Monday, February 05, 2018

PART 1 : DIY WAINSCOTING kat DINNING AREA



aku rasa macam... 

aku tak update pasal aku ada buat wainscoting kat area ni sebelum raya tahun lepas ritu... 

aku sambung buat lepas beberapa hari wainscoting yang kat ruang tamu aku tu siap...dah alang2 ngah bersemangan tu kan.. 

tapi tu lah.. setel satu bahagian wall jer.. hahaha.. semangat la sangat..[mata ke atas]
plan nya memang nak sambung habes semua kat dining area tu.. tapi lepas raya aku fokus kat product yang baru kuar masa tu.. terus semua terbengkalai..

ni baru semangat nak sambung balik ni ha..






ni yang first buat tu.. masa bulan puasa.. 


abah sado takde out station.. kebetulan adik aku cuti sem ke hapa aku tak ingat dah.. die lah menolong aku buat.. sebenarnya.. jujur aku cakap.. buat ni sorang pon boleh.. tapi sebab kan kalau kayu tu panjang..kene ada 2 orang tolong pegang hujung tu hujung.. dalam 5-6 minit sampai gam kering melekat cam tu kene tekan jer.. kalau tak.. nanti die menurun..senget lah jadinya...

pakai penimbang air supaya lurus.. 




so far aku siapkan ni 2 hari [siap cat].. sebab nya aku buat separuh hari pagi.. sampai zohor terus berhenti bersih2 kan diri dan solat..lepas tu sibuk kuar nganto kuih tart masa tu.. petang sibuk masak pulak nak bukak pose.. tak pon nak kuar gi bukak pose kat luar.. malam gi terawikh..giteewwwww..
tu amik masa 2 hari.. aku rasa besar ni.. sehari siap kalau betul2 hadap ni..



cuma kat dining area ni aku buat semua frame besar.. tak macam kat ruang tamu ada frame besar selang seli ngan frame kecik..  tapi banyak kerje nya oooiii... lagi leceh sebab frame jadi sangat banyak.. so kat sini nak senang buat sama size jer frame nya.. nak senang.. hahahaha..
alaaa.. tak perasan sangat pon sebab ruang tamu-tengok tv dan dining area ni kan ada divider... lagi pulak terlindung ngan meja makan..





ni gambar dolu.. masa baru siap.. wainscoting di sebalik meja makan.. still 'sesuatu' gak la.. cuma terlindung sikit.. atas tu nak letak cermin tah zaman bila tah nak buat.. 

wainscoting tu masa gambar ni belum cat gold lagi frame nya macam kat ruang tamu.. kemas2 jer dulu..lemas bersepah2 semua..






yang ni pulak yang baru2 ni kiterang buat.. siapkan lagi satu wall.. gilerrss kau pemalas berbulan2 nak sambung.. hahaha.. tu pon sebab ada orang mintak aku buatkan wainscoting tuk dia.. dah alang2 aku buat lah sekali rumah aku ni ha.. bersambung terus pasang ke Hall way bawah tangga tu...

so far.. sebab dah ada pengalaman.. kerje makin cepat dan cekap.. samaada aku atau abah sado dah tau acaner nak buat.. memang rasa kejap giler kerje nya siap.. kerje pon makin kemas bersih... tak macam sebelum ni dulu2 buat berterabur satu rumah.. huhu.. betul lah orang cakap.. kemahiran tu datang dari pengalaman jugak.. sekarang siap boleh buatkan tuk orang lain jugak..



eeaahh.. korang kalau nak tempah kat kiterang pon boleh.. aku memang bukak order khas tuk rumah korang melawa time raya nanti.. nak order.. better dari sekarang.. sebab sekarang pon dah mula dapat tempahan.. takut kang lambat2 order kang..lambat siap nya.. lambat la umah korang lawa..hahahaha.. #ayatracunkorang




untuk BOTTOM / PANEL BAWAH sahaja tau.. sebijik aku bagi bentuk macam aku punya ni.. kotak frame banyak n rapat2.. [lagi lawa kalau rapat] cuma kalau nak size frame kecik dan besar tu kene tengok size wall korang.. FULL SET siap atas sampai bawah aku sediakan kayu.. siap gosok dan undercoat.. siap potong ikut size wall korang helok2.. bagi semua peralatan dan cara2 pemasangan.. 
korang tinggal pasang jer.. tak yah nak pening2 lagi.. boleh tengok hasil kerja kat bawah ni.. 



yang atas ni contoh untuk BOTTOM wainscoting.. tapi kalau nak design lain.. kite boleh cerite lagi kat wasap sembang2 acaner.. [insyaa Allah akan ada discount lagi kalau order banyak]


kire korang just ukur panjang wall jer.. kire dari situ.. tak yah nak pening2 kire frame bagai.. tu biar jadi kerja kiterang..


ini KONSEP DIY tau.. maksudnya.. aku sediakan barang2 jer.. siap2 bagi ukuran [ikut wall korang] siap.. tapi korang kene buat sendiri [DIY].. buat masa ni kiterang tak amik lagi tuk servis pemasangan.. tapi insyaa Allah lain kali kalau ada rezki aku akan buat servis pasang sekali..

kalau berminat.. boleh terus wassap aku details






FACEBOOK 

INSTAGRAM