Monday, January 21, 2019

macamana jaga diri/berdikari bila pasangan selalu takde/out station ?




bila ritu abah sado bagitau.. minggu ni.. minggu last die ke out station.. 
awal seminggu dari sepatut nya sebulan.. 

aku terus lompat bintang... howyea howyea....

mesti lah suka...!
walaupon bila dekat2 selalu gaduh.. (hahahahaha) but still aku lebih suka kalau dia ada.. selalu...



tah macamana.. dah bertahun2.. tapi baru ni tetibe orang tanya aku... "macamana ko bila laki ko jenis selalu takde.. kerap outstation?"


selama ni aku tak pernah pulak pikir secara khusus pasal bende ni...


perkara ni bukan baru tuk aku.. dari awal kawin hampir 9 tahun lepas lagi..
even dari sebelum kawen pon lagi..
memang dah tau kerje abah sado macamana...jenis gi site and out station lama2..

tapi nak kata PJJ tu.. tak lah... sebab ada masa die memang out station lama..
kekadang boleh setiap hujung minggu balik..
and ada masa.. dia just pergi site dekat2 yang tak perlu tinggalkan kami..
kalau die gi site dekat2.. aku suka.. lagi banyak masa die ngan kiterang.. 
sebab bila kerje site ni (tak kire out station or local.. masa die lebih flexible)

atau kalau dia just duduk opis jer.. cuma ni jarang lah.. paling lama pon seminggu jer kot seingat aku..
tu pon sebab nak siapkan-hantar report..

cuma kalau die gi out station tu lah.. macam yang sekarang ni la..
sedangkan ritu baru seminggu jer lebih kurang dia ada..-balik dari out station yang sebelum nya berbulan...

sigh..

nak buat acaner... dah kerje dia....





memula dulu.. masa lepas kawen.. tak rasa sangat maybe sebab masih takde anak..
just rasa boring la die takde.. sorang2 kat rumah..n rindu lebih.. eheemm.. baru kawen keeeennn... uhukkss
tapi masa tu mak aku masih ada.. so aku memang dok umah family aku jer..
hang out ngan mak.. ngan tina...bila abah sado takde..

cuma.. bila dah ada anak ni.. dari sorang.. masuk ke-dua..
lain sikit..

ni bukan pasal 'teman'.. sunyi atau hapa..
maksud nya.. yer lah.. ada anak tak lah sunyi sendirian bila kene tinggal.. 
memang betul tu.. tapi perkara ni lebih daripada tu..




masa ko takde anak.. ko setakat jaga diri sendiri.. tapi bila ada anak.. maidless lak tu.. keadaan memang berbeza.. lagi2 masa anak masuk 2..tak kire yang baby atau besar sikit..
ada jer cabaran nya..
waktu ni lah.. bila abah sado takde.. rasa emosi lain sikit..
bila abah sado kata jer.. die ada out station sekian2 waktu.. aku dah start rasa sikit tekanan nya

acaner eh nak cakap... 
die macam.. ko hilang satu tangan.. macam tu lah.. semua ko kene buat dan urus sendiri..
kalau abah sado ada.. memang die banyak sangat2 tolong aku.. handle anak2.. dan rumah.. 

tapi tu lah.. dalam keadaan macam tu.. antara keluarga dan tanggungjawap...


just two words aku boleh describes bila orang tanya aku.. macamana keadaan nya...... iaitu MEMAHAMI dan BERDIKARI



First : MEMAHAMI...

aku kene paham kerja dan tanggungjawap dia... die perlu bekerja mencarik rezki tuk kami semua..
komitmen pon banyak.. sangat banyak...
tak boleh la nak berkepit jer setiap masa.
kene matang.. hidup berumahtangga bukan sekadar tu.. ada lebih lagi kite kene consider.. 
tak kerje.. takde duit kang.. satu hal pulak... haaaa.. len cerita nya..

so walaupon die ada tanggungjawap sebagai pasangan..
tapi die jugak ada tanggungjawap die sebagai pekerja.. FITRAH..
Dan lagi.. dah memang kerje die macam tu..
aku kenal dia dulu pon.. die memang dok line tu..
dan takde isu pon kat aku.. aku pon bukan jenis ciwi tak ley kene tinggal..
tak kose mak nyah.... 

so senang cerite.. dah sedia maklum.. dah paham.. 
cuma kene lebih memahami.. 

memang tuk sesetengah waktu.. die boleh tolak job die tuk ke site tu.. dan arrange orang/kawan lain..
tapi.. tak kan setiap kali pon..
tak kan die nak duduk opis jer... sedangkan memang skop kerje dia..kemahiran dia tuk kerje2 kat site.. 
laki aku tu pon jenis tak suka duduk opis lama2... huhu... biar lah penat panas2 kat luar tu..balik2 rentung selalu nya.. 
tapi sanggup dari kan duduk dalam air cond hadap laptop.. stress dia...

kalau sesekali tak apa.. like kalau ada emergency.. macam aku nak beranak dulu... 
dia tak berani nak gi out station jauh2 lama2 sangat..so dia mintak tuk duduk opis so boleh stand by bila2 emergency..
macam tu ada reason tak apa lah..
tapi kalau saja2.. alasan bini nak berkepit tu.. jawap nya.. kene buang la laki aku tu.. hahaha.. 

yup.. kene paham tanggungjawap abah sado sebagai pekerje.. amanah die pada kerje.. bukan simply boleh nak-tak nak.. atau suka2 tolak... 




and 2nd thing is... BERDIKARI....

ko memang kene berdikari gila2...bila abah sado takde..  
memang tak boleh setiap masa nak harap kan orang lain..
ko kene ada lesen sendiri.. kereta sendiri...
senang dan pandai nak bergerak mana2 sendiri.. 
lagi2 time emergency..time2 anak sakit contoh nya..

pernah sekali anak aku sorang sakit.. kene admitted KPJ.. 2 last year tak silap..
abah sado out station time tu.. dan aku tak boleh tunggu dia..
so.. kene lah sendiri urus kan semua.. dari daftar sampai lah warded..
dan aku kene bawak 2-2 nya sekali... yang sakit dan yang sihat jaga kat bilik spital tu..
bila time nak beli makan kat cafe bawah.. aku tak tau macamana nak tinggal anak aku kat bilik sendirian..
tangan berwyre drip semua.. 
yang lagi sorang tu aku kene bawak lah kan.. 
so.. kene mintak tolong nurse tengok2 kan.. 

waktu tu lah bersyukur kalau Allah mudah kan semua urusan.. 
jumpa orang baik2... 
time nak discharge.. ngan anak2.. ngan barang2 bag segala macam.. seminggu warded.. banyak lah barang nya siap luggage.. 

sampai nurse2 kat situ cakap "akak ni berdikari sangat lah"

aku senyum jer..
to be truth.. bukan selalu... selalu aku di manjakan... 
tapi.. waktu tu aku sendiri cakap kat abah sado.. setel kan kerje dia dulu..
dan jangan terlalu risau.. aku ok.. boleh uruskan.. 
walaupon memang kelam kabut.. penat jugak.. tapi..waktu tu..aku sedar dan tau.. kekuatan aku... apa yang aku boleh dan mampu buat..
which is.. aku boleh handle keadaan tu..alaaaa.. sikit jer teewww.... 

memang la kalau abah sado ada keadaan akan lebih mudah...
tapi tu lah.. kene paham kerje dia.. dan aku kene berdikari... 

lagi satu.. nak uruskan apa2.. atau pergi mana2.. macam tu lah jugak..

pernah battery kereta kong.. kereta tak ley jalan sedangkan aku nak kene buat urusan kerje penting kat luar..
kereta lagi satu duduk dalam.. stuck belakang kereta yang takde battery tu..

pernah jugak tyre bocor tengah2 jalan... ngan bawak anak2 masa tu...
apa lagi... 
pernah jugak aku drive dari sini ke Johor ulang alik dengana anak2.. sebab keadaan memerlukan..dan abah sado takde.. 
orang cakap.. bahaya.. penat.. kesian.. dan risau..
tapi alhamdulillah.. aku ok.. serah kan diri jer pada Allah.. 
dan mungkin sebelum kawen aku dah biasa pon berdikari macam tu.. so aku takde rasa apa sanagt pon.. 

cuma beza nya.. bila ko kene struggled ngan anak2 sekali.. 
macam aku cakap..aku tak boleh pikir diri aku sendiri jer..
tapi hal anak2 bersama.. 

so semua tu.. bila jadi hal2 tak di jangka.. ko kene tau macamana nak urus kan.. macamana nak buat.. 
dalam masa sama macamana ko nak jaga keselamatan diri dan anak2 jugak..
kekadang memang penat sangat uruskan sendiri satu2 bende..
tapi nak buat macamana kan..tak kan nak mereput tunggu laki ko balik..

aku pernah bleeding yer.. (sebelum keguguran) time abah sado takde..
dan aku drive pergi klinik sendiri.. ngan anak2 sekali... hahaha..
nak harap sapa lagi.. kalau tunggu ayah or ummi aku (kalau mintak tolong derang) sampai pon dari Shah alam..
dah kering dah aku agak nya.. macam tu jugak kalau kata nak tunggu abah sado ko sampai..

memang lah.. kalau ikut kan.. kalau mengadu kat abah sado.. 
sanggup jer dia balik..dia akan usahakan.. 
dapat bayangkan tak.. kalau die kat kedah even kat sabah sarawak sekali pon.. kalau keadaan memerlukan..
sanggup die balik yer..!!! untuk aku..  die akan buat sampai boleh...
even kata balik sekejap.. balik hari.. balik naik public transport.. he dont care.. bagi die.. yang penting aku dan anak2.. 
haaa..macam tu lah laki aku..tu aku pernah cakap dia ni macam super hero aku.. heheh..
kalau tau perangai die.. die over protective husband.. sangat... 
awal2 kawen dulu lagi dasat..sekarang jer die ok sikit sebab dia takde pilihan.. selain percaya pada bini nya..

tu kekadang orang tak tau.. orang rasa kite ni mudah jer hidup.. tak ada kesusahan.. orang pikir.. susah tu duit jer.. tapi tak tau.. orang struggled ngan life tu macamana kan.. ada orang rasa hidup die jer susah dan perlu di beri perhatian.. tapi tak tau.. orang yang ko nampak senang hidup nya tu.. apa yang die lalui di sebalik semua... 






dan sebab tu jugak.. kalau bende2 kecik..aku tak merungut sangat.. buat jer lah diam2..
kalau tak laki aku tu suka risau lebih2..
sedangkan aku boleh jer setel kan sendiri..
paling seriau.. tetibe jer dia balik..!!! hahaha.. banyak kali yer..
macam last time.. aku tak berapa sihat... teruk gak.. 
tapi aku ok jer.. masih boleh bangun dan urus anak2.. cuma lemau la..
malam tu ngadu kat abah sado yang masa tu ada kat Johor... 
esok tengahari tetibe jer laki aku muncul..sedangkan sepatut nya ada beberapa hari lagi nak habes kerje.. 
dia sanggup naik ERL yer.. tinggalkan triton dia kat kawan die sana untuk siapkan kerja...
aku tak tau nak cakap apa dah..(bising gak lah aku satu hari cakap menyesal ngadu kat dia)
yang tu aku tak suka.. aku tak nak sebab kan aku.. die tak ley buat kerje dan tanggungjawap die pada pekerjaan...
apa pulak kata kawan2 dia... hal2 personal macam tu  kan... aiisshh geram aih masa tu.. 

tapi tu lah die laki aku... dari dulu... tak pernah berubah...
dalam satu sisi lain.. aku bersyukur die masih sama..masih sangat sayangkan aku.. sentiasa berusaha untuk kami.. dan aku tau.. dia sangat boleh di harap sebagai suami dan abah pada anak2..


cuma tu lah.. sebab dah macam tu kan perangai..
kalau ada bende2 kecik tu.. boleh handle.. aku handle jer sendiri.. lepas2 tu baru bagitau..

walaupon mungkin..tak setiap masa aku boleh buat sendiri.. tapi aku usaha berdikari..
contoh bila battery kereta tetibe kong..
tak boleh buat sendiri.. tak ley mintak abah sado ada..
so.. pandai2 lah bagi salam kat umah jiran mintak tolong (Alahmdulillah Allah bagi kami jiran yang baik2.. and ada jiran depan tu rapat abah sado.. dah bersara.. sekarang bawak van sekolah.. so selalu ada apa2 boleh mintak tolong)
macam tu la...kene pandai2 lah carik jalan.. 
kalau anak demam teruk tetibe.. bawak jer lah terus gi klinik.. 
tu lah penting nya ada perlu nya perempuan zaman sekarang boleh bawak kereta.. dan ada kenderaan sendiri.. 
dan lagi satu.. perlu ada duit.. tak kire lah duit laki kasi atau pendapatan sendiri..yang penting mesti ada dalam akaun/tangan sendiri..
bukan nak shopping ke hapa.. tapi tuk waktu2 emergency macam ni........

tu sikit jer tu aku cerite.. bende2 emergency jer.. belum lagi cerite tang nak kene gi market sendiri bila peties dah kosong..
uruskan anak gi balik sekolah mengantar amik lagi..
mengaji malam lagi... semua aku urus sendiri..
pulak tu nak kene hangkut pendamping all-the-time (dak Shaquille)

aku bukan cakap pasal ko kerje-atau suri rumah..
aku cakap sekarang pasal.. ko dah kawen..ada anak2.. ada kerja jugak.. tapi laki ko takde sebab tanggungjawap pada kerja.. haaa giteeww.. ko paham ke idak..

memang la penat nya sama.. 
tapi kalau abah sado ada boleh lah bahagi tugas.. ringan lah sikit beban..kurang penat.. 
contoh.. abah sado akan hantar anak pagi2 pergi sekolah.. atau malam2 abah sado amik hantar anak gi balik mengaji.. 
boleh di harap gi market beli bahan masak or makan..

yer lah..pasangan normal tu.. at least.. laki ko ada petang ke malam ker kan.. 
pagi2 celik mata.. laki ko ada.. 

tapi ni sebalik nya..

tapi dah kalau takde setiap masa.. so setiap masa lah memang aku hadap anak2 dan urusan rumah serta kerja hakiki tu.. sendirian... 24/7..
kalau sebulan.. sebulan lah macam tu...

ni bukan merungut.. macam aku cakap.. aku dah biasa.. dan aku kene paham..so aku kene berdikari.. dan aku jugak sekadar berkongsi..
macamana situasi bila jenis laki ko kene out station kerap..  

selebih nya.. pergi mana2.. memang aku akan bagitau... kekadang bukan nak mintak izin sangat.. sebab aku tau.. dia izinkan jer..
cuma aku bagitau supaya apa2 semua dalam pengetahuan dia..
kalau apa2 jadi ker kan.. 
dulu aku tak paham.. masa baru2 kawen lah.. tak biasa..
tapi.. lama2 aku paham kenapa.. bukan mengongkong..
tapi sikap over protective dia tuk kebaikan aku sendiri.. 

so.. kalau tanya.. macamana aku tanpa abah sado sentiasa di sisi...

macam tu lah dia...........

kalau die takde.. kiterang kerap wassap.. aku kerap hantar gambar anak2 kat rumah..
anak2 buat apa.. cerite perangai anak2..
malam2 akan video call.. anak2 lah.. aku macam tak kisah sangat.. hahahahahahah...
pagi2 sebelum gi sekolah pon kekadang akan VC... macam tu lah hari2..

teringat kawan kerje abah sado cakap..selalu derang gi out station sama..n rapat..
dia cakap kat abah sadi "patut la ko dulu hari2 nak vc ngan anak2 ko" 
sebab sekarang die pon bende yang sama..!!! hahaha..dia baru ada anak kecik sorang..
bila anak dah besar sikit.. dah paham dan tau apak nya takde..
so VC jer lah yang boleh kan..
dan tau perasaan rindu pada anak2... 
kekadang rindu anak2 lebih dari rindu bini.. eaahh..hukhuk..





mesti tak best kan..?? 


mesti lah.... walaupon dah biasa.. dah nak 9 tahun macam ni..
tapi setiap kali pon.. memang rasa tak best... 

tapi.. ada jugak satu sisi berbeza...

waktu abah sado takde.. aku rasa macam 'me' time tuk aku..
tak yah nak pikir masak beriye2..masak simple2 jer time dia takde.. 
kalau pagi goreng nasik.. makan la sampai tengahri pon tak apa.. 
kekadang malam2 aku rasa nak makan spaghetti jer.. anak2 pon suka..
kalau abah sado ada.. biasa kene masak heavy sikit.. die nak makan nasik lauk.. 
so kalau die takde.. aku lepak2..bermalas-malasan.. 
boleh pakai baju peberet aku jugak.. hahahahaha...
aku ada satu baju memang buruk giler.. dah berbelas tahun.. tapi best giler pakai..and aku suka..
tapi abah sado tak suka.. aku pon tak suka pakai time die ada sebab rasa selekeh sangat rasa... time die takde.. takper lah kan...

so.. waktu die takde.. aku pakai ulang2.. basuh pakai balik..basuh pakai balik..
buruk kan perangai.. hahahahahaha.. tapi tu lah die.. sisi berbeza
aku jaga diri aku depan die.. as isteri yang sepatut nya.. aku pon segan dan tak nak die tengok kalau aku selekeh busuk buruk... 
kalau die ada.. aku pastikan.. aku bersih wangi sebelum die balik.. 
so tme die takde tu lah aku bermalas2 ikut perangai aku... well.. aku pon manusia gak kan.. ada perangai sendiri... 

lagi satu.. time die takde.. boleh lah aku layan korea ngan tenang.. muwahahaha.. 
back to bact tak tido malam...
kalau dia ada.. memang dia tak suka.. dah tentu lah kan..


so.. tu aku cakap.. ada sisi lain.. yang aku boleh manfaat kan... 
tak de lah tak best jer semua nya....
yang penting.. suami isteri kene saling memahami..
kene tolak ansur.. jaga kepercayaan.. selalu berterus terang...