Thursday, August 24, 2017

#AtyPunyaMiniOffice : Label - Storage Box - susun atur





lama giler tak buat label2 ni semua.. tu ko tengok file aku tak berlabel banyak gak tu.. dah alang2 semangat aku meng-make-over bilik kerje ni.. aku buat lah balik simple2 lable..tuk kotak.. filer belum lagi.. hahaha.. dari ritu aku cakap.. masih tak gigih lah aku hadap sampai sekarang ni.. 
tu surat selambak aku tak filling lagi.. 
orang tanya.."surat apa banyak sangat" yer lah..macam real pejabat lah banyak keje gamak nya.. heheh..
aku pon kekadang heran gak banyak nau surat2 nya ni ha..
penyata bank jer aku rasa berapa account.. tuk akaun syarikat la.. aku nya lagi..laki aku punya lagi..
surat2 resmi macam dari syarikat insurance pon selambak..anak2 aku..aku punya..laki aku punya tak berapa insurance die ada sampai kat rumah ni..
lagi tah apa tah surat2 laki aku tu tetiap bulan sampai..penyata credit card lah.. tak tau lah apa bendenya lagi.. belum lagi yang rumah ni punya.. macam bil api air tak lah nampak nau..tapi macam indah water.. macam surat bank berkaitan rumah.. aku tak tau lah berapa banyak sampai.. bukan tak bayar yer..tapi statement sampai 2.. aku filling jer lah..malas nak tengok.. kalau perlu baru aku belek.. huhu.. yang penting aku simpan elok2 senang nak carik kalau apa2.. 

tu bab filling yer yang aku tak buat2 lagi.. yang aku malas nak buat buat masa ni..
yang atas kau tengok lebel kecik2 tu untuk box putih ko perasan kat almari meja kerja bagai tu




all boxes from IKEA.. since aku pakai pon perabot IKEA.. so takde masalah pon nak carik storage box yang ngam ngan ruang.. kebanyakan box..dari yang asal lama.. ada beberapa yang baru jugak..
boleh beza aku beli yang baru ngan yang 3-4 tahun lepas punya dah kuning kotak nya.. 

box ikea ni dah siap2 ada tempat nak letak lable.. aku just print kan jer..senang.. tak yah nak fancy2 sangat.. mak malas nak belek lama2.. janji mesti kemas bersih praktikal mudah baca..cukup..




ada yang tanya.. apa bende lah yang kau simpan banyak2 sangat bende nya sampai ber-box2 tu pulak kan.. 

eeerr.. aku pon tak pasti.. hahahaha..
macam ko tengok label atas tu..ada ribbon.. benang.. tracking number.. gum bagai..
tu lah die yang aku asingkan..

aku memang ada perangai ni.. aku suka simpan dalam satu tempat pada satu ruang.. 
aku tak suka kalau bende2 macam ni contoh nya..dok merata tak tau mana letak bile di carik..
contoh kau simpan gam ker ribbon ker benang ker kat dalam laci make-up kau-kat bilik tidur utama kau
atau..tetibe dalam laci kerja..ada pulak spannar atau screw driver bagai..
tu bukan tempat die.. tempat die dalam tool box..
takde lah time2 nak guna.. kau gelabah carik screw driver merata tak tau mana simpan..
ada kat atas..ada kat bawah..kat laci dapur siap.. i is cannot.. 
ngan laki aku sekali aku trained tuk disiplin akan bende2 macam ni..
sebab nanti biler die mencarik tak jumpa..die lah jugak yang hangin kan...
tak pasal kerje terbantut mud tak baik sebab tak jumpa tools..
perangai aku lah macam tu sebenarnya.. hahaha..
so.. kene sama2 buat..sama2 amik tanggungjawap..begitu..

so.. sama jugak macam barang2 yang atas ni.. contoh benang.. simpan dalam satu box..semua sekali jarum gunting jahit..kapur..dan yang berkaitan dalam satu bekas..
bila2 nak guna.. dah tau letak kat mana..
ni bukan barang2 kerje pon.. takde kaitan sangat pon ngan bisnes kan..
tapi memang dari dulu..aku buat macam ni..dan letak kat ruang khas macam ni.lebih kemas..
memudahkan semua orang pada masa akan datang..







ni box label 'GUM'.. tak tau nak letak label apa panjang2 sebab tak muat.. 
so aku rasa 'GUM' tu pon dah cukup tuk kiteorang laki bini paham..
nak carik salotape..double tape.. gam panas..gam kayu..gam kertas.. gam plastik.. staple besar..
semua dalam tu.. tak yah nak carik2 dalam lacik bagai atau kat tempat lain..
dah pakai..guna.. simpan balik dalam tu..
sebenarnya.. aku jensi beli salotape sekali bundle.. tapi..masa ni tu jer tinggal..
selalu gak ada masking tape..ada banyak size salotape jugak
gam2 jenis cecair pon masa kemas2 ni ada aku dah buang sebab dah tinggal sikit2 mengeras..
jarang guna.. 


macam ni.. box ribbon.. dulu2.. aku selalu buat hantaran kawen kawan2..sedara2..ada gak amik job under Pink garage.. tapi..dah bertahun aku tak amik... sebab aku malas dan fokus pada job lain.. 
tapi bahan2 ni masih banyak.. macam ni barang aku beli sendiri..so aku boleh lah simpan..
kalau ada orang punya dah bayar..aku pulangkan jer sakali masa hantar hantaran tu..
ada macam sedara2 mintak tolong simple2.. aku buatkan jer la.. pakai barang apa yang ada ni..
so.. aku masih simpan.. takde keperluan tuk aku buang pon..sebab masih elok..
ribbon tu ada masa masih berguna sampai sekarang..



ni label 'CABLE' dan jangan kau tanya mana datang cable banyak2.. 
cable hp jer kebanyakan nya ni.. dulu2 pakai hp android bertahun2.. beli jer dapat.. lepas tu tak cukup panjang..beli lagi yang 1-2 meter punya.. pergi mana2 terlupa bawak.. beli lagi.. kalau gi kedai ustaz yang popular barang murah tu.. tengok lawa2.. beli jer.. huhu
tu termasuk lah cable travelling.. cable pendek..panjang.. cable HD tv.. cable video yang beli sebab ingatkan rosak..tapi rupanya video player yang rosak..huhu
dan macam2 jenis lagi lah cable.. yang heran nya.. guna hokeh cable2 ni..

selalu letak kat atas ker sebelah katil.. jarang2 caj kat bawah atau kat tempat lain..
tapi ada masa.. bila alih2 tu yang leceh... tu lah kisah nya asyik membeli..
lepas tu aku kemas2..rimas tengok terjuntai2.. aku simpan macam ni.. well.. masalah aku lah tu kan.. hahaha.. 

sekarang.. masing2 pakai apple.. so..yang cable andoid jarang guna kecuali tab anak2.. cable psp qaleef.. dan hp android kiteorang masih guna tuk business..
so.. yang banyak2 cable beli dulu.. masih elok..simpan jer lah macam ni..
sekarang dok lah membeli cable Iphone pulak..tah apa masalah kiteorang ni pon tak tau la.. ngeeee..



ada a few box lagi tapi tak dapat nak tunjuk.. samaada agak personal..atau bersepah dalam tu main sumbat2.. hahaha..
yang kerap guna.. letak kat bawah rak jer..
yang jarang guna..aku letak tinggi sikit atas rak..

bende ni bukan aku sorang jer guna.. tapi abah sado jugak yer..
even ko tengok dah elok aku kemas macam ni pon..setiap kali die carik barang..die akan tanya kat aku jugak.. haaaiihh... "sayang..gam kat mana..??" 
bayangkan kalau lah barang ni merata letak nya pulak kan.. jenuh lah ko kene bangun tolong carik..
kalau macam ni aku cakap dari jauh jer...hahaha..
tu penting nya letak label..


holder file atas ni aku letak majalah peberet aku.. berat..tak ley letak tinggi2 atas rak sekeping dah..


"anak2 tak usik ker ?.. ker..anak2 tak ley masuk bilik kerje ni ? "


derang bebas keluar masuk bilik kerje kiteorang ni.. in fact.. sekarang..meja study derang pon dah ada dalam bilik ni saja aku buat ruang khas tuk derang [nanti aku share]
tapi.. derang tak usik barang2 kiteorang.. barang2 dalam box tu walaupon letak dalam kedudukan rendah / kat bawah..

aku pon tak tau macamane boleh jadi macam tu [derang tak usik]
tapi aku bersyukur gak lah.. may be derang dah biasa..
aku sendiri pon dah pesan awal2.. derang pon tau bende2 tu tak boleh di usik
ada lah sikit2.. bukan takde langsung.. tapi just macam main tolak2 box tu masuk ke dalam ker..
macam tu jer lah.. tapi takde lah kata nak bukak box tu bawak main..memang tak..
even barang2 macam pen.. pensel..pembaris semua tu pon derang tak usik..
sebab aku dah sediakan semua nya tuk derang..guna barang sendiri jer masing2..


ok.. tu jer nak share.. kalau nanti2 ada cerite lagi... aku share yer.. 
ngah pikir.."biler lah aku nak kemas laci kerje aku ni ha" sigh