Tuesday, March 13, 2018

bila di sahkan breast cancer.. betul ker perlu buang keseluruhan breast ?



sapa layan cerite lafazkan kalimah cintamu.. ?? dah habes dah pon.. ritu.. legaaaaa.. hahaha.. tu aku malas nak tersangkut cerite sambung2 tu.. dah mengantuk giler meleleh2 air mata sebab menguap pon sanggup tunggu.. sedangkan cerite nya biasa2 jer bagi aku.. cerite cinta.. tah acaner tah boleh tersangkut tah.. huhu..


ok.. bukan nak bagi sinopsis ke nak cerite balik pasal cerite tu pon..


aku cuma nak cerite pasal breast cancer..


recap balik dalam cerite tu.. aqilah di sahkan positif breast cancer katanya masih di peringkat awal dan kata nya boleh di rawat.. dalam cerite tu dia mengandung dan waktu tu jugak ada breast cancer.. so kire waktu mengandung tu takde lah chemo ke hapa.. memang tak boleh pon.. lepas jer 7 bulan kandungan terus kene operate bersalin dan dan terus buang sekali breast yang ada kanser tu habes sebelah.. 

ok.. ni kisah adik aku tina.. 


arwah adik aku positif breast cancer stage 3 pada usia 30 tahun.. merebak ke tulang belakang stage 4 dan seluruh organ.. meninggal pada usia 31 tahun tahun 2015... [sebenarnya tak sampai setahun pon]


aku tak pernah cerite secara khusus pasal sakit tina..aku tak kuat.. sungguh...


tapi kali ni..aku terasa nak cerite pasal sakit breast cancer ni dari satu sisi berbeza.. 







kebanyakan orang.. pikir... bila breast cancer jer akan lalui bende yang sama.. breast rosak.. menanah2 bagai.. dan end up kene buang keseluruhan nya..

masa tina tu pon.. bila orang tau tina pernah operation awal2 dulu lagi.. ramai pikir operation tu tuk buang bahagian breast yang kene cancer tu..dan masa lepas meninggal tu pon.. ada orang macam nak tengok dan tanya2 keadaan tina [kat bahagian tersebut] sedangkan sebenarnya.. masa operation tu pon.. tina belum tau dan belum disahkan kanser pon...dan bukan operation kat bahagian breast dia.. 


jujur aku cerite.. tubuh badan tina sempurna cantik putih dan bersih sampai ke akhirnya..walaupon dia ada breast cancer.. tapi tak buang pon bahagian tersebut yang macam orang dok pikir.. asal breast cancer jer kene buang breast tu.. 


ini lah die apa aku nak kongsi kan dari awal... 


masa permulaan.. sebelum tina tau pon yang die ada cancer.. die cuma rasa sikit tak selesa pada bawah ketiak kanan berhampiran breast.. dan bukan betul2 pada breast.. 


dia rasa berdenyut dan sakit bila terlanggar apa2.. tapi tak pernah lah kata sakit sangat..  just dia kata macam symptom nak period.. aku sendiri pon ada symptom tu dari remaja.. tapi tina tak sedap hati sebab, lepas period pon.. dia masih terasa sakit tu dan makin mencucuk.. so sebab tu die terus  gi buat check-up kat SJMC.. [memula gi klinik biasa dulu sebelum di rujuk kat hospital]


bila cek tu pon.. bukan terus2 dia disahkan cancer ke hapa.. banyak ujian yang dia lalui.. lepas cek scan bagai tu baru tau ada satu ketulan kecik yang dokter hanya consider as a lump pada awal nya.. 


tapi bukan kat breast yer.. kat bawah ketiak bahagian tepi breast jer.. masa tu terus buat operation tuk di keluarkan ketulan tu..


baca betul2 ni.. buang lump tu jer yer dan bukan buang semua breast macam orang pikir.. 


dan lepas tu pon..masih BELUM di sahkan kanser lagi sebenarnya.. kire lump yang di keluarkan tu yang derang amik tuk buat ujian dan nak di sahkan samaada tu kanser atau lump biasa...


lepas lebih kurang sebulan dari operation tu..baru lah pihak hospital sahkan tina positif cancer stage 3.. kalau dengar stage 3 tu kire dah teruk lah kan.. tina kene jalankan rawatan segera.. tak ley tangguh dah.. terus buat chemo dan rawatan2 lain... 


tapi  tina takde buat operation tuk buang breast dia.. macam dalam kebanyakan cerite.. kalau breast cancer jer orang pikir perlu buang semua/ bahagian yang kene cancer tu.. tak yer.. tak.. walaupon dah stage 3..kire sekali jer operation dia masa buang lump bawak ketiak dia tu.. 


aku cerite ni sebab ramai orang tanya aku pasal hal ni [berkaitan tina] pikir tina suffered breast nya bernanah busuk buruk dan orang pikir bila cakap tina ada buat operation makna nya tina buang breast die sebelah.. lagi2 bila cakap stage 3.. sedangkan tak pon.. langsung tak terusik..


ikut logik.. kalau lah dari awal tina tengok ada yang tak kene pada breast dia.. mesti die tak akan biarkan betul tak.. tapi.. apa tina lalui.. sangat singkat.. rasa berdenyut2 sakit tak sampai sebulan.. tu pon bukan selalu.. ada masa2 die jer.. so tina tak lah pikir apa2.. lagi pulak kat bahagian tepi ketiak.. takde tanda2 lain pon selain tu..tu pon tina tak biarkan..bila rasa makin sakit..tu yang die pergi check-up terus kat pakar.. dan terus2 dapat stage 3.. bukan di biar2 kan macam ada sesetengah orang pikir-cakap..


ada orang tanya.. "kenapa tak buang jer semua ?" sebab orang pikir.. kalau buang semua.. boleh lah halang dari merebak atau jadi makin teruk..


kalau korang boleh  pikir macam tu.. korang rasa.. adik aku.. in fact aku sendiri.. tak pikir ker macam tu jugak ?? adik aku sendiri tak kisah kalau perlu lalui semua tu.. kalau betul boleh menghalang dari merebak..buang jer lah.. buat apa nak simpan2 kan..


kiterang sendiri tanya kat pakar yang consult adik aku tu akan hal ni.. 


tapi tak semudah apa yang korang pikir kan..


dah tentu jugak lah pakar2 lebih maklum akan hal ni...kalau betul lah buang semua pada waktu tu mampu mengurangkan risiko tuk tina sendiri.. aku pasti derang akan jalan kan procedure tu terlebih dahulu..

dan mungkin perkara tu bukan satu pilihan atau permintaan yang tina boleh buat pon kan..

tapi sebalik nya.. pakar/pihak perubatan waktu tu sendiri kata takde keperluan nak buang semua breast tu kalau tak effected.. walaupon nama breast cancer.. tapi tak merosakkan bahagian situ pon.. macam aku cakap tadi.. hanya bahagian tepi kanan bawah ketiak dan ke belakang..[ada banyak yang mereka jelaskan.. tak mampu nak explain kat sini sebab agak complicated..]


aku tak ingat kalau pernah bagitau korang ker tak.. tapi sampai sudah.. bahagian tersebut.. takde effect apa pon.. cuma yang teruk nya.. bila cancer tu merebak ke bahagian tulang belakang [yang terus2 bila detect dah stage 4 ] dan lepas tu terus merebak ke organ dalam lain..[nanges aku tulis ni sebab teringat kesakitan tina depan mata aku masa tu] 


tuk orang2 yang pikir.. kenapa tak pergi situ.. kenapa tak pergi sini.. ada pakar tu kat situ..ada pakar tu kat sini.. 


kalau korang nak tau..  tina bukan setakat pergi satu dua hospital atau jumpa sorang dua pakar.. kiterang..dan tina sendiri rujuk macam2 spital dan pakar akan hal ni.. tina buat semua full treatment yang di cadangkan atau  yang memang perlu dia buat..walaupon sangat2 menyakitkan...

just name it.. mana jer tina tak pergi.. suami dia.. ayah aku.. dan aku sendiri pon sanggup hangkut bawak die pergi.. bukan setakat hospital.. tapi perubatan altenatif lain jugak.. sambil2 jugak buat..tak pernah berhenti.. tak pernah putus asa ! sampai terengganu adik aku pergi berubat.. badan sakit2 susah nak bergerak aktif.. tapi sebab positif nak sihat.. cekal.. sanggup pergi.. kalau ada orang cakap die give up bagai.. korang silap.. bagi aku.. die sangat hebat.. aku sendiri kagum ngan kekuatan luar biasa melalui semua ni.. 

tapi tu lah.. end up.. kite balik pada Allah semula.. kite hanya mampu berusaha..dia sendiri dah berusaha.. lalui semua treatment dia.. berubat ngan perbagai cara.. ubah cara pemakanan cara hidup ke arah lebih sihat.. tapi selebih nya semua tu urusan Allah.. tina insan terpilih tuk lalui semua ni.. Allah sayangkan die melebihi kasih sayang kiterang semua pada dia.. Allah dah tetapkan cara ajal die macam tu.. sakit tu hanya satu penyebab.. kalau bukan cancer tu pon dia tetap akan pergi pada waktu yang dah ditetapkan Allah tu.. in fact.. die redho.. dan die bersyukur.. serta anggap Allah nak bersihkan dosa2 dia.. 






ni kenangan last raya kiterang bersama ngan tina.. masa raya ni start tina ngadu2 sakit kat situ.. penghujung raya ni dia di sahkan cancer..



saja aku sharing ngan korang kat sini.. tina pon pernah izinkan aku tuk berkongsi pasal hal ni.. die nak sharing sendiri apa dia lalui tapi tak mampu dan tak sempat.. jadi dia cakap kat aku.. dia nak aku berkongsi akan hal ni.. dalam banyak sangat sudut.. banyak sangat perspektif... bukan setakat yang hal berkaitan atas ni jer [buang semua breast] tapi hal2 lain jugak.. cuma.. aku yang tak kuat nak bercerite.. korang ingat mudah ker tuk aku menulis semua ni.. dah nak 3 tahun dah.. tapi setiap kali menulis.. bercerite pon.. aku mesti akan menanges.. bukan aku tak redho.. tapi.. aku teringat kesakitan die.. sakit nya rasa kehilangan dia.. rindu menggunung bila teringatkan dia.. buat aku susah nak menulis setiap kali pon..


in fact.. masa tengok cerita lafazkan kalimah cintamu tu pon.. aku sedih sangat.. bukan sedih sebab kisah cinta derang.. tapi bila tengok kakak si aqilah tu menanges tengah2 malam tekenang kan kesatikan adik dia.. macam tu lah aku dulu2... tak ley tido.. risau teramat.. walaupon derang tu hanya berlakon.. tapi aku rasa kesan nya kat hati aku sebab aku sendiri pernah lalui situasi tu.. 


satu bende aku nak cakap kat korang.. kalau korang ada rasa apa2 tak kene.. rasa risau atau apa.. rasa sakit denyut2 ker walaupon sikit..rasa tak sedap hati ker.. rasa lain macam ker.. apa2 rasa lah yang berkaitan... JANGAN TANYA AKU.. sebab aku bukan pakar.. in fact.. aku tak merasai nya pon.. jangan wassap aku call aku..[sebab memang selalu terima] cakap ada rasa macam ni macam tu.. sakit sini sakit situ..risau lah tak tau apa patut di buat.. 


so JANGAN.. macam aku cakap.. dah lah bukan aku yang lalui.. orang yang lalui tu pon dah takde pon.. kang tetibe aku cakap.. eaahh.. kau ada breast cancer ni.. down tak..?? haaaa.. sebab tu.. aku cadangkan pergi terus ke klinik-spital-pakar dan buat check-up apa yang patut...


bukan tak nak bantu tapi aku tak boleh nak bantu apa2 pon dalam hal tu.. even kat spital pon.. masa nak bagitau tina akan hal ni pon.. bukan gitu2 jer.. selain ujian pada sample lump yang di ambil.. derang interview tina macam2.. derang consult tina sendiri.. dan derang bagitau tina ngan cara professional.. bukan setakat kite rasa sakit cek sikit2 terus claimed cancer.. amik masa sebelum betul2 positif cancer.. bende2 macam ni bukan setakat satu penyakit.. tapi melibatkan emosi dan minda jugak..[korang kalau tau pasal ni.. mesti paham apa aku maksudkan] aku sendiri pon belajar banyak perkara.. bukan setakat tak boleh give up atau nak pesakit kuat semangat bagai.. tapi lebih dari tu..!! 


setakat nak sharing boleh.. aku tak kisah berkongsi perasaan tersebut.. tak kisah lah kalau terjadi di kalangan kuarga sendiri atau orang rapat.. atau diri sendiri..[aku pernah terima satu email dari sorang pesakit kanser sendiri]. 


cuma tuk yang aku cakap sebelum tu.. keadaan berbeza2.. ada orang aku pernah baca dah stage 3-4 pon boleh survive.. ada orang stage 1-2 pon tak lama terus meniggal.. ada orang perlu buang breast..ada orang tak.. ada orang permulaan sakit nya berbeza.. ada orang yang aku tau.. sakit melalui nipple.. keluar nanah dah sebagai nya.. macam tina sendiri tak terasa sakit sangat dan hanya terasa bahagian tepi.. tak rasa ketulan pon.. hanya tau lepas buat scan [apetah nama aku tak ingat dah].. so.. korang kene tau.. keadaan berbeza2.. sebab tu jangan tanya aku.. atau sapa2 yang mungkin pernah lalui nya.. bawak diri terus pada pakar.. 


even cara rawatan pon mungkin berbeza2... betul ni tau.. selebih nya pilihan kite sendiri.. 


kalau setakat nak sharing sikit2 macamana tina lalui tu.. boleh la.. macamana tina jaga pemakanan die semua.. tapi tu pon aku tak rasa aku layak nak bercakap.. cuma..dah kalau orang tanya direct tu.. boleh la jawap sikit2.. selebih nya.. tina sendiri.. sama2 ngan aku jugak dulu.. jumpa dan tanya consultant yang pakar akan hal ni dan merawat tina dan yang disediakan pihak spital.. mereka yang banyak bantu dari segi penjagaan.. pemakanan.. emosi bagai.. selebih nya tina pon banyak membaca dan carik perkara berkaitan.. so. bukan simply kite yang tak pakar ni boleh cakap sebarang.. percaya lah.. setiap satu situasi tu sangat2 berbeza walaupon mungkin penyakit yang sama..


ada orang boleh survived walaupon kene cancer stage 3-4.. macam sorang retis elyana tu sendiri.. cancer stage 3-4 kan..? tapi bertahun2... ada orang.. stage 1-2 pon.. boleh meninggal terus.. aku pon tak tau bende ni macamana nak di kaitkan.. tapi kalau nak cakap adik aku tak lawan.. adik aku give up.. orang tu silap.. bagi aku cuma bahagian dia.. selebih nya aku tau Allah sayangkan dia.. kanser tu hanya asbab tuk kematian dia jer..





Nurhartina Abd Jalil [ 1984-2015] dalam kenangan 
akak rindu na sangat..


ok lah.. kalau nak cerite tu..memang banyak sangat..terlalu banyak.. walaupon hanya kelukaan tuk aku.. tapi.. insyaa Allah aku akan usahakan macam yang tina sendiri pernah mintak.. apa aku sharing ni bukan setakat sharing kenangan bagai.. tapi banyak sudut lain aku nak korang amik.. macamana tina lalui.. kekuatan hati tina.. apa dia lakukan.. aku nak korang tau.. situasi2 yang real pesakit cancer ni lalui.. bukan setakat ko tengok kat drama rambut botak bagai tu.. cuma bagi aku masa.. nak tulis ni pon bukan mudah kat aku.. 

insyaa Allah lain kali...