Monday, November 27, 2017

#SusunAtur : Mengemas 'toiletries travel bag'



tetibe semalam rajin pulak aku nak mengemas.. selalu tak rajin sangat pon..lagi2 sejak 2-3 menja ni.. hahaha.. 


sebenarnya aku nak kuarkan berus gigi nan sebatang yang baru tuk abah sado nak tukar..memang kerje aku lah tu..abah sado kau tau mintak jer..sebab kalau soh dia amik carik sendiri [dalam laci khas memang aku simpan barang2 keperluan macam tu] memanjang tak jumpa jer.. nak senang..dia gi beli baru jer nanti..  sedangkan sebelum tu dah beli pack kembar jimat bagai sekali beli ada 3 batang terus..dan ada lagi..lepas tu beli lagi pack yang sama..dah kalau asyik membeli pack2 macam tu.. jadi bertambah banyak lah lagi kan..haaiihh..

dan aku pulak punya perangai.. setiap kali mencarik barang kat tempat2 storage macam tu.. akan datang pakej mengemas sekali.. hahaha.. barang jumpa kejap jer.. tapi lepas tu.. aku gi kemas balik lagi skali..[kekadang abah sado bukak carik barang dalam tu habes berterabur gak] tengok tak letak kat tempat asal nya.. kemas jer lah sekali terus.. aku sendiri pon macam tu gak kekadang..kalau nak cepat tu.. main sumbat2 jer.. amik cotton face ker..pad ker.. macam tu lah..lagi2 kalau kau dah duduk dalam bilik air..baru perasan bende tu takde.. huhu



nak tengok ker laci tu..?? 



ahahaha..tak yah lah.. sebab rini nak cerite bende lain.. bukan pasal laci tu..






biasa tengok tak.. orang kalau balik kampung ker..atau jalan2 jauh.. jenis suka bawak bakul atau gayung kecik toilet tuk letak barang2 toiletries macam ni..? 

teringat lak macam masa aku hostel dulu2..macam tu lah.. heheh.. 

dulu2 pon aku pakai macam tu gak.. tapi makin lama..makin tak praktikal rasa.. setiap kali nak gi mana2.. kelam kabut mengemas.. hangkut lah segala berus gigi basah2 dari dalam bilik air.. bawak botol shampoo besar2..tapi isi separuh jer tinggal.. takde pilihan.. hangkut gak lah kan..paling tak suka biasa gak terjadi.. kalau letak kat bonet.. sampai kat destinasi hebes tergolek semua.. sadis..dan walaupon tak lah besar mana.. tapi rasa 'semak' gak lah macam tu..dolu2 kalau naik sekali ngan ayah [masa bujang] bising mulut dia banyak2 barang nak hangkut kan.. huhu

lepas dari tu..sebab setiap kali pon rasa macam leceh..lagi2 aku suka berjalan sendiri..so..instead of pakai baldi bagai macam tu..aku tukar-kan kepada bekas bag jer.. lagi kemas.. lagi senang.. dan lebih mudah sebenarnya.. 

syarat nya.. kau asingkan barang kegunaan kat rumah yang pakai hari2.. dengan barang2 tuk bawak travelling.. maksudnya..semua kene ada double la kan.. so setiap kali nak travelling.. tak yah lah kau dok kalut mengemas atau amik barang2 kat rumah atau bilik air bagai.. bawak jer travelling bag khas ni ha.. tak kisah lah balik kampung ke bercuti ke hapa kan.. even pada waktu2 emergency pon..atau gi berkelah ke pantai balik hari pon..aku suka sauk jer bawak bag ni..semua ada..tak yah lah dah jam-jam tu jugak lah nak kene kelam kabut mengemas.. senang sikit tak yah banyak2 'tangan' nak hangkut..masuk jer dalam bag satu bag.. orang ada anak2 ni semua kene praktikal hokeh..semua kene amik kire.. kau nak pegang barang lagi..nak control anak2 kau lagi.. pheeww...

so bagi tu..kuu buat macam 'ready-to-use' lah kirenya..sentiasa tersedia untuk travelling.. which tak lah guna barang2 yang kat rumah ni.. just aku kene pastikan lah botol2 tu kene di-refill or tak hangkut bawak botol or bekas kosong jer setiap kali pon..ubat gigi ker... shampoo ker.. lagi2 air contact lens aku tu.. pernah berjalan tak bawak.. masuk kawasan dalam2 takde pharmacy or kedai2 jual bende tu.. jenuh berjalan jauh sampai ke bandar mencarik.. buang masa ! macam tu jugak..tetibe period.. tengok2 pad takde.. addooyy.. lagi haruuuuu -ikut pengalaman lah ni sebenarnya-

jadi..memandangkan bag ni pon kene kemas sendiri.. jadi kene lah sendiri jugak pastikan yang semua nya pon berada dalam keadaan elok..cukup keperluan nya..maksud nya dari awal..macam contoh bile kau tau kau nak gi bercuti sekian2 hari ker.. atau lepas2 balik bercuti-atau kemana2.. kau dah guna habes.. so sebelum simpan balik dalam laci barang.. pastikan semua nya dah lengkap.. bukan baru nak pergi..jam-jam tu baru nak belek atau nak kemas hokeh....


so.. mudah nya...bila2 time nak guna..gi mana2.. lagi2 time emergency la... aku tak perlu dah nak kelam kabut kemas atau tercarik2 barang lagi.. kalau kata emergency pon.. tak yah nak buang2 masa nak buat semua ni..siap dah ada semua dalam tu..walauapon hanya tuk kegunaan basic..tapi kire ok dah tu..

semua ni nak memudahkan kerja sendiri jeewww..nak jimatkan masa...dan mudahkan abah sado jugak.. 


contoh kata lah.. aku nak travel esok nya.. aku suka sehari sebelum tu semua dah siap sempurna.. dah kemas luggage siap2 letak tepi dah..jadi esok terus hangkut jer masuk kereta.. yang sebelum ni terjadi..yang buat aku tak suka atau rasa kerje tak siap2..bila kata nak kene tunggu berus gigi pulaaakk lah pagi tu sebab nak guna baru boleh kemas..! ai is tak boleh hokeh..lagi2 part abah sado yang selalu dia paling lambat mandi.. [tu contoh kecik] kalau satu dua..tak lah rasa sangat.. tapi kalau banyak2 bende macam barang anak bagai.. tu yang kes tercicir bagai tu.. [aku selalu tertinggal deodorant]

memang la kalau kata gi hotel biasa bende2 macam tu ada jer di sediakan.. tak yah risau2 sangat orang kata.. tapi aku tak berapa suka guna berus gigi hotel..sebab keras tuk gigi sensitif macam aku ni.. so prefer bawak jer lah sendiri..macam tu gak ubat gigi anak2.. bukan nak pakai ubat gigi dewasa..  

paling penting tuk aku.. air contact lens tu.. paling horror lah kalau tak bawak.. huhu..

lagi satu.. tak semestinya gi bercuti ke hapa.. macam kiterang jenis balik kampung jauh2 atau balik berhari2 ni kan kene lah bawak semua2 bende ni sendiri.. lagi2 barang anak2 kau.. 

waktu yang paling penting tuk aku.. kegunaan waktu2 emergency.. nak cepat.. contoh paling mudah nak kasi.. macam baru2 ni dapat emergency call mertua sakit [dan meninggal dunia]..kelam kabut rushing nak kene kemas bag laju2..sebab nak kene sampai sana cepat.. bila kelam kabut kejar masa.. bende2 macam ni lah yang memudahkan urusan aku.. tinggal nak amik jer.. 

dan takde lah waktu sibuk2 kat kampung..malam2 baru nak perasan itu takde ini tak bawak.. nak pikir kene carik berus gigi tuk anak kau bagai.. memang boleh jer beli..tapi pagi tu nak gosok.. pagi tu baru carik2 tak jumpa.. biasa macam tu.. kedai tak bukak lagi.. tak bergosok lah gigi anak kau jawap nya sampai kau tunggu kedai bukak nak gi beli.. leceh..


so kalau dah sedia dari awal ada macam ni kan lagi mudah..giteeewww..







sebab kan aku kata alang2 aku kemas bag ni.. isi-refil-or buang mana perlu tak perlu tu.. rajin sikit lah aku nak share ngan korang semua kat sini.. korang boleh buat jugak.. mempercepatkan urusan tuk lain kali.. dan memudah kan kerje kau.. kalau yang rasa2 tak nak buat tu.. takper jer yer.. sokati masing2 yer ni..kalau rasa cara korang lagi mudah..pon sokati..ikut mana mudah masing2..aku share apa yang aku rasa MUNGKIN boleh bag idea pada korang.. kot lah kan..kot2..


so..gambar atas ni lah dia isi dalam bag atas tu..nampak kecik kan bag nya... tapi macam2 boleh isi..dulu aku pakai bag jenis folder tu..siap pengantung..lagi besh bag macam tu.. sebab lagi banyak pocket nya.. dan lagi banyak boleh isi tapi lepas tu lipat2 jadi kecik gak.. tapi dah beberapa kali pakai koyak.. tak beli dah pastu.. so sementara ni aku isi dalam bag ni.. pon ok jer jugak.. barang2 kecik jer lah yer.. kau tengok dove tu semua travelling pack jer tu..kecik..ringan..mudah bawak..

 kire barang basic tapi wajib ada-bawak setiap kali pon.. 
maksudnya.. kene sentiasa pastikan ada dalam bag tu..guna atau tak tu belakang cerite..huhu





ni antara paling penting tuk aku yang pakai contact lens.. 
yang ni aku tak refill lah.. cuma kalau beli kat pharmacy tu aku akan beli yang botol2 kecik macam ni jer..kalau tak.. kau jenuh pulak nak bawak botol besar2 berat2 tu..so yang macam ni sangat sesuai nak bawak travelling.. jenama aku tak berapa kisah..[cuma ada beberapa jenama aku tak berapa suka] tapi asalkan datang ngan botol kecik cegini.. ok jer tuk aku..

lagi satu bekas tu.. yang kau tengok kat gambar atas tu nampak bekas mata sponge bob tu.. box tuk isi bekas untuk rendam lens tu lah.. comel aku beli kat kedai cermin mata rumah aku ni ha.. takde lah rasa bersepah2 walaupon dok dalam bag..[kekadang aku letak dalam handbag aku jer]





ni pulak macam kau tengok lah kan.. bekas puth panjang tu.. memang bekas berus gigi.. so..takde lah berus gigi kau kotor.. letak sekali ngan anak punya.. bila travelling.. share2 jer pakai abang n adik.. hahaha..sebelum ni ada sorang satu.. tapi qaleef punya ritu aku dah buang.. tak terganti lagi.. 

nampak tak berus gigi pendek bekas transparent tu..?? tu dapat dari spital KPJ.. memang biasa derang akan sediakan bag toiletries tu kan.. setiap kali admitted.. kau ker..anak kau ker.. akan dapat satu bag.. kire banyak gak lah aku ada ni ha.. aku bawak kan tuk abah sado.. sebab abah sado tak kisah sangat pakai macam ni.. lepas tu..berus2 gigi macam ni..pakai 2-3 kali dah terus kembang..macam berus gigi hotel..[sebab tu ada sesetengah hotel derang akan gantikan hari2] eerr..kekadang..aku ngan abah sado pon boleh jer share2 berus gigi.. hahahaha.. serious.. 

macam ubat gigi pon sama.. bawak jer lah yang jenis kecik2 punya.. lagi2 tuk anak.. shaquille tu kalau takde ubat gigi kanak2.. tak nak dia pakai yang pedas2 orang tua punya tu.. so.. nak senang..siap sediakan jer terus.. balik kampung ke hapa..senang dah ada..





3 items atas ni aku nak cerite.. 

deodorant tu.. memang aku beli extra.. tak usik yang kat rumah punya.. dulu2.. bila tak de bag siap2 kemas macam ni..selalu lah aku tercicir bawak.. tak suka taawww.. lepas tu.. time nak beli..time nak carik tu.. time tu laaaaaa selalu nya tak ada.. biasa kan cegitu..?? huhu.. so.. nak senang.. beli pack kembar lagi jimat.. satu simpan kat rumah..dan letak satu siap2 dalam bag toiletries ni ha..  

sama jugak dengan shampoo rambut/body tu gak..aku akan letak yang jenis travelling pack.. which is kecik dan mudah bawak.. lagi satu.. refill jer setiap kali lepas guna-habes.. selalu botol kecik  shampoo kaler pink tu.. kau pakai ngan laki kau sekali.. seminggu boleh jer tahan tu.. 
bekas2 kecik tu pon aku dapat free jer bila beli yang pack besar punya.. so.. yang free kecik tu aku bawak travelling.. setiap kali habes.. aku isi lah balik ngan shampoo yang kat rumah ni..

tu pasal aku cakap aku kene kemas jugak sikit2 pastikan aku tak bawak botol kosong dan hanya sedar bila nak guna..!! lagi2 kalau gi pantai ke hapa kan..kau kalau sanggup tahan gatal kepala kau tu kan..takper lah.. heheh..atau jenis tak kisah tibai jer apa2 jenis shampoo yang biasa hotel sediakan..macam laki aku.. ngeeee..

macam body shampoo tu pon sama jer jugak.. yang ni biasa nya bergantung.. sebab selalu dapat free botol kecik2 bila kite beli yang besar2 tu kan.. memang khas tuk travelling.. ringan nak bawak.. so kalau aku tak nak refill.. aku amik jer yang ada dalam stock


macam ni lah salah satu nya yang aku cakap kat atas tu.. ni semua free jer dapat ni kan.. kekadang dapat dari goodies bag tahkat mana dapat tah dah tak ingat.. tapi aku memang ada banyak.. so jarang refill tuk body shampoo.. 

macam sabun buku bulat putih tu.. dari hotel.. pon aku saja letak.. kekadang berguna gak tu.. heheh..




selebih nya.. barang2 biasa jer lah.. tapi masih penting kat aku atau anak2.. macam getah rambut.. sikat.. pewangi ker.. dettol hand sanitizer tu ker.. tuala kecik tuk lap muka..





perasan tak gambar atas-atas tu ada keronsang aku bawak sekali.. tuk aku memang penting ! time berjalan tetibe keronsang kau hilang time nak pakai.. memang boleh kemurungan hokeh..

so..aku bawak siap2 dan letak dalam bag hitam ni dan selit2 jer dalam bag besar tu nanti.. 

macam tu jugak dengan Disposable panties and pad..antara bende kene sentiasa ada lagi2 tuk time emergency.. 





dan ni bila dah disusun dalam bag.. barang2 kecik.. senang nak bawak travelling.. aku pon tak nak pakai bag besar2 sangat sebab nanti akan amik lebih ruang..dalam luggage contoh nya.. 








setel satu bag.. tapi sebenarnya.. ni tak complete pon..contoh macam minyak rambut anak takde dalam ni..[sebab dah habes time nak share ni..hahaha] cuma basic-mesti ada jer..dan kire ok dah ni..
orang kata boleh la survive gak ngan bag ni..hahah.. 

cuma perasan tak.. takde barang skin care tuk aku ngan abah sado.. even takde pon toiletries abah sado.. [selain pencukur and berus gigi] 
sedangkan.. abah sado pon ada punya barang pon macam2 gak.. ngan pewangi bagai..minyak rambut dia.. deodorant lagi.. body spray.. aku sebenarnya.. banyak kali pesan dia tuk beli extra barang2 yang dia selalu guna tuk letak dalam bag ni jugak.. tapi tak gak dia buat [nak kene aku jugak yang buatkan] lagi satu hal pon..maybe sebab abah sado selalu out station.. so..dia ada bag barang dia sendiri.. kalau apa2.. dia akan hangkut yang tu jer.. atau biasanya lah.. biasa nya.. dia akan sumbat2 jer nanti ! 

macam aku cerite lah kat atas tadi.. pagi tu nak gerak.. pagi tu  masih nak guna lagi bende2 tu semua.. jadi..tak ley nak kemas2 simpan awal..pandai2 la dia [biasa letak dalam backpack dia sendiri jer] macam contoh pencuci muka aku sendiri pon.. so.. biasanya.. akan ada satu lagi bag [yang sama] dengan bag atas ni gak [beza color sikit jer] khas tuk barang2 kiterang tu.. 


selalu nya ni pon dah cukup.. cuma ada sesetengah masa.. ada extra bag lebih kecik tuk isi ubat2 anak..macam ubat sapu elak nyamuk..[mopiko contoh nya].. ada cool fever.. ada yang sedut2 hingus tu..tah apa nama tak ingat pulak.. spray siap.. ada apa lagi eh.. macam2 lah.. ubuh sekali ubat demam..kot emergency [ni kalau tak naik flight lah yer]..very mak2 sangat tau.. heheh..