Tuesday, July 18, 2017

kisah SI PAPAN KERONSANG


ok..dis weekend macam haru sikit..
sempat beraya hari sabtu jer..
ahad tu ada banyak gak jemputan tapi tak dapat attend..
sebab kene ke perak ada family matters..n tinggal anak2 kat rumah ngan acu/udanya..!!
agak lewat malam baru sampai rumah..
so.. hari isnin semalam..
aku macam letih dan shaquille buat perangai dia macam di jangka..
biasa kalau kene tinggal macam tu..dia ok jer masa kene tinggal..
bebas lah die hadap tab..main game satu hari suntuk kalau ngan adik2 aku tu kan..
so..takde buat perangai..
tapi perangai mengundang esok nya..!! semalam lah..
semua jadi tak kene.. semua jadi salah..
aku kene dok hadap jer..layan perangai dia..
dalam masa sama aku kene run fb ads yang kalau korang tau kite kene dok hadap jer kan sepatut nya..
dan sudah nya.. semua jadi kelam kabut..
dengan kerje rumah lagi..
kau tau lah biler adik2 bujang kau duduk umah macamane jadi rumah kau tu.. haaaiihh..
nak di bising.. dah derang jaga anak2 kau.. jadi ahkak kau redho jer lah..
untung laaaaaaaaa derang ada nak tolong jaga anak2 kan..

so hari ni baru rasa ok sikit..
boleh lah nak update blog ni..
tapi tu pon..takde mud sangat nak update cerite2 raya..
nak cerite bende2 ringan jer..

nak cerite pasal... keronsang !! hahaha.. kecoh ko kan aty..

bila last aku cerite pasal keronsang aku ritu..??
ada aku update blog..aku sendiri tak ingat..
tapi dis year jugak kan..
aku beli 10 bijik jer..
sekararang.. ada lagi..tapi tinggal 4 ke 5 bijik jer...
biasa lah tu kan..  takde apa yang nak di-ter-kejutkan...hahahaha...
masalah orang pompuan bertudung.. giteewww...

so.. nak2 raya ni.. aku ada cakap kat abah sado..nak kene top-up keronsang baru..
4-5 bijik tu tak cukup dah..
sebab ada kebarangkalian nak hilang lebih kerap-biler lagi kerap berjalan dan pakai tudung
lagi pulak time2 raya biasanya hari2 tukar color tudung..
aku tak nak kemurungan nanti time2 nak pakai jam2 tu jugak lah tak cukup..
so.. tu aku dah cakap..mesti beli baru !!
well..perangai sangat ni.. kalau nak pakai.. tak suka pakai campur2 bentuk..
mesti kene pakai sama bentuk n color jer.. dolu2 sangat kau ni aty.. so old fashion..hahahaha..

plan nya.. nak gi beli kat jalan TAR..
nak pergi tu sebab nak beli jubah or kurta ayah aku kat satu kedai ni dah biasa beli situ dari dulu lagi..
so sebab dah alang2 kate nya..boleh beli borong keronsang sekali..
kat jalan TAR..dapat murah sikit..banayk kedai jual keronsang kat situ..
beli sebijik pon boleh dapat tak sampai sehengget -tuk keronsang biasa2 yang kecik2 tu

kekadang beli rm 10 hengget dapat 12 bijik derang kasi free sebijik-dua
kekadang dapat free sebijik yang lawa sikit..
tapi..tu kalau alang2 pergi..
dah tu..tetiba ayah aku kata tahun ni nak pakai baju melayu purple sama2 ngan kiterang..
ke JAKEL shah Alam jer lah jawap nya beli baju Aaron aziz... 
terus tak kose nak ke jalan TAR tu semata nak beli keronsang aaiihh..
kalau saja2 nak pergi beli..memang tak la jawap nya kan..huhu

kebetulan kiteorang gi GM Klang.. aku pon tak ingat nak carik apa asal nya..
tudung bawal satin kot..[sebab end up..aku beli macam2 kat situ]
sampai kan ke sarung tangan..ke sokin aku..menan anak pon kan habes aku carik kat situ jer..huhu..

lamaaaaa tak ke GM.. ada new building dah bukak pon aku tak tau..
makin besar..makin banyak pilihan kedai..
tak teringat nak carik keronsang..
tapi dah nampak tu terus laju2 singgah..
biasanya.. aku setakat nak beli 10 bijik jer..
sebijik seringgit tu..biasa la tu harga standard [aku cakap pasal keronsang biasa2 yang kecik tu yer]
kat kedai2 borong macam tu.. biasa kalau kau beli lebih..dapat lah murah sikit..





terus lah abah sado PAKSA aku beli sepapan terus..!! 
die kata.. tahan setahun..tak yah bising2 dah kate keronsang tak cukup lagi..hahaha..
laki aku cukup memahami...
sepapan ada 100 biji
tapi color campur2..boleh jer..sebab satu color pon ada banyak bijik..
sekali pakai kat tudung.. biasa setakat 4 bijik macam tu..
so ok lah..boleh tukar2 ikut kaler tudung.. hahaha..




aku memang biasa pilih bentuk bulat jer sebab tak tajam cucuk bawah dagu..tak selesa..
so pakai bulat tak la melecet nanti..
selain tu.. aku tak cewet sangat pon pasal bende lain..hahaha..
tengok keronsang biasa2 jer ni kan.. takde la nampak mewah ke hapa aku tak dulik sangat..
kalau ada nak pakai lawa sikit tuk tepi tudung ker kan..
atau pakai ala anting2 tu..
aku akan beli lain jer sebijik dua..
selalu lebih cantik..rega lebih sikit dan lebih besar..
tapi selalu dah ada tu pon..end up..aku akan pakai yang biasa2 macam ni jer jugak..
tak dulik sangat pon..janji tudung aku elok terletak...heeeee..




nak bawak balik kampung raya ritu.. aku tukar isi dalam bekas kecik..
senang nak bawak..
bawak semua kaler..5 bijik each color..
so dalam bekas ni ada 50 bijik lah aku bawak merata..
selebih nya aku tinggal jer kat rumah..




blur lak gambar.. takper lah.. asal boleh nampak...

time2 raya.. jalan lama..balik kampung bagai..
dan nak melaram lebih sikit konon nya..
aku akan bawak lah barang2 macam ni lebih sikit..
macam set dokoh kebaya rantai2 tu..
aku ada satu set dokoh gold beli-pakai masa bertunang lbh kurang 8 tahun lepas..
one of hiasan diri yang aku sangat sayang..
ada 3 ketul..tapi dah hilang sebijik masa rantai nya putus..
so sekarang aku jarang pakai hari2 biasa..
pakai time2 nak raya ni jer lah..

nampak tak box putih belakang tu..
aku beli dari DAISO [sebelum orang tanya] memang khas tuk simpan barang2 barang2 hiasan
macam keronsang..[baru2 ni aku ada beli agak banyak jugak keronsang mutiara dari sabah]-tapi besar2
butang baju melayu abah sado dan anak2 pon aku biasa simpan dalam box ni jer..
tak hilang kalau letak asing2..
tu biler time2 macam ni..time2 raya..
aku hangkut jer sekali bekas ni..tak yah nak tercarik2 dah..
walaupon kat baju masing2 dah siap2 pasang lepas gosok sebelum raya lagi..
tapi..well.. tugas bini dan mak2 kan..bende2 tu kene bawak eksta...in case...





dan ni pon penting sangat tuk orang bertudung..jarum peniti..!!
sebenarnya ada bekas die sendiri..tapi macam leceh nak bawak banyak2..
so.. aku cucuk jer kat span apa tah ni [dari bekas keronsang kot span ni tak ingat lak]
then letak jer sekali dalam box putih atas tu..
selalu pakai sebatang jer..tapi.. macam biasa..kene bawak lebih..
supaya laki aku tak stress bini nya bising semua bende nak hilang time2 berjalan.. hahaha..


aaaahh... lupa nak share..pasal keronsang sepapan tu harga aku beli...
keronsang yang sama..kalau beli 10 bijik jer..harga Rm 1 tuk sebijik..
harga sepapan.. yang di bagitau masa nak beli tu [dan ada harga kat box tu] -RM 80
so sebijik jadi 80 sen jer..
tapi derang cakap..hari tu [hari masa kau beli tu] -sebelum raya..derang bagi potongan 50% discount
so.. dapat lah Rm 40 sepapan..!! sebijik jadi 40 sen jer..
memang berbaloi lah sangat kan..

kalau ko tak kisah nak beli yang biasa2 macam aku ni..
boleh jer lah carik kat GM Klang tu
ok.. pasal discount 50% tu..
saja ni aku nak share ikut pengalaman aku shopping kat situ..
sebenarnya.. trick jer tuk [[tuk sesetengah kedai]
ni bukan fes time pon aku beli keronsang sepapan kat GM..-cuma lain kedai
still dapat Rm 40 untuk sepapan.. kire beli 100 bijik dapat lah harga borong 40 sen sebijik..
bukan beli time raya pon [dulu]
so.. aku rasa.. kot lah korang nak gi beli lepas2 raya ni..
pandai2 lah carik kedai yang bagi rega2 borong macam ni..
ada banyak kedai dalam tu..
tapi.. memang ada jugak yang tak lah boleh dapat sampai 40 sebijik walaupon beli 100 bijik terus
lagi2 kedai2 yang bahagian depan2 tu..
kalau rajin..carik kat dalam2 sikit tingkat 1 GM klang tu..
banyak lagi pilihan...

ok lah... tu jer nak cerite.. daaaaaaaaa.....