Friday, December 29, 2017

#JalanjalanLEGOLAND [part 2] - TIPS/pengalaman bawa ANAK2 KE THEME PARK LEGOLAND


sebelum cerite pasal kat Water park Legoland... aku nak share sikit2 tips pasal THEME PARK yang sebelum ni aku dah cerite aktiviti kat dalam tu.. tips ni sesuai lah tuk parents yang nak bawak anak2 kecik macam dak qaleef [5-6 tahun] dan shaquille [2-3 tahun].. kalau jalan sendiri tu kesah nya lain sikit kan.. nak jaga diri sendiri jer.. tapi bila ada anak2 ni.. semua kene amik kire.. sebab nak semua nya berjalan lancar.. kalau tak.. laki bini pon boleh gaduh pasal hal kecik2.. dah penat kan.. ngan kerenah anak2 lagi..so.. prepared lah mental tu hapa yang patut kan.. 



1] pasal ticket..sebelum ni dah cerite.. harga kau akan dapt berbeza2.. pandai2 lah kau survey.. tapi kalau nak beli direct ngan Legoland.. boleh walk-in jer.. pakai maybank2u debit/credit..boleh dapat 20% discount.. 
nak lagi murah..beli online 7 hari awal sebelum tarikh kate nak pergi..dapat harga discount.. nak murah lagi..bayar pakai maybank2u..dapat 20% discount.. jimat lebih

nak beratur ramai yer.. jangan terpedaya kau tengok gamabr aku share atas ni takde orang.. huhu.. walaupon kata legoland bukak pukul 10 pagi [9.30 pg time cuti sekolah] tapi orang dah beratur tuk beli awal.. sewal pukul 9 pagi derang dah bukak kaunter beli ticket tu..kiterang sampai awal.. tapi kol 10 baru masuk sebab beratur beli ticket ni yang lama... pffttt....


2] budak bawah 3 tahun FREE.. tapi jangan lupa bawak mykids anak..Jangan kau saja2 tinggal dalam kereta sebab derang akan cek..kau nak menapak balik jauh ok semata2 nak amik ic..pastu kene beratur panjang2 balik macam kawan aku pernah cerite.. kau kalau cakap2 jer derang tak percaya.. dak shaquille yang obvious kecik macam tu pon.. derang tak nak caya bawah 3 tahun.. nak gak tengok ic.. even lepas beli ticket tu.. nak masuk dalam tu pon derang mintak lagi mykids cek pastikan kau tak masuk free.. 





2] STROLLER ANAK - Sila lah bawak siap2 kalau jenis anak2 duduk stroller.. sebab memudahkan korang.. kalau korang rasa Legoland ni tak besar.. tapi tuk anak2 kecik nak berjalan dalam ni.. ngan kawasan terbuka tak de bumbung.. lagi pulak cuaca time aku pergi tu punya lah terik hooii... memang agak memenatkan gak lah.. aku sendiri pon kalau boleh malas nak jalan.. hahaha.. anak2 pulak memang jenis senang duduk stroller.. so bawak stroller sorang satu siap2.. qaleef pon duduk jer dalam tu senang tolak jer nak kemana2.. lagi laju dari kau asyik lah mengejar die merata2 nak gi.. haaiihh..

kalau nak main.. ada tempat parking stroller di sediakan.. tak menganggu pon yer..tak sesak2 ngan stroller.. di galakkan lagi ada.. aku parking tinggal kan bag baju pampers makan anak2 tergantung kat stroller..takde risau pon orang nak usik ke hapa.. insyaa Allah ok jer dalam tu.. 





3] tapi kot korang tak bawak stroller..terlupa ker tertinggal ker.. ada jer stroller boleh sewa kat dalam tu..kau masuk2 lepas kaunter tu.. ada kedai sewa stroller belah kanan.. harga agak mahal gak bagi aku setakat nak sewa jer kan.. Rm 59 satu stroller.. dan deposit rm 50.. so total kalau nak sewa strolle single dalam tu rm 109 seketul..bila pulangkan.. dapatlah balik deposit rm 50.. ada gak stroller yang twin tapi tak sure lak harga berapa.. 


4] dalam ni banyak giler kedai makan..merata2 kat dalam2 pon ada.. macam2 jenis masakan.. western.. burger.. nasik.. ada jer yer.. tapi kedai makan dalam ni standard lah harga tu mahal lebih sikit.. so.. aku galakkan makan siap2 sarapan sebelum sampai.. lepas tu baru masuk.. kalau kata amik ticket COMBO.. boleh kuar masuk bila2 masa banyak kali asalkan tunjuk ticket..so boleh lah kuar makan kat Medini Mall area depan sikit dari kaunter / sebelah hotel Legoland.. dekat jer yer.. menapak sikit dalam tu ada KCF.. Chickn rice shop.. burger king.. n a few lagi tak ingat lak dah apa.. jimat lah sikit kan.. so duit tu boleh buat belanja menan anak dalam Legoland tu..macam kiterang.. memang makan lunch kat luar tu jer.. tapi ramai orang dan menunggu sangat lama.. 


5] orang tanya..boleh bawak makan ker tak dalam Legoland tu ? ada aku baca cakap boleh derang langsung tak cek.. tapi.. kalau ikutkan.. memang tak boleh.. cuma nya aku rasa.. yang cek tu.. ikut mud derang.. macam kiterang datang ritu.. tak ramai orang sebab weekday so derang rajin sikit nak cek.. tapi tak strict pon aku tengok.. aku selit2 jer bawak beg anak.. bukak kat pintu masuk tu.. derang cucuk2 jer pakai pembaris ke hapa.. langsung tak jenguk tak pegang pon hokeh.. even derang nampak roti krim dalam slig bag aku..derang takde cakap hapa pon.. lepas jer masuk..

tapi tak sure lah kalau ko nak bawak makanan heavy macam bekal nasik nak berkelah bagai tu kan.. tak boleh kot tu.. just makanan minuman ringan.. boleh jer kot.. aku memang prepared jer biskut2 roti2 and air kotak tuk anak2.. siap bawal air kotak laici besar letak bawah stroller.. nak bagi kenyang tu memang tak lah.. tapi boleh lah setakat anak nak kudap2.. bekal tenaga sikit.. lagi2 masa kiterang pergi cuaca sangat2 lah panas merelit..haus memanjang.. 
kalau nak tau..air mineral sebotol kecik pon rm 7 hengget yer..so bawak lah air mineral sendiri dari luar lebih murah.. kiterang bawak 2 botol besar lagi masuk.. anak2 jenis minum air masak banyak.. ada review aku baca.. derang spent rm 50 semata beli air mineral jer dalam tu sebab kepanasan memanjang.. huhu..





6] surau di sediakan kat dalam ni.. tak susah pon nak carik atau tak perlu nak kuar2 jalan jauh2 pon..sepanjang kat dalam ni.. aku nampak 2 ker 3 kot surau merata2.. dalam nya pon sangat besar dan selesa.. kau nak solat jemaah satu rombongan bas pon boleh..sejuuukkk jer rasa.. dah lah penat..panas kat luar..masuk dalam ni rasa nak baring terus..hahaha..
tuk surau perempuan ada sediakan telekung yang bersih.. yang gambar atas ni surau kat depan2 pintu masuk tu.. sebelah restaurant.. boleh nampak jer besar hokeh.. 


7] sebab kan dalam ni kebanyakan waktu orang review adalah sangat panas.. so pakai la baju yang selesa.. tak yah nak kasi anak kau ber-sweater hipster bagai jer.. dalam themed park ni  tempat nya terbuka dan lapang tuk berjalan..so panas direct... pakai topi lagi sesuai lagi2 tuk anak2.. kalau nak bawak payung lagi hokey..cuma leceh yer nak berhangkut.. aku memang malas nak bawak pusing dalam tu jauh2 berjalan.. pakai kasut yang selesa gak sebab dalam tu akan banyak berjalan.. 

lagi satu.. bawak baju extra.. sebab ada game dalam tu kene air.. tapi kitrang tak main pon game tu sebab masa tu derang tutup kejap.. malas nak tunggu.. so tak yah lah main.. kalau main pon.. setakat aku..abah sado dan qaleef jer.. dan biasanya jugak.. aku yang kene jaga shaquille dok tepi.. so.. tak de la rasa teruja sangat nak gi beratur menunggu tu kan.. 


8] lupa nak cakap pasal parking.. ada parking di sediakan kat tanah lapang.. besar.. rm 10 per entry..kau boleh paking sampai kereta berkarat pon takper..huhu..
masa masuk tak yah amik ticket.. tapi nak kuar bayar rm 10 tu baru dapat ticket tuk masukkan kat tempat kuar parking kereta tu nanti.. dari parking tu menapak memang jauh gak yer..bagi aku sangat jauh dah tu..hahaha.. kene lalu construction tertutup derang nak tambah aqua ke hapa aku tengok.. tapi ada bumbung.. tapi jauh gak.. tapi tak panas.. tapi jauh.. ehh..?? hahaha.. nampak tak aku highlight jauh tu acaner.. 

ada lagi satu parking kau boleh parking.. kat Medini mall yang aku cakap tuk makan luar tadi tu.. lagi dekat sebenarnya.. parking pon rm 2 hengget jer per entry..sehari suntuk.. dan berbumbung.. kalau tak pon..boleh jer parking tepi2 jalan kalau korang jenis tak berapa risau.. pon dekat jer.. nak bandingkan ngan parking kat lot yang disediakan Legoland tu.. huhu.. sebelum ni aku tak tau.. ingatkan jauh nau..rupenya lagi dekat ngan pintu masuk.. kalau tau..memang paking situ jer.. dah lah laki aku ulang alik ke kereta banyak kali.. 





9] LOCKER SIMPAN BARANG..kalau korang tak tido hotel legoland tu.. atau kata kau bawak barang2 nak mandi siap2..tapi kau masuk themed park dulu.. leceh nak hangkut2.. kau boleh simpan dalam Locker kat depan pintu masuk Legoland.. disediakan.. 
TAPI..aku galakkan korang simpan jer terus kat locker water park.. sebab nya.. kat water park locker rm 20 [yang kecik] dan rm 40 [yang besar] untuk sehari suntuk yer.. dan boleh bukak tutup banyak kali [pakai password] . berbanding locker kat themed park.. rm 20 satu locker hanya untuk 3 jam saje yer !.. baca betul2.. 3 jam rm 20 hengget.. 

tu aku galakkan terus2 amik simpan barang kat locker water park jer terus dari awal.. senang dan lagi jimat.. tapi sebab kan tu lah agak nya..locker kat water park ni cepat penuh.. huhu.. kalau lewat2 petang baru nak carik locker.. memang kene berebut tuk dapatkan locker.. ni nanti aku cerite pengalaman kat water park lain entry yer..


10] walaupon aku highlight pasal panas dalam Legoland ni banyak kali.. tapi patut bersyukur gak lah... biarkan panas.. dari kan hujan..[ni bukan merungut yer cuma yer lah..kau dah bayar masuk mahal2 dalam tu tapi tak ley nak berjalan.] kau nak sejuk2 hujan2.. sila mereput kat rumah tak yah kuar.. sebab nya.. kat legoland ni kalau hujan..kau dah beli ticket.. dah masuk.. tak dapat main yer.. tak kisah lah water park or themed park derang..2-2 derang akan tutup tak kasi main.. kau nak jalan2 dalam tu pon tak ley sebab macam aku cakap..tempat ni kebanyakan nya terbuka..nak pergi dari satu area ke area lain..takde bumbung pon.. so kene lah menunggu.. kalau water park..langsung tak boleh main hapa yer... semua di tutup.. DAN TAK BOLEH REFUND.. ingat tu.. 

so.. pilih lah hari2 waktu2 yang sesuai nak pergi.. selebih nya.. tengok rezki masing2 lah tu kan.. bukan boleh jangka2.. 




11] BERBALOI KER BAWAK ANAK KECIK? jawapan aku.. bergantung.. 

ada banyak game yang budak bawah umur 8 tahun boleh main.. macam qaleef kebanyakan nya boleh main [yang memang khusus tuk kanak2] boleh main sendiri dan ada sesetengah kene parents yang teman.. tapi.. macam dak shaquille yang umur bawah 3 tahun [2 tahun setengah] memang sangat terhad permainan nya.. ada yang umur 2 tahun boleh main..tapi tak cukup ketinggian pulop...  tapi sebab kan shaquille ni FREE [bawah 3 tahun] so.. tak de lah rasa membazir ker hapa.. hahaha.. die enjoy jer dalam tu ngan macam2 bende dan lego di mana2... dia cukup seronok.. cuma nya.. tuk aku dan abah sado sendiri lah.. bayar mahal2.. tapi banyak bende tak boleh main sebab anak takde orang jaga.. yer lah.. game orang dewasa..memang anak2 besar derang ni tak ley joint.. nak di tinggalkan tanpa pengawasan orang yang dipercayai.. memang tak lah kan.. n lagi satu nak beratur tu amik masa kalau nak gilir2.. tak syiok sikit lah.. dapat pandang jer.. sama macam masa kat USS dulu pergi..  bagi aku.. tu jer lah part kurang nya.. selebih nya.. tuk anak2 besar anak2 aku ni.. ok jer.. derang tau nak enjoy tu acaner.. kalau anak umur bawah dari tu.. baby ker.. memang tak yah lah masuk.. membazir jer.. makpak tak ley main.. baby pon tak paham apa..penat badan jer nanti.. 





12] themed park VS water park : PERGI SEHARI OR 2 HARI LEBIH BAIK ?

ada orang cakap..sehari dah cukup.. kau bajet timing kat themed park sampai pukul 2 dah cukup.. lepas tu boleh pergi water park yang tutup pukul 6.. kalau ada masa boleh masuk balik themed park yang tutup pukul 7 malam...

tapi untuk aku..personally.. memang tak cukup sehari ! walaupon masa pergi tak berapa ramai orang..nak beratur pon tak berapa lama.. tapi memang terkejar2 masa di buat nya.. anak2 lah tak puas sebenarnya nak main lego.. ada tempat memang khusus tuk main lego.. tapi aku pasti..kalau masuk situ akan amik masa yang sangat lama..! sebab anak2 mesti nak main puas2 dalam tu.. kau nak tunggu puas.. 2-3 jam baru kata puas.. huhu.. lagi2 kalau jenis anak2 memang suka main bende2 macam tu..macam anak2 aku tu lah..

kalau tak nak main game dalam tu.. tak buang masa beratur tuk main game.. aku rasa ok jer lah.. cukup masa.. tapi kalau kata nak main game.. dan nak main lego..dan nak cover semua dalam tu..memang tak sempat.. kesian kat anak2 tak puas main sebenarnya.. insyaa Allah plan lain kali tunggu besar2 sikit..or ada themed akan bukan lepas ni..[masa datang tu ngah dalam pembinaan]

kalau satu hari dalam setiap park tu..aku rasa better.. anak2 akan betul2 rasa enjoy.. lagi2 kalau anak2 dah 'paham' dan tau menikmati bende2 macam tu..






so far ni jer...nanti aku share pasal water park pulak key.. ni baru themed park jer nih yer..