Monday, January 28, 2019

"solat Dhuha hari2 nanti kau kaya.."



(harap2 baca sampai habes supaya tak menimbulkan salah paham dari penyampaian aku)



arwah mak aku.. solat Dhuha hari2.. jarang sangat2 aku tengok die tinggalkan solat dhuha..
even ko rasa macam tak sempat.. nak cepat.. tapi die... tetap akan amik masa tuk solat Dhuha walaupon setakat 2 rakaat.. (dan solat2 sunat lain pon jugak)

tapi tak kaya2 pon aku tengok mak aku tu... hahahaha...
sedangkan.. kalau kite selalu baca kat socmed.. ramai nau orang claimed.. "nak kaya.. solat lah dhuha.."... atau.. "bisnes aku maju.. income melimpah ruah setiap hari sebab aku solat dhuha tak pernah tinggal" 

tapi apesal mak aku tak kaya-raya..?? kerja makan gaji.. income tetiap bulan sama jer.. 
mana yang kata solat dhuha tuk kaya tu....?
kan..? selalu orang share kat socmed.. 
bagitau.. nak kaya.. nak perniagaan maju.. jangan tinggal solat dhuha (dan waqiah)
jam2 tu update.. "hidup aku senang lepas amalkan solat dhuha hari2" -done claim


aku ni bukan lah pandai agama.. jauh sangat dari tu.. nak bercakap pasal agama pon pikir banyak kali.. tapi.. dah lama terasa nak sharing pasal hal ni..
to be exact.. nak betul kan sikit statement....  sikit jer.. sikiiiittt... pasal kepahaman solat dhuha ni..

macamana eh nak cakap.. takut lah timbul salah paham cakap bende ni nak dijadikan isu..
harap tak di salah paham atau cuba di manipulate kan..

niat sharing tu betul dah sebenarnya.. 
yer betul lah tu.. solat dhuha pembukan pintu rezki..
tapi sampaikan dengan cara yang betul.. dan TEPAT... 
perbaiki niat kita..jangan bila kite beribadah hanya kerana tuk dapatkan ganjaran keduniaan.. sedangkan sepatut nya niat tu tuk dapat kan keredhaan Allah yang sepatut nya..
jangan letakkan matlamat dunia sebagai niat kite beribadah..

macamana kalau.. orang tu solat dhuha hari2.. tapi tak kaya2... 
sedangkan.. die baca kat socmed orang sharing.. solat dhuha jer.. terus kaya rezki melimpah ruah..
jam2 tu die pon excited solat dhuha.. niat nak kaya..
dari hari kesehari.. tak nampak pon income masuk macam dibaca selalu kat socmed..
kecewa.. dan dia meninggal kan nya.. 
biasanya macam tu.. sebab pengetahuan tentang tu takde..   
die pikir.. solat dhuha hanya tuk kaya..


pernah baca dari perkongsian confessor kat satu forum .. die hanya solat Dhuha jer.. tapi solat wajib..tunggang langgang.. kekadang buat..tu pon di hujung waktu.. keakdang qada' jer.. sedangkan.. dhuha die buat ontime..setiap hari pada waktu yang sama.. siap buat 6-8 rakaat...  tapi solat fardu yang wajib.. di abaikan.. 

hanya semata2 sebab nak rezki melimpah ruah kata nya... 


tapi die rasa life dia makin teruk.. hati tak tenang.. dan takde rezki melimpah ruah seperti yang dijanji kan.. sampai die give up.. dan tak percaya pada solat dhuha.. tapi.. mungkin Allah sayang.. Allah bagi dia hidayah tuk perbaiki solat fardhu terlebih dahulu.. dan die kata dia lebih baik lepas tu.. walaupon bukan kaya seperti yang diharapkan.. tapi kehidupan die lebih tenang sebab kebergantungan die pada Allah.. 


THIS IS REAL..!! kisah awal tu. menyakitkan.. tapi itu lah kenyataan nya nya..
ai is kenot brain sebenarnya... macamana orang boleh pikir macam tu.. sedangkan kalau kite selesaikan urusan kite ngan Allah.. kasih sayang dan perhatian Allah tu lebih melimpah ruah lagi pada kita.. insyaa Allah..solat fardhu wajib tu lagi hebat ganjaran nya dari solat2 sunat lain.. 

well.. Allah lebih tau... 

even.. aku pernah berhadapan sendiri ngan satu situasi.. 
bila di tanya (bukan aku) pengetahuan tentang solat2 sunat.. solat rawatib tu bila.. solat istikharah tuk untuk apa.. solat hajat .. tahajud tu waktu bila..

Solat Sunat Tahiyyatul Masjid

 tu apa.. 


dan ramai orang jawap.. solat istikharah tu tuk tau pasal jodoh.. solat dhuha tuk kaya...



....................................................................................................

krik krik krik krik..........

bak kata sorang ustazah dalam satu usrah... memang tu lah die hakikat pengetahuan orang kita di zaman sekarang.. sebab dah itu jer yang di sampaikan.. di baca selalu orang sharing kat socmed hampir setiap masa...


nak salahkan siapa....
salahkan diri sendiri sebab tak belajar lebih lagi ilmu agama lain..

sebenarnya.. dari sudut lain.. bagus lah orang nak sharing bende2 macam ni..menyampaikan kebaikan.. walaupon sedikit.. seperti di galakkan agama..


cuma
bila korang share.. bila korang galakkan pada orang lain tuk buat perkara yang sama.. 
bila korang kata "aku hanya nak berkongsi" jangan lupa share sekali kebaikan lain.. bagitau secara jelas.. dan menyeluruh...
bukan claimed "bisnes aku maju.. income melimpah ruah setiap hari sebab aku solat dhuha tak pernah tinggal" 

orang yang menyampaikan tu pon..(lagi2 kat socmed tu lah).. amik teladan pada ilmu agama menyampaikan macamana.. terang dan sampai maksud nya... 
ni.. dah ko tulis semata tuk kaya..
so orang yang solat tu semata2 nak kaya.. bila tak kaya2.. kuciwa... terus putus asa ngan Allah.. kenot yer.. kenot...
tapi betul yer ni... terjadi... 

yer lah kalau untuk orang yang income nya dari makan gaji? yang tau2 masuk setiap bulan sama banyak tu jer...tak yah ker nak galakkan solat dhuha tu ke acaner?
tersedak aku bila ada orang cakap "alaaaa... aku solat dhuha.. duit aku banyak tu jer jugak..tak lah jadi kaya raya pon!!"
nampak tak.. nampak... 
orang2 macam tu (yang mungkin sikit kurang pengetahuan tentang tu) pikir perkara tu hanya membuang masa..tak dapat kebaikan lain sebab dia tak kaya2.. 
sebab yang dia tau.. yang dimomok kan setiap hari.. kat socmed.. 
(bab2 macam tu.. memang ramaaaaaaiii yang suka share.. aku rasa hampir setiap hari aku baca)
ko solat dhuha tuk kaya.. tuk hidup senang..
dan tak pernah tau kebaikan lain..yang sebenarnya.. sangat2 lah banyak... 

niat nak sharing tu betul dah.. tapi cara penyampaian tu...ayat tu... 
sampai kan.. ada orang yang hanya amalkan dhuha.. niat semata2 tuk kaya.. 
bila tak kaya2.. hilang rasa percaya.. berhenti amalkan.. sebab  kebergantungan tu hanya di letak kan pada solat semata dan bukan kebergantungan pada DIA...




solat Dhuha ni.. memang banyak sangat kelebihan dari segi mendatang kan rezki.. tapi solat Dhuha ni sunat jer.. memang Allah menjanji kan hadiah (kelebihan) pada orang yang mengerjakan nya.. macam tu jugak ngan solat2 sunat lain.. ada hadiah2 nya sendiri.. (cuma mungkin orang tertarik dengan Dhuha ni sebab hadiah nya berupakan kesenangan dunia) haaa.. nampak tak tipu daya syaiton tu macamana... 
sehingga.. yang sunat tu dilebih kan(Sebab nak hidup lebih senang) sampai lupa/abaikan dan amik mudah yang wajib yang lebih penting tu..sedangkan 'hadiah' nya lebih besar..

Allah lebih mengetahui.. Allah menunaikan janji hanya pada hamba nya yang layak.. yang die tau patut menerima nya.. dan rezki Allah tu luas.. bukan semata2 duit -yang tu yang selalu kite tak nampak sekaligus hilang rasa bersyukur kat hati-

betul kan niat.. dan paham kan sebenar2 nya.. dan sampaikan pada orang lain sesuatu yang menyeluruh.. jangan suruh orang solat dhuha sebab ko dah buktikan ko kaya lepas solat dhuha semata.. kemon...



“Solat Dhuha itu adalah ( solatul awwabin ) solat orang yang kembali kepada Allah, setelah orang mulai lupa dan sibuk bekerja, iaitu pada waktu anak-anak unta mula bangun kerana mulai panas tempat pembaringannya.” (HR Muslim )


tak kire kite solat sunat atau wajib.. niat kan ianya sebagai satu ibadah.. 
untuk dapatkan rahmat dan keampuanan dari Dia..
dan sebagai bekalan kite kat akhirat jugak nanti..jangan niat solat Dhuha ni bukan semata2 tuk kaya.. (salah satu kebaikan)
bende tu akan datang dengan sendiri.. ALlah lebih tau.. 
dan kaya tu pulak.. pon bukan semata2 kekayaan dari segi duit... 
dan tak semua orang amalkan solat Dhuha untuk kesenangan dari segi kewangan..

aku pernah dengar ceramah.. cerite pasal solat Dhuha
solat Dhuha pon boleh jadi sebagai solat taubat.. membersihkan hati diri kita..
hari2 buat.. hilang satu titik hitam kat hari.. 
kite tak perasan.. tau2 kite dah jadi lebih baik dari sebelum nya.. 
solat dhuha jugak salah satu tanda kite bersyukur dengan nikmat nya..
senang tu jugak.. bila dipermudahkan urusan kita ... 
banyak lah lagi selain2 semata2 sebab niat nak kaya tu.. 

teringat dulu kisah ngan mak aku...
macam aku cakap atas tadi.. mak aku solat dhuha hari2.. 
dan walaupon mak aku tak kaya dengan duit..
tapi.. aku selalu nampak depan mata/dengan hati.. kelebihan yang mak aku dapat dari amalan2 dia..

dulu2.. selalu jadi tugas aku tuk bawak die gi spital kat HUKM..
bila ada appointment dia tu..mesti pagi2... 
aku pon mesti rushing sebab dari Shah Alam tu nak ke HUKM tu ko tau lah kan jammed nya acaner.. time pergi kerje lak tu..pastu pikir parking lagi kat sana..
walaupon ada appoinment.. tapi still kene amik nombor giliran.. menunggu tu la satu hal berjam2 jadi nya.. cek nya kejap jer.. 

kisah nya.. terjadi..pagi tu aku sampai rumah nak amik mak aku..(dah kawen masa tu n dok sendiri)
dah lambat dah ni sebenarnya.. kejar masa..ngan bawak dak qaleef masih baby masa tu.. 
tapi mak aku.. "kak.. kejap..kejap.. mak solat dhuha kejap.."
aku..... tak lah marah mak aku nak solat tu.. giler ko tak kan nak marah orang nak beribadat..
cuma aku bagitau die lah.. rushing kejar masa.. (memang masa tu rasa tak sempat dah) yer lah..aku pikir.. solat sunat jer kan.. (masa tu keras hati lagi)
tapi tak per lah.. dah memang kebiasaan mak aku.. buat lah die 2 rakaat jer hari tu.. 

ok.. setel solat.. terus gerak.. 
tapi.. tu lah kuasa Allah.. dan ajaib nya solat Dhuha mak aku tadi tu..
jalan lancar..!! kereta memang banyak.. pagi.. tapi.. aku boleh sampai ngan cepat.. macam takde halangan..atau macam masa tu dipanjang kan tuk kami..
lepas tu.. senang sangat2 dapat parking...sedangkan kalau tengok secara kasarnya.. parking dah penuh..kereta lain menunggu tepi2...  
and bila masuk jer kat tempat OnG tu.. mak aku terus dapat rawatan... sampai ke sudah urusan hari tu dimudah kan..

termanggu aku....sebab awal2 aku dah pikir.. kompem sampai spital lambat.. susah parking..and tunggu lama sebab lambat amik nombor..tapi sebalik nya..  

dan perkara tu.. bukan sekali-2 jadi.. tapi banyak kali..!!
kekadang rasa macam magic pon ada.. hahaha.. serious.. 
dan aku perasan.. setiap kali aku ngan mak aku... semua urusan aku hari tu jugak dipermudahkan..
mungkin berkat doa dia...mungkin sebab dia sendiri... wallahualam..

pernah terjadi... appointment aku ngan dokter kat klinik kesihatan bukit kuda klang jatuh pada hari yang sama dengan rawatan mak aku kat HUKM.. (dulu kalau aku gi KK memang akan ke Klang)
tapi sebab kan appointment mak aku waktu pagi.. so aku dahulu kan urusan mak aku..
macam biasa.. walaupon masa meruncing macamana sekali pon.. die tetap sempat jer nak solat dhuha tu sebelum pergi mana2..
pendek kan cerite.. selesai urusan mak aku kat spital.. 
aku pon bekejar ke Klang sedangkan masa tu dah hampir sangat pukul 1 time lunch.. 
tawakal jer aku cuba jugak.. sebab malas esok nya nak ke sana.. mak aku ikut sekali lah.. tak sempat nak hantar balik dah time tu.. 
tapi aku tak tau macamana Allah uruskan tuk aku.. 
aku sempat sampai.. sikit lagi sebelum derang tutup tuk lunch.. 
berlari aku kuar kereta masuk ke dalam..
takde orang dah.. aku mintak maaf atas kelewatan.. dan bagitau ada urusan urgent..
alhamdulillah.. tak kene marah pon..walaupon derang dah nak rehat dah berkemas.. dan aku terus dapat masuk bilik amik result.. macam tu jer..!! Demi Allah.. aku ingat sampai sekarang semua situasi2 tu... lagi2 yang berkaitan ngan mak aku... 


yer.. mak aku solat dhuha hari2.. tapi tak kaya2 pon.. hidup kami sangat sederhana...
tapi aku selalu perasan.. urusan mak aku selalu dipermudahkan..
setiap kali pon..pasti ada jalan keluar.. 
sentiasa ada rezki yang tak sangka2 (walaupon bukan lah boleh nak cakap kaya raya) 
dan lagi mungkin jugak rezki die pada anak2..(bukan highlight diri sendiri.. tapi anak2 die yang lain2 jugak.. jangan lupa aku ada 6 lagi adik beradik lain yang sama2 tau tanggungjawap sebagai anak)
dan jugak rezki dari sahabat2/jiran2 dia yang aku tau sangat2 baik semua nya... 
dia mungkin tak kaya raya.. tapi dia simpan semua tu sebagai bekalan dalam kubur die wallahualam..
dan tu lah semua rezki yang orang lain tak nampak...

dan korang kalau ada mak lagi.. buat lah banyak2 kebaikan kat mak korang..
jangan berkira... 
dahulukan mereka dalam apa2 pon.. (dengan izin suami) 
dan jangan halang suami buat kebaikan pada ibu nya.. 
sebab senang hidup suami atas berkat doa mak die.. insyaa Allah senang lah hidup kite jugak..
percaya lah cakap aku.. korang tak akan tau apa hikmah korang akan dapat pada waktu tu.. dan kemudian hari.. 
bila sekarang ada masa aku melalui kesusahan.. sakit.. atau sebagai nya..
aku mengharap sangat mak aku.. mak mertua aku masih ada..

supaya aku dapat mintak derang doakan aku secara terus... 



so itu la yang aku nak sampaikan kat korang.. ada sesuatu yang perlu di perbetul kan daripada perkongsian2 kat socmed tu... aku pon sekadar berkongsi.. kalau ada yang pandang dari sisi berbeza.. aku mintak maaf sebab menimbulkan salah paham... 

macam aku cakap atas tu.. aku tak cakap bende tu salah.. apa yang di sampaikan selagi nama nya kebaikan.. insyaa Allah.. pasti ada ganjaran nya... 

dan aku pon sentiasa cuba pandang dari sisi lain...

ikut pengalaman sendiri.. kekadang mungkin memula.. niat tu lain.. mungkin ada orang pasang niat solat dhuha supaya ley jadi kaya duit.. niat nak hidup senang.. nak perniagaan yang maju.. TAPI.. dari mungkin niat.. atau rasa kurang ikhlas..(yer la.. solat semata2 untuk kaya dan bukan niat tuk beribadah tuk dapatkan rahmat Allah) 

tapi akhir nya.. insyaa Allah mana tau... jadi satu kebiasaan pulak.. kebiasaan itu ialah bila ko rasa ko tak boleh tinggalkan.. ko akan rasa tak gembira.. dan akhirnya.. keikhlasan tu datang sendiri.. dari mungkin niat tak berapa baik.. tapi.. macam yang kita tau.. "orang yang berusaha memperbaiki solat nya.. bermakna die sedang perbaiki juga kehidupan nya" jaga urusan kita dengan Allah.. otomatik Allah akan jaga urusan kita... kat situ kaitan nya... 
mungkin orang yang sharing sumting like.. "aku kaya sebab solat Dhuha hari2" and bla bla bla... kite tak tau apa amalan dia yang lain sampai rezki die melimpah ruah macam tu.. mungkin die jaga hubungan die dengan Allah.. mungkin jugak berkat nya doa atau kebaikan dari ibu bapa die sendiri..  yang die tak sedar atau die pon tak sharing amalan2 die yang lain..   wallahualam... 

paling penting.. tak kira lah apa pon niat nya..buat semuanya kerana Allah.. nak kaya tu tak salah..aku pon selalu doa nak kaya raya.. (uhuukkss) niat kan kaya untuk hidup dengan lebih banyak kebaikan pada orang lain jugak.. kaya bukan satu dosa.. dan bukan satu kesalahan.. yang salah.. kau kaya.. tapi ko lupa tuhan.. kau kaya dan ko sombong.. kau kaya.. tapi kau tak jaga urusan hubungan ko ngan Allah.. dan ko ingat.. ko kaya sebab usaha kuat ko jer semata... 


kat ceramah satu masa dulu aku pergi.. ulama' popular tu cakap "lebih kan lah beribadat..dan banyakkan menjaga lah hubungan kita ngan Allah pada waktu kite ngah senang..kaya raya.. supaya kite tak rasa segan nak meminta pada Dia pada waktu kite ngah susah"


sama2 muhasabah diri..bila aku sharing macam ni.. bukan bermakna aku terbaik atau lebih baik..tak.. cuma rasa nak saling mengingati.. sikit pengetahuan.. yang dapat dari ilmu agama lain.. aku share sama2.. sama2 dapat kebaikan.. semoga aku.. dan kite semua.. akan jadi lebih baik.. Insyaa Allah..