Wednesday, July 04, 2018

#RumahAtyFared : Beli pokok luar rumah



raya ke-4 orang sibuk beraya lagi.. kiterang gi membeli pokok.. 


memang nak beli pokok tuk car porch kasi seri sikit.. sebelum raya... tapi tak sempat.. aku kan bizi order customer.. pastu letih sangat2.. takde mood nak buat apa2.. 

lepas balik dari kampung beraya tu..
workshop masih tutup.. masih bercuti..
aku pon rilek2 jer bertenang..

tu ajak abah sado gi beli pokok kat sungai buloh..

sungai buloh ngan umah aku bukan jauh nau hokeh... kalau nak kata.. aku kerap lalu depan tu.. tapi tu lah.. dah kata tak berapa minat kan.. hahahaha..so lalu pandang jer... selama ni rasa ok jer..
tapi tetibe lak rasa macam depan rumah gonjeng sangat.. giteewww lepas bertahun2..

plan nak beli pokok.. 
rak kasut pasang siap baru yang lebih besar n cantik 
dan nak letak seketul bangku..

tak ley nak letak lebih2 sangat.. sebab bila masuk 2 bijik kereta terus penuh dah depan tu..
time orang datang kereta letak luar baru rasa lapang.. 






carik pokok simple2 jer.. ni kat area Hospital sungai buloh..kat area spital sakit kusta lama.. bukan yang tepi2 jalan tu.. masuk ke dalam2 sikit.. tak ramai yang tau tempat ni.. tempat nya cantik..macam cameron.. sejuk sikit lah.. kiterang beli kat sini jer.. malas nak jauh2 jalan lagi.. dah ada pokok yang kiterang nak.. tak yah nak penat2 dah...



beli pasu sekali..tapi kedai lain..

abah sado nak pasu macam ni.. tapi lebar sangat.. amik ruang nanti.. takut tergiris kereta kau nak paking.. 


jadi amik yang kurus panjang tinggi macam ni jer.. Rm 30 sepasu..
aku rasa ni paling murah aku jumpa.. sebab kat tepi2 jalan sungai buloh yang popular tu aku tanya2 sebelum ni rm 90-120 sebijik... 




penuh kereta sampai ke depan ha... 



ni jer pokok kiterang beli.. aku tak tau lah penama nya ni.. 
tapi biasa sekarang orang beli yang palsu punya letak dalam rumah tu pokok cegini

aku beli siap tinggi dah.. senang terus lawa.. hahahaha


sepokok 18 hengget jer
pasu rm 30 sepasu
tanah rm 2 [campur] satu bag - 1 pasu pakai 2 bag lebih
tak tau lah laki aku beli berapa bag




beli 4 pokok jer.. sekali tak cukup lak.. 
sebab letak rapat2 lagi lawa..
letak 4 pokok belah wall sini..
lagi 4 pokok belah wall sana sepatut nya.. kene beli lain..


orang jual tu kata pokok ni senang jaga..
aku update kat facebook
sekali ada kawan facebook cakap "derang memang semua pokok cakap senang nak jaga"
eeaahh.. betul gak kan.. hahahaha.. sis terpedaya...

baru 2 minggu pokok ni kat rumah..
so far ok jer.. cuma aku rasa mereka perlukan matahari panas yang cukup selain air banyak
ada pokok aku letak bahagian dalam bawah bumbung.. tapi macam tak segar nak banding ngan pokok yang betul2 bawah matahari direct.. 
so kiterang alih ke luar bagi cahaya cukup baru nampak die tegak ke atas lawa..



takde gambar penuh dari depan sebab malas nak kuar amik semata..huhu..
nanti2 lah... insyaa Allah..