Monday, July 30, 2018

Projek Bilik Tidur Anak : REVEAL ruang belajar/aktiviti



nak reveal dah ker..?? 


dah siap ??


90% siap.. yang projek besar.. barang besar2 penting2.. semua dah setel..
tinggal sikit2 jer 

1] cadar comforter anak - ritu dah carik kat Jusco umah aku ni.. tapi macam biasa lah.. time di carik memang nan hado yang pekenan.. takde sales lak tu.. nak kene gi Parkson [jauh sikit] ritu tengok banyak ada kat sana.. buat masa ni.. pakai jer lah comforter love2 mama masa bunag dulu yer.. 

2] nak tukar lampu ceiling yg cozy sikit lagi - nak gi kat puchong tah biler tah...tengok lah kalau lalu hantar barang customer ker nanti2..

3] wall frame and poster - ritu gitu Kaison.. tengok lawa2 murah2.. tapi masa tu tak beli sebab masih tak tau lagi mana nak letak..nanti nak gi lagi.. aku suka ada satu poster peta dunia besar.. lawa...

4] play area [yang cenonet] - pakai almari Trofast Ikea sedia ada dah lama beli pakai.. cuma ritu alih bahagian bawah nya.. bahagian atas yang sangkut kat wall tu tak cabut alih sekali.. semua tu kene tunggu abah sado kau... die out station sekaran ni..

5] dressing area - ni jer tak buat apa2 pon lagi.. nak buat apa n macamana pon tak tau.. letak mana tah.. tak nak dah banyak2 perabot.. nanti sempit.. rimas.. tengok lah tu acaner.. tak pikir sangat pon lagi..

6] atas katil - selain comforter anak2 [no1 tu] plan nya nak letak lampu tido wall kat situ.. dan 1 rak buku tuk anak2.. anak2 aku sejenis sebelum tido baca buku dulu.. so boleh lah plan nak letak rak kecik yang tak ganggu ruang atau tido derang..


minor jer pon semua nya..yang lain2 kire setel.. boleh lah nak share dah sekarang.. penat gak bila buat #teaser kat FB ngan IG orang dok tanya bile nak tunjuk gambar penuh.. hahahaha..

perangai sangat tau..

lepas tu segan sendiri.. teaser bukan main macam gempak nak mampus.. tapi sebenarnya.. biasa2 jer.. tak de lah bombastik sangat pon.. cegitu jer lah pon ghupernya..

sori gais....hikhik...


jangan mengharapkan lebih..



so... kite reveal ruang bawah katil anak2 dulu yer..gambar mana nak mula dulu ni yer...




so.. ni lah dia katil Loft Bed yang aku beli tu.. bahagian bawah nya.. besar kan..
boleh buat satu ruang lain..

[ bahagian atas nanti2 dah siap aku share ]

bahagian bawah ni.. aku buat tempat belajar.. rak pamer.. rak tertutup tuk simpan barang2 personal/buku2... dan akan datang nak buat tmpat lepak.. nak letak bean bag.. boleh la dak qaleef lepak2 main game bawah ni..

plan asal nak letak sofa kecik sebijik.. tapi tak muat pulak.. dan aku bagi keutamaan pada ruang belajar dia.. 

mungkin boleh letak seketul STRANDMON Children's Armchair Ikea ni..
tu pon kalau ada bajet lebih.. mak ko punya bilik punya Wing chair pon tak terbeli2 sebab dok bagi keutamaan bajet kat bilik anak2.. haaiihh..


simple jer kan.. n guna perabot yang familiar..
lebih kurang bilik kerje aku jer pulak.. macam boring..
tapi takper.. yang penting praktikal.. 

masih pilih putih.. sebab nak matching ngan almari IKEA anak2 yang dah bertahun beli..
dan perabot tempat mainan anak..
ikut kan hati nak pakai warna coklat gelap.. sama kaler ngan katil.. tapi risau nampak serabot atau bertambah gelap..
jadi putih warna selamat.. 


MICKE DESK [Rm 187.70]

meja ni sama macam meja kerje kami.. tapi 1 laci jer.. kire separuh meja kami lah..
aku nak meja ni sebab kecik tu lah.. tak makan ruang.. dan ada laci boleh simpan barang.. 

buat masa ni.. adik dia tak perlukan meja.. selalu buat kerje pon sibuk2 atas meja mak nya.. boleh share2 jer ngan abang nya.. ni bukan tak adil ke hapa yer.. ni ikut pengalaman sebelum ni pernah beli meja sorang satu.. membazir jer.. so tunggu sampai aku rasa perlu.. baru aku tambah nanti.. boleh re-arrange balik takde masalah aku rasa..


MOLTI DESK CHAIR [Rm 55.60]

aku beli sebab warna kuning.. hahaha..

boleh tinggi rendah.. tapi tak boleh nak pusing2.. ok lah tuk anak2.. tapi ni bukan kerusi kanak2 pon yer.. so tergantung sikit anak duduk.. kene letak alas kaki..



nak jimat kan ruang  meja.. jadi bekas stationery di gantung kat wall

SUNNERSTA Container [Rm 2.70/pc]
gantung kat Sunnersta Rail  [Rm 6.50]

besar bekas container ni.. actually ni untuk dapur punya.. tapi aku suka sebab tak bergerak2 atau senget ke bawah..rail tu pon memang muat 4 container ni jer..

so.. jimat ruang..  



LACK Wall Shelf [Rm 55.60 /pc]

walaupon macam boring jer sebab dah banyak kali guna dari dulu dan masih guna kat bilik kerje bertingkek2.. tapi aku tetap suka kan shelf ni.. sebab datang sekeping tanpa kaki.. tergantung elok
ikut pengalaman.. shelf ni tak mengecewakan.. cuma kene drill ke wall tu semua lubang n pakai screw yang tahan.. besar dah panjang..insyaa Allah ok jer..
yang kat bilik kerje aku.. dah kuning2 dah shelf ni.. huhu
5-6 tahun gak lah pakai dah.. 



VAGGIS Noticeboard [Rm 18.70]

qaleef shaquille bila buat apa2 kerje derang.. mesti nak lekat kat aku punya noticeboard kat bilik kerja tu.. penuh..!! sampai tutup2 bil2 semasa yang aku nak kene perasan selalu [kalau tak nanti lewat bayar] 
so.. beli kan sekeping tuk derang khusus.. dapat free sekali pin cucuk tu 




drill terus ke wall direct tuk meja belajar.. terang benderang.. [pakai lampu putih]
nak beli tuk atas katil derang pon macam ni lah gak.. tapi abah sado kata terang nau nanti..
tapi aku nak beli sebab murah.. huhu




tak tau kenapa aku tak jumpa link lampu LED ni.. box dia aku dah buang pulak dah..
aku try carik kat bawah label Decorative Lighting.. yang lain2 lebih kurang ni ada.. tapi yang aku beli ni takde pulak.. 

kalau ada kat web IKEA tu yang Rm 140.. sama jugak cuma bulb nye besar2.. 
yang aku beli ni Rm 36 jer lebih kurang.. dan bulb nyer kecik2 lagi banyak bulb

terus terang cakap.. aku tak lah suka sangat lampu macam ni.. kalau tengok orang deko2 gantung2.. macam rimas jer.. hahaha.. sori gais..citarasa berbeza nak buat acaner kan..

tapi masa tengok kat showroom ikea die letak lampu ni kat bawah katil tetibe rasa macam.. eeahh lawa pulak.. hahahaha... citarasa berubah... 

lepas tu tengok harga Rm 140.. alaaaa membazir pulak nak beli..
sekali jalan2 kat bahagian lighting kat warehouse bawah tu.. tengok ada lagi kecik ni tak sampai rm 40.. terus jer lah beli..

sebelum tu ada tengok kat KAISON.. Rm 15 jer sekotak.. tapi biler test..alahai lampu nya.. langsung tak terang..tak jadi lah beli...tu jumpa yang ni.. terus lah beli.. memang nampak cantik biler pakai bawah katil anak ni.. macam main pondok2 jer.. budak2 lah suka.. eaahh aku pon suka jugak.. heee..

malam2 bukak ni jer.. sebab kan LED.. watt rendah.. jimat letrik


so ni lah keseluruhan nya.. 
rak tertutup tepi tu aku just alih dari bilik kerje aku.. 
kat bilik kerje pulak aku buat lain nanti.. 
sebab size cabinet ni susah nak dapat.. since aku nak fit kan bebetul ngan ruang tu.. tak nak gemuk tak nak lebar sangat.. tak nak tinggi atau rendah sangat..
cabinet tu pon dah takde jual kat IKEA dah.. dah discontinue lama.. 



cuma satu jer pasal katil ni aku tak kenan...

tangga kat tengah2 halam.. dah lah menyenget lak tu..
tangga ni masa nak pasang tu.. hanya boleh letak kat 2 kedudukan jer.. samaada belah kanan [macam dalam gambar katil kami ni] atau belah kiri

aku tak boleh letak belah kiri sebab terlebih2 sampai ke pintu.. nanti pintu tak boleh tutup.. 
so terpaksa letak belah kanan katil tapi jadi kat tengah2 halam.. 
geram gak lah.. kan bagus kalau boleh adjust alih ke tepi sekali tu.. tak ganggu lalu lintas utama kan.. 
atau pon buat tegak jer terus.. so tak lah rasa terlanggar2..[so far takde pon pernah terlanggar]
tapi ko tengok tu kan.. tengah halam tempat lalu lalang yer..

takde pilihan.. terpaksa redho.. 




almari anak2 alih kat hujung sebelah katil
almari yang sama.. masih suka kan nya..
dan tak berniat nak tukar lagi

sekarang IKEA dah tukar design pintu.. warna pon warna2 baru..
yang lama macam anak2 aku punya ni.. ngan clearkan stock aku tengok jual harga lebih murah [rm 3 ratus lebih jer sebijik] 



tapi aku macam berkira2 nak alih kan balik almari ni ke tempat asal.. 
boleh letak rak mainan Trofast anak2 kat sini..

cahaya pon akan lebih banyak ke meja belajar tu nanti sebab takde halangan
tak tau lah sesuai ker tak..kene test nanti.. 



so far.. ni lah perubahan bilik anak2 aku.. anak2 happy... lepas sehari pasang katil..
tetibe qaleef dari dalam bilik datang kat aku peluk dan cakap.."tq mama"
aku tanya kenapa? qaleef cakap "sebab buat bilik qaleef cantik2"

aku senyum.. rasa di hargai... alhamdulillah

aku harap kali ni maintain kekal tuk tempoh masa lama.. so far aku suka warna cozy bilik ni which is hitam dan kelabu.. lagi satu.. kebanyakan perabot dan barang2 ni semua dah di drill ke wall.. even katil pon drill ke wall pakai L-wall mount nak bagi kukuh dan tak bergoyang bile naik atas tu..
lagi pon perabot besar2 macam ni memang susah dah lah nak alih mana2 pon kan..
harap2 aku tak boring laaaaa.. huhu... tapi aku rasa.. paling tak pon may be aku tukar warna jer lah.. dari kuning ke warna lain.. macam selalu.. 

gelap? tak lah.. dalam gambar jer.. tapi tak pon.. 
lampu pon bersepah dalam bilik tu.. kau tekan jer lah mana2 suis.. terang lah bilik..

berjaya jugak aku siapkan bilik anak2 ni dalam tempoh sebulan walaupon sebelum ni bertangguh lamaaaaa sangat...


beriye ? yer lah.. dolu2 aku tak merasa semua ni.. jadi buat tuk anak2 pon aku dah rasa seronok sangat macam buat tuk diri sendiri.. 

nanti kalau rajin atau dah siap sepenuh nya.. aku reveal ruang bermain lak yer.. alaa cenonet jer.. cuma jadi tempat longgok menan anak2 tu jer..