Thursday, September 05, 2019

time anak tak sihat.. bilik pon dah rupa macam ward hospital...




awal bulan aug haritu.. shaquille tetibe tak sihat.. muntah2 dan cirit birit..
masa tu.. makan apa pon tak boleh..
even bagi makan ubat pon dia muntah kan balik..
memang risau giler ar..
tapi alhamdulillah tak teruk sangat..
pergi dapatkan rawatan.. lepas tu pastikan dia rehat..
selebih nya kene paksa dia kerap minum air supaya tak dehydrate..
dia tak perlukan antibiotik pon.. cuma kalau CB or muntah..
takut jangkitan pada usus.. jadi kene amik prebiotik..
walaupon lepas amik dia still muntah.. tapi tetap kene kasi..
orang kata.. dapat sikit pon jadi lah...

sepanjang malam aku berjaga tuk pastikan dia minum air..
kalau tak ok.. kene emergency esok nya drip air..
lega sangat pagi tu bangun dia ok dah..
cuma still lemah lagi sebab tak makan sehari sebelum nya..
pagi tu dia boleh makan ubat.. dah tak muntah or cb lagi..
cuma dia tido separuh hari sampai tengahari..

aku paling kesian time anak2 sakit ni..
tak akan putus doa suapaya keadaan dia tak akan bertambah teruk..




dan biasa.. time anak2 tak sihat.. tak kisah lah shaquille atau qaleef..
bilik kami akan jadi ward kelas pertama anak2..
waktu ni.. abah sado pon sanggup mengalah tidor bentang tilam kat tepi katil untuk bagi anak tido ngan aku.. selesa..atas katil..
sebab biasa nya.. memang aku yang akan berjaga tuk jaga anak..
abah sado kau kalau tido.. memang tak sedar apa dah..
tapi.. kalau kite panggil kejut soh bangun tuk amikkan air or mintak tolong apa2..
dia ok jer boleh bangun dan sama2 uruskan..
kalau anak muntah ker.. dia lah yang akan buat semua.. bersihkan..tukarkan cadar dan sebagai nya..
cuma tak ley berjaga sepanjang malam tu jer..
tak akan sedar kalau kot tetibe anak kejung ker apa..
tu yang risau..




tengok jer lah side table sebelah katil kami.. macam kat spital kan.. ahahaha..
waktu ni.. memang semua takde pantang dah..
kalau tak.. jangan harap lah kan makanan nak bawak masuk bilik.. -dan dah kenapa nak kene ada makanan kat tempat tido-
tapi untuk anak.. semua akan jadi boleh... 
senang nak capai.. 
air coklat macam teh tu.. air garam dari klinik..
tuk elakkan dehydrate.. 

alhamdulillah tengahari tu dia bangun.. dia dah ok nak makan bubur mcD tu..
mintak abah sado belikan bubur kosong jer.. takde rempah..atau sayur2 bagai..-boleh jer requested-
nak masak.. lama.. makan nya sikit jer pon.. beli jer senang..
lagipon time2 anak tak sihat macam ni.. memang aku tak berani nak tinggalkan dia sorang2 sendiri..
nak turun masak kat dapur.. memang tak..
aku takut apa2 jadi.. kejang ker.. sawan ker.. mana lah tau kan..
so since aku pon sorang jer ada.. qaleef sekolah dan abah sado aku soh jer gi keje.. 
aku jer lah yang kene ada ngan dia setiap masa..
tv ngan astro pon time ni aku hangkut tarik bawak masuk bilik.. ahahaha...
boring dow... 

rasa tahun ni.. ni fes time kot rasanya shaquille sakit teruk macam tu..
lama dah dia tak terlantar lemah macam tu...
qaleef pon baru2 ni ada lah kejap2 demam.. tapi demam sikit2 on off macam tu..
tapi tak melarat..

tu lah salah satu perkara paling2 aku risau jadi kat anak2.... sakit
waktu tu.. apa jer aku sanggup buat..
kekadang time tu semua permintaan anak kami cuba tunaikan.. selagi dalam kemampuan..
semoga Allah terus jada mereka.... insyaa Allah..