Tuesday, August 01, 2017

Wet Kitchen #RumahAtyFared :: sinki berapa bowl yang sesuai ?


wah ko..cerite sinki pon nak amik sampai ber-entry2...pheeww..

kang kalau aku tulis lump sum kang..
panjang nau pulak ko pon bukan rajin nak baca nya kan..
banyak2 entry nampak sikit blog ber-update kan.. hahaha..

sebenarnya pasal berapa bowl-berapa besar sinki ni..
aku pernah jer mintak pendapat pembaca..[thanks korang..really appreciated] 




ada 3 bowl..2 besar.. satu kecik kat tengah2..
ramai jugak yang kata ok..
sebab macam kemas ada tempat letak sabun sponge kat tengah2 tu..
lebih bersih tak kacau tempat lain

tapi ada jugak aku pernah baca review..tak praktikal..
ada 3 batang pipe bawah sinki kene handle
lepas tu kata nya..kene lagi extra rajin bersihkan 
yang tengah tu mudah berlendir ke macamana tah orang pernah review..tak ingat lak aku..
tah apa lah lagi..ada kebaikan keburukan nya jugak lah..

3 bowl ni jugak nampak macam besar..
tapi sebenarnya size mangkuk tu standard.. biasa..macam 2 bowl sink jugak
cuma amik ruang kat panjang nya sink 3 bowl ni..
tuk ruang terhad.. agak tak praktikal lah..

kalau macam aku sendiri..pendapat peribadi..
dulu2 yer.. masa memula kuar..rasa macam besh lah tengok 3 partition macam tu kan..
dah pikir nanti letak kat rumah sendiri sinki macam tu gak lah..

tapi jujurnya.. sekarang ni.. aku tak berapa minat pulak..
bukan sebab susah nak besihkan ke hapa..
tapi size nya tak praktikal tuk aku sendiri..
bukan setakat panjang nya tu..
tapi jugak aku rasa makan ruang..
bowl yang boleh guna tuk buat kerje cuma 2 jugak..
size bowl pon dapat kecik jer..biasa standard nya sink la ni..
kalau nak lagi panjang.. bayangkan besar mana space sink ko amik kat table top ko nanti..

sekarang pon..aku jarang jumpa kat rumah orang pakai sinki 3 bowl ni instead of 2 bowl..

standard nya 2 bowl lah.. lebih praktikal..

ramai yang cadangkan -lebih kurang 2/4 yang yang cadangkan amik 2 bowl 
sebab satu sink biasa orang boleh buat tuk basuh pinggan..
satu tuk buat kerje dapur like basuh2 ayam ke sayur ker..time memasak tu..

paling biasa lah ni kan..
majority mana2 rumah pon biasa aku jumpa 2 bowl..
tak besar sangat..tak kecik sangat..
dan multi-function..

pastu yang jenis 2 bowl pon.. ada macam2 gak design nya aku tengok sekarang..
ada yang sama besar ke dua2 bowl tu..
ada yang sebelah besar..sebelah kecik..



tengok yang bawah sekali tu 
2 bowl tapi sebelah kiri [gambar] petak nya lebih kecik


macam belakang dinding tu pon sama.. sebelah besar..sebelah kecik..



yang 2 bowl pon.. ada bersaiz lebih besar.. [sama desar ngan 3 bowl]
ada jugak yang kecik..ada macam2 bentuk size..

ada pulak cadangkan.. beli satu bowl tapi 2 bijik..
kire pasang 2 jugak lah kat satu table top tu..
just jarakkan antara satu2 sink tu..
orang kata lagi praktikal dari sink yang just ada divider kat tengah2 tu..terhad..

macam ni sama macam rumah family aku lah..
ada 2 sink 4 segi sederhana size nya..
dan jarak antara 2 sink tu lebih kurang 2 kaki gak aku rasa..
jauh kan..
so far..ok jer.. tapi tu lah.. tengok lah pulak ruang yang ada nak letak jarak jauh2 ni kan..
lagi satu..piping..sebab dah jauh macam ni memang different piping kene buat-tak bersambung
umah tu.. satu bahagian letak water filter yang direct dengan pipe tu..-buat tadah air
selalu aku perasan sinki tu macam jarang jer guna..



tapi aku teringat ada sorang komen.. cadangkan beli 1 bowl..tapi besar..
sebab kate nya jauh lebih baik dari banyak bowl yang besar tapi partition..
1 bowl yang besar.. senang nak basuh kuali..tu yang penting..

betul..!! aku terus bersetuju dengan pendapat dia..
dan aku serious tuk pertimbangkan..
which is pakai satu bowl..tapi besar..

macam gambar atas tu la.. tengok sink yang belah kanan tu satu bowl jer..tapi besar berbanding kiri..


bagi aku.. tak kisah berapa bowl ko nak..
asaklan praktikal tuk kegunaan sendiri..
sebab samaada 2 atau 3 bowl pon..ada yang kata ok..suka.. ada yang kata tak..
so terpulang pada dapur korang sendiri macamana kan..
sebab apa2 pon..yang nak guna nya korang jugak..

dan untuk aku.. aku nak sumting sangat praktikal - 1 bowl tapi besar..
aku ok nak pakai 2 bowl..tapi nak besar jugak.. hahaha - dasar tamak haloba
cuma nya..problem wet kitchen kami adalah.. ruang sangat terhad..!!
nanti aku cerite kenapa ruang untuk table top bahagian wet kitchen aku tak boleh 'tarik' lebih panjang
ni setel cerite pasal sinki jer dulu.. 
so.. sebab kan terhad.. 
dan aku tak nak sinki aku amik ruang kedalam sampai L-Shape tu sebab aku perlu kan ruang lain tuk buat kerja..[nanti2 la aku tunjuk gambar]
so size yang di sesuai di cadangkan kontraktor/orang kedai cukup sekadar 2 kaki lebih kurang
boleh jer kalau nak ruang sinki sampai 3 kaki/2 bowl..
tapi nanti takde langsung ruang tuk kerja lain
and since aku cakap aku tak nak sink kecik..macam standard size tu
jadi aku prefer 1 bowl tapi yang besar..takde partition..
betul macam peng-komen tu cakap..
senang nak basuh bende besar macam kuali..
well.. aku memang pentingkan praktikaliti..

aku boleh beli accessory tambahan macam bakul tuk sangkut kat tepi sinki tuk guna time basuh pinggan
so.. still takde masalah pon kan..
like kalau 2 bowl macam biasa orang buat..
satu bahagian tuk longgok pinggan yang dah di basuh tunggu kering sebelum simpan..

so.. bermula lah Misi kami mencarik sinki 1 bowl yang macam kiteorang nak..
yang nampak macam senang.. tapi macam biasa lah..
time tu lah kang macam2 bende baru nak amik tau..
dan ubah pendapat demi pendapat giteewww...

lebih pada size yang sesuai..dan material lebih baik..
laki aku nak pakai stainless steel.. 
memang lagi cantik lah sebenarnya..dan lebih kualiti..lebih tebal..
tapi SUS ni aku rasa macam mudah calar gak..
tapi.. sinki pon nama nya kan..
memang tuk guna bukan hiasan semata giteeeewww...
nanti lah aku review yer..

ok lah.. sampai kat sini dulu..
nanti sambung yer..
dalam masa terdekat ni nak cerite pasal yang berkaitan proses wet kitchen rumah aku..
dah basi lama pon..takper lah..share jer lah..
dapat jugak manfaat kat orang lain kot2 nya kan..