Saturday, November 18, 2017

Bilik Tidur anak : bila stuck dengan masalah 'katil' anak


kisah nya bermula sekitar 3 tahun lepas... 



dramatik tak ?

ok.. aku serious ni...

lepas meja study di alihkan kat bilik kerje.. so.. maknanya.. aku kene buat sikit perubahan kat bilik tido anak2 ni..bilik tu akan jadi bilik tido-bermain sepenuh nya..

kalau ikutkan.. bilik anak2 dah siap sepenuh nya.. 


tapi.. aku  stuck kat satu masalah ni...


masalah katil anak...







ingat tak aku kan ada belikan qaleef katil khas tuk dia ni..dari IKEA..beli masa tahun 2014..qaleef 2 tahun.. masa tu konon nak ajar qaleef tido bilik sendiri lepas pisah susu..letak kat bilik dia sendiri.. 

well...alhamdulillah.. sampai sekarang katil ni masih elok sempurna.. memang tahan.. anak aku bukan jenis lompat2 katil.. 

aku beli dulu tak silap harga nya RM 599... tak termasuk tilam.. 



tapi...itu bukan apa yang aku nak sampaikan..bukan persoalan nya..bukan masalah nya jugak....




ni pulak gambar tahun 2015.. beberapa bulan sebelum kelahiran shaquille.. aku dah siap2 belikan adik nya almari yang sama dengan abang nya !! [beza laci sikit jer] excited nak buat dekorasi baru..dan qaleef akan dapat roommate !! 

sebab kan nak 'pair'.. aku siap2 ubah kedudukan perabot..katil qaleef jer maintain kat situ sampai sekarang..

eeaahh... rak tengah tu dah alih ke bilik kerje dah pon.. hahaha.. 



tapi tu masih bukan point nya..bukan masalah nya...



nampak tak satu ruang kat blackboard tu..?? aku dah cerite.. yang nanti2 bila adik nya dah besar sikit.. kiterang akan beli kan dia katil khas tuk dia..serupa macam qaleef.. ruang tu memang khas lah kirenya.. ngam2 jer sedang elok..satu kelebihan katil ikea ni.. bila direka tuk kanak2.. memang sesuai jer tuk usia anak tu sendiri.. tak makan ruang.. tak terlalu besar.. 

so.. susun atur bilik ni nanti akan nampak macam mirror concept lah kire nya.. 

haa...paham tak..


masalah nya apa ? ok.. jap aku cerite..








ni pulak tahun 2016.. tahun lepas dah tukar cat sebab dinding penuh anak buat art dia..
tukar kedudukan perabot..sekali since qaleef dah bersekolah..almari alih kat tepi pintu bilik air.. ngam2 ruang tu tuk 2 almari.. so kat tengah2 ni letak meja study untuk 2 anak.. adil.. 2-2 dapat bende yang sama.. ada ruang mereka masing2..adil


dan lagi..sebab masa ni shaquille dah makin besar.. dah 2 tahun setengah pon..aku plan.. .. kiterang nak latih dia tido dalam bilik derang ngan abang nya qaleef...[so maknya boleh tido kuak lentang nanti]


jadi nya sampai lah masa nak beli katil tuk shaquille la kan.. 
dan nampak tak ruang kosong belah kiri gambar atas ni..??
ruang yang sama dengan gambar atas2 tadi tu [yang letak blackboard stand tu]

masih kekal ruang tu khusus tuk letak katil shaquille.. pon ngam2 jer jugak..so ada ruang tengah2 untuk bermain yang lebih luas.. 


bila letak jer katil shaquille kat situ.. siap bilik anak sepenuh nya..!! 
tak yah tambah ubah apa2 lagi dah.. aku pon malas dah nak pikir bende tak siap2 ni ha..







so apa masalah yang kau nak sampaikan ni aty ??


haaa.. ni dia..MASALAH NYA SEKARANG aku nak cerite kat korang ni..


masalah nya.. bila katil yang sama sebijik macam qaleef tu..yang aku plan beli tuk shaquille tu..sebab nak nampak selari..nak nampak cantik tu..  

dah takde kat IKEA hokeh!!!! dah discontinue..!!!

dan aku pon tak tau lah kenapa dalam banyak2 katil..katil yang satu tu la pulak yang dirang dah tak nak jual lagi..!!! geram pulak aku ni ha..


sebelum tu memang saja tak beli dulu sebab takde keperluan pon kan..[lepas tu menyesal dah ni ha] shaquille menyusu badan penuh.. so tido ngan aku sampai dua tahun.. elok jer nak tido bilik sendiri..tetibe katil tu dah takde pulak..kau dah kenapa ?!!!! kenapa katil yang iteewww....

aku hanya perasan dan tau, masa ada sorang ni wassap aku tanya apa nama katil qaleef tu .. sebab dia kata..dia carik2 kat page ikea takde pon katil macam tu... aku dah start pelik dah.. laju2 bukak page cek gak..tapi aku pikir.. takde stock..kot..[sedapkan hati] lagi pon masa tu lambat lagi lah dari tempoh masa shaquille nak pisah susu badan.. so aku tak kisah sanagt.. tapi lepas tu.. beberapa kali aku gi ikea.. aku gi carik katil tu.. memang takde !! aku sedapkan hati lagi.. pikir takde stock.. agak lama gak lah.. sampai lah masa kiterang makeover bilik tido anak2 [ke royal blue atas tu] dan mula pujuk shaquille tido bilik dia..dan plan nak beli katil tuk dia.. aku gi tanya staff Ikea tu.. dia cakap.. dah tak kuarkan dah..


huwaaaaaaaaaaaatttt..!!!!! why..??!! 

dan aku tengok banyak katil design baru kat situ..
tapi aku tak nak yang lain.. aku nak yang sama macam qaleef tu punya jer..ni baru betul nanges tepi bucu katil.. 




sigh...

so.. aku stuck kat sini.. takde katil yang sama tuk shaquille



sekarang ngah dalam proses training dak shaquille tido ngan qaleef kat bilik derang sendiri..shaquille pon dah 2 tahun setengah.. boleh tido sendiri..dan bukan sorang2 pon..ada qaleef siap dah.. ada teman.. so far..nampak dia ok.. tapi buat masa ni.. die tido atas tilam lapik bentang kat lantai jer..!! kesian pulak.. abang nya tido kat katil dia dah... dia memang lah tak merungut apa.. tapi.. rasa tak adil la pulak kan..



kalau aku masih nak kan susun atur selari.. maksud nya nak kan mirror concept.. pilihan aku sekarang adalah :: tuk jual katil qaleef tu..dah beli 2 bijik katil yang sama serentak..katil design lain lah kirenya

atau kalau tak.. aku kene proceed jer apa2 design katil pon.. asalkan ada katil cegiteewww.. tapi.. alaaaaaaaaaaaa...nanti tak cantik...hahaha..





 aku memang sayang katil qaleef tu..sebab aku suka design nya.. dulu2.. sebelum jadi katil.. siap boleh buat macam kerusi buat tengok dvd kat bilik dia.. tempat lepak2 santai.. letak bantal kecik2.. macam bangku besar.. memang agak praktikal..

dan lagi sebab..katil tu masih elok..tahan...dan kukuh.. berbaloi ngan harga nya cecah rm 600 tu..

sekarang berbelah bagi.. kalau aku jual katil tu..bermakna.. takde dah lagi katil tu dah kat ikea.. dan bende tu akan jadi barang rare.. melainkan ikea nak kuarkan balik semula..


berbelah bagi..


tapi nak kene buat keputusan cepat.. sebab shaquille dah mula nak tido bilik dia sendiri.. buat masa ni..dia hanya tau tu bilik abang dia.. banyak kali aku kene betul kan.. yang tu bilik die jugak.. share sama2.. 
lepas tu abah sado cakap.. maybe dia masih tak ada 'sarang' dia sendiri lagi.. which is katil untuk dia.. so maybe kalau ada katil dia nanti.. dia akan lebih gembira..dan baru rasa.. yang bilik tu jugak adalah bilik dia...bersama..


aaiihh.. tu pon nak pening2 aty oooii... hahaha.. tapi betul.. sebab kan katil tu lah yang buat rasa bilik tu tak siap2.. tapi rasa macam nak gi ikea carik katil lah.. kat IKEA JB ada tak korang nampak katil macam qaleef tu.. hahaha.. kalau ada.. aku sanggup jer pergi jauh2 tu..


well.. aku memang complicated.. hahahaha.. sedor diri ni ha.. aku nak adil.. supaya qaleef tak rasa aku beli kan yang lebih cantik dan baru tuk adik dia.. dan adik dia tak rasa berbeza dengan abang nya.. selebih nya.. aku cuma nak ruang tu lebih cantik..!!! ok.. tu jer.takde alasan lain dah..