Thursday, February 01, 2018

Shopping LANGSIR RAYA....





hover tak nak cakap pasal persiapan raya dah.. hahahaha...


tapi..kalau kata plan nak tukar langsir ke hapa.. nak pakai sebelum puasa.. better beli dan tempah sekarang.. kang2 banyak lagi belanja nya.. lagi satu.. tailor pon taknak amik dah.. aku dulu nak dekat2 puasa tanya kat tailor belakang umah aku ni.. kata lepas raya baru boleh siap... huhu..takper lah.. tu yang malas nak tukar last year tu..

mesen jahit aku rosak.. banyak kali dah repair.. tapi still meragam gak..tu sekarang hantar tailor jer.. jimat masa tenaga.. cuma tak jimat duit jer.. hahaha.. tapi takper.. tailor kampung tak mahal sangat pon.. tu aku suka carik tempah tailor kampung jer.. derang pon teror jer jahit..lawa jer... 

aku pon lama gak tak tukar langsir.. langsir ruang tamu bawah tu.. ada 3 kali raya pakai.. memang lah elok lagi.. takper jer boleh simpan.. nanti boleh tukar2 pakai.. tak pon.. aku jual jer pre-loved dapat gak duit... memang langsir tu masih macam baru jer pakai.. tak pudar tak buruk pon.. heran gak aku ni ha.. tapi tu lah.. boring kaler sama jer.. tahun ni kite tukar lah.. 

benar2 nya.. bukan lah langsir raya pon.. kalau dah beli awal macam ni kan.. dah gi tempah pon.. pasang jer lah awal apa salah nya.. takde lah rasa segan sangat time2 raya semua nak nampak baru.. hahaha.. over sangat pulak rasa beriye nau nak beraya.. 

lagi satu.. langsir bilik kiterang.. pon berzaman gak tu tak bertukar.. rasa dah 4 tahun ada kot.. setiap kali bukak basuh pakai jer tu balik.. untung nya beli langsir helok sikit tu ni tu lah dia.. pakai lama.. tak nampak buruk or reput.. cuma.. boring jer lah..

last year..dah rasa nak tukar dah.. tapi sebab kan mesen aku rosak.. dan tanya tailor yang aku suka tu asyik tak free jer.. nak raya lah..lepas tu nak beranak berpantang lah.. tak amik tempahan lagi.. so aku pon biar jer lah.. tak rasa terdesak pon..

last year pulak.. takde apa yang berubah sangat.. aku pon jarang sangat sharing pasal deko2 bagai kat blog ni kan.. sebab takde bende nak diceritekan.. tu rasa awal2 tahun ni boleh lah sikit2 buat.. tukar langsir apa yang patut... fokus kat ruang tamu ngan bilik.. 




best nya.. blogger Kak Moon buat VIP SALES lagi kat SARAH HUGHES GLOBE macam sebelum2 ni aku pernah cerite..harus lah tak nak lepaskan.. macam aku share sebelum2 ni.. sebab berbaloi beli time tu... ritu beli langsir kuning tu pon beli situ jugak end of nov.. ni derang buat lagi... ok lah tu nak2 raya ni kan.. plan awal.. 


hari fes day buat..aku dah terjah dulu dah.. hari Selasa 30hb ritu  pagi2 dah sampai.. hahaha.. ni bukan pasal teruja sangat benarnya.. tapi sebab kebetulan abah sado ada n free.. lepas tu.. pikir2 hari lain esok nya cuti thaipusan.. dan hari ni cuti Labor day.. jammed jalan nak ke Kl tu.. sabtu ahad lagi lah kan.. tu yang pergi jer lah hari tu... lepas hantar qaleef gi sekolah.. kiterang siap sarapan..kol 9 lebih -10 macam tu kiterang gi jer..

alaaa.umah aku ke Kl tu dekat jer.. sempat nak amik qaleef balik pukul 12 terngahri tu pon..  tu pon jalan sesak dah.. sebab Thaipusam esok nya kan.. Jalan duta-kuching tu jammed dah tu..jauh kiterang pusing nak elak jammed.. tungnya sebab senang parking gi time2 tu.. 


tengok.. sampai 2 plastik besar aku beli.. beli nite curtain.. jenis black out curtain..tebal tu besar..26 meter jer pon.. beli 2 color tuk bilik n ruang tamu terus.. berat nak hangkut letak dalam stoller shaquille.. hahaha.. shaquille pon lagi ringan dari langsir tu hokeh..biar die jalan-dukung jer lah..






tapi sebab datang fes day.. awal2 pagi pulak tu [orang kedua hokeh] derang tak siap kemas pon lagi !! harga sales Kak Moon pon tak sempat letak.. kain pon ada belonggok2 berbungkus lagi.. huhu..tu tengok hujung abah sado tempat langsir besi tu.. kosong lagi.. aku sampai tu derang ngan sibuk2 mengemas.. aku pulak sibuk2 memilih.. hahaha..  

seb bek lah aku jenis senang pilih langsir..as long as dah tau warna apa aku nak.. n yet..aku suka Globe ni dari dulu lagi sebab kain langsir derang banyak pilihan.. lawa2... 








ni cotton.. buat cadar anak2 sedap kain ni nih.. sejuk..lawa2 desgin nya. kalau ada kaler aku nak tuk bilik budak2 tu nak gak aku beli.. 







ni kain velvel yang biasa orang buat chesterfield sofa tu.. cantik kain ni nampak mewah.. tapi tak banyak pilihan warna tinggal..



sebenarnya ni stock lama kata nya.. yang baru2 tak pasang lagi.. masa aku datang beli langsir kuning ritu pon yang ni semua dah ada.. yang sales kali ni kata nya kain lain.. ada gak aku tengok2 kat longgok gulung belum bukak lagi tu.. tapi so far.. ada jer langsir yang aku nak so tak kisah sangat stock baru tu.. huhu.. [harap2 tak menyesal datang awal macam ni sebab kak moon tak update gambar2 langsir baru lagi] tapi aku tengok banyak kain corak2.. yang jenis suka langsir corak2 tu boleh lah tengok.. lawa2 jugak.. cuma bukan pilihan aku..aku suka kain plain jer.. 




ni macam langsir kat ruang tamu umah aku yang sekarang ni.. yang color bronze tu... yang kat sini bahagian belakang2 sikit.. tak sure harga sales berapa.. last time [3-4 tahun lepas beli dari Rm seratus lebih per meter jadi rm 29 semeter tak silap..ingat2 lupa.. ] kali ni aku tak sure..sebab harga member pon rm 25 tu aku tengok.. kot sales kak Moon ni lagi murah lah kot..  sebab derang tak letak harga baru lagi.. derang cakap biasa kain2 ni hotel2 yang borong beli.. 

langsir ni lah aku cakap aku pakai tak mereput tak tukar color dan langsung tak buruk pon.. berbaloi gak lah beli dulu...


ni antasa langsir baru derang belum habes kemas lagi masa aku sampai pagi2 fes day ritu tuh.. huhu.. aku tengok2 dari sini jer lah..eeaahh.. yang atas sekali tu langsir lama aku tu... lawa nok.. hahaha.. matik lah mak puji langsir rumah sendiri.. 




selalu korang bising2 kan sebab tak update sales.. aku dah soh dah korang gi follow blog kak Moon tu.. so tak yah lah nak tunggu2 aku hapdet lambat bai.. 

haaaa...ni aku gigih hapdet laju2 jangan cakap ahkak tak payung yer.. sales kali ni lama.. 6 hari dari 30 Jan [selasa] ritu.. sampai ahad ni 4 Feb 2018 - ada lagi 3 hari korang nak terjah.. gi laaaa.. berbaloi oooii.. boleh dapat semurah Rm 10 per meter tuk kain helok2..

ni konsep nya yer.. bukan kain murah nampak mahal..tapi KAIN MAHAL HARGA MURAH gittteeewww... sila lah terjah.. sebab ikut pengalaman aku sendiri.. insyaa Allah korang akan berpuas hati... 

gi tengok kat BLOG KAK MOON tuk latest update

SARAH HUGHES GLOBE tingkat 7 [dulu2 Globe Silk Store]
kat Jalan TAR tu..dekat2 ngan SOGO.. parking jer kat depan campbel sebelah balai polis tu.. banyak tempat parking berbayar pastu jalan kaki sikit.. sabtu best sebab ada pasar belakang tu.. cuma lebih sesak lah..