Sunday, July 02, 2017

masa untuk kite pulak cipta kenangan...



seminggu raya dah ni..
nak cerite pasal raya ke hapa ni.. heheh..

ritu tak sempat nak ucap 'selamat hari raya' kat korang semua
tak sempat nak mintak maaf dzahir batin kat pembaca blog ni..
kot2 lah selama menulis ada yang tersingguh hati..
kekadang kite ni menulis tak pikir apa sangat..
main pukul jer sama rata..
walaupon mungkin tak berniat [atau mungkin ya]
tak sengaja menyinggung hati orang..meluka kan..dan buat dosa..
sigh...
maaf yer korang semua..
maaf sangat...
sedang berusaha.. masih berusaha perbaiki akhlak diri..
doakan jer tuk aku..yang baik2..


ok lah.. sebab baru nak mendatang mud update blog ni ha..
aku mulakan dengan entry persiapan sehari sebelum raya...

tahun ni.. tahun tuk aku.. team raya shah alam..
masih selesa ikut turn..takde isu..
2-2 pon dah takde mak...
macamane pon 2-2 pon kene berlaku adil..
ada hak masing2 kene dipikirkan dan ditunaikan..
ayah aku tu pon..walaupon dah berkawen lain..
tapi.. biler turn belah dia dengan kiteorang..
die akan 'tunggu' kiteorang tuk beraya sama2..

ni tahun ke 5 beraya tanpa mak..
masih terasa.. tapi nak buat macamana kan..
keadaan tak akan berubah.. apa yang kite boleh buat adalah.. 
meneruskan..

aku nak adik beradik aku rasa gembira beraya..
lagi2 adik2 aku yang tinggal tu..

i cannot lah kalau orang cakap.. "raya sekarang tak sama macam raya dulu"
atau "takde mood nak beraya"
bukan lah nak suruh raya beriye2 sakan tukar baju raya 4 helai sehari 200 helai sebulan..hahaha..
tapi bagi aku 'mood' tu atas diri kite sendiri.. 
raya tu sendiri tak banyak berubah..
yang berubah adalah diri kite sendiri..
macamane kite menyambutnya..bergantung atas diri kite sendiri..

RAYA..AIDILFITRI..SYAWAL tu hadiah dari Allah tuk kite meraikan nya

tak kan bila Allah dah bagi.. kite 'takde mud' tuk menerima nya..

memang la hidup sentiasa berubah..kite makin meningkat dewasa..
berkahwen..ada anak2 pulak..
mana nak sama macam zaman kanak2 lagi kan..
tapi tak bermaksud kite tak ley rasa keseronokan beraya tu jugak..

bende ni berputar..
sama jugak macam parents kite dulu2..
dulu kite gembira.. beraya..kenangan dan segala nya..sebab mereka..
mereka yang ciptakan semua tu tuk kite..

so.. biler kite dah jadi parents ni..
sampai masa kite buat perkara yang sama pada anak2 kite..
KITE PULAK CIPTA KENANGAN untuk anak2 kite pulak membesar SAMA MACAM KITA DULU...
kalau kite asyik dok ungkit "takde mud nak beraya" atau "tak besh macam dulu2"
sebenarnya tu masalah kite sendiri..
bukan masalah 'raya' tu..haaaa giteewww ayat kau..
jangan sentap hokeh..
ada orang mungkin tak perasan..tak sedar..
kite sendiri yang merosakkan raya dan kegembiraan tu sendiri..

kegembiraan.. kenangan.. tu semua kite yang perlu buat..
macamana kite nak bina dan nak jadi gembira..
adalah atas diri kite sendiri..

kite nak naik basikal atau jalan kaki keliling kampung kutip duit raya lagi ??
kite nak berlari2 meloncat2 main bunga api pusing2 laman macam masa kecik2 dulu ??
kite yang dah bekerluarga.. ada anak2.. tapi masih mahu orang lain yang pikir pasal pakaian raya kite dan anak2..???
kite yang dah tinggal rumah sendiri..tapi nak harap orang lain pikir pasal langsir sofa rumah kite ??
kite dah ada anak2.. tapi menunggu orang lain mengajak kite beramai2 tuk buat kuih raya ??

dan semua persoalan atas ni buat kite rasa hilang gembira nak beraya ??
dah tua kowwttt...hello... hahaha..
tapi tak buat semua ni.. bukan kite tak boleh nak rasa gembira kan
biarkan anak2 kite pulak merasa...

ingat tak..dulu.. kite kanak2.. semua mak kite pikirkan.. buatkan..
mak kite cipta semua kenangan kite masa kecik tu bersama..
dengan adik beradik lain jugak..
sebab tu kite rasa seronok sangat beraya..
sedangkan.. mak kite pon maybe dah takde mak pak jugak [macam mak ayah aku]
tapi apa derang bagi..derang tetap buat kite rasa gembira dan seronok sangat nak sambut raya
walaupon raya serba sederhana..
raya sendiri2 tak balik kampung di pagi raya..
tapi as long as beraya ngan mak ayah kite..dan adik beradik kite.. 
kite dah rasa cukup sempurna raya kite.. kan..

macam tu lah jugak yang kite perlu buat sekarang..
jangan selfish.. pikir kan perasaan sendiri jer..mood sendiri jer

sekarang.. semua dah besar..dah bekeluarga..
masa tuk kite pulak CIPTA MOOD RAYA tu dengan pasangan kite..dan anak2 kite..
dah duduk umah sendiri..
ada yang parents pon dah tua..yang kite pulak perlu pikir semua tuk mereka..
ada yang dah takde keluarga lain..
tapi macam aku cakap tadi lah.. nak buat macamana..
tak kan kite nak 'stuck' kat situ tanpa perlu buat apa2..

aku nak derang anak2 dan adik2] rasa kegembiraan yang pernah aku lalui satu masa tu..
walaupon tak sama macam dulu..
biler lepak ngan adik aku yang bongsu..
kiteorang selalu menyembang pasal kenangan2 lama..
rasa seronok dan meriah nya nak sambut raya masa mak masih ada..
satu keadaan yang langsung tak sama dengan sekarang..
seminggu sebelum raya.. dah rasa semangat tu seronok betul..
kesian kat adik2 aku biler aku terpikir..

so.. aku buat tanggungjawap aku sebagai anak..sebagai kakak/adik
biler tahun ni turn raya belah aku..
aku dah tekad tuk cipta kenangan baru tuk mereka..
tuk anak2 buah aku jugak..







salah satu nya..
aku siap2 beli pelita tuk pacak kat rumah ayah..hahaha
nampak kecik jer kan..tapi rasa seronok nya masing2..
boleh nampak kat muka semua..

memang dari dulu pon aku yang pastikan rumah berpelita..
2-3 menjak kebelakangan ni jer aku dah tak concern sangat..
sejak2 ayah kawen dan pindah rumah lain..
aku lupa fungsi aku sebagai anak dan kakak..
jadi.. tahun ni.. aku ajak abah sado gi beli dan bawak balik umah ayah pasang malam raya

walaupon bukan kat kampung..dan kami beraya di bandar..
tapi.. jangan pedulikan semua tu..
sebab bagi aku..'KAMPUNG' adalah kat mana keluarga..parents kite berada..
berkumpul bersama.. itu lah kampung bagi aku..
jadi.. tak kisah lah beraya rumah batu..beraya kat bandar..atau kat mana2 sekali pon..
asalkan mereka masih ada bersama aku.. aku dah rasa gembira..
mak aku dah takde.. tapi aku masih ada ayah..yang perlu bagi perhatian..
masih ada adik beradik dan adik2 lain jugak..
aku kene bersyukur dengan apa yang aku ada..
dan menghargai apa yang tinggal..




ni nak buat kuah kacang..wajib ada..!!
dulu2.. masa mak masih ada.. semua ni aku yang buat..
dari menggoreng..mengasingkan kulit..menampi sampai menumbuk..
aku yang hadap..aku suka..tak tau lah napa..-kecuali bab menumbuk tu..huhu
sekarang.. sehari sebelum raya tu..
aku ajak adik2.. asben..ngan anak2 aku pulak buat..
bukan kuah kacang ni jer.. rendang semua lah..
tak ley nak merayap or lepak2 tengok tv..
kene buat sama2..baru kite akan rasa seronok..
tu yang menciptak kemeriahan raya sebenarnya..
mcm dolu2..







tahun ni awal2 aku dah mintak ayah masak rendang pedas..instead of rendang rempah..
rendang pedas bahan nya leceh sikit lah..
tapi.. takper.. aku suka rendang pedas ayah...
yang ni lah dok hadap buat sama2..






selain tu.. rebus nasi impit..
may be next time boleh buat ketupat lak sama2..insyaa Allah..
lemang ayah aku beli dari orang yang sama sejak berbelas tahun sebelum ni..




ni nama sayang menantu punya pasal..
die tau abah sado tekak jawa.. biasa pagi raya makan kuah lodeh ngan apa tah lagi tu yang tempe goreng bagai tu..
so die buatkan seperiuk tuk abah sado..
tapi ayah buat kan ni jer..lontong.. makan ngan nasi impit..



dulu2.. ngan mak.. die suka ada tambahan manisan..macam kek dan agar2..
sehari sblm raya dia akan tempah kek..atau beli jer dari secret recipe..
aku terpikir nak buat bende yang sama..hidang pagi raya..
anak2 buah..anak2 sendiri..adik badik pon jenis suka lah makan kek ni..
tapi tak sempat nak gi beli..
aku just dapat buat agar2 jer..2 jenis.. hahaha.. jadi lah..
itu pon derang dah rasa seronok sangat..
nanti lah adik2.. akak usaha lagi lain tahun..kalau ada rezki panjang umur..huuuu


well.. ni lah sehari sebelum raya kami..
walaupon tak sama macam dulu.. time mak ada..
tapi.. darikan tak merasa langsung kan.. at least kite usaha tuk buat sesuatu..
dari kite dok layan takde mud atau pikir raya yang dah tak akan seronok lagi konon nya..
yang penting sekarang.. bukan setakat kite..
tapi orang sekeliling kite.. sapa yang masih ada..
adik beradik kite..keluarga kite..pasangan kite..anak2 kite..anak2 buah kite..
anak2 seronok dapat berkumpul macam ni..ngan sepupu2..
sama macam kite dulu2 jugak..
tak pikir bende lain..
so.. masa tuk kite bagi mereka kenangan..
rasa seronok nya raya tu sendiri...