Monday, September 03, 2018

Projek make-over bilik tidur : TIPS gantung frame




rajin tak mak sekarang ? update blog tetiap minggu dan seminggu 2-3 kali... hahaha...

lama dah tak rasa bersemangat macam ni...

biasa memang macam tu lah..kalau time rajin tu... rajiiiiiinnnnn sangat...

sampai kan cerite gantung frame semata pon kau nak cerite.. kecik punya hal jer ni kan..
ko boleh jer cerite nanti2 time ko dah setel siap semua..
tapi nak jugeeeeekkk...

tu nama nya terlebih rajin...jangan kau kesah kan...

sebab nanti2 kalau tetibe malas... hapa pon tak boleh..

sebenarnya banyak nak cerite...

nak cerite pasal lighting baru dalam bilik ni..
nak cerite pasal langsir yang ramai tanya macam tu macam ni...

tapi satu2 lah..

ni nak cerite pasal frame dulu... sebenarnya.. nak cerite.. pasal...

frame dulu...






sebenarnya.. niat aku nak beli frame atas ni tuk letak kiri kanan atas kepala katil... kat wainscoting tuuuu...


aku beli 2 jer asal nya.. 


tapi..kesilapan pertama.. frame nya terlampau besar untuk letak dalam 'frame' wainscoting tu..

tak cantik... 

2nd.. tak cukup nak letak 1 frame jer kiri kanan..

kene letak 2 frame tuk setiap side..
tapi tak ley letak frame yang aku beli ni sebab besar nanti macam serabut..

ko paham tak..?? 


penting kah kau paham ?! hahahaha..


takper2... nak cerite gak...

so sudah nya frame tu.. aku alihkan ke satu sudut macam dalam gambar tu.. kat area bawah air-cond

dan aku beli 2 ketul lagi...tuk lengkap kan..



ni ha sudut nya... 

dulu letak canvas painting bawah ni.. 
dah aku silap beli saiz frame.. tak tau mana nak letak..
so aku letak lah kat sini..


ok tak?? 

aku pon tak sure.. hahaha.. sebab rasa macam frame nya besar sangat jer..
nampak macam ok jer...
kene hadam amik masa sikit..

ni ruang ni.. masuk2 bilik nampak terus dah...

frame tu takde gambar lagi yer.. nanti nak tempah apa yang cantik... 


sudut ni.. tak siap lagi.. 
aku nak buat sudut aku mengaji/membaca
nak letak wing chair seketul dan rak buku kecik..
nak letak quran kat sini.. senang nak mengaji capai jer...
aku tak suka ngaji kat bawah.. atas sejadah.. sebab mata tak nampak.. huhu..kene tunduk..
pastu sakit belakang..
biasa setiap kali lepas solat aku akan bangun mengaji atas katil sandar bantal..selesa..
so sebab tu.. aku cakap kat abah sado.. nak buat sudut mengaji jer..
mesti sangat2 selesa kan nanti..
tak sabar nak hunting wings chair..
nak siapkan sudut tu..

[jujur nya.. aku dah jarang sempat nak membaca sekarang... so sebab tu aku tak cakap tu sudut membaca... sebab niat aku memang tempat aku mengaji] bukan ach-ach tau ni.. hahaha..



panas merelit kat luar tingkap kan.. amik gamabr pon mancau2 masuk cahaya.. 

nak share sikit TIPS GANTUNG FRAME GAMBAR PADA DINDING

1. Kemasan - jarak yang cantik antara satu-satu frame adalah antara 3" hingga 5" [inchi] untuk wall yang kecik atau sederhana besar. Kalau ada banyak frame tu.. jarak antara frame2 tu kene sama tuk nampak seimbang dan kemas dari jawak jauh

tips5

Image result for tips gantung frame gambar

2. kalau nak letak frame kat atas sofa.. pastikan jarak frame dan sofa antara 8" hingga 10" [inch] bergantung size sofa. dan kalau nak cantik/sesuai.. JANGAN letak frame yang melebihi panjang sofa. paling kurang pon 2/3 size sofa. sama jugak dengan atas cabinet tv atau apa2 cabinet [rendah] pon.

tips7


3. Jangan gantung frame terlalu tinggi - Pastikan gantung pada paras mata/kepala [eye level]. Jarak yang sesuai adalah 53"-57" dari paras lantai

4. Ukur lebar wall [yang nak pasang frame tu] untuk pastikan kedudukan frame benar2 tepat atau centre. ukur size frame.. dan ukur kedudukan bahagian penyangkuk frame dengan betul.. JANGAN AGAK2

5. sebelum paku/gantung frame.. mintak tolong orang lain untuk pegang kan terlebih dahulu pada wall.. dan korang gi tengok dalam jarak jauh.. untuk pastikan kedudukan frame cantik dan berada pada paras eye level

tips11



6. untuk wall yang luas dah kosong.. jangan guna frame terlalu kecik.. kalau nak pakai size kecik..pastikan guna dalam kuantiti yang lebih banyak atau perkataan lain 'grouping' macam gambar atas ni..




tips8
tips8
ni antara contoh susunan menarik untuk gambar secara grouping dengan pelbagai size frame boleh buat rujukan



paling penting.. pastikan wall yang sesuai untuk gantung frame mengikut size..
JANGAN GANTUNG gambar kawen di ruang tamu yer.. kalau nak gantung gambar family.. anak2 kite.. ijazah kite ker.. kite pegang scroll ker.. letak kat ruang lebih peribadi macam family area.. 


sekian harap dapat manfaat sama2...