Wednesday, May 23, 2018

#RumahAtyFared :: Wainscoting kat ruang tamu dan dining area

esok 7 ramadhan dah... dah seminggu puasa.. baru ni sempat nak hapdet.. dan nak ucap selamat berpuasa jugak tuk korang semua.. 


rini nak cerite pasal wainscoting rumah ni..

tak cerita lagi kan..

kat ruang tamu.. dan dining area.. aku dah tambah wainscoting bahagian atas jugak..

memula dulu risau gak serabut.. penuh2 wainscoting.. aku survey2 tengok gambar2.. helok jer.. so aku pasang jer lah.. 

tokey wainscoting pon kan.. hahahahahaha...







lepas setel pasang tu.. aku terpikir.. kenapa lah pulak aku gi pasang kat ruang tamu ni.. sebab nya.. kalau ikut pala otak aku ni dok plan nak buat kat tangga.. kat family hall atas.. dan kat bilik utama kiterang tu.. dulu... 

tapi tetibe aku gi ukur kat sini..
sedangkan tak nak dah fokus pada ruang tamu dah..

eeaahh.. tokey pon kene pikir cost gak tu... huhu...

tapi dah siap pon ha... abah sado suka.. 

dan paling penting.. in real.. takde lah rasa serabut ke penuh ke hapa.. helok jer kat mata kiterang.. tak sesal pendapatan pon giteeww... 




kalau nak tau.. aku amik masa sangat lama nak siapkan ws kat ruang tamu ni..buat sikit2.. sebab kekangan masa.. biasa kalau setakat nak pasang banyak tu..setengah hari boleh setel dah.. just amik 1-2 hari extra tuk touch up dan cat balik jer..

tapi aku.. amik sampai 1 minggu..!! serious..




aku pasang frame kecik dulu.. so lepas tu baru decided frame besar tengah2 [macam gambar awal atas tu] nak buat besar mana.. kat cermin tu.. dan kat ruang tengok tv.. ada 2 frame besar.. 

yang lama nya sebab.. aku selit2 soh potong kayu tu.. 
maksudnya.. dah nak habes kerje tu.. siapkan customer punya dulu..so aku selit lah 2-3 batang soh potongkan time tu..
tu pon kalau ada kayu lebih2.. sebab kekadang stock kayu pon ngam2.. atau tak lebih sangat.. nak kene simpan tuk order customer dulu..
tak ley lah ko men tibai jer nak lawokan rumah ko semata kan.. rugi leeeeeeeeerrrr... hahaha

lagi satu.. tengok tu putih2 tu.. 

tu pon melambat kan kerja ku gak tu..

kesan2 lubang paku.. aku cabut.. dan tampal balik.. dah tampal.. kene tunggu sehari kering esok nya baru boleh gosok..

tu pon kalau esok nya free.. macam ni.. aku rasa.. amik 2-3 hari gak kot ritu nak setel gosok dan cat balik.. ngan cat nya habes.. pheewww... 

oohh.. kayu tu.. coklat.. memang aku tak undercoat macam aku bagi kat customers...

tak yah nak membazir sangat kat diri sendiri.. yang penting aku tau acaner nak ekjas kendian..






so.. siap kat ruang tamu.. tekad.. malas nak pikir atau buat apa2 lagi dah.. tak nak pikir nak beli-tambah apa2..pikir pon aku penat dah.. banyak lagi bende lain nak pikir.. nak kene bahagikan masa..dan nak letak bajet kat tempat lain pulak lah.. 





2-3 hari sebelum Ramadhan ritu.. aku terus siapkan tuk dining.. area ni memang kene bagi tumpuan lebih.. sebab langsung tak menarik.. 

memula dulu plan memang nak pasang cermin diamond tu.. lama2 tak tau lah napa tetibe rasa tak menarik pulak.. so aku ubah idea lain... tapi sebelum apa2.. pasang dulu wainscoting..



mati lah aku nanti abah sado masuk opis die tengok gambar ni.. hahahahaha..

tapi macam ni lah kejadian nya..
aku rasa pernah cerite yang wall kat sini..lepas renovate dan pecah tile asal dapur.. jadi kan wall ni tak rata.. tak nampak ngan masa kasar pon.. nampak elok jer.. cuma..  masa nak tampal kayu wainscoting ni.. memang problem lah sikit..
kene tekan kuat nak kasi melekat dan kayu ikut bentuk wall..
kene pakai tenaga abah sado tuk tekan bahagian atas tu.. lama sikit.. kalau tak die renggang dan 'lari' kedudukan nya nanti.. 

itu jer selalu masalah nya.. kalau tak.. ok jer nak pasang..laju dan kejap sap soi jer siap.. 



wainscoting bahagian dining ni siap 2 hari jer..
aku letak frame 6 ketul tu memang out standing jadi nya area ni..

eaaahh.. tak siap lagi ni.. bukan wainscoting.. wainscoting dah siap.. tapi bende lain..
kiterang pasang vinyl kat dining area ni.. niat nak pasang tu aku rasa dah cakap kat blog ni 3 tahun lepas kot.. baru ni dapat make over dan terus pasang jer lah..
tu nanti aku share tunjuk gambar lain lak yer..




ok lah.. kol 12 lebih dah ni.. nak tido.. ni jer lah waktu yang ada tuk aku update sikit.. tu pon sebab siapkan cust punya design n invoice tuk barang yang nak keluar esok.. 



korang kalau nak order wainscoting.. sempat lagi ni nak dapat-pasang sebelum raya.. tapi kene laju2 lah order dari sekarang..wasap 019-2085089.. page semua kat bawah ni boleh tengok yer.. 







FACEBOOK 

INSTAGRAM