Friday, September 08, 2017

aku gi khursus bisnes bawak anak ? seriously aty??!!







minggu ni.. aku ada attended satu kelas marketing.. for business.. tuk tambah ilmu.. aku nak jer cakap..nak buat ayat macam - "saja2 aku nak pergi".. tapi tak.. aku tak buat saja2.. aku tak kan buang masa..duit..tenaga..untuk sesetengah perkara yang aku panggil..'saja2'
aku sekarang dalam phase kene lebih fokus.. jadi.. rajin tak rajin.. malas tak malas..gigih kuar subuh gajah sama2 ikut jalan jammed orang nak gi kerje.. dan melabur gak lah sikit hanya tuk kasi pandai.. 
walaupon tuk beberapa hari jer.. tapi.. impacted agak besar kat aku.. 
orang kata.. kite ni jangan berhenti carik ilmu.. tak kire lah apa jenis ilmu sekali pon.. jangan kau kata nak belajar jer kene masuk unibersiti semata hokeh..



bila aku cakap.."aku pergi kelas"

orang mesti akan tanya... "sapa jaga anak..??"

bukan dari kawan2/reader yang memang tau dah biasa baca blog aku ni jer.. tapi family..adik badik aku jugak akan pikir bende yang sama..

sebab... apa2 pon.. memang tu jer pon SIKIT kekangan tuk aku.. jangan salah paham tau.. aku tak pernah rasa anak2 sebagai beban.. dan aku tak pernah sikit pon pikir... yang mereka tu sebagai penghalang.. 

tapi.. dalam apa2 keadaan sekali pon..memang nak tak tak.. aku kene pikirkan derang dan bagi keutamaan dulu..sebelum apa2 keputusan aku nak buat..

termasuk lah biler kata nak gi khursus2 ker..seminar ker hapa..
kalau gi majlis agama..kelas fardhu ain kat mesjid tu..takper.. boleh jer hangkut sekali.. 
tapi ni biler kata nak attended kelas bisnes.. 

kau akan rasa macam.. kau biar betul..!!!!
macamana kau nak belajar macam tu.. 

yer lah.. aku nak gi kursus..aku nak belajar..carik ilmu.. tapi aku tak boleh tinggalkan anak sebarang..kalau takde orang nak jaga..

dah tentu2 lah sebab aku tak kerje..dan handle 200% anak2 aku sendiri selama ni..tak harapkan sapa2.. kalau ada pon..sikit2 lah mintak tolong family.. tu pon aku lebih pada.."pandai2 lah kau nak hidup kan" dah kertu2 macam ni..pandai beranak..dah ada kehidupan sendiri..tak kan lah sikit2 nak harap kan makpak lagi kan.. 

kalau ada masalah kecik2 macam ni..pandai2 lah urus..
selagi boleh tak yah nak susahkan orang... 

selalu nya bende macam ni.. yang kata aku nak keluar gi kursus ni..which is.. bukan time2 cuti lah kan..

aku akan tengok schedule kerje abah sado..
atau pon.. waktu kelas adik bongsu aku.. hahaha..

tapi.. kalau lah takde 2 yang atas ni.. aku akan pikir cara lain..




macam qaleef senang sikit..sebab dah sekolah.. paling tak pon... tinggal sekolah lama sikit.. bayar ot jer lah..[so far tak pernah lagi] tapi maksud nya kalau perlu..aku tak lah risau anak tak beramik on-time..

cuma shaquille tu la.. #matlekat.. orang kata die macam kembar siam aku..pergi mana2 memang tak pernah tinggal.. 
sebenarnya.. shaquille ni.. senang nak handle dia..well.. anak kita kan..kite jer yang tau..samaada 'boleh atau tak boleh' untuk satu2 situasi tu..
macam shaquille..aku takde masalah pon kalau nak bawak die gi usrah ker..gi mesjid berdua tuk kelas agama ker.. aku takde masalah pon.. tu kau tengok aku elok jer merayap berdua ngan dia shopping semua.. 

tapi.. masalah nya sekarang ni.. bila cakap nak gi khursus.. kalau kata nak bawak anak..orang mesti akan pikir.."seriously aty..??!!" 

so.. aku carik solution lain... aku ni jenis.. kalau aku nak.. kau cakap la macamana pon.. aku akan buat sampai jadi.. aku akan carik sampai boleh.. 

lagi satu.. aku jenis letakkan 100% hati dan yakin aku pada Dia.. kalau Dia sendiri izinkan.. Dia sendiri akan bagi jalan dan permudahkan urusan aku..walaupon mungkin awal nya aku rasa macam.. tak mungkin..
like.. nak bawak anak gi khursus kan.. hahaha..

tapi tu yang terjadi.. aku jumpa orang yang mengizinkan aku bawak anak aku sekali..dengan syarat.. aku boleh fokus..dan takde gangguan..

nampak macam susah kan syarat nya..
tapi bagi aku..cukup lah tu..asalkan di izinkan..

macam aku cakap.. kita jer tau..kite je kenal anak kita macamana.. dan aku tau.. aku dan shaquille boleh lalui keadaan tu sama2..chewaaaahh.. nampak tak..macamana shaquille tu macamana attached nya dia ngan aku.. hahaha..

aku nak buktikan..anak2 bukan penghalang.. bukan menyusahkan aku.. in fact..mereka penguat aku.. mereka lah pendorong rezki tuk aku..insyaa Allah..

ajaib kan....Jalan yang Allah bagi... macamana keadaan tu boleh terjadi.. Dia jer yang tau.. aku bersyukur jugak Allah temukan aku ngan orang2 yang bawak aku ke dalam keadaan tu.. sapa sangka kan..





so.. memang betul2 lah aku bawak shaquille tu gi khursus ??!! betul ker aku boleh fokus ngan anak clingy macam shaquille tu..

sebelum aku gi khursus tu... aku memang gamble jer.. sedap sikit ayat..tawakkal jer lah kan.. aku pikir..pandai lah aku distracted anak aku tu ngan apa2 yang patut.. memang dah stand by dah.. lagi pon khusus tak lah lama.. separuh hari jer.. [memang aku pilih khursus2 pendek jer] so aku rasa..insyaa Allah semua akan ok.. tawakkal..

tapi.. korang kene percaya ni.. apa2 yang terjadi sekalipon.. semua atas izin Dia.. macam tu lah aku selalu pegang..
and.... the day yang aku nak start khursus aku tu.. tetibe aku dapat 'SOS'.. which is aku tak perlu bawak anak aku sekali..!! kire aku boleh tinggal ngan tenang anak aku kat rumah.. sebab ada orang rapat..yang boleh jaga shaquille..!! memang satu kelegaan giler ah kat aku time tu..bile aku tak yah nak bawak anak aku yang sorang tu kan...kalau bawak mungkin tak apa.. tapi kalau ada kelebihan tuk tinggal.. harus lah lebih baik.. aku akan lebih fokus..

sekarang kau nampak tak... apa yang aku sapaikan kat atas tadi tu.. 

Kalau Dia sendiri izinkan..Dia dorongkan..Dia jugak akan mudahkan urusan kau..walaupon mungkin kau rasa macam mustahil jer kan memula tu..

masa aku daftar 2-3 minggu sebelum tu.. aku memang pikir.. aku kene bawak sekali dak shaquille ni jer sekali..aku memang tau abah sado tak ada..macam biasa lah kerje.. awal2 die dah cakap..die tak boleh dan mintak aku tukar tarikh yang dia flexible tuk handle anak2...

tapi aku tak boleh.. aku tak nak lepaskan peluang yang ada.. dan aku tak kisah pon..aku tak nak bertangguh yang tak tau bila pulak laki aku nak flexible..aku pikir.. pandai2 lah aku nak handle nanti..janji aku gi gak kelas tu.. aku memang la macam ni..jenis tekad..laki aku cakap.. hati kering.. kalau nak.. tetap nak.. macam tu lah sebalik nya..huhu

bila sampai masa.. Allah mudahkan urusan dengan bagi pertolongan macam ni..syukuuuuurrrrr......





so.. untuk orang yang selalu cakap kat aku..selalu tanya aku.."macamana aku buat apa sahaja yang aku nak walaupon dengan anak2 kecik" [contoh nya macam ni lah salah satu nya]
"macamana aku handle anak2 tanpa suami yang bukan selalu ada" "macamana aku boleh menikmati hidup aku macam biasa" "macamana aku boleh bergaya" dan macam2 lagi yang kaitkan soalan2 tersebut dengan anak2 kecik aku..

jawapan nya..macam ni jer lah.. hahaha.. hati kene kental..pokok pangkal nya diri kau sendiri.. kene beruasaha.. letak kan hati kita sepenuhnya pada DIA.. n just make it semua nya simple.. jangan asyik pikir "tak boleh" atau "susah" jer memanjang.. carik jalan keluar.. paling penting.. jangan sesekali anggap anak2 kecik kita tu..sebagai kekangan besar atau pon beban tuk menghalang kita buat sesuatu yang kita nak..aku set dalam pala hotak aku ni tuk elakkan dari awal cakap "susah lah ngan anak2 kecik ni" "susah lah nak melawa ngan anak2 kecik ni" "susah lah nak pergi sana sini bawak derang ni" " susah lah itu..susah lah ini...

JANGAN..!! derang tu anugerah.. rezki tak ternilai tuk kita.. bila cakap susah tu ibarat macam drang datang dalam hidup kite sebagai beban.. jangan lupa yer.. kata2 kita tu doa.. lagi pulak sebagai ibu..
aku bukan mak luar biasa.. aku sama macam korang semua..huru hara jugak.. yang struggled lalui kehidupan macam mak2 lain..
tapi.. aku ttap dengan pendirian..anak bukan penghalang..mungkin banyak perkara akan berubah lepas kehadiran mereka.. tapi.. apa yang penting..macamane kite menikmati hidup kite sendiri jugak.. cuma kali ni.. nikmati nya sebagai ibu bersama anak2.. giteeeeeeeeeeeewwwwwwwwwwww... 

kau tak tau huru hara nya kan.. yang kau nampak semua sempurna...wakakaka...


notatanganAty : tapi tau tak.. khursus ni pon salah satu macam 'me time' tuk aku sendiri.. rasa tenang jer bawak kereta sorang2 setiap pagi sejuk2 dah keluar tngok matahari terbit sambil waktu tu lah aku boleh berpikir banyak bende serious tanpa sebarang gangguan..bahahaha..kau jangan gelak..bende ni betul... untuk aku yang jarang2 dapat.. bende ni sangan bermakna hokeh.. 






Kurung Blouse dari Carmelita_Official [FB/IG]