Wednesday, January 24, 2018

12 cara ringkas aku uruskan masa belajar-main seharian anak2 kat rumah


lepas entry yang homeschooling anak tu.. ramai wassap email tanya macam2 lagi.. buku apa aku pakai.. macamana aku ajar anak tuk subjek ni.. 

alaaaaa... aku tak pandai sebenarnya....sungguh...

apa aku sharing just dari apa yang aku praktikkan pada anak2.. tapi.. macam biasa aku pernah cakap.. walaupon cara aku tu mungkin sesuai ngan anak aku tak semestinya sesuai ngan orang lain.. kite sendiri kene kreatip.. tu jer... kalau anak tak boleh cara tu.. kite cuba cara ni pulak.. jangan putus asa..
anak ni bukan tak pandai.. otak anak macam sponge.. cepat menyerap.. tapi kene ada galakkan.. kite kene sama2 bantu...semua orang ada potensi tuk berjaya atau menjadi lebih baik.. giteeeww kata2 semangat kau aty.. hahaha.. 

ok.. pasal soalan2 korang tu.. yang mana aku boleh jawap.. aku jawap yer.. dan aku jawap sekali harung kat sini jer..

macamana aku uruskan jadual belajar/main anak2..berapa jam belajar.. main..tengok tv.. waktu tido siang

  • aku akan paksa anak2 tido siang [lepas balik sekolah/lepas zohor/sebelum asar] at least setengah jam hingga sejam.. WAJIB..! walaupon qaleef kata tak penat lah..tak mengantuk lah.. nak tengok tv bagai..tapi aku akan pastikan die tido dulu..tutup tv.. soh simpan mainan.. sebab otak anak2 akan berkembang lebih baik selepas waktu rehat/tido..dan dia akan lebih fresh lepas tu.

  • aku kasi anak2 tengok tv..in fact rumah aku ada banyak channel katon..disney bagai tu.. TAPI.. tak sepanjang masa anak boleh tengok tv.. paling lama HANYA setengah jam SETIAP KALI.. [biasa katon pendek2 pon setengah jam jer kan].. maksudnya.. satu hari boleh jer tengok 2-3 kali.. tapi hanya setengah jam pada satu masa..  lepas setengah jam aku soh tutup tv dan soh die buat aktivit lain.. tak kisah lah study ker.. nak main menan ker...main kat luar ker.. cuma jangan tengok tv berlarutan lama...macam tu lah setiap kali pon.. kata lah dah study.. dah main2.. [biasanya anak akan amik masa lebih lama tuk buat aktiviti lain] pastu tengok lah tv balik..dan berulang.. lepas setngah jam.. tutup balik.. dan gi buat aktiviti lain.. TAPI SESEKALI,  aku tak kisah jugak lah die nak tengok movie2 dia suka yang lebih panjang tayangan nya.. ada masa2 tertentu..macam cuti sekolah ker..  

  • belajar/latihan matematik hanya pada waktu petang..lepas asar.. sebelum anak kot nak main kat luar ker..  memang dari dulu aku tau..dan dari aku sekolah lagi pon.. aku buat macam tu [ada orang yang ajar aku macam tu] waktu terbaik tuk buat latihan..pengiraan..penggunaan otak kiri.. seelok nya buat waktu petang.. waktu pagi dan malam lebih pada untuk memori/ingatan.. hafalan..

  • nak tau tak.. setiap subjek/waktu belajar tuk anak.. aku just amik masa setakat 10-15 minit jer paling lama..kekadang 10 minit jer.. nampak macam kejap jer kan..tapi tu cara lebih berkesan.. untuk budak umur2 macam tu.. memang tak boleh lama2.. nanti die tak fokus dan hilang minat terus..bahaya kalau anak hilang minat atau bosan..yang penting kosisten setiap hari..  contoh macam buat latihan.. setakat 1 muka surat setiap kali pon dah memadai..tak yah banyak2 sangat pon.. buat sekali pada waktu pagi [kalau tak sekolah] tengahari.. petang dan malam..   

  • macam dulu2 aku ajar qaleef membaca [buku bacalah anakku tu].. aku just amik masa 5 hingga 10 minit jer paling lama setiap hari..kekadang tak sampai pon.. ada masa setakat 1-2 muka surat jer.. memang nampak macam.. sekejap sangat dan macam takde apa pon yang anak belajar.. tapi sebenarnya dia lebih mudah ingat dan fokus..  anak pon tak rasa letih atau hilang minat.. biar kan sikit tapi lebih mudah ingat.. dari kan buat banyak2 tapi tak masuk apa pon... 

  • lagi satu.. ada masa.. tetibe anak ni tak fokus..contoh hari lain.. lancar jer die boleh buat takde masalah.. tapi hari tu tetibe bende yang sama die tak ley buat.. asyik2 salah jer.. tak ingat...  tu maknanya dia TAK FOKUS.. ada bende buat dia distracted.. mungkin die ngah buat lego tak siap lagi tetibe kau panggil sampai waktu untuk belajar..atau keakdang kite tak perasan die penat.. [tu pasal aku akan paksa die tido/rehat betul2 lepas dia balik sekolah.. walaupon tengok die cergas.. tapi otak die penat dah sebenarnya] bila tengok macam tu.. AKU TAK AKAN PAKSA.. aku soh tutup buku jer terus.. dan bagi dia masa nak setelkan apa die nak buat..atau soh die tido/rehat.. sebab bagi aku.. tak guna pon paksa2 dia kalau end up dia tak dapat apa2.. hanya penat.. kite marah2 pon penat gak geram kan.. just bagitau dia..nanti belajar lagi..  insyaa Allah..lepas tu.. bila die dah boleh fokus.. die akan ok sendiri.. lancar jer kerja2 dia..nak ajar pon senang jer dia paham dan ingat..

  • sama macam kat sekolah.. setiap hari bukan belajar bende yang sama.. contoh hari isnin buat latihan menulis dalam bm.. hari selasa dalam eng pulak.. rabu.. dalam jawi.. pada waktu yang sama setiap hari.. biasa aku buat waktu malam..sebelum tido .. macam atas bagitau.. just amik 10-15 minit jer..tapi kosisten setiap hari.. 

  • waktu tido malam qaleef pukul 9.30 paling lewat.. mengantuk atau tak.. ngah tengok tv ker..main ke hapa.. kene stop.. pukul 9 dah kene masuk bilik naik katil..biasanya takde masalah pon sebab dah jadi kebiasaan.. memula jer atau lepas cuti sekolah panjang susah sikit lah nak ekjas waktu tido dia.. tapi kosisten 'paksa' die dalam seminggu then ok..parents kene disiplinkan.. bukan kite ikut anak tu..

  • mengaji iqra' lepas maghrib.. buat masa ni...aku sendiri yang ajar.. alhamdulillah dia ok jer.. dah nak setel dah iqra'..harap sebelum darjah satu dah boleh baca al-quran ngan lancar. [menghafal dan membaca kaedah berbeza]

  • selebih nya.. ada waktu die nak buat hal dia sendiri.. nak main ker.. memang nampak waktu main lagi banyak pon.. tapi tu fitrah budak2 kan..memang suka bermain.. aku percaya.. derang masih berkembang waktu tu.. tu aku elakkan derang tengok tv terlalu lama.. biar derang ber-imiginasi dan menjadi kretip setiap kali bermain tu... ada masa die sendiri nak buat aktiviti macam mewarna bagai tu.. aku biar kan jer.. tu waktu bebas dia.. 

  • qaleef suka membaca.. die suka bukak buku dan tanya macam2.. yang tu tak kire masa.. dan tu letak dalam masa santai dia.. sebelum betul2 tido ker..time2 mak nya nak tengok tv ker.. 

  • anak2 main jer psp..game.. hp..tab.. tapi hanya pada waktu cuti sekolah.. sabtu dan ahad.. bukan pada waktu malam hari persekolahan.. tu pon.. bukan setiap masa jugak.. sama macam waktu tengok tv.. hanya beberapa waktu/jam setiap kali pon.. 

  • aku ajar anak pakai alat bantuan mengajar.. bagi pilihan buku yang perbagai.. dan macam biasa aku share sebelum2 ni..aku guna wooden toys bagai tu.. kire alat bantuan mengajar lah tu.. aku senang nak ajar..anak pon seronok nak belajar.


apa lagi eh... rasa tu jer kot orang tanya.. terus terang cakap.. aku agak garang dan tegas.. bende ni bukan tuk pendidikan semata2.. tapi nak disiplinkan anan2 tu sendiri.. aku percaya kite kene buat sendiri dari anak2 tu kecik..dan dari rumah.. bukan harap cikgu semata2.. memula memang susah.. tapi lama2.. anak sendiri pon ok.. dah biasa ngan semua tu dari kecik

lagi satu.. bukan tuk qaleef jer semata.. tapi valid tuk shaquille jugak..! tengok tv ker.. main game psp bagai tu pon sama.. macam aku cakap.. disiplinkan dari kecik.. walaupon shaquille tak sekolah lagi.. tapi.. jangan harap dapat nak pegang2 game hp bagai tu waktu hari sekolah abang die.. 

cuma nya.. aktiviti tuk shaquille lebih pada waktu pagi..time abang die gi sekolah.. aku fokus kat dia.. sama jer macam masa mula2 aku ajar qaleef dulu.. aku buat pada shaquille pulak sekarang.. aktiviti2 ringan.. warna2.. main2 potong kertas.. main block lego.. yang penting.. hadap die layan depan mata.. bukan biar die main sendiri.. time abang die ada.. baru aku biarkan derang main sama2.. waktu abang die tido.. dia pon akan tido sekali.. waktu tengok tv..tengok sama2.. haaaa... nampak tak...

apa aku sharing ni atas apa aku buat tau.. macam aku cakap.. tak semestinya cara aku ni cukup bagus dan praktikal pada orang lain jugak.. lain orang..lain cara nya.. ikut pada kesesuaian anak tu macamana.. aku cuma berkongsi.. tu jer.. aku pon try n error.. kalau cara tu tak berkesan..aku guna pulak cara ni.. cara berbeza.. perbagaikan dan cuba jadi kretip..




alang2 tu.. aku nak share sekali salah satu cara nak kasi seronok waktu belajar.. aku gunakan alat bantuan mengajar macam ni.. yang LITERACY FUN GAME  ni tuk SPELLING..biasanya qaleef menulis apa yang aku sebut.. tapi kalau pakai cara ni qaleef lagi seronok la... aku perbagaikan cara... 



menarik nya LITERACY FUN GAME boleh perbagaikan cara..
First ngan cara - PANDANG - BACA DAN INGAT -

aku tunjuk kat qaleef beberapa second..budak biasa boleh kenal dan sebut melalui gambar..


cara kedua..TERUS MENGEJA.. perkataan di sorok dan biarkan anak mengeja..


haaa part ni lah kene kerap buat latihan.. sebut boleh.. tapi kekadang mengeja tu dia ingat2 lupa dan kekadang salah kat satu-2 hurup.. contoh atas tadi SHOES.. ada O dan E.. nak sebut 'shus' tapi ejaan nya berbeza.. kat situ lah kene 'tajam' kan lebih sikit kemahiran mengeja dalam eng..



 eaahh.. bukan eng jer tau.. perbagaikan bahasa melayu jugak.. dwi bahasa..pandai2 lah ko kan..kene kretip



blok abjad ada 52 pcs [berganda setiap satu huruf]
untuk spelling card 60 pcs depan dan belakang..
ada untuk 3 patah perkataan [seperti SUN]
4 patah perkataan [ seperti BIRD]
dan 5 patah perkataan jugak

so boleh mulakan berperingkat.. sampai anak mahir..


cara ni memang menyeronokkan anak waktu belajar.. sorang cikgu rekomen kat aku.. die kata kebanyakan cikgu2 suka pakai macam ni sekarang..


eeaaahh.. korang nak beli boleh.. aku bukak order


LITERACY FUN GAME
HARGA : RM 35 SAHAJA !!
[tidak termasuk postage]

sesuai untuk anak 5 tahun keatas.. darjah2 tu pon sesuai lagi2 kalau lemah dalam ejaan.. lebih2 lagi subject eng


Boleh beli sekali ngan WOODEN TOYS aku share sebelum ni tu.. jimat sikit postage...

WHATS APP : 019-2085089 





notatanganAty : insyaa Allah next time aku share cara aku guna tuk ajar qaleef membaca in eng dan bahasa dalam tempoh sebulan seawal 3-4 tahun dan lepas tu terus boleh menulis dan buat ayat untuk 2-2 bahasa...