Friday, August 04, 2017

Tips bersih : Lap kaca/cermin/table top/benda berkilat dengan MICROFIBER CLOTH



orang selalu tanya aku.. untuk lap cermin..kaca.. tempered glass.. table top yang jenis licin2 kilat2 tu.. PAKAI APA ??

since rumah aku banyak nau lah bende..hiasan..perabot..dari material tu kan..

sebenarnya..aku pernah jer share dalam beberapa tahun lepas..dah lama..aku sendiri bila nak carik balik pon kemain jenuh..maybe aku letak tajuk mengarut kot.. hahaha..

so.. aku baik hati nak share lagi.. 

iyeeerr... kau cakap ngan aku ni.. apa bende yang orang tak pernah tanya aku.. lap pakai apa..lap guna apa.. lap macamana.. baru2 ni orang tanya aku.. "berapa kali seminggu sapu/mop rumah?"...

ada pernah orang tanya aku "kalau vacum/mop rumah.. bawah2 sofa tu bersihkan sekali tak"
ada lagi.. "tepi2 dinding yang kat skirting bahagian bawah tu.. lap tak selalu nya?"

walaupon aku macam.. eerrrrrr............... soalan hapekah itu..
tapi.. biasa aku akan jawap jer jugak..

aku husnuzon jer..mungkin orang nak tau kot nak buat ker kan.. kasi idea.. boleh kasi insipirasi giteeeww.. hehehe.. 

orang tanya aku beratus soalan..tak mampu aku nak jawap...
ada masa macam soalan tu.. tak tau acaner orang ley pikir tuk tanya kat aku.. hahaha.. kekadang aku rasa macam.. tak tau lah acaner nak jawap pon....serious ni tau.. 


ok.. berbalik tajuk kiteewww... ni pon salah satu soalan faberet orang tanya gak ni tau.. yer lah..kerje2 dapur macam ni kan.. memang rutin orang kata..

orang sekarang.. tak pakai dah nak cuci cermin guna surat kabar yer.. so old fashion..susah2 jer sampai hitam2 kan tangan..surat kabar pon dah tak pernah beli gamaknya.. semua baca online jer...

tapi lap pakai kain biasa.. macam kain tuala good morning kaler putih tu..masih tak bersih.. kalau ada air tu..akan nampak kesan air biler dah kering..tak licin betul2 kilat macam baru beli la kan..aku tau tu..



kalau ko tanya aku..aku pakai apa tuk semua tu.. jawapan nya.. aku pakai ni.. kain jenis MICROFIBER.. kain ni tak sama dengan kain biasa tu... campuran Polyester dan Polyamide  
kalau pegang kain nya boleh rasa berbeza..lembut.. dan ada bulu sikit..


biasa aku akan beli dalam 2-3 jenis..maksud nya..tebal nipis tuk keperluan berbeza..
macam yang atas ni.. nipis.. dan besar.. aku suka buat tuk lap2 dapur..sinki..dapur masak.. tile dinding.. basahkan.. dan mudah kering.. sebab nipis..
macam kain buruk lah tuk sesetengah orang panggil..kain basahan..tuk lap2 meja air tumpah ke..
tapi aku takde kain buruk..aku tak suka guna kain macam t-shirt2 lama tu buat alas ker..buat kain lap ker.. so.. aku gantikan ngan kain macam ni.. kire ni kain buruk tapi version lawa sikit la..hahaha..


aku akan beli lebih sikit yang ni.. tukar2.. tak tebal..senang simpan.. 
kain ni tahan lasak tau.. ikut pengalaman aku.. ada yang aku pakai bertahun gak masih elok.. cuma dah tak suci sangat la.. ada noda2 hitam tak ley tanggal tu kan..walaupon dah cuci banyak kali.. 
tapi still la boleh guna lagi..
cuma..aku tak suka kalau terlalu buruk kepam..memang aku buang jer terus.. tak yah nak sayang2 dah..
tak mahal pon yang macam ni.. Rm 2-3 hengget dapat 2 helai terus..puas hati pakai..




yang ni pon sama material jenis macam atas tu.. cuma lebih tebal.. lagi lembut..
harga mahal sikit dari yang atas tu.. dalam Rm 4-5 sehelai..
tapi pon boleh pakai lama jugak..tengok penggunaan..

yang ni.. biasa aku tak pakai basahan.. 
kain tebal.. kalau rendam air nak perah gitu2 memang susah..
aku guna tuk penggunaan kering..atau kurang guna air [pakai penyembur]
macam untuk perabot2 kaca cermin or tempered glass kat ruang tamu.. hiasan2 kecik kaca..
pakai ni la.. yang tv cabinet kat familly hall tingkat atas tu pon aku lap pakai ni.. 
yang jenis2 material kau tak ley pakai kain biasa atau kalau guna air nanti nampak kesan bila kering..



aku biasa pakai penyembur spray ni.. sembur sikit2..dan lap pakai kain tu..
kekadang dalam spray tu aku letak sikit sabun pewangi..
lebih bersih dan berkilat..kalau tak pakai air pon takper jer tuk material tempered glass meja tv ni..lap jer pakai kain tu.. pon bersih jugak..

lagi satu pakai kain ni.. tak bercalar..kekadang perasan tak..ada material yang mudah calar..macam KC jenis Acrylic or 3G kan.. calar2 halus.. 
so.. aku memang galakkan pakai kain2 material macam ni instead of ko pakai kain baju t-shirt buat kain buruk.. or..pakai sponge.. or kain tuala good morning tu..


banyak jual kat pasaraya macam Giant..Jusco..Tesco.. carik yang tulis Microfiber.. n biler ko pegang tu ko boleh rasa lain material nya..lembut..
selalu ada jugak kat bahagian rack barang kereta..
sebab orang biasa suka guna kain ni tuk basuh lap kereta.. tak kasi calar n mudah serap air kering terus berkilat..takde kesan air dah lepas kering tu.. haaa.. dapat related kan tak..

aku suka beli kat kedai DIY.. banyak giler pilihan..yang tebal..nipis..sederhana..dan macam2 size.. macam2 color jugak..




so.. harap perkongsian aku membantu yer..