Monday, December 04, 2017

NAK CERITE PASAL IKLAN MURAH DI BLOG !


korang kalau berniaga.. tapi tak buat marketing..tak buat jualan..tak kasi orang tau..ibarat macam  kau mengenyit mata dalam gelap.. takde orang nampak.. giteewww aku kasi kekdahnya.. hahaha...tapi betul kan.. macamana nak buat sales kalau takde orang tau apa kau jual.. 

korang tau tak..salah satu MARKETING yang bagus..adalah melalui blog ! kalau ada yang cakap..membazir jer bagi blogger buat review.. korang silap.. ramai company2 besar macam IKEA..NIVEA.. ZALORA.. [etc yang masih gunakan medium blog tuk mengiklan..selain medium sosial lain macam FB ig bagai tu yer..

kenapa aku cakap blog tu bagus tuk mengiklan..? bende ni..perkara ni.. target nya.. bukan setakat nak kasi pembaca blog tu jer baca dan kenal barang yang kau jual tu.. tapi nak kan jugak iklan kat blog tersebut membantu produk korang berada dalam portal carian yer.. macam kat google search engine tu salah satu nya..

haaa.. ni aku nak cerite nih..ada orang tak paham sangat akan hal ni..

dan aku nak share sikit tuk orang paham konsep iklan kat blog..contoh kau buat iklan satu entry kat beberapa orang blogger ni.. selain dari reader blog tu baca.. selain derang akan tertarik.. iklan tu jugak akan memudahkan carian orang lain pada bila2 masa lain..

maksudnya..link tu akan berada dalam portal carian tuk jangka masa panjang.. kebanyakan nya akan google jer kan..sama macam kita2 gak kan kalau nak cari2 satu2 bende lagi2 fes time..nak review dulu.. bagus ker idak ker.. so carik la pakai google tu dulu.. so..akan berjodoh lah dengan link2 yang pernah blogger buat review pasal product tersebut sebelum2 nya.. tak kire lah blog traffic tinggi ke idak ker.. femes ker tak ker..yang penting..bila time2 orang carik tu..jumpa pasal product tu..dan bawak ker link blog tersebut..ker entry iklan or review  yang dah di buat oleh blogger yang kau bayar tu.. 
bayangkan lagi banyak link akan keluar pasal product yang kau iklan kan pada blogger..maknanya lagi banyak lah akan kuar jugak pada portal carian tu yer.. 

haaaa..paham ke idak....

dan link tu.. kekal hokeh..[selagi entry tersebut tak di padam] dan biasanya blogger tak akan padam pon unless kalau di mintak berbuat demikian..atau blogger tu delete blog dia terus..huhu.. tak boleh buat apa lah ni..

nasihat aku.. carik blogger aktif.. yang kerap update blog...dan mahir buat iklan.. maksudnya..takde lah iklan kau nanti dia buat nak tak nak jer.. asalkan dapat payment or product cegiteeeeeewwwwww... cannot hokeh..cannot..sebab penulisan mereka tu membantu potensi untuk pembeli.. lagi2 yang baru nak mencuba...

popular atau tak blog tu.. tak penting.. yang penting..macamana produk kau tu akan duduk kat portal carian.. lagi2 tuk produk baru atau peroduct sendiri.. 

kalau produk niaga tu barang orang lain.. tu kene target lebih pada reader..sebab nak carik sales.. dan digalakkan carik blogger yang mempunyai traffic tinggi sikit..cuma nya kene paham lah yer.. kalau traffic blog satu blog tu lagi tinggi..harga nya lain2 lah pulak kan.. tapi bonus..kelebihan nya ramai yang akan nampak dan baca iklan tersebut..dan mungkin terpengaruh..sekaligus meningkat kan orang tuk membeli produk tersebut daripada korang.. potensi tu adalah lebih tinggi [walaupon korang jual produk orang lain]

dan lagi satu makin kerap orang klik..akan jadi makin ke atas [kat portal carian] link post tersebut..  haaaa.. kene lah paham kat situ... tapi kalau kau sendiri rasa berbaloi.. bagi aku.. jangan berkira.. marketing tuk kau sendiri jugak...[contoh kat beautifulnara..namee roslan and etc] tapi jujurnya tuk aku.. mengikut pengalaman.. just carik blogger aktif pon ok dah.. maksudnya yang kerap update.. sebab selalu blogger macam tu akan ada reader mereka sendiri.. dan lagi satu.. blogger yang mahir dalam penulisan tuk mengiklan..

sebab bagi aku.. salah satu yang penting jugak sebenarnya selain dari sales waktu tersebut adalah  link tu sendiri.. yang akan wujud kat portal carian nanti..Link dari blog yang review produk korang tu.. itu yang akan bantu pada masa akan datang..yang akan kekal.. insyaa ALlah..

aku bagi satu contoh pengalaman aku sendiri lah senang...aku kan jual ephyra sebelum ni..dan ephyra tu bukan produk aku pon kan.. tapi korang tau tak.. walaupon sekarang aku jarang up kan entry ephyra tapi masih ramai yang mencarik dan masuk kat blog aku.. dan bila aku tanya derang dari mana tau yang aku menjual produk ni..derang tak kenal aku sebagai blogger pon..in fact 50% BUKAN pembaca/follower blog aku ni pon yer..!! 
derang cakap derang google sumting like "ephyra murah" dan jumpa link serta no tipon masuk terus ke blog aku.. n since ephyra sekarang dah makin dikenali.. kire membantu sales aku gak lah kan.. since derang kenal product ephyra.. just mencarik peniaga yang dipercayai.. dan maybe..nak harga lebih murah..so tak sengaja terjumpa link ke blog aku..tapi tak tau pon aku blogger yang meniaga product tersebut.. derang just amik nombor dan terus tanya tuk beli.. seterus nya..akan jadi regular customers kau pada masa akan datang..[kalau die berpuas hati ngan servis kau sendiri] selebihnya rezki masing2.. 

nampak tak aku relatedkan ni acaner.. derang tak perlu kenal pon sapa yang jual.. yang penting ada no tipon tuk dihubungi... dan terus kepada peniaga [which is aku sendiri] dan lagi satu aku nak sampaikan..bende ni tuk kesan jangka masa panjang jugak ..kalau bukan hari ni..esok lusa.. mungkin tuk sebulan dua or setahun dua akan datang.. sebab entry iklan tersebut akan ada selagi masih ada blog tersebut..ada orang pernah bagi link entry blog aku 3 tahun lepas pon hada yer.. tuk dapat kan barang free yang masa tu aku offer nak kasi kata nya.. heheh.. so nampak..nampak.. 

macam tu jugak lah bila aku iklan kan barang orang lain.. aku highlight kan besar2 no tipon peniaga tersebut.. orang tu tak carik-tanya aku pon walaupon dapat dari blog aku.. kalau nak beli.. akan direct tanya pada nombor yang dah di bagi tu.. tu yang penting..

cuma ada lah sesekali orang salah paham..ingat apa jer yang aku iklan tu aku sendiri yang jual.. yang pernah2 beli ada no tipon aku.. tanya aku direct..bengkung czer paling banyak kali.. hahaha.. aku paham tu... tapi dari situ gak aku tau.. ada orang berminat akan product tersebut.. so.. berkesan lah teknik pengiklanan kat blog ni kan kan kan.. 


haaaa...ni aku bagi tips ni tau.



lebih kurang macam tu lah aku ringkaskan supaya korang paham konsep marketing melalui blog ni.. lagi2 tuk orang yang terpikir2.. berbaloi ker iklan kat blog.. dan bayar kat blogger..jawapan nya... yup.. nak buat iklan.. selain fb and ig.. sila carik blogger..eheaam eheemmss... 

kemon.. kalau tak..takkan company2 besar masih carik blogger yer dak..??


in fact..aku sendiri pon.. buat marketing melalui blogger lain yer.. bila kuar produk sendiri.. aku pon bayar blogger lain gak tuk iklan kan produk aku.. tuk perkenalkan produk aku..[selain dari FB dan IG] walaupon kawan2 kenal tetap aku bayar ikut rate derang..kite hormat usaha mereka..mereka ibarat menolong kite tuk perkenalkan produk.. dan paling penting aku nak nama produk aku ada dalam potal carian..bukan sales semata2...  aku nak bila2 orang carik pasal  'susu kambing' kat google or laman carian lain.. produk aku akan tersenarai dalam pilihan jugak yang orang akan nampak..or at least perasan.. dan review blogger ni lah salah satu cara tuk orang tau.. dan sangat penting untuk peniaga2..[lagi2 produk baru] - tak percaya cer korang goggle perkataan 'etsumell'..heheh..

unless kalau macam aku offer tuk bagi free macam sebelum ni aku pernah buat.. aku buat untuk orang rasa sendiri produk aku tu dan bagi feedback pada aku...tapi tu atas kerelaan masing2 lah kan.. aku tak paksa.. niat aku cuma aku nak dapatkan testimoni yang betul..aku dah mention pon tujuan aku sebelum ni] which is.. lebih ikhlas bila kite bagi-rasa sendiri dan review.. pon salah satu teknik marketing jugak tu..

aku bukan pecah lubang.. tapi aku share ilmu ni.. dari pengalaman sendiri... 











aku tak pernah pulak nak print screen bende2 macam ni..hahaha.. tapi saja nak share ngan korang.. bila dapat feed back macam ni.. aku sendiri pon seronok sebab orang suka hasil kerja dan paling best orang doakan kita !!




 ok..SEKARANG AKU NAK BUKAK SLOT TUK IKLAN KAT BLOG aku ni sendiri - HARGA HANYA Rm 50 per entry/1 iklan.. [12 hours sticky post] dan iklan tu akan terus kekal kat dalam blog ni sekaligus akan list dalam portal carian jugak.. [unless korang sendiri nak aku deleted]..

dan tentang product.. samaada nak kasi atau tak tu, terpulang.. kalau bagi.. aku akan amikkan gambar jugak...tanpa caj tambahan.. dan lepas tu korang boleh amik-simpan-gunakan gambar tersebut untuk kegunaan sendiri [tanpa watermark aku]. *MENGIKUT TERMA DAN SYARAT


aku tak bukak slot ni selalu dan terlampau banyakyer..sebab kekangan waktu.. dan harga aku bagi adalah sangat2 murah ni sebagai komitmen.. 




kalau berminat nak booking slot iklan, boleh bincang kat EMAIL : nurha_abdul82@yahoo.com