Sunday, July 30, 2017

hek eleeeyy.. pasal sinki pon nak cerite kat orang ker ?


last week langsung takde mud nak hadap blog..
takde lah bizi hapa pon..
banyak jer jugak bende nak cerite kan..
tapi.. entah eh.. memang macam tu lah biasanya.. uhuhu..

ok.. benarnya..tetibe mendatang mud nak cerite pasal hal2 rumah ni..
bukan lah dekorasi semata..
tapi.. cerite susun atur ker.. lamaaaaaaaaaaaaaaaaaaa sangat tak share apa2 kan..
atau.. bahagian2 lain ker..
boring lah korang asyik dok hadap ruang tamu or ruang tengok tv tu jer kan..

ingat nak share pasal .. dining area...
tapi rasa macam malas pulak nak cerite pasal wainscoting aku tambah kat dining area ni
nak tunggu pasang cermin kat atas nya..
baru lump sum nanti aku cerite sekali..
tapi biler tah aku nak gi carik kilang direct jual cermin aku nak..
well.. aku kan.. memang akan carik ke akar umbi..
kat mana asal nya..
kilang pembuatan nya lah maksud aku..
which is kite boleh dapat harga rendah.. -betul2 harga kilang..
its ok takde jenama pon.. sebab..dari asal jenama tu pon..amik dari kilang yang sama jer..
cuma di letak brand..kebanyakan nya-melainkan memang ada kilang sendiri..
ok..malas nak cerite panjang2 pasal hal ni..

biasa kalau ada aku akan share kendian..
buat masa ni..nak cerite pasal bende lain...





terpikir nak cerite pasal MISI PENCARIAN SINKI untuk Wet Kitchen..
godek2 gambar..banyak gambar2 lama aku amik masa nak membeli sinki
sebab semata nak share ngan korang..
but end up.. tak tercerite pon..
sedangkan.. aku bukan sekadar nak cerite pasal pengalaman aku beli sinki tu jer..
aku nak share pasal MACAMANA NAK CARIK SINKI dari sudut berbeza tu sendiri..
bukan sekadar..ada sinki yer.. heheh..
wellll.. ada orang tak kisah..tapi ada orang particular akan bende2 macam ni..
macam aku ritu lah..
aku ingat.. nak carik sinki tu..just pergi kedai..then pilih jer apa yang belambak ada aku tengok kat kedai tu..
lepas tu siap pikir.. beli yang paling murah dan paling besar..hahaha..
tapi sebenarnya tak..
biler time betul2 kau nak membeli tu..
ko kene pikir banyak bende lain jugak..
size yang sesuai dengan table top..practicality.. ketahanan nya
apa bende undermounth or topmount.. thickness bagai..
supaya worth for your penny.. 
its not bout murah jer.. tapi.. biar lah puas hati..
bende2 ni bukan kau nak tukar setahun sekali yer..
tu baru nak cerite pasal sinki.. belum bende2 lain lagi..
like before aku pernah share macamane korang nak pikir atur-letak suis 
masa korang renovate bahagian tersebut..
entry tu jer almost 200k klik sepanjang 2 tahun ni yer..
maksud nya dah hampir 200k lah orang gugel carik info pasal tu
dan klik link ke blog aku pasal bende tu..
tu aku cakap.. mungkin ada orang tak kisah..
tapi ada orang yang perlukan nya..
n hope apa sahaja yang aku sharing dapat bagi manfaat pada orang lain jugak..

macam contoh kami punya sinki bulat hitam kaca atas bar counter tu..
ramai orang suka nau tanya..walaupon aku dah cerite !! [kat mana aku beli dan harga siap sekali details]
so.. nampak tak.. walaupon tu macam takde apa2 tuk sesetengah orang..
tapi ada orang lain mencarik..

ada orang pikir..atau cakap.. eleeeyy.. kau beli sinki pon nak cerite kat korang..
tapi kalau takde orang2 yang details macam aku ni nak share..
mana korang nak dapatkan satu2 maklumat tu kan..
mana ko nak tau nak dapat beli bende tu kat mana..
bende ni kat kedai b lebih murah dari kedai A ke kan..
atau bukan setakat harga..tapi pengetahuan lain jugak..
contoh macam kau nak pilih table top dapur..
material apa..apa kelebihan kekurangan dia..
tak kan ko nak gi kelas macam 'kemahiran hidup bersepadu' tu pulak semata nak tau.. hahaha..
ok tak kelakar..
tah betul tah idak ni aku related kan.. hikhik..
tapi macam tu la lebih kurang nya aku nak sampaikan..
tak kan semata2 kau nak gi carik buku dan belajar semata bende tu..
orang sekarang gugel jer hokeh..
macam2 ada...

ada bende..tak belajar dalam kelas pon... 
ada bende pengetahuan tu hasil perkongsian dari orang lain jugak..
contoh dari medium2 macam ni lah..dari blog..facebook..
orang sekarang ni men gugel2 jer nak tau pasal apa2..
macam aku dulu2..
masa renovate dapur..
sampai part nak carik sinki.. hob n hood..
waktu tu lah  baru tau macam2 bende..
yang slama ni tak pernah amik tau pon pebende alah tu..
dan kenapa dia datang macam tu..atau bentuk macam ni..
apa beza jenama tu..jenama ni..
bende tu tak mudah pon..

mungkin ada orang tak peduli dan anggap entri macam ni like.. "hek eleeeyy.."
eerr..kau paham tak apa aku sampaikan.. hahaha..
tapi.. lantak ko situ..
sebab ada orang yang memerlukan maklumat2 macam ni..
in fact.. aku tau.. sangat ramai..
aku sendiri kalau apa2 memang gugel jer..
kebanyakan yang share atau review pon..
dari pengetahuan hasil pengalaman sendiri..
like kite gi kedai.. sembang ngan peniaga kedai..
keakdang derang ni banyak pengetahuan pasal material..kualiti contoh nya..
sharing ngan kite banyak perkara..
dari situ lah kite tau banyak bende jugak..
so.. apa salah nya kite berkongsi dengan orang lain..
dan blog ni salah satu medium nya..
bukan semata2 macam orang selalu pikir nak meriyak takabur jer yer..

dan tu pasal.. apa jer yang aku share..
lebih2 lagi pasal rumah..
yang mungkin orang anggap show off ke wat eva..
aku cuma berharap sekurang2 nya dapat bagi manfaat pada orang lain jugak..

eeaahh kau..mukadimmah sikit punya panjang..
biler tah nak cerita pasal sinki nya.. hahaha...
lain entry jer lah... ngeeee...


so...sapa sini selalu google "ketebalan sinki yang baik" atau "adakah thickness sinki mempengaruhi kualiti"
atau "material sinki tak mudah calar" or "macamana nak carik sinki yang baik" 
tak jumpa jawapan kat entry ni..
sila carik entry selepas2 ni yer.. harap maaf.. hikhik
sebab aku sedang cuba nak share sikit2 pengetahuan tak seberapa dari pengalaman aku sendiri ngan korang semua..
kot2 lah membantu kan...dapat gak lah aku pahala percuma..

eeaahh.. aku kalau mencarik sesuatu.. kat google..
macam tu lah ayat aku..
biasa lah tu kan..kan kan...
ni kire formal lagi nih..
kekadang aku men tibai jer perkataan apa..tunggang tebalik
asalkan boleh 'link' kan kemaklumat aku carik tu..
kekadang.. sikit punya menjela panjang2 nya.. bahahaha..
sokeh jeewww... no one cares..!! not even pakar bahasa dalam google ni sendiri..

ok lah.. nak sambung sikit kerje..
setel kerje ni..lapang dah aku update pasal entry2 terbengkalai bertahun pasal #ProjekKecikrenovasiDapur
nak cerite pasal Wet Kitchen dulu yer...

ok.. daaaaaaaaaa...