Wednesday, July 05, 2017

#CeritaRayaAtyfared :: Beraya ke Seremban kampung emak


minggu ni hadap jer lah cerite raya sakan kami yer..heheh..
tak habes lagi ni raya pertama..

lepas2 salam ayah.. amik gambar bagai..
gi kubur.. lepas2 lunch tengahari..siap solat zohor semua
kiteorang gerak ke Seremban tuk beraya kat kampung emak

dulu2.. masa emak masih ada..
memang tradisi kiteorang macam ni
beraya dulu sesama kiteorang kat rumah..
dah siap2 salam makan semua baru balik seremban tu..
kat sana keluarga belah mak besar..
walaupon atok nenek dah takde tp sedara mara..adik badik mak..
atok sedara nenek sedara ramai kat seremban tu..

lepas mak takde.. ayah pon balik melaka la pulak belah ummi [mak tiri]
sebelum2 ni.. kalau turn aku..
petang or malam raya dah balik terus rumah mertua..
balik dari johor raya 3-4 baru lah singgah beraya ke Seremban..
takde orang dah pon nak jalan raya ramai2..

so.. tahun ni.. aku plan..
turn aku.. lepas raya ngan ayah dan adik beradik..
aku nak beraya ke seremban pulak macam dulu2..
dah janji ngan mak sedara aku tido umah dia..
die sorang adik pompuan mak yang tinggal..
memang aku rapat lah ngan die..
die pon takde suami dah..anak2 takde..
so.. aku nak raya ngan dia tahun ni..

janji awal.. seronok betul die..
kejap2 kang wassap tanya nak order rendang ayam ker daging ker..
kejap2 kang wassap tanya pasal nasik impit bagai.. heheh..


so.. petang raya fes tu.. ayah pon nak balik melaka belah ummi..
kiteorang balik kampung seremban..
kali ni aku bawak adik2 lelaki aku dua orang tu sekali..
beraya sama.. kalau tak kang tak rapat ngan sedara..
biler nak raya sendiri kang dah segan atau tak tau nak borak apa.. huhu

sampai seremban..terus ke rumah pusaka.. moyang aku..
tapi onyang pon dah takde..
nenek sedara rapat tinggal situ..
ramai berkumpul kat situ..tapi takde gambar lak lupa nak amik ramai2 tu..



betul2 sebelah umah onyang.. ada tanah/rumah pusaka gak..
milik nenek aku [aku pon tak sempat jumpa nenek aku tu]
kecik2 dulu.. pernah tinggal kat rumah ni jugak..masa masih baby...
sebelum lepas tu kiteorang berpindah ke selangor dan terus menetap..

sekarang adik lelaki mak aku ni duduk..yang dalam gambar tu..
die jaga elok..tambah macam2..
rumah ni dari kecik satu bilik.. sekarang dah 3 bilik.. dapur pon dah tambah batu..
dah besar..tapi masih ada bahagian papan ciri lama masih kekal..aku suka tengok..
belakang umah ni.. ada satu pokok mak aku cakap ayah tanam sama umur ngan aku..


ni sepupu aku.. lawa kan.. muka peranakan.. adik badik die memang lawa2 semua
kalau sapa tau.. ikut blog aku since lama dulu..
die dan adik badik die ni lah yang jadi bridesmaid aku..dulu semua free hair..




rumah ke 3 hari tu.. ke rumah abang mak aku..
abang yang mak aku cakap..paling sayangkan die..yang akan backup dia kalau apa2..
yang betul2 sebelah aku tu..
kalau tengok muka die..mesti aku teringat arwah atok kesayangan aku..
saling tak tumpah air muka nya.. #alfatihahatok



ada masa lagi.. kiteorang gi umah adik badik mak aku yang lain..
aku pon tak ingat ni adik ke abang mak aku.. hahahahaha..
yang lelaki tu tau.. untie sebelah aku tu rapat ngan mak aku..
kalau kenduri ke hapa..beraya ke konvoi ker.. memang ni lah muka2 nya yang ada..
derang sepupu pon.. kawen sedara kesah nya.. heheh..
so jadi lah aku pon rapat ngan derang2 jugak sebab aku yang selalu menghangkut mak aku pon kan kemana2..



ni kalau nak tau.. sepupu mak aku yer..
kire anak2 derang..baru jadi 2 pupu aku..
pangkat makcik pakcik lah ni..
tapi.. aku panggil akak abang jer.. heheh..




ni last rumah..dah lepas maghrib... umah nenek sedara aku..
tapi masa ni dah penat sangat..
sebab tak balik lagi umah auntie aku yang aku nak tumpang tido tu..
so anak2 pon tak tukar baju lagi..
bayangkan dari pagi pakai baju melayu..sampai ke petang..
sebab pikir umah last so bertahan jer lah kejap..
tapi dak shaquille masa ni dah buat perangai dah..
dah mengamuk penat rimas..
aku nak mandikan..tukar baju..ada jer aku sediakan kat trevelling bag kecik..
tapi die dah hangen tak baik..
aku nak bukak kan sampin die pon tak boleh..die tak kasi..
haaa.. memang sorang tu tau..perangai lain macam boleh tahan tu..
semua tak kene..duduk salah.. bangun salah..dukung kene marah..letak apetah lagi..
sudah nya.. dah.. jom lah kite balik.. rehat..
esok sambung lagi...





so.. bersambung lah lagi raya ke dua kat seremban esok nya..