Monday, July 31, 2017

Wet Kitchen #RumahAtyFared :: cerita sinki Under-mount & Top-mount


macam entry semalam aku cerite tu..
aku nak sambung pasal Misi mencari Sinki untuk wet kitchen
sebenarnya lebih pada 'PERKONGSIAN' 

mana dulu nak cerite yer..??
aku cerite satu2 lah yer..

macam ritu lah aku cerita..
aku ingat biler kate nak beli sinki tu..
aku boleh jer lah beli macamane pon tak kisah..
lagi murah lagi besh.. hahaha..
lepas tu.. pikir.. beli yang besar2 banyak2 bowl sekali..

tapi rupernya.. complicated jugak lah.. 
ada banyak bende kene amik kire..

jangan kan kata masa nak beli sinki..
masa ko gi jumpa kontraktor nak bincang buat table top pon
ko dah kene bagi tau sesiap..
samaada kau nak sinki ko tu nanti.. UNDERMOUNT atau TOPMOUNT..

seb bek laaaaaa ramai orang pernah sharing..
so..tau lah ape ke bedalah 2 jenis tu..
apa kelebihan dan kekurangan nya..
kalau dapat jenis kontraktor.. ada yang bagitau..
ada yang main tibai mana senang kerje die jer kan..haaa...
ai is cannot hokeh..

UNDERMOUNT sink ni jenis 'tanam' dalam table top
TOPMOUNT pulak jenis timbul atas table top

dapat imagine tak..??





2 gamabr atas ni jenis UNDERMOUNTH atau bahasa senang nak cakap 'tanam dalam'



yang ni jenis TOPMOUNT.. nampak tak.. sebab nya sinki tu di letak di atas 'table top'


macam aku.. prefer nak buat yang undermounth-tanam dalam..
sebab senang nak dibersihkan

sebab kalau topmount tu kau nampak tak tepi2 tu sinki tu..
ada kawan aku buat sinki jenis macam ni..
die kata..pasal kemas ker cantik ker..tak de isu..
kontraktor tu pandai lah pasang elok2 cantik2..
tapi isu nya biler makan tahun..
tepi2 tu mula nampak hitam kat tempat silikon tu] macam berkulat..
kotoran2 halus pon senang melekat celah2 tu..
buat nampak tak kemas dan tak cantik lagi..
lagi2 lah kalau jenis ruang heavy duty.. macam wet kitchen tu kan..
kerap basah.. selalu guna.. dan lembab..
paling tak suka kawan aku cakap.. kontraktor tah buat macamane dulu2..
lama2 die perasan air boleh masuk ikut celah tu..
tu masalah kontraktor lah tu kawan aku cakap.. sebab orang kata..kalau buat betul2..
tak kan timbul masalah leaking tu pon..
ni tuk jangkamasa panjang lah.. dalam 7-10 tahun keatas penggunaan..

tapi tu lah satu kelebihan jenis Topmount sink ni pulak..
kau nak tukar tu senang..tak perlu nak pecah2 kan table top bagai..
kot lah kata.. kau nak tukar sinki lain ker kan..lagi lawa ker..
sinki kau yg lama dah kemek2 ker.. calar teruk ker..
so.. takde masalah sangat nak tukar..kos nya tak tinggi mana..

nak banding dengan jenis UNDERMOUNT yang bila kau kate nak tukar..
kot lepas 10-15 tahun pakai..
kene pecahkan balik bahagian atas table top kau tu hokeh..
tuk kuarkan sink yang tertanam
sebab.. lepas buat base konkrit..tebuk lubang tuk sink tu sesiap..
sebelum letak tile atau apa2 top material pon..
kontraktor akan letak sinki tu dulu..tampal dengan simen lagi..
baru letak tile ker.. granite ker hapa ker kan...
so cer bayangkan die nak kuarkan sinki tu acaner pulak kan..
kalau kau pakai table top jenis konkrit.. kontraktor akan pecah kan tile atas keliling sink tu jer lah
tapi kalau kau pakai jenis one-piece macam granite atau solid surface..
kau kene ganti ngan sekeping seketul tu jugak macam kos baru semula..
or maybe.. boleh jer kot korek balik sepanjang2 top tu angkat sekeping tu kan..kot lah..
aku pon tak tau.. hahaha..
tapi ni yang kontraktor ada bagitau sesiap 
ada lah kelebihan dan kekurangan nya masing2..
selebih nya atas pilihan kite sendiri la lepas tu..

aku rasa dalam lebih kurang 10 kontraktor aku pernah jumpa or sembang
hanya 1-2 orang jer yang cadangkan tuk pakau jenis TOPMOUNT.. yang letak atas top tu..
tu pon aku rasa sebab nak senang keje.. hahaha.. agak nya la eh..
sebab pernah ada orang kate..memang lebih mudah kerje..
tapi aku rasa.. tanam dalam pon bukan susah nau.. aku dah tengok dah pon derang buat kerje acaner..

tapi selebih nya tak kisah..atau akan cadangkan jenis tanam dalam undermount] sebab lebih nampak cantik -tu jer
kalau betul2 perhatin.. baru akan cakap pasal kekurangan2 nya..

aku rasa top mount ni biasa yang buat tuk rumah yang pemaju dah kasi sesiap free table top
ada jer aku pernah baca.. beli rumah..pemaju sesiap buatkan yg jenis konkrit tu
ada yang siap dah tebuk kan dah tuk sinki n tuk hob dapur..
yer lah.. ikut peredaran zaman sekarang lah kan..macam2 sekarang ni..
so.. kalau macam tu.. kalau jenis ok jer pakai yg sedia ada pemaju kasi..
kene lah pakai sinki jenis top mount..pasang kendian lah kira nya..

tapi macam aku..personally..aku tetap pilih tanam dalam..under-mont
bab2 lain tu..kendian lah pikir.. hahahaha..
harap2 bertahan berbelas tahun la tak yah pikir nak kene tukar..[kalau aku panjang umur]

rumah family aku jenis top-mount..
aku tau lah macamane rupernya lepas berpuluh tahun.. hahaha..
pakai jenis batu granite ke hapa aku tak pernah tau..tapi macam batu tebal tu tau sinki nya.. 
ada lah sikit kesan retak kene lesung batu hagak nya..
tapi ok jer pakai berpuluh tahun..tak bocor pon..doa jer jangan terus pecah.. ngeeee..
tak kose nak tukar2...
tapi tepi2 nya tu..ya hampun.. yang kesan 'gam' asal nya putih tu..
jadi hitam2..ada pulak yang dah pecah2 lubang2 kecik..dan berdaki susah nak bersihkan..
yer lah pakai lama dan kegunaan lasak lak tu..

so sebab tu.. aku masih tetap consider tuk pakai sink jenis tanam dalam..
TAPI..masa nak beli tu TERUS PILIH SINKI YANG LEBIH BERKUALITI DAN TAHAN LASAK
supaya boleh tahan lama tak yah pikir nak tukar2 dah..
tu yang biasa kontraktor/orang kedai boleh cadangkan kat kita..
kire kene melabur sikit lah..
since ko tau lah kan.. bende berkualiti lebih sikit ni harga pon lebih mahal..
kalau biasa2 kau boleh dapat 2-3 ratus..
tapi nak dapatkan yang lebih baik.. cecah sampai 7-8 ratus tuk bentuk yang sama..
beribu2 pon ada yer...
kat situ lah baru aku tau
aku dok pikir.. beli jer lah yang murah2..sinki jer pon kan.. hahaha..
tengok lah jugak kegunaan kau macamana..
tu nanti aku share lain yer...

kau nak beli sinki untuk TOP-MOUNT / UNDER-MOUNT pon ada pulak beza design nya..
kat sini aku ada sikit problem ritu masa nak mencarik bentuk aku nak..
tapi tuk buat UNDER-MOUNT sink


design sink untuk TOP-MOUNT
nampak tak ada lekuk nya tu macam kedalam sikit..ada bertingkek2 lah nampak kan..



yang ni pulak design sink untuk tanam dalam..UNDER-MOUNT
so biler tanam tu.. tepi langsung tak ada dah..tu yang rata jer tu..


biler aku tanya kontraktor.. yang jenis TOP-MOUNT tu pon boleh jer kalau nak buat tanam dalam
takde masalah pon..
derang pandai lah kan..
aku sendiri pon selalu nampak rumah orang guna sinki macam tu..tuk buat UNDER-MOUNT sink
tapi.. macam orang kedai ni.. biasa ada kepakarang derang sendiri..
dan tau la design2 khas tuk satu2 bende tu..
like.. kau nak buat top-mount..sinki should be guna yang ni..
or nak buat under-mount sink yang sesuai macam tu pulak bentuk nya..
apa aku share ni.. bukan pasal boleh tak boleh yer..
tapi lebih pada design yang tepat untuk penggunaan nya..
designer mesti lah ada a gud reason kan kenapa bentuk nya macam tu..dan design tuk satu2 tu..
kite ni jer yang tak berapa tau..termasuk lah aku.. huhu
aku pon tak tau kenapa yang ada bentuk2 tu khusus tuk top-mount design


ni design tuk top-mount


jenis under-mount sink pon banyak jer desing nya..

ok.. nanti aku nak share pasal 'practicality size' mengikut bentuk sink ni yer.. 



masa nak beli sinki tu.. fokus aku lebih pada size..material..kualiti.. dan mengikut bajet yang hado..heheh..
yang murah pon bukan la nak cakap tak berkualiti langsung..
tapi kene pandai2 lah ko kan..ada lah jenis2 nya kau kene amik tau..
nanti lah aku cerite lagi yer dalam misi mencarik sinki ni..
doakan aku gigih supaya tak lah bertangguh sampai 2 tahun akan datang yer.. hahahaha..