Friday, August 10, 2018

PROJEK MAKE OVER BILIK TIDUR UTAMA [Intro]





kali terakhir aku cerite pasal bilik tidur kami.. awal tahun lepas.. tu pon share code cat warna emerald green bilik tu..

tapi.. tau tak korang sebenarnya.. bilik tu dah tukar color sejak 2 tahun lepas lagi tau..!! serious ni..




rindu bilik cozy-mozy ni...


sekarang dah tak macam ni... 



macam2 jadi kat bilik ni.. ngan bocor nya.. ngan berkulat nya... ngan katil roboh nya.. hahahah.. sadis..

takde mud terus aku nak buat apa2...

lepas tu aku fokus kat ruang lain.. so.. bilik ni macam tu jer...
tapi tak de lah bersepah berhantu.. cuma tak lah helok sangat dekorasi nya..


tak macam gambar atas tu pon...

macam aku cakap tu.. dah macam2 sangat.. so kiterang gi lah tukar cat bilik.. sedangkan kiterang.. aku n abah sado.. suka giler bilik kiterang warna dark green ni.. tapi tu lah.. terpaksa.. 

dah lah tetibe aku pilih warna cerah.. saja2 nak try.. 


warna soft blue.. yang hampir ke putih teeewwww...


cerah terus bijik mata aku.. 

lepas tu rasa macam.......alaaaaaaaaaaaa... boring nya...
warna cerah2 ni tak in sangat ngan aku..hahaha... 

tapi.. sebab dah cat satu bilik.. malas nak tukar la.. biar jer lah..




aku tak share pon pasal ni kan...

tak tau lah kenapa... huhu..


sebelum raya ritu.. aku tukar langsir n comforter baru satu set.. siap carpet baru..!! awal puasa.. 

langsir tu aku beli dari sales globe kak mun dulu ada pernah cerite.. lama beli n tempah.. baru nak pasang..

tak cerite jugak pon kan..



lepas tu.. masa tengah2 bulan puasa.. aku pasang wainscoting bottom jer.. nampak lah seri sikit.. tu pon tak siap2.. skirting sampai ke sudah tak pasang... tak sempat masa bulan puasa tu sibuk ngan order customers...


so cam tu je lah...sampai ke sudah..sampai lah nak ke dua tahun ni................................................


semua bende tak cerite kan....


tu aku cakap.. aku rindu sangat sebelum2 ni semua bende aku nak cerite.. kecik2 remeh2 pon aku sanggup update entry..

sekarang.. ko tukar cat bilik pon malas dah nak update.. sampai ada orang masih pikir bilik kami still warna hijau gelap tu.. huhu.. tapi ada jugak sesekali aku share sipi2 bilik ni..kat IG.. so ada yang perasan kami dah tukar warna cat dah.. tapi setakat tu jer lah.. takde apa yang menarik pon...

boringggggg....


sampai lah last week..................................tetibe



kterang borak2 pasal satu bende ni.. berkaitan ngan bilik kiterang lah ni.. ngah borak2.. tetibe abah sado ko sound.. dia cakap.."bilik anak2 cantik.. ruang lain semua elok.. bilik kite tak lawa pon..macam ni jer "

kau ghase ???


pastu die sambung "sayang buat lah cantik2 balik..." siap banding2 kan ngan bilik anak semua..


sejak2 anak2 dah tido n banyak habes kan masa kat bilik derang sendiri nih.. aku rasa macam privacy jer.. best giler rasa.. hahaha.. serious ni.. 

rindu bilik kami yang cozy...romantik... aku tak suka bilik yang terang benderang...


dan bila pandang keliling bilik kami.. 

well..

yeah...

tak menarik pon...


so.. terus aku cakap.. ok.. kite start ngan siap kan wainscoting keliling bilik ikut plan asal...




sebab bawah dah pasang sebelum raya ritu.. so tinggal pasang bahagian atas jer.. 

tapi nampak tak wainscoting bawah tu...tengah2 nya kosong..
sebab kat situ letak katil.. tak nampak pon bila tutup.. so aku tak letak.. nanti just letak bahagian atas jer..

skirting pon baru nak pasang sekali..tu pon kayu lebih2 sambung2.. sendiri buat sendiri tau nak adjust.. takper lah kan..sis jimat.. sayang kayu boleh buat tuk order customer.. hahaha.. 

kayu naked jer bila pasang umah sendiri.. sebab tak nak bazir cat coating tu.. ko tengok tuan kayu pon bajet yer.. semua tu cost hokeh..

tapi bila nak bagi customer ko jangan risau.. aku bagi helok lawa terbaik.. kayu tutup aurat siap coating putih.. 
kayu cantik sekeping/sebatang aku bagi yer.. huhu..

yang ni tuk kami2 pakai sendiri jer...



bahagian tepi sana memang tak pasang wainscoting.. sebab aku ada projek lain nak buat kat situ..

tu nanti2 lah aku share bila dah buat..




siap tampal dah.. tu pon amik masa.. potong sikit.. tampal..potong sikit.. tampal..
sepatut nya sehari-2 jer siap dah ni.. 
tapi ni nak seminggu tak siap2 lagi.. sibuk lah u ollsssssss....!!

 sigh..

tengok frame tengah atas tu pon tak potong kayu lagi.. stock kayu takde dah.. kene bagi keutamaan pada order customers dulu.. dah setel order customers tuk sekian2 waktu.. ada baki2 baru siap kan tuk rumah.. tak pon bila nak topap kayu nanti.. beli lah lebih tuk rumah sendiri..

sebab tu kekadang projek2 macam ni akan amik masa yang lamaaaaaaa sangat.. sebab macam ni lah.. huhu.. sadis..





katil mana?? dah tukar keeewww ??

















belum lagi... kiterang alih katil ke tepi dekat nau ngan bilik air tu.. 
sebab nak bagi ruang luas sikit tuk sambung wainscoting bahagian atas..

tu langsir dan carpet aku tukar masa bulan puasa ritu tu.. 
katil masih pakai set katil lama..
tapi.. kami dah order katil baru daaaaaaaaaaahh.. weeeeeeeee...
tak sabar nak tunggu sampai minggu ni mungkin.. aku beli-tempah... 

nama pon make over pon.. so kene lah sumting yang berbeza..hover sangat kan..

tapi tak lah semua.. katil tu pon dah hukum harus tukar dah tu.. tengok bawah ni ha...





katil ni dah patah..!! kat bahagian tepi katil.. kayu nya pecah dua kat tengah.. berapa puluh kali dah laki aku paku kan.. 
tak boleh dah tu.. sebenar nya dah kene tukar kayu sekeping jer terus tu.. sebab patah nya macam tu kan.. 

kekadang ngah2 tido.. sekali jatuh.. adooyy...

so sebab tu aku cakap.. alang2 make over.. and ada rezki lebih.. tukar jer lah katil baru.. bertahan lamaaaaaaaa sangat.. aku sabar kan jer bila malam2 time2 abah sado ko out station tetibe die jatuh senget tepi... dah lah berat tilam nya... tak mampu nak buat sendiri... 


katil ni nanti lepas tukar acaner?? 

entah eh.. nak jual pon berapa jer lah dapat.. lagi pulak tepi katil dah patah teruk..
kalau orang pandai tu boleh jer buat balik elok.. bahagian tu jer pon yang tak elok.. yang lain semua ok jer..cat balik jer nanti... abah sado boleh jer jugak buat sendiri.. tapi.. macam biasa lah.. tak sempat... haaaiihh..

maybe kiterang repair n letak kat bilik tamu bawah jer nanti.. tengok lah acaner.. sebab kat bawah pon ada katil gak tu.. tah mana nak di simpan pon tak tau lah tu..

tak pikir lagi.. satu2 lah.. bilik tamu bawah tu pon nak kene make-over gak tu.. 
kene kerje keras menyimpan lebih nampak nya ni.. nak buat semua sekali arung.. rabak laaaaaaaaaaa...


ok lah... nanti katil dah sampai sambung lagi yer... harap2 wainscoting ni dapat siap sebelum hujung minggu ni... sebab nak kene cat nanti.. so better sebelum pasang perabot..




nak tempah wainscoting macam yang aku share ni.. boleh tengok link2 kat bawah ni yer.. ada no tipon sekali..






FACEBOOK 

INSTAGRAM