Thursday, November 23, 2017

perangai yang satu nih.....mana datang nya ?









aku nak cerite ngan korang kisah lama2.. sangat lama.. kisah macamana aku boleh bermula jadi orang yang suka mengemas.. atau terlebih details.. sampaikan saiz susun baju pon perlu sama..


ramai orang pikir.. aku dapat dari mak atau ayah aku..

untuk pengetahuan.. perkara ni bukan keturunan yer.. tapi lebih pada kebiasaan.. which is contoh kau biasa tengok mak pak kau biasa buat macam tu dari kau kecik.. dan kau terikut sama.. tapi.. ada jugak yang datang nya bukan dari parents kau sendiri.. tapi dari persekitaran lain..

macam aku contoh nya..

betul..mak ayah aku pembersih orang nya.. macam di galakkan dalam islam sendiri lah kan.. tapi..kalau nak cakap teratur sangat tu..memang tak..!! ada beza nya.. 

ayah aku sangat bersih.. dari semua segi.. pakaian nya.. persekitaran nya.. kau bayangkan..ayah aku basuh lap kereta dia..HARI-HARI !! setiap pagi sebelum pergi kerje..dia akan basuh kereta dia walaupon aku tengok..tak lah kotor pon.. dah hari2 lap kan.. aahh..lupa nak cakap.. ayah aku orang nya tersangat2 lah rajin giler.. tu pasal aku tak heran dia boleh lap kereta dia hari2..bagi aku permandangan biasa..masa aku masih bujang tinggal ngan dia.. kekadang dia siap basuhkan kereta aku sekali hokeh.. hahaha.. tapi bapak kau kan.. takde lah segak ke hapa.. seronok lagi hada.. sampaikan lepas kawen.. fared yang tegur pasal perangai ayah aku tu.. die pon impress giler.. aku cuma cakap "ayah memang rajin".. bukan laki aku jer..jiran2 pon kagum.. heheh

ayah aku bukan setakat rajin.. tapi sangat pembersih.. tak yah kata luar kereta.. dalam nya pon sama yer..alas kaki tu tak pernah nampak habuk pasir ke hapa sikit pon.. 
TAPI.. satu perangai dia..pembersih jer lah.. dan bukan tersusun .. dalam kereta dia..macam meja pejabat ! kertas kerja2 dia..berterabur..file2 meeting dia..buku2 tah apa..  kau nak carik slip gaji bapak kau pon..kene carik dalam kereta dia hokeh.. aku ni dulu kalau nak pinjam kereta dia.. tak tau acaner nak kemas tah.. kat tempat duduk [seat belakang] tak boleh sebab banyak abrang kerje dia.. nak usik tak berani.. pernah usik sebelum tu..tak suka penuh2 atas dashboard belakang..jadi aku bawak keluar letak dalam rumah.. kene marah kau..bila lepas tu dia tak jumpa barang dia..dah aku pulak di persalahkan.. huhu.. kekadang terpaksa pinjam sebab kereta dia jer kat rumah tu yang minyak sentiasa penuh..muwahahaha.... maklumlah..company sponsored [bapak aku bos]

macam tu jugak lah mak aku.. pembersih..sangat.. tapi.. bab lain.. dalam almari semua.. berterabur.. selalu memang kerje aku lah tu kan yang kene susun atur kemas semua dalam rumah tu.. mak aku cakap "akak lagi pandai kemas" [kat rumah orang panggi aku kakak] lepas tu bila aku buang bekas2 aku rasa tak perlu...marah pulop.. itu lah isu nya kat rumah family aku tu setiap kali pon !!! siap2 aku pesan..kalau nak suruh aku kemas..boleh jer.. tapi jangan duduk dekat2 aku situ..heheh..

so..mana datang nya sikap 'details' aku yang satu tu..??

haaa ni nak cerite kat korang..baca lah kalau ghajin..uhukkss..


masa aku form 2.. aku kene dok kat asrama.. sebab bapak aku cakap.. soh fokus belajar konon nya.. lepas tu sebenarnya.. susah dia nak amik hantar aku sekolah.. sedangkan sebenarnya masa tu umah aku dekat jer ngan sekolah.. [sebelum berpindah ke Shah alam masa form 5]..so tu lah fes time aku belajar berdikari.. yang aku rasa pengalaman agak bermakna gak lah walaupon sebenarnya..aku tak suka duduk asrama!! kene ikut jadual.. 

so kesah nya kat hostel ni lah aku dapat satu perangai baru..aku dok bilik tingkat 2..alaaa tak ingat lah apa nombor bilik tu..BB1 kot..ada nama lain sebenarnya.. kisah 21 tahun lepas yer..tahun 1996.. harap maklum..  bilik tu antara bilik yang tak crowded sangat lah.. tak ramai dalam satu bilik.. dalam 24 orang jer rasanya macam tu.. lebih kurang lah.. kalau bilik besar2 tu.. macam bilik tingkat atas..lagi ramai..[ada 3 tingkat dan 5 bilik]

dan menarik nya [masa tu aku tak rasa menarik pon..] bilik yang aku duduk tu merupakan bilik terbersih bertahun lama nya antara bilik2 lain..!! budak bilik lain kata.. bilik aku tu top student yang kaya popular lawa2 jer duduk..one of anak imam besar masjid negeri pon dok bilik tu..akak tu memang comel giler..*tetibe.. tapi memang betul pon.. aku jer yang tak lawa..tak top dan tak kaya.. heheh.. tapi derang ok jer lah.. baik2 jer..takde problem pon..kalau ada pon gaduh2.. orang kata gaduh budak2 tak matang giteeewww.. ahaakkss.. 

ok.. pasal bilik ni la aku nak cerite sebenarnya..

sebab kan bilik tu aku kata pemengang bilik terbersih bertahun lama nya.. jadi kau dapat bayangkan tak macamana bilik tu di jaga ?? sekarang aku terpikir..senior sebelum tu..yang memula kan semua tu..ada ocd kot.. hahahaha..agak nya lah kan.. kau baca lah ni dulu...

dulu2 tak tau pon pebenda alah ocd tu bagai yer..aku relatedkan ngan sekarang ni jeewwww..

tapi ni aku nak cerite.. masa aku memula sampai..nak kemas2 bag.. budak2 bilik sedia ada.. senior semua lah.. offer diri nak tolong aku dan tolong lipat pakaian2 aku semua.. haaa..bagus kan..?? walaupon waktu tu rasa macam agak awkward sebab orang usik barang kau.. tapi.. aku ingat lagi..derang cakap..tu macam undang2...gitu lah.. 

yang sebenarnya undang2 tu.. nak bagi tau.. bila derang tolong kau lipat baju tu sebenarnya..derang nak tunjuk kat ko yang dalam bilik tu ada cara lipatan khas.. yang sangat2 teramat details serta kemas ! 
which is derang ajar aku hari pertama aku masuk bilik tu.. baju yang di lipat..kene sama rata lipatan nya hokeh dari atas ke bawah.. sama besar..tak boleh besar kecik walaupon sikit..tak boleh senget atau terkeluar pon lipatan nya..kene ikut tone color pulak tu.. [waktu ni aku pasti roomate hostel aku dulu yang baca blog aku akan teringat semua tu !!] memang kene nampak sempurna !

satu locker tu.. 2 rak/para...dan boleh letak baju yang di lipat jer.. nak sangkut hanger bagai..ada bilik khas lain tuk gantung.. so.. satu level locker tu.. kau boleh susun 4 petak baju lah kira nya.. 

ok..dapat bayangkan tak..

paling worst..[tak tau lah nak cakap worst ke hapa..hahaha] setiap petak tu..ada jarak yang kau kene ikut.. kene sama depat belakang kiri kanan !! dan ada pulak ukuran tuk lipat baju tu semua.. ini sanagt serious.. dan kau kene pastikan locker kau sentiasa kemas.. all-the-time !

bila derang buat spot check.. mengejut.. kalau lipatan baju kau tak ikut spec..lari sikit jer pon.. habes lah kenaaaa... berterabur baju kau di buatnya soh lipat balik.. tu belum lagi kalau lemari kau macam sampah ada macam2.. aku pon tak ingat apa yang berlaku lepas tu.. hahahahaha.. tapi memang kaw kaw lah kena... 
aku rasa 2-3 kali gak kot awal2 tu jadi macam satu bencana kat aku..pernah derang panggil locker aku macam tong sampah kau semata2 ada tisu dah guna aku kuarkan dari pocket baju sekolah sekali ngan duit belanja waktu balik sekolah tu..terlupa nak buang.. dan dan tu jugak lah nak buat spot check.. aku syak senior tu period kot..hahahaha
tapi waktu tu..aku mana lah tau merungut.. takde lah sedih ke hapa..nanges2 pon tak... diam2 jer lah buat pelan2.. form 2 hooii.. baru masuk hostel lak tu kan.. tapi awal2 tu jer lah..lepas tu dah tau.. memang kemas setiap masa... tanpa gagal ! 

belum lagi cerite kat katil kau.. hampir setiap masa kene tegang cadar nya kalau kau tak guna katil kau tu..sebelum kuar bilik.. gi sekolah ker.. gi study nite ke hapa namanya.. memang tak ley tinggal barang kau.. katil kau..even bilik tu gitu2 jer.. semua kene nampak teratur dan sempurna..bersih..cadar tak boleh kendur langsung.. ada cara lipatan cadar macam cara hotel tu..letak bantal pon sama.. memang kemas giler ar nak cerite kat kau.. 
baldi bawah katil pon kau tak boleh sebarang letak.. kene letak hujung2 bagi tak nampak.. dan kau tak boleh sangkut bukan2 kat katil kau walaupon tu katil kau sendiri yer.. kat tingkap apetah lagi..  giler aahh.. memang cara askar di buat nya.. hahaha.. sebab tu kau jangan heran kalau bilik aku duduk tu merupakan pemegang rekod bilik terbersih setiap kali pon.. bukan setakat bersih.. tapi sangat2 kemas..dan kau tak yah pelik dah macamana aku boleh jadi macam ni !! sebab 2 tahun tu bukan nya sekejap hokeh..aku dok hostel dua tahun jer]  

walaupon waktu tu aku rasa macam....eerrr.. tak tau lah nak cakap acaner kan..kau rasa macam  tak ley hadam lipat kain baju siap kene ukur pakai pembaris panjang sebab nak kasi garis lurus sama rata dan sama size..depan belakang dan sebeleh menyebelah.. 
dan kau pulak waktu tu.. lebih pada..ikut jer lah.. undang2 dah di sediakan.. kalau tak ikut kene ngan senior garang2.. walaupon tak sama ngan bilik2 lain..tengok kawan2 bilik lain.. rilek jer.. takde sapa nak jerkah pon kalau lemari kau macam hapa pon jadi..siap konon2 kesian kat aku sebab undang2 dalam bilik tu sendiri.. hahah..nampak lah kot macam kesian.. sebab senior bilik aku garang giler hokeh..

tapi.. sebenarnya.. bila dah biasa tengok dan berada dalam bilik kemas bersih.. bila aku pergi bilik lain.. tengok spender bersidai kat alang katil elok bersusun.. baju2 lembab bersangkut merata..sampai ke kipas lampu.. aku rasa... eeahh.. tetibe kekwat.. tak ley dah lah..tetibe rimas.. dan waktu tu bersyukur pulak dapat bilik aku tu...buwahahahaha...sebab kau dah biasa tengok bende lapang2..tenang2 jer kan.. 

jujurnya.. tanpa aku sedar.. bende tu semua lah yang jadikan aku sangat2 berdisiplin.. dan permulaan apa yang korang tengok sekarang ni hokeh... aku sendiri tak sedar.. tapi..bila teringat balik.. aku tau..kat bilik tu lah permulaan semua nya...dari situ jugak lah belajar mengenal diri.. belajar menjaga kebersihan diri sendiri.. jaga kekemasan pakaian.. dan jadikan semua nya terurus dan lebih tersusun..

aku dok hostel 2 tahun jer.. form 2 dan form 3.. sebab kawan2 rapat aku.. geng2 click aku semua 'budak luar'[bukan dok hostel] so aku pon tak nak dah dok hostel lepas tu.. lagi pon banyak nau undang2 nya.. aku jenis tak boleh sangat lah.. aku nak memonteng pon susah..hahahaha..lepas tu aku ikut perangai aku jer lah nak balik rumah bila.. dah umah nya dekat.. kau ikut kawan2 kau kuar balik sekolah sama2 mana ada orang perasan..sampai senior marah.. kene gosip..kene denda.. aaiihh.. tak kene jiwa sangat.. pastu bila isu2 histeria bagai tu.. lagi laaaaaa... adooyy... 

kemon.. aku baru tingkatan 2 waktu tu..form 2 zaman dulu tak macam form 2 zaman sekarang yer.. hahaha..

so berulang lah aku naik bas lepas tu hari2.. tapi aku masih lagi baik dengan budak2 hostel..ngan akak2 tu ada yang aku rapat..[ingat lagi nama2 derang tapi dah lost contact dah sekarang] kekadang..aku lepak2 jer dalam bilik tu atau bilik lain yang ada kawan2 hostel.. aaaaaahhhhh rinduuuuuuuuuuuuuuuuu... rindu kenangan sekolah dulu2.. banyak pengalaman yang aku dapat sepanjang 2 tahun kat hostel tu.. berkawan.. perangai masing2.. ada yang sampai sekarang aku masih contact.. 

tapi dok hostel pon tak lah teruk sangat pon sebenarnya tuk aku sendiri secara khsuus.. [bila dah tua2 terkenang].. kat hostel tu lah aku mula menghafaz banyak surah2 amalan..macam yasin..al-mulk.. waqiah..ar-rahman..apa lagi eh..ada lagi lah a few surah.. sebab nya kerap baca..setiap kali lepas solat.. memang ada surah2 kene baca.. kau bukan boleh solat sendiri2 dalam bilik yer..buat spot check kantoi..  kene solat berjemaah.. lepas maghrib ada kuliah.. kau period pon kene joint dok belakang.. pastu lepas solat asar hari2 kene baca al-mathurat.. so..kau cakap kat aku..macamana kite boleh tak hafal kalau dah cegitu kan.. tu lah bagus nya dok hostel ni..setiap malam lepas isyak 'kene paksa' study kat banggunan kelas.. sampai pukul 10-11 setiap hari.. macam tu lah rutin nya.. sabtu gotong royong..ahad jer lah ada minggu2 tertentu kau boleh kuar nak kemana2.. beli barang ke hapa... dan macam tu lah rutin nya yang jadikan budak hostel ni orang kata budak baik giteeewwww.. hahaha.. dari sudut lebih baik.. semua bende ni jadikan kita lebih baik dan berdisiplin.. alhamdulillah.. sampai sekarang aku masih lagi boleh hafal surah2 yang dah di biasakan sepanjang masa kat hostel tu dulu..[ada sikit2 lah lupa jugak sebab tau banyak buat dosa..sobsob]

apa yang aku belajar dari bilik tu sendiri [terutamanya bab disiplin..kekemasan..kebersihan] yang jadi kan part of diri aku sekarang.. betul.. lepas kuar dari bilik tu.. aku bawak sekali semua yang ada tu dalam kehidupan harian aku..tanpa aku sedar sebenarnya pon.. 
bayangkan..aku macam ni dari sekolah menengah lagi yer.. aku rasa..kawan2 bilik hostel aku tu semua pon jadi macam aku kot.. hahaha.. or may be lebih lagi..harap takde lah kene penyakit OCD kritikal..  huhu


agak2 nya.. bilik hostel lama aku tu.. dapat pertahan kan lagi tak bilik terbersih sampai sekarang ?? sebab seingat aku.. ada sekali tahta [kononya] di rampas.. tak ingat pulak macamana.. masa aku form 3 kot..masa senior2 aku yang form tu yang garang2 giler tu dah takde.. rasanya lah.. tak berapa ingat dah.. 

so... tu lah kisah di sebalik nya... macam kisah aku.. perkara ni [disiplin] boleh di bentuk.. ia nya bukan keturunan pon..  tapi ia nya memang ada dalam diri kita.. cuma kita kene rajin.. kene suka... kene buat ! dan berkaita rapat ngan faktor persekitaran dan kehidupan kau.. tu jer..

sama macam aku.. bukan dari mak ayah aku pon macam orang pernah pikirkan..[sebab orang pernah tanya aku].. tapi dari persekitaran..walaupon sekejap jer kat hostel tu..impak nya agak besar.. apa yang pernah aku lalui.. dari alam persekolahan..kat asrama.. bertambah lagi sikap pembersih ayah aku.. buat aku terikut sama.. sikit2 lah.. sebab orang kata..dah biasa tengok kan.. 

tak yah cerite pasal anak2 lah kan.. dah tentu2 lah derang dah terbiasa dari kecik ni ha..tengok abah sado sendiri macamana die boleh ubah sikap sambil lewa dia lepas 7 tahun lebih berkawen.. dia dah sama macam aku..hahahahahaha...dulu2.. masa baru2 jer kawen..macam2 gak lah bende aku teranjat gegel tengok.. tapi aku pikir..maybe sebab dok bujang lama..takde orang kesahkan sangat.. dan dia bizi ikut dan dia jer..tapi sekarang gamaknya tak sanggup dengar bini membebel kot kan..hahaha.. tapi.. tuk kebaikan apa salah nya berubah...sama2 jaga rumah.. sama2 ringankan beban.. macam tu jugak anak2 aku.. dia orang tengok dari persekitaran.. dia tengok mak pak dia buat selalu.. so dia ikut.. macam tu lah aku dulu2 pon.. di bentuk..di disiplinkan..

dan.. aku berterima kasih saat ni...

cuma... eerrrr.... idak lah aku lipat baju siap ukur pakai pembaris bagai hokeh.. ahahahahahaha...



:: btw.. gambar atas tu laci almari baju anak2.. macam biasa... setahun 2-3 kali aku akan sorting baju2 derang.. kuarkan mana tak perlu.. saja letak gambar tu instead gambar aku ber-ootd..hahahaha... nak tengok gambar lebih lagi boleh follow IG dan FB aku : atyfared hokeh..