Tuesday, July 02, 2019

Outfit raya AtyFared : tak kerje.. tak boleh pakai baju cantik ker?





nak habes raya dah.. esok... 
tapi cerite raya tak habes2..
aku rasa.. macam tahun2 lepas ikut pengalaman.. akhirnya nanti.. semua akan tak berupdate..huhu..
rini selit cerite pasal ootd raya ke berapa tah ni..
minggu kedua raya rasanya ni.. baju ni baju paling tak sabar2 aku nak pakai.. ahahaha..


baju kurung dari @hijabista.hub..kalau nak tau..  hujung2 nak dekat raya baru aku beli baju ni..
tak plan pon.. n tak berapa tau sangat pon pasal boutique ni..
tapi sebab carik baju merah/maroon nak matching ngan baju abah sado n anak2..
gigih mencarik kat IG.. terjumpa lah.. n gigih aku gi ke Setia Alam tu.. 
selalu jer tengok fashion2 baju ni.. tak pernah nya lah tingin nak beli..

tapi yang ni... aku suka gila ..!! fes time tengok kat boutique.. patung display pakai..
aku nak sangat2 baju ni..maybe sebab warna merah hitam which is aku tak pernah ada..
SA kata.. dah takde stock..yer lah.. dah nak raya pon dah masa tu..
tapi aku merayu mintak kat patung tu.. 
memula diaorang cakap tak boleh jual.. tapi aku tak putus asa.. mintak sampai boleh.. ahahaha..
last2 dieorang kata try carik kat store..
and ada..!!! saja ler teewww sebenarnya tak nak jual..heheh.. 


baju ni kain brocade.. tapi tak berat dan tak tebal sangat..!! tak panas pon..takde lining tapi tak berbulu2 kat bahagian belakang nya.. so selesa jer pakai..
sebab tu aku suka..
in fact nak bandingkan ngan baju2 leeyana rahman aku biasa beli-pakai kain brocade dia..
baju boutique ni lebih selesa dan lebih murah... tapi cantik.. tu yang penting..

nampak macam ikut cutting jer eh..
baju ni yang sebenarnya sendiri ada cutting.. bukan melekap kat badan aku pon..
aku pakai longgar.. in fact aku amik SIZE M..-aku biasa pakai size XS/S-
 (ada jer masa tu size s tapi aku memang saja amik besar sikit )
cuma tu lah.. sebab memang bercutting.. so ada lah yang salah sangka aku pakai baju ketat bagai..
malas nak explain.. biar kan jer lah.. ahahaha...

aku gi beraya ngan sepupu2 aku ritu..
rasa macam hover dress.. hikhik
sedangkan sebenarnya baju kurung jer.. 
cuma nampak glam sebab cutting kain dia tu..!! kaki payung.. serious cantik.. bagi aku la..
aku rasa kalau kain biasa kurung kipas tu.. 
maybe tak lah nampak glam sangat..
yer.. fashion baju ni sendiri...
dan sebab tu lah aku suka...





ni comment aku dapat kat IG ritu.. lama dah..
aku up kat FB n IG..and bukan nak panjangkan cerite kat Blog ni pulak..
bukan pasal sentap ke hapa.. sumpah tak langsung..
pengalaman bertahun2.. takde rasa apa dah dengan bende2 macam ni.. 
bukan fes time dapat komen2 macam ni pon..
kalau kat blog dulu2.. kite panggil cik anon.. orang sekarang panggil.. MAKCIK BAWANG.. hikhik..
so pasal bende ni.. aku bukan nak maki pon.. 
tapi saja2 aku nak sharing pendapat aku jugak lah pasal comment ni..


well... banyak isu ni.. ahahaha...

pasal HARGA....
pasal KERJA.. 
pasal SURI RUMAH... 

nampak tak kaitan nya...
dan nampak tak macamana orang pandang rendah pada suri rumah ni macamana kan..
bende tu jer yang aku nak highlight sebenarnya..

kenapa? kalau suri rumah.. tak kerje... tak boleh pakai baju cantik ke macamana..? ahahaha..




fes.. pasal HARGA.. macam komentar tu anggap..
membazir beli mahal2 tapi pakai kejap..
yer laaaaa.. dia kan 'pikir' aku tak kerje.. nak pakai pergi mana pon kan...
lagi satu..bila tak kerje..maknanya tak bergaji.. tapi boleh pulak beli baju mahal2...

nampak tak acaner komentar tu ceredik kaitkan..kan... tangan kat bahu...

well..kalau betul aku tak kerje.. dan tak bergaji..
aku kan masih berlaki..
dan kalau abah sado belikan isteri dia baju mahal2 pon.. aku rasa tak jadi salah nya pon..kannn....
asalkan atas kemampuan dia..
lagi pon memang dia memang sentiasa ada peruntukan tuk raya kami anak beranak..
beza nya aku nak guna atau tak jer lah duit dia tu..

yang heran nya..
orang lain tu pulak lah yang sibukkan pasal duit laki orang ni ape ceerrrr..
nasihat aku... (bukan setakat tuk komentar tapi tuk semua jugak)
tak yah risaukan duit laki orang lain.. tak yah pikir duit laki orang lain habes kat bini dia ke macamana..
tak yah nak pikir kesian laki orang bagai..
tak de kaitan pon..
tak yah nak saja2 konon sakitkan hati orang lain buat ayat "ko ni tak kerje.. perabehkan duit laki kau jer"
kalau bini dia perabehkan duit pon.. tu laki dia.. bukan laki kau...apa kejadahnya kau yang nak lebih risau..
orang tu ok jer..sebab tu laki dia..dia lebih tau...  kau yang sakit hati sudah nya.. kan....

haaa.. kau jangan biar aku mula... makin sakit hati kau nanti.. ahahahaha...



well.. kalau dia cakap beli mahal2 tapi pakai sekali jer tu....

haaiihh... tak pasal pulak aku nak explain.. ahahaha..

yer lah.. aku kan suri rumah... -macam dia pikir-
memang akan jarang pakai pon... tapi.. betul la tu..
suri rumah atau kerje aku sekarang memang tak mengizinkan aku pakai baju2 macam ni tuk gi kerje..
memang ada baju2 aku tu just pakai sekali jer...fefeeling che ta sangat tau tak ley pakai baju berulang.. ahakkss..
tak pon.. cuma takde kesempatan nak pakai lagi.. pergi mana jer pon nak pakai baju2 macam tu..
lain lah kerje opis.. hari jumaat boleh lah pakai lawa lebih sikit..
so tu sudahnya.. pastu simpan raya tahun depan..pakai lagi sekali..

tapi knapa aku still nak membeli jugak..

sebab fes.. aku jarang membeli baju2 macam tu..
second.. sebab aku ni jarang dapat pakai lah.. jadi bila time2 raya.. aku akan beli dan pakai..!!
betul kan.. time2 raya jer lah kite akan kuar jalan2 n pakai baju glam2 lawa2 takde orang nak kata..
rasa nak pakai lawa sikit..

waktu lain.. bila dah tak raya.. memang susah lah nak saja2 pakai..
macam aku cakap.. kerja aku tak sesuai nak pakai..
aku pon jumpa orang client supplier bagai pon..
takde kuasanya nak pakai baju2 macam tu.. -eehh dah tercerite pasal kerje pulak ahahaha-
prefer pakai baju seluar jer..still kemas.. cuma bukan baju kurung-kebaya yg pakai raya tu..

so.. baju2 macam ni bila beli time raya..
memang time raya tu jer lah sekali aku beli..
hari biasa aku tak akan beli dah.. sebab takde keperluan..
orang kata setahun sekali...

sebab tu aku tak kisah nak spend sangat... like aku cakap tadi.. aku tak beli tetiap bulan..!!
even tak beli setahun sampai 2-3 kali pon.. hanya sekali tu.. cukup...

n yet.. bagi aku.. (ikut kemampuan aku) takde lah mahal nau pon..
setanding lah harga dengan kualiti..material.. fashion nya sendiri..
aku tak pedulik sangat pasal jenama.. (dalam apa2 bende sekali pon.. bag ker kasut ker)
aku hanya nampak kalau bende tu CANTIK.. (at least kat mata aku sendiri)
branded atau tak.. mahal atau murah.. aku tibai jer.. dan sikit pon aku tak kisah...
aku tak pernah pikir or nak cakap pasal hal ni pon sampai lah komentar tu komen macam tu..
pasal harga..!!
aku kalau dah pekenan.. aku beli jer.. macam aku cakap.. atas kemampuan..



kalau ada orang cakap.. atas kemampuan suami... 

aaiisshh... kau hengat laki aku sorang jer ker mampu.. aku tak mampu beli sendiri ? ahahaha..

ni nak masuk cerite pasal kerje pulak ni..
kat IG n FB aku memang jarang sharing pasal kerje aku..bisnes aku..
kat blog pon jarang gak.. tapi pernah lah cerite kan..
alaaa bisnes biasa2 jer... 
tak tau la kenapa malas nak bercerite sangat.. malas nak sembang kencang.. kot.. ahahaha...
macam bisnes ko juta2... gitteewww...
eeahh.. tak.. takde kaitan.. kalau tak juta2 pon.. kalau aku nak cerite.. aku cerite jer..
macam tu gak.. kalau kata bisnes juta2 pon.. kalau tak nak cerite.. aku tak akan bercerite..
so takde alasan sebenarnya pon..just... nothing...
tapi ada yang tau tu.. tau lah...and tau aku ada pendapatan aku sendiri..
dan alhamdulillah dalam kategori mampu insyaa Allah..
tapi tu lah.. tak salah kan terus komentar tu pasal isu KERJA..
sebab aku sendiri jarang cerite secara khusus... tu anggap aku tak bekerje..
takde pendapatan tapi sanggup beli baju mahal2.. 
dia pikir huntung laaaaaaaaaaaaaa... kan.. sebab pikir laki aku beli kan.. ahahaha..
dan lagi.. takde keperluan nak pakai baju2 macam ni pon.. 

sigh.....

unfortunately..nope...
jujurnya.. walaupon aku lebih suka pakai duit laki aku..
tapi aku pon ada pendapatan aku sendiri.. ada bisnes aku sendiri..
pendapatan aku pon lebih dari pendapatan abah sado pon... haaaa... gituh.. hashtag alhamdulillah..

n yet... macam aku cakap.. yang penting.. orang lain jangan sibuk... 
duit aku ker..duit laki aku ker.. takde kaitan pon ngan orang lain..
maksudnya.. apa kami belanja kan.. susah atau senang.. semua atas kami sendiri..
rezki dari Allah tapi bukan datang bergolek.. 
semua atas usaha dan penat lelah pengorbanan kau apa tau.. 
yang tu aku selalu heran ngan manusia ni.. 
sibuk kire duit orang lain..tak paham aku aiihh...



lagi satu.. tuh..berbalik persaoalan tajuk..
tak kerje.. kalau betul suri rumah.. tak berduit.. tak boleh pakai baju cantik ker ?
kene tunjuk selekeh jer memanjang jer acaner...
raya2 pon pakai kain batik jer... suri rumah la kata kannnnn...
ewah... aku duduk umah pon pakai lawa2.. tak pernah pakai kain batik..
ini kan pulak keluar rumah.. raya pulak tu.. ahahaha..

kesimpulan nya..
lupakan pasal aku bekerje.. sebab aku memang masih cakap kat semua orang aku suri rumah jer.. -bila di tanya..
sebab aku malas nak sembang kencang..
or malas nak explain apa aku buat..malas nak panjang cerita.. 
lagi satu.. bila aku cakap aku suri rumah.. aku suka jugak tengok reaksi orang macamana.. ahaha..
nak tengok apa persepsi orang pada suri rumah..

or maybe.. gaya aku tak melambang kan macam suri rumah-aku pon tak pasti kenapa orang suka pikir suri rumah ni teruk nau-
so aku suka nak ubah tanggapan tu pada suri rumah..
bukan pada aku jer.. tapi pada semua..!!

suri rumah pon.. korang tak yah lah tunjuk nau...
wake up gais.. suri rumah wanita hebat..
tak perlu nak pakai bende mahal2.. tak perlu nak tunjuk gelang sampai lengan..nak tunjuk kau bahagia..
cukup tuk tunjuk kite mampu jaga diri elok2.. 
cantik... bersih.. dan kemas... 
ni korang sendiri tunjuk suri rumah tu selekeh sangat.. susah nau hidup..
so itu lah yang orang pandang pada kau..pada suri rumah..
lepas tu sendiri pon nak rasa down.. 

7 tahun pengalaman jadi suri rumah.. aku dah biasa berdepan ngan ramai orang...
aku buktikan aku bukan suri rumah biasa2..
(bukan pasal aku ada pendapatan sendiri sebab kalau orang tak tau aku..aku hanya akan cakap aku suri rumah sepenuh masa) 
tapi aku tunjukkan pada penampilan diri aku sendiri..
aku tak malu pon bagitau aku suri rumah..
aku akan bagitau ngan yakin dan gembira.. macam kalau kite bangga kalau kite bekerja di company besar2 yang semua orang kenal.. haaa macam tu... 





kau yang lain pon.. 
tak kire lah orang tu kerje ker.. suri rumah ker.. gaji pangkat besar atau sebalik nya sekalipon..
kau takde hak langsung nak pandang rendah pada orang lain..
kau mungkin tak akan tau kalau orang tu lebih hebat dari kau - pada sisi berbeza..
kekadang orang gaji setakat rm 2-3k.. tapi cara bercakap lebat ngan aku (yang di anggap suri rumah ni)
macam gaji kau rm 30k.. bahagia betul pandang rendah pada suri rumah...
serious yer.. biasa dah aku hadap..
bagi sesetengah orang.. asalkan kerje.. lagi2 kalau dapat kerje tempat hebat..
jawatan or gaji berapa pon..pasti akan rasa lebih hebat dari jadi suri rumah..
aku tak heran... ahahaha...
yer... aku biasa jer hadap macam tu..
lagi2 kawan2 yang lama tak jumpa or lost contact..jumpa tengah jalan..

"kau kerje apa sekarang ty?"

aku "aku tak kerje dah..suri rumah sekarang " -excited senyum 

"suri rumah jer..??!!"-terkejut giler..seperti di jangka..

dan sambung.. "ya Allah.. " buat muka dramatik kat aku..

pause 3 saat... macam tak tau nak bagi reaksi apa.. tapi muka macam penuh tanda tanya..

aku terus tanya... "kau keje area sini ker... ?? ngah lunch ker ni ?" aku excited borak.. sebab tengok gaya.. pakai baju formal sambil pegang purse jer kat tangan.. -memang gaya orang kerje gi lunch-

"ha ah.." dia bgtau aku opis die kat mana "kau buat apa sini.?." 

"aku ngah shopping la..hahahaha" gelak2 sebab masa tu memang ngah kat Charles & Keith kat The curve nak beli kasut n handbag baru... alaaa Ck jer pon kan... huhu...

sorang2 time anak2 aku gi sekolah..

aku terus ajak "jom makan dekat2 sini..kite borak2.. lama tak jumpa.. "-aku masih ada masa sebelum anak blk sekolah..

nampak muka dia serba salah..tak pasti dia ada urusan lain..

"kau nak masuk opis dah ker?" -tengok jam..macam lama lagi..

"tak lah.. tapi nak makan mana..? tak sempat nak gi tempat lain ni.. paling dekat pon food court kat tesco tu.." (sebelah the curve jer tapi nak jalan tu amik masa gak..)

aku senyum...

aku tak pasti dia risau aku takde duit nak bayar sendiri kalau pilih tempat mahal..
atau dia risau dia kene bayarkan tuk aku kalau pergi ke restaurant elok2 sikit dekat the curve tu.. 

"takper.. kite makan dalam ni jer.. aku belanja jangan risau" 

"tapi..kawan aku..." -serba salah.. sebab die kata dia datang satu kereta ngan kawan dia tu

"takper.. ajak jer sekali.." sorang jer pon.. 


ok ni bukan nak belagak.. tapi memang biasa.. aku suka ajak n belanja orang makan.. 
bukan kisah nak makan foodcourt.. tapi dah kenapa tetibe nak ajak aku jalan jauh2 nak makan sana...kat keliling tu banyak giler restaurant kot..
tapi standard the curve la... yang tu kot dia risau... 

yer.. suri rumah ni belanja dia makan yer.. 
dan ni bukan kisah baru2 ni yer.. ni kisah sangat lama.. masa aku meniaga online brg menan n kecantikan dulu tu.. 
alhamdulillah.. yang sikit2 pendapatan.. yang kata tak tetap pendapatan nya..
yang dianggap bodo2 keje dari rumah..
tapi alhamdulillah.. mampu memberi dan berkongsi.. 

dapat 'ajar' dia pon satu hal gak lah.. ahahahahahaha...

dan tu lah realiti serta mentaliti nya... 
reaksi yang biasa aku hadap bila aku cakap.. aku suri rumah..
tapi tak tau la kenapa aku suka nau tengok.. 

tapi.. tak lah semua... 
ada jer yang tau menghormati situasi orang lain..
tak kisah siapa pon aku..

biasa jer jugak aku dengar jawapan "suri rumah...best nyaaaaa... " buat muka dan suara hampa sebab dia sedang bekerje saat tu... 

bagi aku.. semua orang ada bahagian masing2..
kau suka atau tak.. pilihan sendiri atau sebalik nya..
semua ada asbab nya..
paling penting... kite hormat jer...






sekian...................