata..dan sabar..diam jer lah
bak kata mak aku.. buat jer diam2..pelan2..
atau kalau tak nak tambah pahala takper..tapi jangan tambah dosa maki orang..
tapi tak sampai memudaratkan lagi..dan semua nya ok..so ok jer kawasan aku ni..
ada selfish sikit2 tu.. sabarkan jer lah...masih tahap ok2 jer..
pandai2 lah masing2 kan..
lagi satu..sebab kebanyakan sini jenis rumah sendiri2..bukan umah sewa la..
biasanya rumah sendiri ni jaga nya lebih sikit..
kalau ada pon sebijik-2 tu.. pon tak de apa sangat..
tak sampai ganggu atau menyusahkan jiran2 lain..

apa2 pon..berbuat baik jer lah sesama jiran ni..
tak kire sapa..kau dok sewa ker dok umah sendiri ker..
lagi pulak kalau kite nak duduk lama kat situ kan..
apa2 pon.. jangan buat orang.. 

sebab perkara tu tak akan berkesudahan bende tu..
kau buat aku..aku buat kau balik.. kau balas.. aku ni tak nak mengalah...
biler nak habes nye pulop..
bagi aku senang jer..
kalau bukan kite yang balas.. nanti Allah jer yang tolong uruskan tuk kita..
tak yah nak susah2..
yer lah.. buat baik..di balas baik kan..
buat buruk.. sama lah jugak balasan nya..
tak yah dendam ke hapa.. doa yang baik2 jer..tau lah Allah tu..
malas nak cerite panjang..hahahaha..

well.. islam sendiri memberatkan tuk jaga kebersihan..
yang merupakan sebahagian dari iman..

tapi kalau macam kes sedara aku tu..
dengar cerita..dah ditegur..pon tak jalan..
dan di report kat majlis..dah datang tegur pon masih sama jugak..
tak tau lah macamane lagi nak handle ngan orang2 sombong bongok macam ni kan..
sikap pentingkan diri.. pemalas mak lazib.. menyusahkan orang tau tak..!!
yer lah.. tak dibersihkan sampah..sampai jadi sarang nyamuk..
dan sampai jiran pulak menangung bala nya..
elok orang2 macam tu di buang daerah jer..habes cerite.. hahaha..[kalau semudah itu]